کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

یادداشت اقتصادی / اقتصاد خودروی ایران، کند و پرهزینه

کدخبر:۷۲۰۵شنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹:۵۵۳۳۱۴ بازدید

تحلیل‌های اقتصادی اخیر از بسته خروج از رکود تورمی در رسانه‌های مختلف بیشتر با نگاه کارشناسی به موضوع پرداخته و عمدتا برای مخاطب خاص و بهره‌مند از دانش اقتصادی ...

 تحلیل‌های اقتصادی اخیر از بسته خروج از رکود تورمی در رسانه‌های مختلف بیشتر با نگاه کارشناسی به موضوع پرداخته و عمدتا برای مخاطب خاص و بهره‌مند از دانش اقتصادی نوشته شده است.

این در حالی است که بخشی عمده‌ای از مخاطبین جامعه افراد عادی هستند که از یکسو اطلاع چندانی از دانش اقتصادی ندارند و از سوی دیگر خود تاثیر مستقیمی از آثار بسته خروج از رکود تورمی خواهند داشت. از این رو، در این نوشتار تلاش می‌شود با تشبیه ساختار اقتصادی کشور به یک خودرو،  به تحلیل مسائل و محدودیت‌های مرتبط با اقتصاد ایران پرداخته شود. ظاهر این خودرو چندان مناسب نیست؛‌ زیرا، بهره‌وری پایین و استفاده نادرست از منابع، آلودگی‌های زیست‌محیطی و مانند این همگی ظاهری نامناسب را برای آن به‌وجود آورده است. از ظاهر که بگذریم، راننده این خودرو دولت است. هرچند مالکیت آن در اختیار دولت و بخش خصوصی است، سهم دولت در آن بسیار بالا است. سرعت این خودرو در حال حاضر بسیار کند است و حتی اگر راننده بخواهد نمی‌‌تواند تند رانندگی کند. جاده دست‌اندازهای زیادی دارد و سوخت خودرو هم نفت است که هم مصرف آن بالاست و هم یگانه سوخت آن است. ضمن آنکه مدل خودرو هم قدیمی است. بنابراین، هم هزینه‌های زیادی را برای دارندگان خودرو به‌همراه دارد و هم اگر به‌هر دلیل سوخت با مشکلی مواجه شود حرکت خودرو با اخلال روبرو می‌شود. این خودرو با چنین وضعی نمی‌تواند با سایر خودروها وارد مسابقه شود و سرنشینان را به سلامت و با هزینه کم به مقصد برساند. بنابراین یک سؤال مهم آن است که این خودرو چگونه باید اصلاح شود تا هم سرعت حرکت آن افزایش یابد و هم هنگام رانندگی از مسیر اصلی خود خارج نشود؟

ابتدا باید اجازه داد بخش خصوصی خود راننده این خودرو باشد. البته ممکن است در ابتدا و مانند هر راننده‌ای، این بخش هم نتواند با مهارت بالا به رانندگی بپرازد که در این میان خود دولت می‌‌تواند به‌عنوان مربی در کنار بخش خصوصی قرار داشته باشد و هر جا لازم بود اقدام به اصلاح و ارایه تذکر به راننده تازه‌کار بپردازد. این کار با اصلاح ساختار مالکیت خودرو و واگذاری بخش زیادی از آن به بخش خصوصی امکان‌پذیر است. اجرای سیاست‌های کلی اصل (44)‌ قانون اساسی درواقع تلاش برای اصلاح این ساختار است. بنابراین، اگر با عنوان بخش خصوصی مجدد دولت یا شبیه دولت مالکیت را در اختیار داشته باشد نمی‌‌تواند انتظار داشت سرعت خودرو بهبود یابد.

رانندگی بی‌دغدغه به محیط رانندگی مناسب و با دید بالا نیازمند است. در محیط‌های مه‌آلود حتی ماهرترین رانندگان هم قادر به رانندگی با سرعت بالا نیستند. بنابراین، تمام تلاش دولت‌ها و سایر نهادهای دخیل می‌تواند بهبود شفافیت در ارایه سیگنال به فعالان اقتصادی در داخل و کاهش نااطمینانی در ارایه سیگنال به سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازارهای ایران باشد. رانندگی خوب و با سرعت بالا جاده سالم هم می‌طلبد. این جاده در اقتصاد، همان زیرساخت‌ها هستند که انواع مختلف دارد- زیرساخت‌های فیزیکی، انسانی، نهادی، قانونی و اجتماعی. بخشی از متغیرهای مرتبط با جاده، علائم رانندگیند که سیاست‌های اقتصادی آن‌ها را نشان می‌دهد. این سیاست‌ها هستند که راه‌های خروج یا ورود، محدود مجاز برای رانندگی بخش خصوصی، ساعت‌های مجاز برای تردد، سرعت مجاز و ... را نشان می‌دهد. بخش زیادی از این موارد که خارج از کنترل بخش خصوصی است در شاخص تسهیل انجام کسب‌وکار قابل ردگیری است و این نهادها و سازمان‌های حکومتی هستند که آن‌ها را مشخص می‌کنند. مجوزهای مرتبط با ورود به فعالیت‌های اقتصادی و خروج از آن، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی و دریافت اعتبار از جمله این موارد به‌شمار می‌روند. این سیاست‌ها می‌توانند به‌قدری زیاد و دست‌وپاگیر باشند که رانندگی را سخت کند و یا آن‌قدر راحت و مطمئن باشد که به تسهیل رانندگی هم کمک کند.

تا اصلاح ساختار و سپردن رانندگی به بخش خصوصی، دولت هم باید بتواند به‌صورت حرفه‌ای رانندگی کند. این امر هم در مولفه‌های حکمرانی خوب مشخص می‌شود. افزایش شفافیت، کاهش فساد، حکمرانی قانون، مقررات تنظیمی و ... اگر راننده دولت باشد.

محدودیت دیگری که باید چاره‌جویی شود، سوخت این خودرو است. اولا وابستگی بالایی به نفت دارد و ثانیا جایگزینی آن با سایر سوخت‌ها کم است. این در حالی است که احتراق سوخت اصلی هم مناسب نیست و مصرف آن هم بالا است. بنابراین، دولت باید تلاش کند هم وابستگی به نفت را با افزایش صادرات غیرنفتی کاهش دهد و هم تلاش کند تبعات مصرف بالای نفت همچون بیماری هلندی و تاثیر افزایش اجزاء پایه پولی بر تورم را مهار کند. سیم‌کشی‌های خودرو هم به‌گونه‌ای است که توزیع انرژی را متناسب با بخش‌های مختلف و نیازهای آنان انجام نمی‌دهد. این امر، احتمال آتش‌سوزی و به‌خطر انداختن جان سرنشینان را افزایش می‌دهد. نظام مالی مانند این سیم‌کشی عمل می‌کند که رسالت آن توزیع مناسب منابع مالی است. شارژ باطری ماشین را سپرده‌‌ها برعهده دارد و بانک واسط میان این منبع انرژی با متقاضان آن است. اگر سیستم ماشین برق‌ربایی داشته باشد، نمی‌تواند برق را به همه بخش‌ها برساند. بنابراین، بانک‌ها هم اگر بنگاه‌ها داری کنند نمی‌توانند وظیفه توزیع منابع مالی را به‌دقت انجام دهند.

هرچند بسته خروج از رکود دولت با تبیین علل رکود تورمی در دوره زمانی 93-1385 به ارایه راه‌های خروج از رکود می‌پردازد، خروج پایدار نیازمند توجه به تمامی محدودیت‌هایی است که خودرو اقتصاد ایران با آن‌ها مواجه است. از این رو، خروج پایدار از رکود اقتصادی نیازمند توجه مالکیت بخش خصوصی واقعی، کیفیت محیط فعالیت کسب‌وکارها، توسعه زیرساخت‌ها، ارتقاء حکمرانی خوب، توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از وابستگی به نفت و اصلاح نظام مالی در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای بخش‌های مختلف اقتصادی است.

علیرضا گرشاسبی

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

همراه مکانیک



دیدگاه ها

B: 1393/7/1212:43:17،
99
20

بهترین راه اینه که این خودرو بره ته دره!
یه مملکت و یه ملت نفس راحت بکشن
ss: 1393/7/1222:14:29،
25
19
اتفاقا خیلی هم باصرفه است هیچ خودرو سازی با این هزینه کم و کارگر ارزان تو دنیا وجود نداره فقط سیا بازی میکنن که بیشتر بچاپن فقط ادم میمونه که کی سیر میشن
حرف حساب!: 1393/7/1309:13:11،
89
40
اصلا نگران سقوط خودرو ساز ها نباشید
و دلتون براشون نسوزه
تو این سال ها این قدر سود کردنند که 10 20 دیگه هم سرمایه دارن
سلام: 1393/7/1212:51:27،
95
20
ضمن سلام و خسته نباید به بزرگواران و سایت ایران جیب...با عرض تبریک عید سعید قربان به عرض می رسانم که بنده به عنوان ایرانی کلا محصولات ایران خودرو و سایپا را از سبد کالا حذف کرده و محصولات اپل و سفر به دور دنیا را جایگزین آن کردم...امید وارم با دعای خود ملت ایران رو از ایران خودرو و سایپا رها ساخته و این ملت رو به خودروهای آمریکایی تمایل بدین....

:D
من: 1393/7/1214:04:59،
41
16
عجب صعنت تاريكي...
مصعود: 1393/7/1311:14:57،
22
14
نظر جالبی بود
حمید: 1393/7/1213:00:30،
64
23
کلا خودرو رو باید عوض کرد...
مهدی: 1393/7/1213:17:36،
29
17
اقایونی ک اومدن نظر دادن درباره خودرو اقتصاد ایران را تشبیه ب خودرو کرده این بنده خدا ....
حامی: 1393/7/1213:21:11،
82
36
برادرای چینی اگه یکمی دست بجمبونن به یاری ی خدا نام گاری سازای خائن ایرانی میره تو تاریخ.
ایرانی: 1393/7/1213:22:00،
32
17
دوست عزیز شما میتونید اپل بخرید ماکه نداریم محکومیم به سواری پرید.حالا چه کسی سزاوار مرگ است که به او بگوییم
چرا؟: 1393/7/1213:58:50،
56
18
کند یعنی حرکت بسیار آهسته به جلو اما صنعت خودرو سازی ایران نه تنها جلو نمیره بلکه در حال پسرفت هستش

نمونش پارس ELX
که از CC1800 موتور با 110 اسب بخار شده
حجم موتور 1905 CC با قدرتی معادل 105 اسب بخار !!!
یعنی بعد از چندین سال عقب گرد داره این ماشین

سراتو 1600 سی سی قدرتش 134 اسب بخاره
این یعنی وای بر صنعت خودرو سازی ما
دانا: 1393/7/1215:54:19،
38
18
.1.
در صنعت خودروسازی ما ارتباطات ومنافعی خاصی وجود داره که در اصطلاح بش میگن مافیا یا باند بازی
تنها راه حل این مشکل اینه که یک انسان شجاع وعاقل در حد وزیر و ریس جمهور ( از نظر قدرت ) پیدا بشه و آهسته آهسته این ارتباطات رو قطع کنه و خودروسازی رو به بخش خصوصی ( شرکای غیر ایرانی مخصوصا ) واگذار کنه تا به مرور زمان مشکل حل بشه

دانا: 1393/7/1216:02:40،
38
19
.2.
اگر از همین امروز کارخانجات ایران خودرو و سایپا تعطیل شه و تعرفه واردات خودرو بشه 15 درصد(با مالیات و...) نه تنها کسی بیکار نمیشه
(چون با توجه به نیاز بازار و ورود برند های مختلف تمام کارگران خودرو سازی می تونن در نمایندگی های خدمات خودروهای جدید مشغول به کار شن) بلکه باعث کاهش آلودگی هوا کاهش تلفات جاده ایی(مرگ و معلولیت) در تصادفات می شه
حسین: 1393/7/1219:36:27،
39
12
شما میگی پارس elx ۱۸۰۰cc با قدرت ۱۱۰ اسب بخار شده ۱۹۰۰cc با قدرت ۱۰۵ اسب بخار
حالا این که چیزی نیست تیبا مثلا خودرو ملی ۱۵۰۰cc فقط ۸۰ اسب بخاره.
در صورتی که جک جی ۵ چینی ۱۵۰۰cc قدرت تولیدیش ۱۱۱اسب بخاره
این دیگه خیلی افتضاحه.وای بر شما خودرو ساز ایرانی
من: 1393/7/1221:12:33،
36
13
آقا تعطیل کنید. جان مادرتون تعطیل کنید خودروسازی رو. از جیب کی دارید هزینه میکنید؟! ملت رو بیچاره کردید.
امین: 1393/7/1319:52:55،
22
18
من به نمایندگی از دوستان از جناب واژه "کند" پوزش می طلبم! خلاصه ببخش واژه "کند" عزیز که اینجا برای خودروسازی ایران انتخاب شده ای! از این جور اشتباهات این روزها زیاد شده! مردم حواس ندارند که!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما