کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

شرايط براي واردكنندگان خودرو سخت شده است

کدخبر:۷۱۴۶چهارشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰:۳۴۵۲۲۳ بازدید

پس از آنكه در پنج‌ماهه نخست سال93 واردات خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه دوبرابر شد، چند مساله از قبيل ممنوعيت واردات خودروهاي ...

پس از آنكه در پنج‌ماهه نخست سال93 واردات خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه دوبرابر شد، چند مساله از قبيل ممنوعيت واردات خودروهاي لوكس، لزوم ارايه اسقاط خودرو گريبانگير واردكنندگان خودرو شد كه بازار خودروهاي وارداتي را بلاتكليف كرد.

واردات خودروهاي 2500‌سي‌سي به بالا در شهريور امسال ممنوع شد. البته اين ممنوعيت در گذشته هم وجود داشت. اما حالا مسوولان سختگيرانه‌تر پيگير اين امر شدند و مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين ميان از ممنوعيت ارايه مجوزهاي خاص براي واردات خبر داد. اين مساله درحالي است كه بازار خودروهاي وارداتي به‌خاطر اين ممنوعيت با ركود سنگين مواجه شد چرا كه گذاشتن شرايط سخت براي واردكنندگان بر قيمت اين خودروها تاثيرگذار بود و باعث بالارفتن قيمت آنها شد.

در پي اعلام قوانين سختگيرانه‌يي كه از جانب دولت اعمال شد، گمركات ايران شرايطي جديد را تجربه كرد. برخي خودروهاي بالاي 2500‌سي‌سي پس از اعلام ممنوعيت در گمرك چوب حراج خوردند. وزير صنعت، معدن و تجارت در اين خصوص گفت: دولت در مصوبه اخير خود تكليف خودروهاي 2500‌سي‌سي كه متروكه شده‌اند را هم مشخص كرده و آنان بايد مسترد شوند و امكان اخذ مجوز براي ترخيص از گمرك را نخواهند داشت. البته نعمت‌زاده با بيان اينكه در سال جاري حدود 30‌هزار دستگاه خودرو صادر خواهد شد، اظهارداشت: از مردم درخواست مي‌كنم خودروهاي توليد داخل را خريداري كنند. البته صنعت خودرو هم تلاش خود بر ارايه محصولات با كيفيت به بازار را خواهد داشت. در‌خواست نعمت‌زاده براي خريد خودروهاي داخلي و افزايش ماليات بر خودروهاي لوكس وارداتي در شرايط نامطلوب بازار خودروهاي وارداتي بود. مسعود مركزي يكي از واردكنندگان خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اينكه شرايط براي واردكنندگان دشوار شده است گفت: با وضعيت موجود كه هر روز شرايط براي واردات سخت‌تر مي‌شود، اين بازار اوضاع خوبي پيدا نمي‌كند. باتوجه به نوسانات ارزي، تبصره13 و اسقاط خودروهاي فرسوده بازار در شرايط نابسامان بوده و واردات نيز كم شده است. اين فعال بازار در ادامه افزود: باتوجه به مشكلاتي كه بر سر راه واردكنندگان است. در شرايط فعلي واردات توجيه اقتصادي ندارد.

 وي در پاسخ به اين سوال كه آيا افزايش ماليات بر خودروهاي لوكس تاثيري بر بازار اين خودروها مي‌گذارد گفت: اين مساله چندان تاثيري ندارد چراكه هر كس خودرو لوكس سوار مي‌شود پول لوكس هم مي‌دهد. تنها شايد10درصد مردم لوكس‌سوار هستند، به نظر نمي‌رسد دريافت ماليات براي خودروهاي لوكس چندان موثر واقع شود.

وي افزود: زماني كه شرايط را براي واردات خودروهاي كره‌يي و ژاپني سخت مي‌كنند، راه را براي چيني‌ها باز مي‌كنند. هنگامي كه نرخ ارز پايين بود، خودروهاي كره‌يي و ژاپني به‌راحتي وارد مي‌شدند و قيمت آنها 70 تا 80ميليون تومان بود. اما در شرايط فعلي و باتوجه به افزايش نرخ ارز و نوسانات موجود قيمت اين خودروها در شرايط بلاتكليفي قرار دارد و براي وارد‌كننده سود زيادي ندارد. مركزي ادامه داد: در‌حالي‌كه با افزايش نرخ ارز قيمت تمام‌شده 206 تا 50ميليون تومان رسيد، خودروهاي چيني به‌راحتي وارد شدند و با خودروهاي داخلي به رقابت پرداختند.

 

   دريافت مابه‌التفاوت بابت اسقاط خودرو فرسوده

مساله ديگر واردكنندگان اين بود كه ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور در چند ماه اخير تصميم گرفت به‌جاي دريافت نقدي هزينه اسقاط خودرو از واردكنندگان (حدود دوميليون‌و500‌هزار تومان به‌ازاي هر خودرو) آنها را ملزم به اسقاط خودرو فرسوده و ارايه برگه اسقاط آن كند.

اين موضوع باعث شد به‌دليل كمتر بودن ميزان اسقاط خودروهاي فرسوده در مراكز اسقاط در مقايسه با تعداد خودروهاي وارداتي، تقاضاي واردكنندگان خودرو براي خريد برگه اسقاط افزايش يابد كه همين موضوع نيز گران‌شدن قيمت خودروهاي وارداتي و به‌دنبال آن افزايش هزينه‌هاي دريافت برگه اسقاط (حدود چهارميليون تومان) را به‌دنبال داشته است. به‌همين‌دليل شركت‌هاي واردكننده خودرو در چند ماه اخير از تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده به خريداران خودداري كرده و خواستار دريافت مابه‌التفاوت هزينه‌هاي افزايش‌يافته اسقاط خودرو از خريداران شده‌اند.

اين موضوع واكنش بسياري را در پي داشت كه نمايندگان مجلس با نمايندگان سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در اين خصوص جلسه‌يي را تشكيل دادند و درنهايت نيز عضو كميسيون اصل90 مجلس اعلام كرد كه شركت‌هاي واردكننده خودرو حق دريافت مبلغ اضافي از خريداران خودرو به بهانه افزايش هزينه اسقاط خودروهاي فرسوده را ندارند.

به گفته وي، واردكنندگان دليل اين افزايش قيمت را افزايش هزينه اسقاط خودروهاي فرسوده مي‌دانستند اما اين افزايش هزينه نبايد در قيمت تمام‌شده خودروهاي وارداتي تاثيرگذار باشد.

عضو كميسيون اصل90 مجلس تصريح كرده كه در كميسيون پس از شنيدن گزارش‌هاي نمايندگان بخش‌هاي مختلف دخيل در اين موضوع، اعضاي كميسيون تاكيد داشتند كه طبق قوانين نبايد هزينه‌هاي مربوط به واردات به اين شكل بر دوش مصر‌ف‌كننده نهايي بيفتد.

مساله ديگري كه باعث نگراني واردكنندگان شد طرح «مديريت واردات خودرو» بود كه براساس آن واردات خودرو از كشورهاي تحريم‌كننده ايران متوقف خواهد شد. در آن صورت ورود خودروهاي كره‌يي، ژاپني و آلماني كه به تحريم‌هاي امريكا بر ضد ايران پيوسته‌اند و بيشترين حجم صادرات به ايران را دارند نيز متوقف خواهد شد. خودروهاي توليدي اين كشورها شامل برندهايي چون هيوندايي، كيا، هوندا، ميتسوبيشي و بنز است كه هم‌اكنون نيز شاهد ورود آنها به كشور هستيم. در اين زمينه فعالان بازار خودرو معتقدند كه اجرايي‌شدن اين طرح و توقف واردات، افزايش قيمت اين خودروها در بازار را به‌دنبال خواهد داشت.

به نظر كارشناسان و فعالان بازار خودروهاي وارداتي، قيمت خودروهاي وارداتي در جريان عرضه و تقاضا تامين مي‌شود و درصورت ممنوعيت واردات برخي از برندهاي خودروهاي وارداتي شاهد افزايش قيمت‌ آنها خواهيم بود. آنها بر اين نظر هستند كه بايد مشخص شود كه اگر واردات خودرو از كشورهايي چون كره متوقف شود آن‌گاه چه خودروهايي جايگزين آنها خواهند شد زيرا از نظر ما جايگزيني براي اين محصولات در بازار ايران وجود ندارد. شايد بتوان واردات خودرو از كشوري مثل آلمان را ممنوع كرد اما عملا ممنوعيت واردات از كشورهايي چون كره باتوجه به حجم بالاي واردات چندان امكان‌پذير نيست. ارائه اين طرح به وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالي اعلام شد كه مشاور وزير چندي پيش در دفاع از افزايش واردات خودرو گفت: واردات خودرو خوب است چون رقابت ايجاد مي‌شود.

به نظر نمي‌رسد طرح مديريت واردات چندان هم براي صنعت خودرو ما مفيد باشد چراكه به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت كه خودروسازي در 10سال گذشته جزو صنايع زيانده بوده با ممنوعيت واردات خودرو نمي‌تواند به اين آساني هم به سود برسد چرا كه اگر صنعت خودرو همچنان در فضاي رقابتي نباشد حالا‌حالاها پيشرفتي نخواهد داشت كه به سود منجر شود.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1393/7/908:24:23،
209
17
سلام دوستان ،کشور دیگر ی در دنیا سراغ دارید که از این قوانین برره ای داشته باشه!!؟؟؟؟
هم آشنا: 1393/7/910:04:37،
57
11
نه نداریم ولی در کشور ما وارد کننده همون عوامل دولتن، من و شما که نمیتونیم؟ و با این جور اخبار میخوان تحریک بشیم از این نوع خودروها بخریم والا پول نیست وگرنه بلد بودیم خوبشو میخردیم.
هم آشنا: 1393/7/910:05:21،
32
25
نه نداریم ولی در کشور ما وارد کننده همون عوامل دولتن، من و شما که نمیتونیم؟ و با این جور اخبار میخوان تحریک بشیم از این نوع خودروها بخریم والا پول نیست وگرنه بلد بودیم خوبشو میخردیم.
هو: 1393/7/910:37:22،
23
75
این ماشین ها خیلی اختلاف تبغاتی ایجاد کرد بهتر دیگه نیاد
سيا: 1393/7/917:42:43،
33
15
بالاخره اين اشغالايي كه مونده رو دست لگن ساز بايد يه جوري پول بشه كه دولتم سهم خودشو بگيره ديگه
با فوت با قانون گذاري با مشاركت همگاني اقايووووون
بخوريد و بياشاميد كه اين دنيا بهشت شماست
روحاني متشكرييييييييييييم
البته كلا تو ايران ياد گرفتيم خوبيا رو از خود و بديها و از گذشتگان بدونيم اما الان سي و چند ساله كه ما منتظريم و منتظر ميمانيم و منتظر ميميريم
فاتحه...
amirali: 1393/7/908:24:41،
67
23
هرروزبدترازديروز.عجب اشتباهي كردم ماشينمو فروختم بااين اوضاع ديگه نميشه ماشين خريد.نميشه وارد كرد.توليد داخلم كه همش به دوزار نمي ارزه.ولي اينجوري اين مسائل حل نميشه همش بي مديريتي همش بي برنامگي..زوري كه نيست ملت دوست ندارن توليد داخل بخرن...
سینا: 1393/7/1002:59:00،
23
14
داداش علنا میگن زوریه :| وگرنه چه دلیلی داره ماشین هایی که واقعا ماشین هستن 3 برابر قیمت فروخته بشن
نیما: 1393/7/908:26:36،
130
38
لعنت به صنعت خودروسازی داخل، جوونیمون رفت و یه ماشین درست و حسابی سوار نشدیم. لگن سازها به وزیر مملکت دستور میدن و راه و روش دیکته میکنن. خدا لعنتشون کنه. (ایرنجیب خواهش میکنم نظر من رو منتشر کن ممنون)
پاسخ به نیما: 1393/7/910:24:18،
62
22
حرفتون درسته ولی مساله خیلی مهم تر از ماشین آزادیهایی و لذت هایی که ازش محرومیم.کافیه یه سفر خارجی حتی به یک کشور مسلمان مثل ترکیه یا مالزی یا دوبی داشته باشید تا متوجه بشید تو چه جهنمی داریم زندگی میکنیم!
حاجی: 1393/7/908:38:03،
73
16
خداییش چرا ما مردم اینقدر باید محدود باشیم؟هاااان؟یه زندان بزرگ.آب نخور نون نخور ماشین سوار نشو اینترنت نداشته باش حرف نزن ...بابا پیر شدیم رفت چقدر انحصار طلبی؟؟؟؟؟؟؟؟این ره که ما می رویم درسته که کشورو برای چند سال منسجم می کنه اما نتیجش اگه بدتر از شوروی سابق نباشه بهتر از اون نیستا...
ناصر: 1393/7/908:52:01،
47
17
اونکه پشتش به حمایت کله گنده ها گرم باشه وارد میکنه خوبشم وارد میکنه.تو نگران نباش
ميلاد: 1393/7/908:52:51،
46
13
شركت جيلران مدت سه ماه خودرو به مشتري ها تحويل داد ولي هيچ خبري از پلاك خودرو نيست جناب وزير چرا مردم براي شما مهم نيستن ايا مردم هيچ حقي ندارند شما كه جلسه مي گذاريد وپايان ان هم بي نتيجه اعلام مي شود پس تكليف انهايي كه سه ماه خودرو تحويل گرفته اند ان هم بدون پلاك چيست.....
shooter: 1393/7/908:53:36،
62
78
اگر دولت تمام هنر خودر ا برای فروش محصولات لگن سازان ایرانی و چینی بکار ببرد (مثل سخت نمودن واردات )تا قیمتها مناسب نشود نمی خریم، این سخت گیریها در واردات یعنی فرغون سازها نمی تونن محصولات خودشونو بفروشن رو دستشون باد کرده ،اندکی صبر سحر نزدیک است
صادر کننده: 1393/7/908:58:42،
82
14
4 تا وزیر مثل نعمت زاده داشته باشیم بعد از 250 سال میشیم کره جنوبی بعداز 500 سال میشیم ژاپن و بعد از 750 سال میشیم .....
صمد: 1393/7/908:59:32،
26
16
اما شرکت هایی مثل نگین خودرو کل این سختی رو بدون کم و کاست به خریدار منتقل می کنند، و خودشون مثل قبل خوش می گذرونند.
mansour: 1393/7/909:01:49،
67
18
دیگه کارشون به جایی رسیده که واسه ملت تعیین و تکلیف میکنند. آقا شاید یکی بخواد پولشو بندازه تو جوب. شماها چکاره اید که مردم ماشین کره ای و ژاپنی بخرند یانه؟ اصن مگه زوره؟! به زور میخوان مردم ماشین ایرانی سوار شن؟!!! لگن ایرانی
ad: 1393/7/917:31:45،
32
17
حالا همچنین میگن خودرو داخلی آدم فکر میکنم اینا دارن خودرو های روز مونتاژ میکنن یه موشت لگن ریختن تو کارخانه ها انگار چی دارن میسازن
علی: 1393/7/909:03:27،
86
41
خوب کسی نیست بگه بنز s500با موتر هشت سیلندر از پژو 405کم مصرف تره اینها فقط میخوان ملت ما همیشه داخل بدبختی و ظلالت باشن من خودم پول یه پرایدش هم ندارم ولی خیلی دوست دارم اونها که میتونن بهترین ماشینها همیشه سوار باشن واقعا خیلی نامردیه که بخوای سه برابر گمرکی بدی و این هم باز ممنوع بکنن خدا خودت به داد ملت ما برس
mahshid: 1393/7/909:27:36،
55
15
دمت گرم... کلی کیف کردم نظرتو خوندم.ایشالله همه ایرانیا به همت خودشون همیشه بهترین و داشته باشن
عباس: 1393/7/909:05:31،
48
14
دلیلی دیگر برای افزایش قیمت خودروهای داخلی...
علی 1: 1393/7/909:13:04،
57
18
بامید روزی که همه ماشینهای خارجی خوب سوار بشیم مثل همه مردم دنیا
محمد: 1393/7/910:26:34،
98
18
چرا آخه؟
یه دلیل منطقی هم لطفا براش بیارین ما هم بفهمیم ملت با مسولان (!!!) چند چندن؟
آفرودر حرفه ای: 1393/7/910:32:25،
32
15
عمو خودشون اس کلاس وارد کرد 2 میلیارد قیمت زدن دیدن سه شده یارو با 400 میلیون گذرموقتشو میاره نمی خوان دیگه پلاک شدشم با یه تومن بیارن بخوره تو سر مال تویوتا هم همین جور یه پرادو دو در چار سیلندر 140000 درهمی میاد اینجا میدن 2013 250 میلیون اونجا 2015 داره میاد
محمد: 1393/7/910:34:58،
40
17
واقعا مسخره است که درامد ما ده درصد درامد یک امریکایی باشه و ماشین خارجی رو به سه برابر قیمت بخریم... واقعا اینا هدفشون از این سختگیزیها به مردم چیه؟؟؟
reza: 1393/7/911:30:13،
46
14
یه کم تاریخ ایرانو مطالعه کنی جواب سوالتو خوب میگیری . مردم ایران اصولا هرچه بیشتر بهشون سخت بگیری مطیع تر و فرمان پذیرتر میشن و بر عکس.
aLI: 1393/7/911:33:54،
156
11
سوال هوش
چرا در مقابل واردات هر خودرو خارجی به غير از چينی چند خودرو قديمی بايد اسقاط شود؟
ولی در مقابل مونتاژ صد ها خودرو داخلی حتی يک ماشين هم اسقاط و از رده خارج نمی شود؟؟
؟
؟
؟
پاسخ: خيلی ساده است.
خودرو توليد داخلی از اول اسقاطی می باشد !!
تهی: 1393/7/911:54:01،
43
16
روز به روز به عصر حجر نزدیک میشویم
tt: 1393/7/912:57:31،
37
65
حدود یک ماه پیش از یکی از دوستانم که در نمایندگی کیا موتور کار میکنه شنیدم که اینا میخوان ورود ماشین رو تا دی ماه امسال برای یک تا دو سال ممنوع کنن تا چینی های وارداتی خودشون و تولیدات داخل رو بفروشن تا ورشکست نشن گویا حرفش داره به حقیقت می پیونده به شما عزیزان گفته باشم
بهرام: 1393/7/915:34:00،
30
16
آقای وزیراگرخیلی دلت به حال مردم وحمایت ازتولیدات داخلی سوخته درآمدحاصل ازعوارض گمرکی را به کارخانه های تولیدماشین های آشغال داخلی بدهیدتا کیفیت تولیدات خودرابالا ببرند این همه عوارض گمرکی وغیره کجامیره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا: 1393/7/916:49:00،
31
14
حمايت همه جانبه مسئولان از صنايع چين عزيز !!!!!!!!!!!!!!!!
amir: 1393/7/919:24:30،
31
31
آقا ما می خواستیم جی تی 86 بخریم خب الان میریم پیکان حیاط دار میخریم هم داخلی هم دو در تازه به اقتصاد کشور هم کمک کردیم!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل