کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

گوشه‌ای دیگر از تخلف تاجران خودرو

کدخبر:۷۱۹۸شنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳:۱۵۸۷۲۹ بازدید

وارد‌کنندگان خودرو طبق قانون مکلف هستند به ازای واردات یک خودرو، ‌4خودرو را از رده خارج کنند، قیمت این خودروها نیز حدود 4میلیون تومان است. این در حالی است که در ...
گوشه‌ای دیگر از تخلف تاجران خودرو

  رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت : سال گذشته تنها 70 هزار خودرو اسقاط کردیم اما امسال در مجموع 730 هزار دستگاه (روزی 2هزار خودرو) برای از رده خارج شدن ثبت‌نام می‌کنند .
  ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قیمت خودروهای فرسوده را تعیین نمی‌کند و در حقیقت بازار است که قیمت را مشخص می‌کند . اکنون 14 هزار خودرو در انتظار شماره‌گذاری هستند که در این راستا باید 56 هزار خودرو اسقاط شود . برای دارندگان خودروهای فرسوده مهلت زمانی قرار گیرد تا رویه اسقاط کردن خودروها با سرعت انجام شود .

شرکت‌های وارد‌کننده خودرو با شرایط نسبتاً خوب پول از مردم می‌گیرند امادر عمل به تعهدات خود پایبند نیستند .طی روزهای اخیر، تماس‌های مردمی با ما بابت پلاک نشدن خودروهایشان، ما را بر آن داشت در این خصوص گزارشی تهیه کنیم. وارد‌کنندگان خودرو طبق قانون مکلف هستند به ازای واردات یک خودرو، ‌4 خودرو را از رده خارج کنند، قیمت این خودروها نیز حدود 4 میلیون تومان است. این در حالی است که در گذشته به ازای واردات یک خودرو تنها یک خودرو فرسوده اسقاط می‌شد و مبلغ آن کمتر از 3 میلیون تومان بود. همچنین در مقطعی واردکنندگان خودرو، ‌پول اسقاط خودرو فرسوده را به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پرداخت می‌کردند که این امر برخلاف قانون بود. حال با ساماندهی قانون و ملزم شدن واردکنندگان خودرو به قوانین موجود، آنها از اسقاط خودرو سر باز زدند و برخی از آنها  به صورت غیرقانونی خودروها را بدون پلاک به مردم تحویل دادند و گروهی ضمن‌آنکه خودرو را تحویل ندادند دیگر پاسخگو هم نیستند. در این میان مردم به سراغ  سازمان‌های مختلف رفتند اما هیچ بخشی پاسخگو نبوده است.


 روزانه 2 هزار خودرو از رده‌خارج  می شود

علیرضا فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره اینکه چرا موضوع شماره‌گذاری خودروهای وارداتی با مشکل مواجه شده است و اینکه دارندگان خودروهای فرسوده منتظر افزایش قیمت هستند به خبرنگار «ایران» گفت: «ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قیمت خودروهای فرسوده را تعیین نمی‌کند و در حقیقت بازار است که قیمت را مشخص می‌کند. قیمت خودروهای فرسوده ظرف 10 روز گذشته 10درصد ارزان‌تر شده است. قیمتی که خود ستاد خریداری می‌کند حدود دو میلیون و 800هزار تومان است لذا دارندگان خودروهای فرسوده تمایل به فروش خودرویشان به ما ندارند.»

وی ادامه داد: «در حالی که شرکت‌های وارد‌کننده خودرو صحبت از کمبود خودرو اسقاطی در بازار می‌کنند آمارهای رسمی نشان می‌دهد روزی 2 هزار خودرو برای از رده خارج شدن در فهرست ثبت‌نام قرار می‌گیرند. با توجه به این آمار چطور واردکنندگان خودرو حرف از نبود خودروی اسقاطی می‌زنند. همچنین بر‌اساس آمار ناجا یک میلیون خودروی فرسوده وجود دارد حال اگر واردکنندگان بخواهند قطعاً در این خصوص چالشی وجود ندارد.»

فیض بخش درباره اینکه چرا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پول خودروهای اسقاطی را از وارد‌کنندگان خودرو اخذ نمی‌کند تا روند شماره‌گذاری خودرو اصلاح شود گفت: «این امرخلاف قانون است. سال 88 مصوب شد که واردکنندگان خودرو و خودروساز می‌توانند خودرو از رده خارج کنند. اگر پیش از این نیز پول اسقاط خودرو دریافت می‌شد کاملاً خلاف قانون بود. متأسفانه در آن دوره پول اخذ شده صرف اسقاط خودرو نشد به همین دلیل ما مجدداً وارد این عرصه نخواهیم شد.»

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: «در کمیسیون اصل 90 مجلس نیز موضوع اسقاط نکردن خودرو توسط واردکنندگان خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم گرفته شد در قالب کارگروهی این موضوع پیگیری شود. وارد‌کنندگان خودرو امیدوار هستند که ستاد بابت اسقاط خودروها پول دریافت کند و آنها نیز مجوز شماره‌گذاری بگیرند اما به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.» وی با بیان اینکه کارگروه ایجاد شده به دنبال پیدا کردن راهکار مناسب‌تر برای سهل‌تر شدن روند اسقاط خودروها است تصریح کرد: «سال گذشته تنها 70 هزار خودرو اسقاط کردیم اما امسال روزی 2هزار خودرو برای از رده خارج شدن ثبت‌نام می‌کنند. وارد‌کنندگان خودرو باید به تعهدات خود نسبت به مردم پایبند باشند و از ابتدا هم می‌دانستند برای شماره‌گذاری خودرو باید 4 خودرو را اسقاط کنند لذا مشکلات پیش آمده از سوی آنها قابل قبول نیست وباید پیگیری شود.»

 14 هزار خودرو شماره‌گذاری نشد

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تأکید کرد: «یکی از واردکنندگان خودرو چندی پیش 8 هزار خودروی خود را پلاک کرد و این به منزله اسقاط 32 هزار خودرو فرسوده است اما برخی دیگر از واردکنندگان حاضر به انجام چنین کاری نیستند. اکنون 14 هزار خودرو در انتظار شماره‌گذاری است که در این راستا باید 56 هزار خودرو اسقاط شود.» وی با بیان اینکه اسقاط خودرو 10 الی 15 روزه انجام می‌شود تصریح کرد: «واردکنندگان خودرو متعهد هستند به مردم خودرو پلاک شده تحویل دهند. آنها می‌خواهند از طریق فشارهای مردمی تن به اسقاط خودرو ندهند.» در این خصوص نیز چندین بار با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تماس گرفتیم تا از آنها درباره مشکلات مردمی سؤال کنیم اما متأسفانه این بخشپاسخگو نبود.

 دارندگان خودروهای فرسوده  امیدوار به افزایش قیمت

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی پلاک نشدن خودروهای وارداتی و معطلی مردم در این خصوص به خبرنگار ایران گفت: «اسقاط نشدن خودروها باعث شده است که مردم نتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند. خودروها با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی براحتی وارد کشور می‌شوند اما به دلیل حجم زیاد این خودروها، تعداد خودروهای اسقاطی کم است و به همین دلیل شماره‌گذاری خودروهای وارداتی متوقف شده است.» وی ادامه داد: «خودروهای وارداتی آماده تحویل به مردم است اما روند اسقاط ضمن آنکه زمان بر است، میزان عرضه خودروهای اسقاطی نسبت به تقاضا خیلی کم است، لذا در این بخش واردکنندگان خودرو و مردم با چالش روبه‌روشدند.» وی گفت: دارندگان خودروهای فرسوده به امید افزایش قیمت خودروهایشان حاضر به اسقاط نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو به دولت توصیه کرد: «برای دارندگان خودروهای فرسوده مهلت زمانی قرار گیرد تا رویه اسقاط کردن خودروها با سرعت انجام شود. اگر دارندگان خودروهای فرسوده جریمه شوند آن زمان آنها چنین خودروهایی را به امید افزایش قیمت نگهداری نمی‌کنند.» صدیقه آقایی یکی از خریداران خودروهای خارجی دراین باره به خبرنگار ایران گفت: «از یکی از شرکت‌های واردکننده بنام خودرو خریداری کردم اما این خودرو به دلیل نداشتن پلاک در پارکینگ است.» وی افزود: «شرکت واردکننده پول خودرو را به صورت کامل دریافت کرده و خودرو را بدون پلاک به مشتریان تحویل داد ولی به هیچ عنوان اعلام نکرد که شماره‌گذاری مشکل دارد،؛ حال با گذشت دو ماه واردکنندگان خودرو هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌اند و حتی تعهدی به پلاک‌گذاری خودرو فروخته شده ندارند.»

محمد مهدی مشیری یکی دیگر از خریداران خودروهای وارداتی که این روزها با مشکل پلاک نشدن خودرو خود روبه‌رو شده است به خبرنگار ایران گفت: «شرکت وارد‌کننده خودرو هر هفته می‌گوید هفته آینده می‌توانید برای شماره‌گذاری اقدام کنید. این مجموعه که حتی هزینه نگهداری خودرو را متقبل نشده این خودروها را به مشتریان تحویل داده است.» وی با بیان اینکه بیش از دو ماه است که خودرو بدون پلاک را تحویل گرفته است، تصریح کرد: «این شرکت وارد‌کننده تمام خریداران خودرو را مجبور به تحویل خودروهای ثبت‌نامی کرد. آنها می‌خواهند از طریق فشار‌های مردمی از اسقاط کردن خودروها طفره بروند. در این میان از دولت می‌خواهیم مشکلات ثبت‌نام‌کنندگان را حل کند.»

مصطفی جهانشاهی نیز از دیگر خریداران خودرو‌های وارداتی که قرار بود مردادماه خودرو خود را تحویل بگیرد، گفت: «خودرو ثبت‌نامی را به دلیل آنکه هنوز پلاک نشده است تحویل نگرفته‌ام. از سویی شرکت وارد‌کننده در قبال تأخیر صورت گرفته هیچ تعهدی ندارد و حتی پرداخت غرامت را به دلیل آنکه در قرارداد قید نشده است، قبول ندارند.». وی با بیان اینکه شرکت‌های وارد‌کننده خودرو با شرایط نسبتاً خوب پول از مردم می‌گیرند امادر عمل به تعهدات خود پایبند نیستند اذعان داشت: «چند وقتی است که شرکت واردکننده خودرو دیگر جواب تلفن‌های مردم را نمی‌دهد.»

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ARYA: 1393/7/1207:41:39،
162
26
مملكت گل وبلبل به اين ميگن...هرروزبهترازديروز...
اسمارت فون: 1393/7/1210:18:17،
76
38
نگا تو رو خدا اين گوشه خيابون فقط نزديك به ١ مليارد تومن پول گذاشتن
فرمانيه فرمانيه كه ميگن اينجاس؟
هم آشنا: 1393/7/1210:25:44،
51
24
تولید داخل رو میخوان بزور بذارن کف دستمون، بذارید حداقل با تکنولوژی روز ، انقد مغز رو فراری دادن رفتن تو شرکت های بزرگ دنیا دارن استعداداشونو اونجا نشون میدن و چند برابر به ما میفروشن، اونایی که موندن تو قسمت جابجایی موتور تخصص دارن، موتور زانتيا رو پژو ، پژو رو پیکان و...
اسفندیار: 1393/7/1211:55:51،
60
28
وقتی واردات هم انحصاری بشه بدن دست دو سه تا خانواده تا وارد کنن میشه همین دیگه رو ی ماشین 16000دلاری 50میلیون سود میخورن اون وقت زورشون میاد 4تا ماشین اسقاط کنن البته پولشم جلو جلو از بدبخت خریدار گرفتن. والا بخدا تو گینه هم اینجور ماشین نمیفروشن
محمد: 1393/7/1212:57:33،
54
67
دوست عزیز
شما چجوری حساب کردی که شد 1 میلیارد.
فقط 2تا ماشین جلو بیشتر از 1 میلیارد ارزش دارن.
آفرودر حرفه ای: 1393/7/1309:51:44،
27
20
راس میگه اولیش سری شیش جدیده یک وپنجاه فی می خوره بوگو 2 تومن ماشینو انداختن فرمانیه یا هر محله اجنبی تو پایتخت 2 تووووومننننن!!!!
کف گرگی: 1393/7/1311:26:46،
23
19
عجب منطقه خوشگلیه . جنگله .خوش به حالشان .
مهدی: 1393/7/1208:16:16،
82
22
ای خدا چرا ما انقزه بدبختیم بعد از 8 سال کارکردن ی پیکانتو نوشتم اونم با پنج شیش تا وام بهره بالا 1 ماهه بایدم تحویلم بدن هنوز تحویل ندادن هروزم تفره میرن از پاسخگویی .....
حامد: 1393/7/1216:57:49،
37
26
برادر دلت خوشه ها من اسفند ٩٢ اپتيما ثبت نام كردم الان مهر شده خبري نيست هر روز يك هفته ويك هفته وعده ميدن چشم آب نميخوره همش وعده وعيد نه دولت پاسخگو هستش نه شركت كيا. پولشم زدن تو جيب نه راه پس دارم نه راه پيش مسولين رسيدگي كنن يه وضعي اصن ....چندتا لايك داره چندتا ....
فرزاد: 1393/7/1208:18:03،
125
18
نبود نهادهای مردمی و غیر وابسته قدرتمند در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده‌هاموجب شده که عرضه کننده‌ها هر نوع قراردادی که به نفعشان میباشد به امضای خریدارها برسانند و نهایتا به صورت قانونی مردم را مغبون کنند
Zebel: 1393/7/1211:27:02،
66
18
داداش دلت خوشه ها! کدوم مردم؟؟؟ هرچی میکشیم از همین مردمه! این مردمی که من میبینم هر کدومشون برن اون بالا بالاها بازم همین بلاهارو سر زیر دستاشون میارن! شرافت تو این مملکت عطای نایابیه!
دادا: 1393/7/1208:29:00،
85
28
يه سوال
اگه خود ستاد پول خودرو رو بگيره وراسا اقدام به خريد واسقاط كنه چه مشكلي پيش مياد
نه اينكه اين وسط ميخان يه مشت دلال نون بخورن
وقتي دولت نميتونه وجوه حاصل از اسقاط رو مديريت كنه مردم بايد جوره شو بكشن
بجاي افزايش نظارت وجلوگيري از فساد ورشوه خواري بايد ملت رو تحت فشار قرار داد
واقعا احسنت بر مديرتتان
رضا2: 1393/7/1211:23:03،
30
23
ميخوان آمار اشتغالو بالا ببرن
ايران: 1393/7/1314:50:28،
28
25
بيش از دويست مركز اسقاط وجود دارد كه وقتي به آن مركز مراجعه ميكني براي خريد گواهي انگار به دوزد خونه مراجعه ميكني ميگه ما با چند شركت قرارداد داريم ولي اگر آزاد بخواهي تو بازار آزاد ٤١٠٠ تا ٤٣٠٠ همش شده دلالي
دودش هم تو چشم مردم ميره الافي دردسر و گروني همش براي مردم
reza: 1393/7/1209:15:20،
119
33
خوش بحالت که بعد 8 سال کار تونستی پیکانتو بگیری
ali: 1393/7/1210:00:06،
42
23
فقط باید یه رانت هم واسه یه سری دلال درست بشه....مردم هم علاف بشن
رها: 1393/7/1211:03:53،
34
32
كي گفته شما پول زحمتي كوخودت كشيدي وهزار جوروامي كه گرفتي رو حق داري بدي خودرو لوكس بخري مگه شوخيه پول نقد بدي بعد از 6ماه بيان به همين راحتي خودرو تحويله تون بدن ..بخدا توقعي دارين شماها
ع م: 1393/7/1211:36:21،
42
20
آقای فیض بخش
خوبی برادر چرا می گید قیمت خودوروی اسقاطی رو بازار معلوم می کند و بعد وارد کننده مکلف به اسقاط با قیمت چها میلیون تومان هست و این در حالتی است که قیمت اعلامی از سوی ستاد برای واردکننده 5/2 میلیون تومان است.
برادر طبق اعلام دولت و مجلس شما موظف به انجام عملیات و واردکننده مکلف به پرداخت هزینه می باشد.
ولی الان کل ساز و کار رو مشکلات رو انداختید به دوش واردکننده، اگر واردکننده پول خوبی از مردم می گیره شما هم پول خوبی از واردکننده می گیرید.
محل خرج کرد پول ها کجاست؟
چرا با مردم شفاف نیستید، طبیعی شما که از دل تولید آمدید مخالف واردات باشید.
در صورتیکه همه جای دنیا میزان واردات و تولید در یک موازنه ی منطقی گنجانده شده است.!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
حمید: 1393/7/1213:24:59،
28
21
حالا جالب تر این هست که همین برادر عزیز دم از این میزنه که ما بحث خودرو فرسوده رو بردیم در یک بازار آزاد و در چنین بازاری قیمت کاملاً شناور است.
آیا این درسته که واردکننده هم با این استراتژی قیمت رو هر زمان و هر جا که خواست بالا ببره؟ و بعد بگه ما در یک بازار آزاد داریم فعالیت می کنیم؟
این آقایون یا نمیدونن خودرو چی هست یا اینکه خودشون رو به بی خیالی زدن.
مگر نه اینکه بالارفتن قیمت خودروهای وارداتی به واسطه افزایش نرخ ارز منجز به به هم خودردن موازنه زنجیره بین کلاس های خودرویی شد که نتیجه اون افزایش 10 میلیونی پراید بود.
دودش به چشم کی رفت؟ تولید کننده یا وارد کننده ؟ معلومه هیچ کس جز مصرف کننده پائین دست ضرر نکرد.
حالا هم همون ماجرا داره تکرار میشه.
همه این کارها برای این هست که پراید رو بکنن 30 تومن بعد بگن به خاطر توازن بازار بوده.
برادر مشکل شما اسقاط نیست، تولید ایران خودرو هست
مردم: 1393/7/1212:14:47،
33
21
چقدددددددددددددر ما مردم ساده و بدبختیم ! ای خدا
sina: 1393/7/1213:12:17،
34
23
تمام مشکلات ناشی از عدم تصمیم درست یک یا چند مدیر در سطوح بالای اجرایی است لطفا درست، منصفانه، خداپسندانه تصمیم بگیرید تا دیگران رو به این همه دردسر نیاندازید .... مشکلات امروز ناشی از تصمیمات غلط دیروز است.. بنابراین تصمیم گیران و تصمیم سازان مسئول اصلی این کار هستند. تغییر باید از همان نقطه صورت بگیرد.
حامد: 1393/7/1217:12:38،
34
27
جالب اينكه ٧ ماه ماشين ثبت نام كردم تحويل ندادن هيچ، هر روز هم شاهد پيش فروش تحويل ٣٠ روزه شركتهاي وارد كننده هستيم مدير عامل شركت وارد كننده شما كه نميتوني شماره گزاري كني اشتباه ميكني (گ م ) تحويل ٣٠ روزه ثبت نام ميكني هر روز هم تبليغ ميكني ....اول تعهدات قبليتو انجام بده مشكلات كه حل شد بيا..بخور بخوره ديگه هر كسي از راه ميرسه يه لقمه ميزنه بي نصيب از دنيا نره...
رضا: 1393/7/1218:26:08،
26
25
خداياااااااااا. حالا ماشينا به كنار لامصب اون ماشين اوليه (bmw) پلاكش منو كشته...
اریا: 1393/7/1220:07:55،
20
16
دولت چه کاسبی داره میکنه چند سال داره خودرو اسقاطی جمع میکنه چند سال پیش ک زیر دو میلیون میخریدن حالا میدن به دلال های عزیز دونه ای 3800 میفروشن به وارد کننده ها
این همه پول تو جیب کی میره؟ صداشم در نمیارن
جواد: 1393/7/1221:36:55،
21
26
بیش از یک ماهه که از شرکت آرین موتور لنسر1800 تحویل گرفتم هنوز نتونستم موفق به دریافت پلاک بشم. نماینده شرکت میگه مقصر راهنمایی رانندگیه! ما مقصر نیستیم چون سند ماشین هم اومده و ماشین بیمه هم شده! واقعاَ مقصر کیه ؟ من که به همکارام گفتم که اشتباه منو اونا مرتکب نشن و حداقل از این شرکت ماشین سفارش ندن چون این شرکت اصلاَ جوابگو نیست! واقعاَ آدم باید به کی شکایت کنه....
بهروز: 1393/7/1222:25:31،
35
17
واقعا چقدر ما مردم ایران بدبختیم که برای خرید یک خودرو خارجی این همه مصیبت داشته باشیم انوقت انتظار دارید خودرو ارزان بشه این قوانین فقط باعث فشار روی مصرف کننده بدبخت است که پول خودرو را چند برابر داده باشه و بخاطر یه قانون الکی نتونه خودروش تحویل بگیره
: 1393/7/1408:03:49،
26
30
اقايه بابايي رو سراغ دارم ٨٠٠٠ ماشين اسقاطي داره ميكه دونه اي ٩ تومن كدوم شركت اسقاطي ميخواد ادرسشو بدم....
دوستان از بيزنس ماشين اسقاطي قافليد بازارش از ماشين نو داغتره!
اينم اطلاعات خودرويي ديگه چي ميخوايين

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار