کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

بلوف رسانه ای دولت در انتقاد از خودرو سازان

کدخبر:۷۱۳۳سه شنبه، ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷:۳۹۵۶۱۳ بازدید

چندین دهه از عمر خودروسازی ایران می گذرد. در طی این مدت نه خودروسازان خودروساز شده اند و نه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم.مردم نیز هر روز که می گذرد بیش از گذشته از نوع ایرانی این صنعت متنفر ...

 چندین دهه از عمر خودروسازی ایران می گذرد. در طی این مدت نه خودروسازان خودروساز شده اند و نه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم.مردم نیز هر روز که می گذرد بیش از گذشته از نوع ایرانی این صنعت متنفر می شوند و روزی نیست که طنز جدیدی راجع به محصولات ایرانی خودرو ساخته نشود. 

سید محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: «در حدود چهاردهه ای که ما عنوان خودروساز را یدک می کشیم تنها یک خودروی از رده خارج به نام پیکان داشتیم که آن هم سال های سال مونتاژ کردیم و دادیم دست مردم.  حدود سال های ۸۲ تا ۸۳ که تصمیم گرفتیم تولید پیکان را متوقف کنیم و خودروهای دیگری بیاوریم. اما باز هم خودروساز نشدیم و باز خودروهای شرکت های دیگر دنیا مثل پژو یا رنو را وارد کردیم و به اسم تولید داخل به دست مردم دادیم.»

وی ادامه می دهد: «در ده سال اخیر به سمت خودروساز شدن حرکت کردیم. جدای اینکه در کنارش محصولات تولید شده ما محصولات مونتاژی بود یعنی برندی نبود که ساخت خود ایران باشد اما سمند و رانا و دیگر محصولاتی را تولید کردیم که می توانیم بگوییم این محصولات تقریبا محصولاتی با برند وطنی هستند . بحث کیفیت در صنعت خودروسازی حرف اصلی و اول را می زند. هم در بحث کیفیت محصول تولیدی و هم کیفیت خدمات پس از فروش ما توفیق خاصی نداشته ایم.»

نماینده مردم بیجار معتقد است: «دولت ها خودشان شریک بزرگ خودروسازان بوده اند  دولت در این حوزه هم شریک تجاری، اقتصادی و شریک سودشان است و هم اینکه در عزل و نصب مدیران دخالت می کند. مدیران این شرکت ها وابسته به دولت ها بوده و هستند. در مقاطعی ما سیاسیون را در راس بنگاه های اقتصادی گذاشتیم الان نیز مدیران در راس خودروسازی، از جنس خود خودروسازان هستند.»

به گفته بیاتیان: «اصلی ترین دلیل این است که دولت خودش شریک اینهاست و بنابراین در کیفیت و ارتقای محصولات نظارتی نمی کند. درکنارش نیز به دلیل وابستگی به دولت خیلی تعهدی برای ارتقای محصولات نیست. بنابراین اگر بخش خصوصی متخصص در خودروسازی وارد این صنعت شود به طور حتم هم به فکر ارتقای محصولات هستند و هم به فکر رضایت و ارتقای رضایتمندی مشتری. بنابراین اولین کاری که باید انجام شود واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی است و دولت کار نظارتی خود را در بخش کیفیت خودروهای تولیدی و خدمات پس از فروش انجام دهد.»

از وی می پرسیم پس دلیل مخالفت دولت ها چیست و چرا تا به حال نتیجه ای نداشته است. دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس پاسخ میدهد: «اینها بیشتر بلوف رسانه ایست تا یک کار اعتقادی برای برخورد با بحث بی کیفیتی خودروها. دراین حوزه نیز اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. آقای احمدی نژاد گفت "کیلویی چند؟" و آقای روحانی "متکدر خاطر" شدند . تا زمانی که دولت ها متولی خودروسازی هستند در این حوزه اتفاق خاصی نمی افتد. اگر کسی از مدیران این شرکت ها هم عملکرد مثبتی داشته باشد ولی به مذاق غیرنخبگانی که تصمیم گیرنده هستند خوش نیاید، آن مدیر برکنار می شود و آنطور که خودشان می خواهند عمل می کنند.»

این نماینده مجلس در مورد نقش مجلسی ها نیز می گوید: «مجلس دنبال این است که دولت متولی خودروسازی نباشد. اولین قدم نیز این است که خودرو از یک کالای انحصاری خارج و به یک کالای رقابتی تبدیل شود. در این حالت دیگر شورای رقابت برای خودرو تصمیم نمی گیرد و کم کم بازار خودرو رقابتی خواهد شد. اینجاست که دولت را می توانیم مجبور به واگذاری سهام خود کنیم و بخش خصوصی متولی این صنعت شود.»

بیاتیان در تشریح بازار خودرو می افزاید: «درحال حاضر با تعدد محصولات، می توان گفت بازار نیمه رقابتی است اما چون تصمیم گیرنده قیمت دولت و شورای رقابت است (که ظلمی به مردم است) بنابراین در انحصار بخشی خاص است و می توان از آن به عنوان یک کانال انحصاری نام برد. دولت در این حوزه سود می برد بنابراین به دنبال این است که سود بیشتری را برای این بخش در نظر بگیرد.»

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ایوب: 1393/7/810:14:28،
152
21
بابااینهااگردستشان میرسیدمیرفتن خواهش میکردن ماشینهای خارجی راحرام اعلام کنن ماهمان پیکان دوست داشتنی رابیاریم توخط تولیدتاپدربزرگان دوباره بادیدن پیکان صفردلشان جوان بشه
کارا: 1393/7/811:05:20،
109
19
فقط می دونم که مردم دست اینها اسیر هستند. و هر بلایی که دلشون می خواد سر مردم میارن.

یا اینکه مردم حقشونه هر بلایی سرشون بیارن!
خودرو ساز : 1393/7/811:05:27،
79
33

همينه كه هست يا خودرو هاي ما رو سوار ميشين يا پياده تاكسي بازم خودرو هاي ما رو سوار ميشن اونم به هر قيمتي كه ما بگيم خودمونه اين اشغال ها رو سوار نميشيم با پول شما خودرو لوكس ميخريم اعتراضي دارين ميتونين نخرين انقدر ادم هست واسه همين ال نود و پرايد 206 تو صف التماس ميكنه
مردم: 1393/7/811:25:48،
55
17
مذخرف ترین کار این دولت ها ....اینه که حق ملتشون رو به پولهای زیر میزی که از این لگن سازها برای تعرفه به خودرو های خارجی میگیرن ....بفروشن...
آقا، عزیز، مسئول محترم.....ایران صنعت خودرو ندارد...
اصلا چرا همه پرسی نمیگذارین...!!!؟؟؟؟
فرشته: 1393/7/814:30:09،
37
19
با سلام

من دست افرادی مانند بیاتیان رو میبوسم

ببینید برای سود یک گروه خیلی اندک چقدر آدم بی گناه کشته و شاهد نابودی چه تعداد خانواده ها بودیم .
بخدا بدونن این همه انسان که کشته میشن جوابگوی خونشون اگه توی این دنیا نیست با قدرت ونفوذی که دارن بایدتو اون دنیا جوابگو باشن اگر مسلمونن . هیچ کس تا آخر دنیا زنده نیست خجالت بکشید......
نا امید: 1393/7/819:44:00،
50
25
ما رو باش که بعد چند سال فکر میکردم بهترین موتور ایران خودرو tu5 هست ولی تازگی slxداشبورد جدیدشو گرفتم مشکل برقی که پیشکش ولی اونایی که دارن حتما کاپوتشو بزنن بالا ببینن قالب سر سیلند رو با هاش چکار کردن واقعا افتضاحه بخدا اگه با دست قالب سر سیلند رو میزدنند بنظرم صافتر در می اومد .گیر بکس صداش معرکه هست کافیه دنده عقب بزنین تا صدای دنده تراکتور شنیده بشه ، شماها بیایید از صنعت المان و کشورهای خارجی ایراد بگیرید.ما تا عمرا صد سال هم بتونیم کپی برابر با اصل موتور صد سال پیش خارج رو کپی کنیم
محمد: 1393/7/822:55:20،
49
30
مردیم از بازار رقابتی!!!!
اگه واقعا پی بازار رقابتی هستید، تعرفه واردات رو کم کنید تا خودروسازان خودشونو به محصولات روز دنیا برسونن
نه اینکه تعرفه رو بالا ببرید تا خودروسازان با محصولات کشور دوست و گرانمایه، چین رقابت کنند
نوید: 1393/7/810:20:24،
99
18
هیچ کس به فکر مردم نیست.گران فروشی دولتی.چرااااااااااااااااااااااااااااااا .مردم دنیا با همین پول ایمن ترین وبهترین برند های خودرو را سوار می شوند ما بد ترین مرگبار ترین آنهارا.
فرانک: 1393/7/816:20:25،
41
33
من نمی دونم داریم تقاص چی رو پس می دیم؟
محمد: 1393/7/810:21:00،
76
20
دلم برای پیکان تنگ شده
هرچی هست از این خودرو ملی که همش چینی بود بهتر بووووووووود
این است خودرو ملی حالا اگه تونستی جونتو نجاااات بده
حامد: 1393/7/810:30:49،
68
18
تو این مملکت همه حرف میزنن و کسی عمل نمیکنه. پس مجلس چی کارس،اسمشو میزارن خانه ملت اما من که جز این ملت باشم تا حالا چیزی ندیدم که این افراد انجام بدن سودش تو جیب ملت بره به قول خودشون نذارن به مردم ضرر برسه.
[g: 1393/7/811:39:08،
38
17
خانه ملت گفتند نه کارخانه ملت . بنابرااین شمایان ملتفت نشدید در خانه ملت نباید کارکنند بلکه باید بخوابند و استراحت کنند !!!!!!!!!!!!!
مهندس: 1393/7/810:34:30،
72
19
به هر حال از این فیلما باید برای مردم بازی بشه . یه تسکینی بده به دله زخم خورده مردم. شگرده خوبیه : انتقاد کردن در جلوی دید همه . پشتبانی و حماییت تمام نفس پشت دید مردم.
خودرو ساز: 1393/7/810:35:56،
44
36
همينه كه هست يا خودرو هاي ما رو سوار ميشين يا پياده تاكسي بازم خودرو هاي ما رو سوار ميشن اونم به هر قيمتي كه ما بگيم خودمونه اين اشغال ها رو سوار نميشيم با پول شما خودرو لوكس ميخريم اعتراضي دارين ميتونين نخرين انقدر ادم هست واسه همين ال نود و پرايد 206 تو صف التماس ميكنه
حبیب: 1393/7/810:38:28،
103
17
همش حرف و همش حرف هر وقت عمل کردین اونوقت بیان ادعا داشته باشین نکنه باز زمان انتخابات مجلس نزدیکه؟
گوشمون از این حرفا پره هر وقت کار انجام دادین بگین نه قبلش والا با این لگناتون
کارگر: 1393/7/810:39:08،
30
25
حرف دل مردم زدی دلاور
وحید: 1393/7/810:40:47،
72
24
به امید روزی که اسم هردو فرغون ساز فقط توی کتابهای تاریخ دیده بشه
شهروند: 1393/7/810:47:00،
47
24
دیگه ازخوندن و نظر دادن برای این مطالب تکراری خسته شدیم
B: 1393/7/810:48:03،
141
36
یه سفره پهن شده و همه عزیزان نشستن یه گوشه اش و بخور بخور و صلح و صفا....
حرف دل: 1393/7/810:55:01،
44
25
پیروزی مردم بر فرغون سازها!!!!! اگه مردم همین جور به تحریم ادامه بدن فرغون سازهای داخلی ورشکست می شن یه نفس راحت می کشیم!!!!!
وکیل الجیب: 1393/7/811:00:57،
52
24
شما مجلسیهای فرمایشی هم یکسره حرفای باب دل ملت بزنید عمل صفر صفر
رضا شیرازی: 1393/7/811:24:42،
79
18
من فکر می کنم شما مجلسیا هم فقط حرف میزنین اون آقای قاضی زاده که با اون همه ادعا هیچ کاری نکرد و همرو فعلا سر کار گذاشته من که حس میکنم شما هم کاری نمیکنید ملت سر کارن
مجتبی: 1393/7/812:49:01،
56
16
این بار دیگه مردم بیدار شدن این بازار واین بی توجهی مردم نسبت به خودرو برشکست خواهند شد وقتی مردم نخرند همه شش دانگ این لگن سازها مال دولت باشه
ارسلان: 1393/7/813:24:07،
45
14
چهل ساله خودروساز كه نشديم هيچ حتى مونتاژكار با عرضه اى هم نشديم كافيه از لگن سازاى وطنى بخوان بهترين ماشين دنيا رو فقط مونتاژكنند ببين چه بلايى سرش ميارن كه حتى طراحش هم نميمفهمه اين رو چكار كردند امروز كره اگه كره شده به اين خاطره كه اون موقع دولتشون اومد ٥ سال به خودروسازشون وقت داد و فقط توى اون ٥ سال تعرفه گمرك رو ٢٠ درصدكرد (دقت كنيد نه صددرصد)اينجورى كره دنيا رو قبضه كرد
جابر: 1393/7/823:20:41،
25
18
بانظرارسلان موافقم منم چند وقت پيش كره بودم و در مورد پيشرفت اونها در خودرو خيلى تحقيق كردم و فهميدم كه دولتشون يك زمان خيلى محدود ٥ ساله بهشون داده و گفته اگه ميتونيد خودروايمن و باكيفيت بسازيد تعرفه سنگين ٢٠ درصدى براى ٥ سال وضع ميكنم وگرنه نه وقت دولتو تلف كنيد نه وقت و جون مردم رو. خودروسازا هم تعهد دادن اگه توى اين ٥ سال موفق نشدن يا تعطيلش كنن يا برن خط توليد رو عوض كنن... و اين شدند كه شدند.
محمد: 1393/7/813:53:28،
46
40
همه از دست این فرگون سازها مینالند هردو کیفیت خودروهاشون خیلی پائینه بی کیفیتن اما همه هم برای ثبت نام دستو پا میشکنند چرا ...
ثقلثق: 1393/7/814:52:10،
26
20
سمند و .. کجاش ملیست؟همون موتور 405 30 سال پیش و با کیفیتی به مراطب پاینتر.
405 را برین بهش میشه سمند.
مسعودرضا: 1393/7/815:22:37،
29
40
در بحث خودرو دولت احمدى نژاد صد شرف به اين دولت كه وزير صنايع ان نعمت زاده است داشت زيرا أين وزير در حمايت از اين دو لگن ساز سنگ تمام گذاشته وبه راحتى حق وحقوق ملت رادر رابطه باخودرو مرغوب پايمال نموده وبه خوبى مشخص است كه در أين حمايت خود داراى منافع ميباشد وجالب اينكه براى خوشخدمتى بيشتر به عوامل خود دستور تهيه طرحى راداده به اين مضنون :ممانعت از خريدو وروداتومبيل ازكشورهايى كه ما را تحريم كرده اند يعنى المان ژاپن وكره و بردن أين طرح توسط ايشان به هييت دولت و تصويب ان توسط هيت دولت تدبير اميد و هموار نمودن جاده هاى كشور براى تاخت وتاز خودروهاى كشور دوست وبرادر چين وشركتهاى داخلى كه تماما خودروهاى اشغال چينى را مونتاژ مى كنند
عباس از طبس: 1393/7/815:23:47،
32
21
اب سرد کسی نداره بره بخوریم
اینا حرفه
کو عمل
پس مردباشین و بگین چشم
کاری از دستمون بر نمیاد
زخم خورده از خودرو: 1393/7/816:09:56،
31
15
امیدوارم امریکا به جای داعش دو تا بمب بزنه وسط ایران خودرو و سایپا همه از دستش راحت شیم به جای اینکه این همه داعش داعش میکنید و فکر مردم کشورهای دیگه هستید فکر داعش (ایران خودرو و سایپا ) هم باشید تا این همه کشته در سال ندهیم این داعش (ایران خودرو و سایپا) تعداد کشتهاش بیشتر از داعش عربهاست
جوان 25 ساله: 1393/7/817:14:15،
45
21
خوش به حال کسایی که تو این صانحه هوایی آخری سوختند.مرگ دلخراشی هست ولی به نظر من یک لحظه بیشتر نیست.به قول شادروان فردین ما هر روز داریم میمیریم.این زندگیه که ما می کنیم!!!!!!!!
وطنی: 1393/7/816:26:04،
26
24
کره شمالی رو دیدی ایرانو دیدی . روغن پالم . سایپا 111.131.132.141. کهاین اواخرهواپیماشم زدن که سقوط کرد .خلاصه توتالیتر محض اینه
جاسم: 1393/7/908:25:12،
70
19
دولتی ها انداختنش گردن شما از ما که گذشت فردا دیدی یه بلای خانمان سوزی مثل کلاه گشاد بر سر شما انداختند
ناشناس : 1393/7/909:14:12،
60
33
دعوای دولت و ویران خودرو صرفا دعوای زرگریست چرا؟! دولت وقتی سهامدار باشد و ذینفع چه انتظاردارید؟!!!!!
حسین: 1393/7/911:07:07،
31
21
انشاا... خداوند تمام کسانی راکه به این مملکت خیانت کردن و دارن باز هم خیانت می کنند را نابود کند.........

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل