کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

ظاهر خودرو چقدر در جذب مشتری موثر است؟

کدخبر:۷۰۷۵یکشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۴۹۴۵۰۹ بازدید

طراحی و زیبایی یک محصول و میزان تاثیر آن بر روی سهم بازار آن محصول یکی از مسائل چالشی است که همواره در مورد میزان تاثیر‌گذاری آن بحث ...
ظاهر خودرو چقدر در جذب مشتری موثر است؟

طراحی و زیبایی یک محصول و میزان تاثیر آن بر روی سهم بازار آن محصول یکی از مسائل چالشی است که همواره در مورد میزان تاثیر‌گذاری آن بحث و نظرات مختلفی وجود دارد در طول سالیان گذشته، محققان بازاریابی و طراحان صنعتی در مورد میزان و چگونگی تاثیر این مسأله در میزان فروش یک کالا به خصوص کالاهایی که دارای جنبه زیبایی شناسی بالایی هستند مانند خودرو، لوازم خانگی، مبلمان و دکوراسیون، کفش و پوشاک و … با هم در بحث و مجادله بوده‌اند.زیبایی یک خودرو مسأله‌ای جدا از برند، قیمت و یا ارزش آن محصول است. تحقیقات اثرات محسوس زیبایی یک خودرو و میزان تاثیر آن را در فروش خودرو در بازارهای مختلف را نشان داده است.

به عنوان نمونه گزارش سالیانه جی‌دی پاورز (موسسه سنجش رضایت مشتریان در آمریکا ) از نقش استتیک یا همان زیبایی یک خودرو در انتخاب و میزان رضایت مشتریان خبر می‌دهد. البته قاطعانه می‌توان گفت که میزان تاثیر‌گذاری طراحی یک خودرو در انتخاب آن و ایجاد حس رضایت در مشتریان، با توجه به خصوصیات اجتماعی و روانی مشتریان در بازارهای مختلف، کاملاً متفاوت است! مسأله‌ای که با مقایسه بازار آمریکای شمالی و اروپا و میزان فروش یک محصول در این دو بازار کاملاً به خوبی مشخص می‌شود.حال آنکه بنابر تحقیقات انجام شده توسط اکثر شرکت‌های بزرگ خودروسازی اروپایی‌، ژاپنی و کره‌ای میزان اثر‌گذاری زیبایی یک خودرو بر انتخاب آن توسط مشتریان اروپایی به مراتب بیشتر از مشتریان آمریکایی است‌!

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های ژاپنی و اخیراً کره‌ای نمونه‌های متفاوتی از لحاظ طراحی را در یک محصول برای بازار آمریکا و اروپا تهیه می‌کنند. به عنوان مثال از حدود ۱۵ سال پیش نمونه‌های مختص بازار اروپای تویوتا کرولا از نظر طراحی بدنه و چیدمان داخلی‌ کاملاً از نمونه‌های مخصوص بازار آمریکا متفاوت هستند. نمونه‌های اروپایی با وسواس و سلیقه و ظرایف بیشتری برای سلیقه اروپایی طراحی می‌گردند. این رویه‌ای است که شرکت‌های نیسان، هوندا، هیوندای و … نیز در مورد بیشتر محصولاتشان بکار می‌برند.

اکثر تحقیقاتی که در جهت شناسایی روابط بین زیبایی یک خودرو و میزان فروش آن در سگمنت خودش انجام شده بر بازار آمریکا، اروپا و آسیای شرقی (ژاپن، چین) متمرکز بوده است. مطالعات نشان می‌دهد که برای مشتریان آمریکایی اولویت اول در انتخاب خودرو میزان اعتماد‌پذیری خودرو و خدمات پس از فروش آن است‌. استایل یا زیبایی در درجه چهارم اولویت قرار دارد اما در بازار اروپا اولویت اصلی مشتریان به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و سپس ایمنی است و زیبایی در الویت سوم قرار دارد در حالی که در بازار چین پس از برند‌، زیبایی یک خودرو دومین عامل انتخاب آن توسط مشتریان است‌! البته مطالعات جدیدی نشان می‌دهد که با تغییر درصد مهاجرین آمریکا و قرار گرفتن سفید‌پوستان آمریکایی در اقلیت، الگوهای این بازار در حال تغییر است‌. جمعیت جدید مهاجرین آمریکا که اکثراً آسیایی تبارهستند و از درآمد نسبتاً خوبی برخوردارند، الگوی مشتریان این بازار را تغییر می‌دهند‌. برای آنها که اکثراً از فرهنگ آسیایی آمده‌اند، مسأله زیبایی از الویت بیشتری نسبت به مشتریان سنتی آمریکا برخوردار است.

تحقیقات محققان دیگر نشان می‌دهد که در حالی که در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی مسأله زیبایی یک خودرو در سطوح بالای بازار‌، یعنی بازار خودروهای لوکس و اسپرت از اهمیت بالایی بر‌خوردار بود اما با تغییرات ایجاد شده در اواخر دهه ۹۰ و سال‌های ۲۰۰۰ به بعد و با به وجود آمدن جمعیت جدید و گسترده قشر متوسط به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند چین، هند، خاورمیانه، روسیه و … این دیدگاه در حال تغییر است و مشتریان خودروهای اقتصادی و متوسط نیز به طراحی‌ خودرو اهمیت زیادی می‌دهند و دیگر تنها ملاک انتخاب آنها مسائل اقتصادی‌، قیمت و دوام نیست!

به همین جهت رقابت شدیدی میان تولید‌کننده‌های ‌خودروهای اقتصادی ایجاد شده است‌. در حالی که در دهه ۸۰ و ۹۰‌، تویوتا سلطان بلامنازع تولید خودروهای اقتصادی و کلاس متوسط بود اما با تغییر دیدگاه مشتریان بتدریج در حال از دست دادن مقام خود به نفع شرکت‌هایی است که به مسأله طراحی و زیبایی خودرو اهمیت بیشتری می‌دهند و هزینه زیادی برای استودیوهای طراحی‌شان انجام می‌دهند. شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن‌، مزدا‌، کیا / هیوندای یا حتی نیسان!تویوتا که متوجه خطر شده است در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد از این به بعد نسبت به قبل ۳۰درصد بیشتر در بخش طراحی و استایل خودروهای جدیدش هزینه می‌کند!

در گذشته تصور می‌شد که برند یا ارزش نام تجاری یک خودرو، طراحی یا زیبایی آن را تحت‌شعاع قرار می‌دهد. به عبارت دیگر مشتریان بر‌اساس تصویر ذهنی خود از یک برند، آن را زیبا، زشت و یا محافظه کار می‌دانند‌. آنها بر اساس تصویر ذهنی‌شان از BMW آن را زیبا و بر همین اساس تویوتا را کسل‌کننده و رنو را زشت می‌دانند.اما در حقیقت ایجاد هویت برای یک برند از طریق طراحی و ایجاد زبان طراحی منحصر‌به‌فرد و یکسان در تمامی محصولات آن برند و تداوم آن در طول زمان‌‌، باعث افزایش ارزش برند یک خودروساز و تصویر ذهنی بهتر مشتریان از آن برند می‌شود.

عاملی که نقش موثری در کسب سهم بیشتری از بازار دارد این مسأله‌ای است که آلمانی‌ها در آن تبحر خاصی دارند. بیراه نیست که بگوییم در کنار تکنولوژی بالا‌، کیفیت ساخت مطلوب‌، استایل و طراحی نیز نقش زیادی در ایجاد ارزش برای برند‌های نظیر پورشه‌، BMW و مرسدس داشته است! ایجاد زبان طراحی منحصر‌به‌فرد برای هر یک از این برندها و تداوم آن در طول سالیان متمادی تاثیر زیادی در شکل گیری تصویر ذهنی مشتریان و باقی ماندن این تصویرداشته و دارد.به عبارت ساده امروز خودروسازان متوجه این مطلب شده‌اند که طراحی خاص و منحصربه‌فرد و تداوم آن در محصولاتشان است که باعث افزایش جایگاه برندشان در نظر مشتریان می‌شود و نه اینکه مشتریان همواره BMW را جذاب‌، بنز را شکوهمند ، رنو را زشت و تویوتا را ساده بدانند‌!

در اولین قدم بررسی تحقیقات انجام شده بر روی بازار آمریکا‌، اروپا و چین (‌در صورت دسترسی به منابع‌) می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای تحقیق بر روی بازار ایران باشد. بررسی تفاوت‌ نگاه‌های مشتریان اروپایی‌، آمریکایی و آسیایی با توجه به تفاوت های فرهنگی‌، اجتماعی آنها و مقایسه آن با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها با جامعه ایران می‌تواند اطلاعات خوبی به ما بدهد.

با توجه به اینکه متاسفانه تحقیق مدونی در رابطه با میزان تاثیر‌گذاری طراحی و زیبایی یک خودرو بر انتخاب آن توسط مشتریان ایرانی انجام نشده است این مسأله می‌تواند چالش اصلی و بزرگی برای خودروسازان ایرانی باشد‌. شکست محصولاتی همچون ‌سری اول سمند ‌یا شکست تیبا و البته سورن (‌سمند سورن‌) و شکست نسبی ۲۰۶ اس‌دی در بازار ایران‌، به خوبی ضرورت انجام چنین تحقیقاتی را می‌رساند. (ایران‌خودرو مجبور شد برای ایجاد بازار برای ۲۰۶ اس‌دی به مدت ۳ سال تولید ۲۰۶ تیپ پنج را متوقف کند تا خریداران علاقه‌مند به موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۲۰۶ مجبور به انتخاب مدل اس‌دی بشوند!) داستان تندر‌۹۰ و پارس تندر نیز به همین‌گونه است.محصولاتی که با توجه به اولویت‌های مصرف‌کننده ایرانی و اهمیت وی به زیبایی یک محصول طراحی و یا انتخاب نشدند و این یکی از دلایل اصلی ضعف آنها در بازار بود‌.

هر چند باید جانب انصاف را رعایت کرد و محصولات جدیدی همچون رانا و دنا را جزو محصولاتی دانست که تا حدود زیادی با سلیقه زیبایی شناسی مشتری ایرانی سازگار است‌.

البته این مسأله در مورد خودروهای وارداتی نیز کاملاً صادق است. شرکت‌های وارد‌کننده خودرو به ایران نیز برای انتخاب یک محصول و ارائه آن به بازار ایران نیاز دارند که اولویت‌های مشتریان این بازار را کاملاً بشناسند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

مهدی: 1393/7/607:20:37،
57
98
206 هاچ بک زیبایی مخصوص به خودش رو داره
برگ مو: 1393/7/607:55:05،
92
21
یعنی یه چیز عرفانی داره که ما نمی فهمیم و خیال میکنیم مثلا هیوندا توسان 2015 از نظر زیبایی به پا 206 نمیرسه. حتما چشم دل می خواهد که ما نداریم. دریغ.!!! O_o
علی جون: 1393/7/607:59:32،
68
21
من از دوتا ماشین متنفرم: تیبا و ال نود
اول تیبا داشتم فروختم ال نود خریدم
از سر ناچاری
بابک: 1393/7/608:15:05،
53
18
البته تیبا که از زیبایی مثل ماه میمونه
از بس زیباست آدم نمیتونه چشم ازش برداره!!!!!!!
206 باز: 1393/7/608:50:22،
50
45
یک پیچ 206 شرف داره به صد تا ال نود! واقعا درسته که 206 چندین سال از تکنولوژی زمان خودش جلوتره
سالار: 1393/7/608:58:21،
31
128
نه 206 و نه ال90...
10 میلیون کمتر بده سمند EF7 بردارید...
فوق العاده نرم و کم مصرف و مدلهای 93 بدون روغن ریزی...
من هم 206 داشتم و هم ال90
انصافا نسبت به قیمتش سمند چیزه دیگه ست
Nima: 1393/7/609:05:09،
41
31
حرفش درسته، 206 با اینکه ساخت چند سال پیشه انصافا هنوز هم زیبا و جذابه (206 ندارم!!)
mahshid: 1393/7/609:07:28،
42
59
اخه 206قوطی کبریت چی داره که هی میگن206 206!!!!
مث ... تو خیابونا ریخته
ماشین زیبا از لحاظ،ظاهر بدون شک دنا و "پزو پارس "(بین ماشینای داخلی دیگه)
پاسخ به سالار: 1393/7/609:10:52،
49
25
از سمند آشغالتر خودشه! مصرف و استهلاک و روغن ریزی بالا. خر همون خره، فقط پالونش عوض شده
پاسخ به مهشید: 1393/7/614:53:39،
16
27
واقعا بعضی ها کژ سلیقه هستند!اگه 206 زیاده تو خیابونها بخاطر اینه که طلبه زیاد داره وزیباست و خصوصا تیپ 5 اش که نسبت به قیمتش حرفهای زیادی برا گفتن داره، و اگه تمیز نگه داری و کمی ارتفاع بدی، وقتی از کارواش میای بیرون لذت میبری از دیدنش و همه رو محو خودت میکنی خصوصا سفیدش!
کارمند: 1393/7/615:07:17،
14
20
راست میگه
من خودم دو هفته پیش یه تیپ 5 که ثبت نام کردم رو تحویل گرفتم
ماشین خوبیه ، کم مصرف ، پر شتاب ، صفر سوار هستم ، همه جوره خوبه یه 92 صفر داشتم که بیچاره شده بودم اما این فعلا خوبه
اوستا كريم: 1393/7/615:39:09،
14
21
من كه تعمير كار ماشين هستم ماشين ايران خودرو فقط سمند اف7 به امتحانش مي ارزه خود ايران خودرو متوجه موتوري كه رو ماشين ميذاره نشده وگرنه رو قيمت ميكشه!!
مملکت بی صاحاب: 1393/7/615:51:54،
13
15
خودرو باید مثل تانک قوی باشه مثل هامر زیبایی مهم نیست
amirabas: 1393/7/607:25:20،
57
34
آخه قربونش برم ماشيناي تكراري ايران لگن وسايپا لگن كه كلا توظاهرمشكل دارن ديگه جذب مشتريو ازكجا آوردي نميدونم همشون سروته يه كرباسن.ضمنااين دوتا شركت خودروسازوطني ماشيناي رنگدارم به مردم ميندازن ميخان ثابت كنن توهمه مواردپيشتازن مثل علي پيشتاز....رضايت مردمي به اين ميگن آلمان و...بايدبيان جلومون لنگ بندازن.اينجا ايرانه كسي به هيچي پايبند نيست...
mk: 1393/7/607:37:31،
44
18
ماشینای ایرانی هم ماشالا نه ظاهر دارن نه باطن
ب: 1393/7/608:50:54،
24
33
فقط ال لگن مشکل داره عزیز.بقیشون ظاهر زیبایی دارن
تندر: 1393/7/621:55:26،
64
16
هرکی فنی مهمه براش و میفهمه تندر میخره بقیه میرن تعمیرگاه
رويا: 1393/7/607:37:54،
24
13
ظاهر زيباي خودرو در جلب رضايت مشتريان از فاكتور هاي اساسي است البته در خصوص خودروهاي داخل به اين مهم كمتر توجه شده است.
دلواپس: 1393/7/607:42:19،
18
22
الحمدلله ظاهر همه ماشيناي إيراني براي جذب مشتري خوبه!
قف: 1393/7/608:51:14،
32
25
به جز ال لگن آشغال
حامی: 1393/7/621:53:34،
16
52
افرادی که یکبارم پشت تندر نشستن میان اینجا حرف میزنن....من که دارم و راضیم و عمرا با پارس و ۲۰۶ چینی عوض نمیکنمش
حسن: 1393/7/607:55:19،
18
16

ابران خودرو در پیش فروش مهر خود کد کلاس اکثر خودرو های خود را تغیر داده این در حالی است که تو سایت ایران خودرو هیچ اطلاعاتی در این مورد وجود ندارد .
ارزو: 1393/7/607:56:48،
65
22
(هر چند باید جانب انصاف را رعایت کرد و محصولات جدیدی همچون رانا و دنا را جزو محصولاتی دانست که تا حدود زیادی با سلیقه زیبایی شناسی مشتری ایرانی سازگار است‌.
)
ببین‏ ‏کارمون‏ ‏به‏ ‏کجا‏ ‏کشیده‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏لگن‏ ‏ها‏ ‏میگن‏ ‏زیبا
هادی: 1393/7/608:04:15،
32
19
تو ایران زیبایی رو باید آخرین اولویت بزاری که یه وقت ماشین صفر تو راه نذارتت همینه که خیلی از مردم ال90 برمیدارن
jalil: 1393/7/608:47:06،
45
19
ضایع ترین خودرو از نظر طراحی بدنه L90 می باشد.
آرش: 1393/7/623:12:44،
13
14
بزودی تندر 90 هاچبک (ساندرو) با همون موتور عالی تندر به بازار میاد و اونوقته که بعضیا که حرف پارس و 206 میزدن ساکت میشن
psk: 1393/7/608:50:03،
19
32
خوردوی دنا واقعا طراحی زیبایی داره ولی معلوم نشد تحویل میدن و وارد بازار میشه.
حسام: 1393/7/610:03:17،
17
16
خوشم میاد از اعتماد به نفستون که روتون میشه لگن های ۲۰ سال پیش ایرانی رو در مقوله زیبایی در کنار محصولات روز بی ام و مزدا و کیا مقایسه کنین. مگه فقط خودمون از خودمون تعریف کنیم!
محمد: 1393/7/614:04:11،
11
15
من ریو ندارم اما تنها ماشینی بود که همه رنگی بش میومد.
حق: 1393/7/616:45:59،
12
10
هـر دو مهـم هـستند اگه غذا ظاهر داشته بأشه ولى بد مزه بأشه مثل ماشين چينى مى مونه
میلاد: 1393/7/616:52:56،
15
13
اقا من همه جوره ماشین سوار شدم ال نود تعادل نداره سر بیج 2.صدا کولرش زیاده 206 اکسل ضعیف داره زود میشکنه تصادف ولی ماشین خوبیه 405 موتور ضعیف و بر مصرف +بارس 206 تیب 5 بهترین گزینه اس الان باکستر دارم
کورش: 1393/7/623:44:47،
13
16
آزه منمsl 65 دارم خیلی خوبه فقط ارتفاعش خیلی کمه سر پیچ تعادل نداره مصرفشم خیلی بالاس از پس پول بنزینش بر نمیام....
والا اگه دروغ بگم
حمید: 1393/7/620:03:40،
17
11
عزیزان من چرا بیخودی بحث میکنید. اصلا تو ایران حق انتخاب وجود نداره که بخوای انتخاب کنی. در ایران اختیار که از حقوق اولیه انسان است از او صلب شده. هر کی 20 میلیون داره تنها انتخاب پراید است، 25 میلیون فقط تیبا، 30 میلیون سمند، 35 میلیون 206، 40 میلیون 206 SD و الی آخر. تو یک رده قیمتی اصلا تنوع وجود نداره. شما راجب کدوم حق انتخاب صحبت میکنید. کدوم حق انتخاب، لطفا توضیح دهید.
رضا: 1393/7/623:21:13،
15
10
دوستانی که میگن سمند لشه باید بهشون بگم که سمند l3 همون موتور پارس هستش.تازه ازtu5 پارس هم قوی تره.ef7 که قوی ترین موتور ایرانخودرو است.( قبول ندارید به سایت ایرانخودرو مراجعه کنید) و علت شتاب کمترش هم همین وزن بیشترش هست که ایمنی اونو بالا برده.با پارس و 405 تو چاده با سرعت 140 ماشین تو هوا معلقه.به همین دلیل بود که عیب های 405 و پارس اصبلاح شد و ماشین به روزتری از ایتدو روانه بازار شد که اسمشو گذاشتند سمند.در اصل سمن اصلاح شده و بهینه شده و به روز شده اون زمان 405 و پارس هست.405 و پارس هیچ فرقی با هم ندارن جز در چراغ جلو و عقب و به نظر من ادم باید کند ذهن باشه په پول برای پارس بده چون در اصل سوار 405 شده.برای اطلاعات بیشتر به سایت ایرانخودرو مراجعه کند . حرف تعصبی و الکی نکنید.حرف باید با مدرک باشه نه رو هوا حرف زده بشه
امیررضا: 1393/7/700:40:01،
11
14
رانا بدک نیست.
mahshid: 1393/7/716:14:52،
39
12
مدیونید فکر کنید مهدی و رضا و مهناز یه نفرن ها!!!
شما برو همون سمند بیریختتو سوارشو...شمارو چ به پزو پارس عزیزم!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما