کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل نشد


کد خبر : ۷۰۵۸شنبه، ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳:۵۵۴۲۹۳ بازدید

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیویورک، در پایان مذاکرات با مفید و سازنده خواندن دومین نشست ظریف،‌ کری و اشتون گفت: این مذاکرات منجر به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ...

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیویورک، در پایان مذاکرات با مفید و سازنده خواندن دومین نشست ظریف،‌ کری و اشتون گفت: این مذاکرات منجر به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف نشد و طرفین تصمیم گرفتند مشورت‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

هفتمین دور مذاکرات جامع ایران و 1+5 در نیویورک بدون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف پایان یافت.یک منبع نزدیک به مذاکرات ایران و 1+5 پس از دومین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:‌مذاکرات سه جانبه ظریف با خانم اشتون و جان کری در نیویورک به مدت دو ساعت و ١٥ دقیقه برگزار شد.

وی با بیان اینکه این مذاکرات در فضایی کاملا جدی و صریح صورت گرفته و ابعاد مختلف فنی، سیاسی و حقوقی برنامه هسته‌ای کشورمان و نیز تحریم‌ها را در بر گرفت، خاطرنشان کرد:‌ این مذاکرات در مجموع مفید و سازنده بوده اگرچه منجر به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف نشد.

این منبع عنوان کرد: با عنایت به مجموعه شرایط و بحث‌های فنی فشرده ای که تاکنون صورت گرفته است، طرفین تصمیم گرفتند مشورت‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

وی افزود: در پایان این مذاکرات موضوع نگرانی کشورمان از وضعیت ایرانیان دستگیر شده یا تحت تعقیب توسط دولت آمریکا و ضرورت آزادی فوری آنان به صورت دوجانبه به طرف آمریکایی منتقل شد.

این منبع یادآور شد: لازم به توضیح است که غیر از موضوع ایرانیان که به دلایل انسانی با طرف آمریکایی مطرح شد، جمهوری اسلامی ایران در هیچ موضوع دیگری از جمله موضوع افراط گرایی و تهدیدات داعش با دولت آمریکا مذاکره نمی‌کند.

هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای جمعه 28 شهریور ماه در شهر نیویورک رسما آغاز شد.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سه‌شنبه 25 شهریور ماه راهی نیویورک شد و یک روز بعد ظریف و اشتون بر سر میز ناهار به رایزنی درباره این مذاکرات پرداختند و بعد از آن رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه هیأت مذاکره کننده ایرانی با اعضای 1+5 در سطح معاونان و کارشناسی برگزار شد.

ظریف و کری نیز سی ام شهریور ماه به مدت یک ساعت و نیم بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

عصر پنجشنبه سوم مهر ماه نیز نشست سه جانبه ظریف،‌کری و اشتون برگزار و عصر جمعه چهارم مهر ماه نیز دومین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 2 ساعت و 15 دقیقه برگزار شد.

ایران و گروه 1+5 پیش از این شش بار در شهر وین درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که در پنجمین دور مذاکرات نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد. در ششمین دور مذاکرات در وین  60 تا 65 درصد پیشرفت در تدوین متن پیش نویس حاصل شد، ولی به دلیل اینکه اختلافات بر سر موضوعات اصلی از جمله غنی سازی، راکتور آب سنگین اراک، تحریم‌ها و بازه زمانی اجرای توافق جامع باقی ماند توافق شد که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون در سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه در سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و پس از آن مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع آغاز شد.

در مقدمه این توافقنامه آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها