کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقوط طلای جهانی به زير مرز رواني


کد خبر : ۷۱۹۳شنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸:۵۳۲۳۸۶ بازدید

سقوط بهای فلز زرد روز جمعه وارد مرحله تازه‌ای شد. طلا چند ماهی است که تحت‌فشار احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و این فشار با دلایل مستقیم ...

سقوط بهای فلز زرد روز جمعه وارد مرحله تازه‌ای شد. طلا چند ماهی است که تحت‌فشار احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و این فشار با دلایل مستقیم و غیرمستقیم چند هفته‌ای است که تشدید شده است. قیمت اونس طلا که همین چندی پیش مرز روانی 1300 دلار را برای خود تعریف می‌کرد، حالا از مرز روانی جدید 1200 دلار هم پایین‌تر رفته است. روز جمعه اعلام شد که اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر بیش از 248 هزار شغل ایجاد کرده و بیکاری را به 5.9 درصد رسانده تا پای نوسان اونس به کانال 1190 دلاری باز شود.

سقوط به  زير مرز رواني

گروه بازار پول: طلا در روزهای این هفته و هفته گذشته به کمک هیچ یک از عوامل افزایشی موجود هم نتوانست به سطوح بالاتر پا بگذارد. تنش‌های سیاسی یا ژئوپلیتیک گرچه در مقاطعی توانستند بهای فلز زرد را چند دلاری بالاتر ببرند، اما فلز زرد در مقاطعی دیگر تحت فشار عوامل اقتصادی کاهشی با افت مواجه شد تا بیشتر نوسان قیمت اونس این کالای ماندگار پیرامون مرز 1210 دلار رقم بخورد. اما روز جمعه روز لمس مرز رواني 1200دلاري بود. اونس طلا که سه‌شنبه روی قیمت 1208 دلار ایستاده بود، چهارشنبه با 5 دلار افزایش به قیمت 1213 دلار رسید، روز پنج‌شنبه با ثبت قیمت 1214 دلار ثباتی نسبی را رقم زد و روز جمعه در ساعات پیش از اعلام نرخ بیکاری آمریکا با کاهش دوباره به قیمت 1205 دلار رسید. مهم‌ترین دلیل رشد روز چهارشنبه «پوشش کوتاه‌مدت» محدود از سوی معامله‌گران و تعدیل جزئی تحلیل‌های فنی بود که باعث شد طلا اندکی از پایین‌ترین سطح قیمتی در 9 ماه پیش از آن فاصله بگیرد. با این حال شاخص قوی دلار و روند کاهشی کالاهای اساسی مانند نفت همچنان فشار خود را بر بهای طلا حفظ کردند تا رشد طلا محدود بماند.

یکی دیگر از دلایل محدودیت رشد چهارشنبه انتظار برای اعلام آمار اشتغال‌زایی ایالات‌متحده در روز جمعه بود. روز چهارشنبه آمار مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که دارای داده‌های مثبت و منفی بودند، اما در کل دارای داده‌هایی بودند که اثری منفی بر بازارهای سهام گذاشت. به این ترتیب افت شاخص‌های سهام به رشد طلا کمک کرد. برخی کارشناسان به اثر افزایشی پیدا شدن یک فرد مبتلا به ویروس ابولا در آمریکا هم اشاره کرده‌اند. آخر وقت چهارشنبه اعلام شد که مزایده اوراق قرضه 10 ساله آلمان عملکرد بدی داشته است. این نشانه دیگری از کاهش اعتماد به احیای اقتصاد اتحادیه اروپا و ادامه نگرانی‌ها درباره تورم معکوس در این منطقه است. اتحادیه اروپا در این روز خبر بد دیگری نیز منتشر کرد که نشان می‌داد شاخص خرید مدیران بخش تولید این منطقه در ماه سپتامبر به رقم 3/50 رسیده است. رقم مورد انتظار 5/50 بود. این رقم برای ماه آگوست 7/50 اعلام شده بود. چهارشنبه دلار بالاترین نرخ برابری خود مقابل ین ژاپن در 6 سال و بالاترین نرخ برابری خود مقابل یورو در 22 ماه گذشته را حفظ کرد. در این روز خبری از اثر افزایشی تظاهرات هنگ‌کنگ که در مقطعی از هفته مشاهده شده بود، نبود.

    انتظار برای آمار آمریکا
اما روز پنج‌شنبه روز افزایش یک دلاری بود. مهم‌ترین دلیل این آرامش انتظار برای اعلام آمار اشتغال‌زایی آمریکا بود که بسیار بیشتر از چهارشنبه به چشم آمد. بیشتر بازارهای جهانی طلا در این روز شاهد فضایی آرام بودند. با این همه پنج‌شنبه افت اندک شاخص دلار و همچنین ادامه افت شاخص‌های سهام آمریکا فشار فروش را محدود کردند. ولی همزمان با انتظار برای مهم‌ترین آمار ماه بازار به نشست بانک مرکزی اروپا نیز چشم داشت. با وجود این نشست ماهانه این نهاد در این روز نتوانست بازار را تکان دهد. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در جریان کنفرانس خبری خود جزئیاتی از اقدامات محرک نهاد تحت ریاستش را اعلام کرد، اما بازار این اقدامات را قابل توجه ندانست. با این همه یورو در پی اعلام این مواضع با رشدی اندک روبه‌رو شد که نرخ برابری آن را در برابر دلار بالا برد. اتحادیه اروپا پنج‌شنبه هم آمار دیگری را منتشر کرد که یکی از آنها شاخص بهای مصرف‌کننده منطقه یورو بود. این رقم برای ماه آگوست نسبت به ماه جولای 1/0درصد و در مقیاس سال به سال 4/1 درصد اعلام شده است. این هم نشانه دیگری از وضعیت بد تورم در اروپا بود. منطقه یورو سومین اقتصاد بزرگ جهان است. تظاهرات هنگ‌کنگ در این روز نیز نتوانستند بازار را تکان دهند؛ البته تشدید تنش‌ها در این منطقه از چین می‌تواند بر تمام بازارهای مالی اثرگذار شود.

ولی روز جمعه چنان که اشاره شد بازار تا پیش از انتشار آمار اشتغال‌زایی شاهد کاهش بهای اونس طلا بود. این حالت انتظاری در بازارهای جهانی نیز مشهود بود و باعث تثبیت شاخص دلار شد. به این ترتیب اونس طلا تا پیش از اعلام این آمار به رقم 1205 دلار رسید. پس از انتشار آمار حتي رقم 1193دلار برای اونس ثبت شد و بعد تا لحظه تنظيم اين خبر به  1194 دلار رسيد، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت بسته شدن بازار ثبت شده باشد. آخرین گزارش وزارت کار ایالات‌متحده نشان می‌دهد که در ماه سپتامبر 248 هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد شده و نرخ بیکاری به 9/5 رسیده است. اثر کامل این آمار را در گزارش روز دوشنبه «دنیای اقتصاد» خواهید خواند. در این گزارش روزهای هفته کاری گذشته را مرور می‌کنیم و نظر کارشناسان را درباره روند کوتاه‌مدت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

   پیش‌بینی‌های بلندمدت
درهرحال فشار اقتصاد آمریکا بر بازار فلزات گرانبها همچنان سنگینی می‌کند تا پیش‌بینی‌های بلندمدت هم کاهشی بمانند. بعضی تحلیلگران اقتصادی تاکید می‌کنند که بهای جهانی فلز زرد در سال 2015 میلادی هم تحت تاثیر افت تقاضا و بهبود رشد اقتصادی ایالات‌متحده با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. فرناندو بولانوس، تحلیلگر ارشد بازار می‌گوید: «ما انتظار داریم قیمت طلا در سال 2015 میلادی نیز با افت بیشتری روبه‌رو شود که علت اصلی آن کاهش تقاضای فیزیکی و کاهش سرمایه‌گذاری در این بازار خواهد بود. افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در آمریکا و انگلیس در سال آینده و پایین بودن نرخ تورم نیز تاثیر منفی زیادی بر قیمت این فلز خواهد داشت.» پاتریشیا موهر، تحلیلگر ارشد Scotia Bank نیز پافشاری می‌کند که قیمت طلا در 12 تا 18 ماه آینده تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. او می‌گوید: «فدرال رزرو آمریکا احتمالا در نشست آتی خود پایان یافتن محرک پولی را اعلام خواهد کرد و این مساله تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا خواهد داشت.» چنین تحلیلگرانی پیش‌بینی می‌کنند که میانگین قیمت طلا از 1275 دلار در سال 2014 میلادی به کمتر از 1225 دلار در سال آینده خواهد رسید. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها