کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اصرار دولت به پرداخت غیرقانونی بدهی


کد خبر : ۷۰۲۰پنجشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۲:۱۵۱۷۴۰ بازدید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح دفاعیات رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از پیشنهاد تسویه بدهی دولت از محل تسعیر نرخ ارز پرداخت ...

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح دفاعیات رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از پیشنهاد تسویه بدهی دولت از محل تسعیر نرخ ارز پرداخت و گفت: دولت تأکید دارد این روش پول جدیدی وارد بازار نمی‌کند.

تسنیم : ایرج ندیمی در ارتباط با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جلسه ویژه بررسی لایحه خروج از رکود در مجلس، اظهار داشت: در این جلسه آقایان طیب‌نیا و سیف درباره بدهی‌های دولت، روش تهاتر این بدهی‌ها و ماجرای بدهی 74 هزار میلیاردی توضیحات مفصلی دادند. وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی اعتقاد داشتند تسویه بدهی از محل تسعیر نرخ ارز باعث افزایش پایه پولی و تورم نمی‌شود، گفت: این دفاع به این خاطر مطرح می‌شود که دولت معتقد است در عمل جابه‌جایی پول صورت نمی‌گیرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هدف دولت از این پیشنهاد تسویه بدهی‌های دولت به بانک‌ها در روش‌های حسابداری است، تصریح کرد: از نظر دولت تسویه بدهی از محل تسعیر نرخ ارز می‌تواند به کفایت سرمایه بانک‌ها و کاهش بدهی به بانک‌ها کمک کند. ندیمی البته این را هم گفت که نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی لایحه رفع موانع تولید و خروج از رکود تاکنون رأی‌گیری درباره بندهای این لایحه انجام نداده‌اند و فعلاً سوالاتشان را درباره ابهامات این لایحه از وزرا و مسؤولان مربوط در دولت می‌پرسند.

عدم تصمیم‌گیری درباره وضعیت سهم صندوق توسعه ملی و پیشنهاد تسویه بدهی دولت از محل تسعیر نرخ ارز از مهم‌ترین مواردی است که طبق اعلام ندیمی تاکنون کمیسیون تخصصی مجلس درباره آن به نتیجه نرسیده است. نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم در پاسخ به این پرسش که آیا از وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی سوال شد که چرا در ابتدای فعالیت دولت یازدهم مخالف تسویه بدهی با این روش بودند و یک‌باره نظرشان تغییر کرد؟ گفت: آقایان معتقد بودند این روش با پیشنهاد دولت قبل تفاوت‌هایی دارد که تفاوت اول در مبلغ بدهی بوده است. وی ادامه داد: دولت می‌گوید از رقم حاصل از مابه‌التفاوت نرخ ارز استفاده دیگری نخواهد شد و صرفاً بناست بدهی دولت به بانک‌ها تسویه شود، بنابر توضیحات وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی دولت قصد استفاده از این وجوه را ندارد. ندیمی همچنین تأکید کرد: آنطور که از این توضیحات مشخص بود هدف دولت این است که بدهی دولت به بانک‌ها در روش‌های حسابداری تسویه شود و این رقم بنا نیست به ارز و ریال تبدیل شود، چراکه دولت می‌گوید ارزهای حاصل شده از این محل قبلاً صرف گشایش اعتبارات اسنادی و پروژه‌های اقتصادی شده است.

توضیحات طیب‌نیا و سیف قانع کننده نبود

یک عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون‌های مربوط توضیحاتی ارائه دادند اما هنوز نمایندگان قانع نشده‌اند، گفت: قصد نمایندگان اصلاح ماده ۲۴ لایحه خروج از رکود دولت است. جعفر قادری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 ماده از لایحه خروج از رکود دولت مورد تصویب نمایندگان قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از ابهامات اصلی نمایندگان مجلس در بررسی این لایحه موضوع تسعیر نرخ ارز است که هنوز نتوانسته‌ایم به نتیجه مناسبی دست پیدا کنیم. وی با بیان این مطلب که وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون‌های مربوط توضیحاتی را در این زمینه اعلام کرده‌اند اما هنوز نمایندگان قانع نشده‌اند، افزود: قصد نمایندگان حذف کامل این ماده نیست اما دولت باید توضیحات قانع‌کننده‌ای برای عنوان این موضوع در لایحه خروج از رکود برای پرداخت بدهی‌های خود به سیستم بانکی داشته باشد. این عضو کمیسیون بودجه مجلس اضافه کرد: روز سه‌شنبه از دولت درخواست کرده‌ایم جزئیات بدهی‌های خود را به سیستم بانکی اعلام کند تا در نهایت بتوانیم درباره ماده 24 تصمیم نهایی را اعلام کنیم.

مشکلات مسدود بودن منابع ایران در خارج هنوز رفع نشده است  

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مشکلات مانند مسدود بودن بخشی از منابع در خارج از کشور مرتفع نشده است، گفت: بخش زیادی از نرمش طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای به دلیل آگاهی آنان نسبت به عدم تاثیر تحریم‌های اعمال شده است. علی طیب‌نیا با اشاره به هدف قرار گرفتن نظام تامین مالی کشور به‌وسیله تحریم‌ها، گفت: بنا به اذعان یکی از مسؤولان صندوق بین‌المللی پول، کاری که ایران در یک‌سال گذشته انجام داده بیشتر به یک معجزه شبیه است که بخش عمده‌ای از این امر ناشی از تلاش نظام بانکی است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بخش زیادی از نرمش طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای به دلیل آگاهی آنان نسبت به عدم تاثیر تحریم‌های اعمال شده و توان روزافزون کشورمان برای مقابله با این فشارها بوده است. وی با اعلام این مطلب که هنوز بسیاری از مشکلات مانند مسدود بودن بخشی از منابع در خارج از کشور مرتفع نشده است، تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم به صورت محسوس مهار و عدد مربوط به نرخ رشد نیز مثبت شده است. طیب‌نیا با اشاره به رشد تولید در بعضی حوزه‌ها چون خودرو‌سازی و کشاورزی، تصریح کرد: اینکه در شرایط تحریم توانسته‌ایم ضمن مهار تورم، از رکود به این مفهوم که رشد اقتصادی مثبت شود، خارج شویم، توفیق مهمی کسب کرده‌ایم.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها