کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

قطار چینی‌ها از سایپا گذشت و به ایران خودرو رسید

کدخبر:۶۹۰۴شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶:۱۳۸۴۸۴ بازدید

آن‌طور که خبر می‌رسد، ایران‌خودرویی‌ها مذاکراتی را با شرکت چینی «هایما موتورز» انجام داده و حتی قرار شده یکی از محصولات شاسی‌بلند‌هایما را نیز در سایت خراسان خود به تولید برسانند.
قطار چینی‌ها از سایپا گذشت و به ایران خودرو رسید

شاید آن روزهایی که MVM مدل 110 (همان خودرو کوچک و کم‌مصرفی که خیلی زود جای خود را در دل ایرانی‌ها باز کرد)، حکم تردد در خیابان‌های کشور را گرفت، کسی فکرش را هم نمی‌کرد چینی‌ها تا چند سال دیگر به جزءلاینفک صنعت و بازار خودرو ایران تبدیل شوند. MVM که آمد، راه برای دیگر هموطنانش هم باز شد و حالا دیگر فقط چری (شرکت سازنده خودروهای MVM) تنها خودروساز چینی حاضر در ایران نیست و هم‌اکنون چشم بادامی‌های زیادی را می‌توان در خیابان‌های کشور به چشم دید.

اوضاع به شکلی است که در حال حاضر چندین شرکت چینی از جمله «چری»، «لیفان»، «JAC» و «جیلی» در ایران حضور دارند و برخی از راه مونتاژ و برخی هم طریق واردات، خود را به صنعت و بازار خودرو کشور تحمیل کرده‌اند. اگر نگاهی به تولیدات بخش خصوصی صنعت خودرو ایران بیندازیم، متوجه می‌شویم که چینی‌ها حداقل در حوزه محصولات سواری، تبدیل به بازیگر اصلی این «بخش» شده‌اند، آن هم در شرایطی که خصوصی‌ها تا پیش از دم خور شدن با چشم‌بادامی‌های چینی، با امثال فولکس واگن و دوو و هیوندایی شراکت داشتند.

چيني شدن بخش خصوصی صنعت خودرو ایران در حالی است که چشم بادامی‌ها به حریم خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) نیز نفوذ کرده و می‌خواهند از بخش نیمه دولتی خودروسازی ایران نیز سهمی داشته باشند.البته ظاهرا ایران‌خودرویی‌ها و سایپایی‌ها نیز بدشان نمی‌آید در شرایط فعلی که به دلیل تحریم‌ها چندان امکان ارتباط با بزرگان خودروسازی جهان وجود ندارد، شرکای چینی را برگزیده و به واسطه آنها، تولید خود را افزایش داده و سبد محصولات شان را متنوع‌تر کنند.

استارت این کار را سایپایی‌ها زده‌اند، چه آنکه به سراغ «چانگان موتورز» چین رفته و قرار است تعدادی از محصولات این شرکت را در کارخانه‌های خود به تولید برسانند.سایپایی‌ها البته پیش از چانگان، با یک شرکت نسبتا گمنام چینی به نام «زوتی» نیز مذاکراتی را انجام داده و در نهایت بر سر واردات و سپس مونتاژ یکی از محصولات آن به نام S300 به توافق رسیدند. S300 البته پس از ورود به ایران تغییر نام داد و مسوولان سایپا نام «آریو» را برای آن برگزیدند و این خودرو چینی حالا دیگر یک سایپایی به شمار می‌رود.

در حال حاضر نیز سایپا و چانگان به توافقات لازم بر سر تولید چندین خودرو چینی در کارخانه‌های دومین خودروساز بزرگ ایران (سایپا) رسیده‌اند و با این شرایط به نوعی می‌توان گفت که شراکت این دو از همین حالا آغاز شده است. چانگان قرار است شش مدل از خودروهای خود از جمله EADO، CS35، CS75 و ریتون را در ایران عرضه کند و در این بین، EADO و CS35 در پاییز امسال روانه بازار خواهند شد. همچنین برنامه‌ فعلی این شرکت در ایران، عرضه سالانه یک تا دو مدل خودرو به بازار است و بومی کردن (ساخت داخل) تدریجی محصولات این شرکت نیز از سال 2015 آغاز خواهد شد.

آن‌طور که مسوولان چانگان عنوان کرده‌اند، این شرکت قصد دارد بیش از یک میلیارد دلار در سايپا سرمایه گذاری کند و این نشان می‌دهد چانگانی‌ها برنامه‌های زیادی در صنعت و بازار خودرو ايران دارند. به اعتقاد کارشناسان، هرچند چانگان جزو خودروسازان معتبر آسیایی به شمار نمی‌رود، اما به هر حال به دلیل تداوم تحریم‌ها، سایپا چاره‌اي جز رفتن به سراغ این شرکت نداشته و تا تحریم‌ها کنار نروند، نمی‌توان به شراکت با خودروسازان بزرگ دنیا پرداخت. از طرفی، به هر حال چینی‌ها با سرعت زیادی در حال پیشرفت‌های کمی و کیفی در صنعت خودرو هستند و شاید سایپا به نوعی روی آینده چانگان سرمایه گذاری کرده و امید آن را دارد که تا چند سال دیگر بتواند در کنار شریک چینی اش خود را بالا بکشد.چینی‌ها اما در حالی به آن سوی دیوارهای سایپا پریده و برنامه‌ای وسیع برای همکاری با این شرکت در نظر گرفته‌اند، که حالا سودای نفوذ به حریم خودروساز اول ایران را نیز در سر دارند و حتی مذاکراتی و توافقاتی نیز میان طرفین صورت گرفته است. 

آن‌طور که خبر می‌رسد، ایران‌خودرویی‌ها مذاکراتی را با شرکت چینی «هایما موتورز» انجام داده و حتی قرار شده یکی از محصولات شاسی‌بلند‌هایما را نیز در سایت خراسان خود به تولید برسانند. گفته می‌شود‌هایما موتورز شریک کاری مزدای ژاپن در چین به شمار می‌رود و از جنبه کیفی، شرکتی هم رده جیلی است.ایران‌خودرویی‌ها البته هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نحوه همکاری با دوست جدید چینی شان ارائه نکرده و مشخص نیست «هایما» با چه تیراژی و از چه زمانی در ایران به تولید خواهد رسید؛ با این حال آنچه قطعی به نظر می‌رسد، حضور یک چینی دیگر در «جاده مخصوص» است و باید دید ایران‌خودرویی‌ها نیز مانند سایپا، برنامه‌ای بلندمدت برای شراکت با دوست چینی شان دارند یا تنها می‌خواهند با اضافه کردن‌هایما به خطوط تولید خود، تنوع محصولات شان را افزایش دهند.

خودروسازان چینی البته چند سال پیش قصد شراکت با ایران‌خودرو را داشتند، اما حواشی ایجاد شده اجازه شکل گرفتن این شراکت را نداد. حدود هفت سال پیش بود که ایران‌خودرو و چری چین پای میز مذاکره نشسته و به توافقاتی نیز بر سر نحوه شراکت شان با یکدیگر رسیدند و حتی قرار بود محصولی متعلق به طرف چینی به نام S21 نیز میهمان خطوط تولید ایران‌خودرو شود. در نهایت اما به دلیل مخالفت وزیر صنایع وقت، حضور چری در ایران‌خودرو منتفی شد و حالا ظاهرا قرار است «هایما» ناکامی گذشته را جبران کند. هرچه هست، قطار چینی‌ها پس از عبور از بخش خصوصی خودروسازی ایران و سایپا، اين‌بار ایران‌خودرو را به عنوان ایستگاه بعدی خود انتخاب کرده و برای خیلی‌ها این پرسش پیش آمده که شراکت خودروسازان ایرانی با چینی‌ها، آینده‌ای خوش خواهد داشت یا به تجربه‌ای ناموفق تبدیل خواهد شد؟ بدون شک زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

حواله پارس Tu5: 1393/6/2907:48:41،
232
43
برادران خیامی اگه می دونستند که ایران خودرو یه روز این بلاها رو سر مردم میاره هیچوقت همچین اشتباهی نمی کردند که این کارخونه رو بسازند.
کوکو: 1393/6/2908:24:27،
157
41
دقت دارید سطح پایین ترین محصولات دنیا رو داریم وارد میکنیم؟

ای خدا بخاطر منافع یه عده و نداشتن تعامل سازنده با 4 تا کشور درست درمون چقدر خار و حقیر شدیم.تو این سال ها کشوری مثل عربستان تا دلش میخواست تازوند.نفتش رو فروخت.بهترین محصولات رو از اروپا و آمریکا وارد کرد.بدون هیچ حاشیه ای.اون شیخ عربی که یه روزی آرزوش بود بیاد ایران الان واسه ما شاخ شده.متاسفم
کیوان: 1393/6/2909:58:31،
107
34
این مثل این میمونه که پدر بزرگ از نوش پول تو جیبی بگیره!!!!!!!!یه زمانی با گرفتن 405 از فرانسه هیوندای آرزوی رقابت با ما را داشت حالا هیوندای آلمانیها و ژاپنیها را به چالش میکشه و ایران خودرو و رفیقش هم التماس چینی ها میکنن.صنعتی که درش روی تحقیق و تعامل با دانشگاه بسته باشه و با باندبازی و مافیا اداره بشه بهترین روزاش حالاست و از این بدتر را در انتظارش باشید.
شهروند: 1393/6/2913:10:25،
69
31
خدا وکیلی این شد صنعت ملی؟ آیا واقعا باید از این دللالان بزرگ ماشین حمایت کرد؟
مهدی: 1393/6/2914:27:12،
64
37
کانالهای عربی رو که نگاه میکنی تبلیغ کادیلاک و جی ام سی و شورلت و فورد و کرایسلر میکنه و کشور ما از ام وی ام 315 .آخه تحقیر ایرانی تا چه اندازه ؟؟؟؟؟
محمد: 1393/6/2914:56:05،
44
29
""دقت دارید سطح پایین ترین محصولات دنیا رو داریم وارد میکنیم؟ ""

نتیجه انحصارطلبی خودروسازان در صنعت خودرو به "بهانه" جلب حمایت مسئولان از آنها همین است... امیدوارم حداقل مسئولان فکری کنند تا خودروسازی داخل از این تنبلی و مونتاژهای بی کیفیت نجات یابد...

چون اگر واردات بده، واردات چینی هم بده، اگه خوبه برای غیر چینی ها هم خوبه...

راهکار فقط 1) سخت گیری استاندارد برای خودروهای غیر ایرانی (بمنظور واردات خودروهای استانداردتر چینی و غیر چینی)
و 2) کاهش تعرفه واردات خودروهای استاندارد بالا برای ترغیب صنعت تنبل خودروسازی به فضای رقابتی
مجتبی: 1393/6/2907:51:22،
104
36
آقاجان دیر از خواب بیدار شدی سه سال است که لگن ساز چینی شده
راد: 1393/6/2908:04:15،
100
32
اى كاش مديران و كارگران چينى هـم بيان و جا يگزين بشن تا خيال هـمه راحت بشه
مهدی: 1393/6/2908:08:30،
96
35
بچه که بودم پژو و بنز و شورلت میدیدم اما حالا این ماشینهای کپی برداری شده زپرتی چین رو نمیشه اسمشونو حفظ کرد چه برسه بخریشون اینقدر در پیتن
jalil: 1393/6/2908:28:20،
67
40
هرچقدر چینی ها در خودرو سازی ضعیف باشن از ایران خودرو و سایپا که ضعیف تر نیستن
البته جای تاسف داره که با چینی ها سرمایه گذاری میشه
ولى : 1393/6/2908:42:13،
67
34
اسم يكى از اين چينيهـا خيلى جالبه جك و لوبياى سهـر أميز
پاسخ به ولی: 1393/6/2919:27:08،
70
38
بیشتر تو مایه های جک و جونوره! :)
سعید: 1393/6/2908:44:11،
61
33
دارم میبینم اون زمانی رو که این خودروسازهای داخل دیگه رسما زدن تو کار واردات خودرو و کار تولید رو کنار گذاشتن.خب وقتی چین هست که تولید کنه ما چرا خودمونو به زحمت بندازیم.
رويا: 1393/6/2908:46:29،
74
36
يادش بخير آن روزايي كه كاديلاك-شورولت-بيوك-فورد-بنز وبي ام وي در ايران تردد داشت.همه چيز كم كم به باد خواهد رفت
محمد: 1393/6/2908:49:31،
36
65
خیلی هم خوب شد ما که 2سال 530 سواریم داریم حال میکنیم
احسان: 1393/6/2908:50:08،
54
39
چی چی موتورز؟؟؟
اینو اسمشم نشنیده بودم
بعید نیست خودشون تو چین درستش کرده باشن!
کارمند: 1393/6/2908:57:55،
122
37
آخه چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا نباید ماشین خوب سوار شیم ؟؟؟؟
nemesis: 1393/6/2909:27:22،
46
35
اون دسته از دوستانی که دنبال علت ممنوع شدن واردات خودرو و اضافه شدن تعرفه بودن باید اینو بخونن
سرمایه گذاری رو لگنای چینی و با اعمال فشار مجبور کردن مردم به خرید این لگنا
الان دیگه با بودجه ۱۲۰ تومنم باید چینی خرید
امیر: 1393/6/2909:36:58،
47
32
واقعیت این است که خودرو سازهای ایرانی دانش فنی ساخت خودرو را ندارند پس یا باید خودروهای از رده خارج اروپایی را با کیفیت پایین به مردم
تحویل دهند که نارضایتی فراوانی تا کنون از هدر دادن پول تا وقت مردم
را به دنبال داشته است یا خودروی چینی را که حداقل از لحاظ به روز
بودن و اپشن بسیار بهتر از تولیدات کنونی است را مونتاژ کنند.انتخابی
بین بد و بدتر!!
اسی: 1393/6/2910:03:18،
45
31
آقا دختر چینی هم دارین کم خرج و خودشم کار کنه.مهریه نخواد! خوب نسل قبل وقتی که کمونیسم ارزو و ارمانش بود تو شعرها و فیلم و کتاب! ما به این روز می افتیم.به پادشاه عربستان گفتن میخوایم با روسیه قرارداد خرید میگ 35 ببندیم خیلی پیشرفتس!گفت که به کشور یمن نگاه کنین بعد قرارداد با روسیه ببندین!ما که ادعاهای تمدن و فرهنگ و... داریم یه 2 ثانیه ایرانیا به صلاح خود و مملکتشون فکر نمی کنن!
حسن: 1393/6/2910:17:06،
91
33
تا حالا اسمشم نشنیده بودم. گمونم یه دانش آموز چینی تو زیرزمین خونه شون سرهمش کرده باشه!
رضا: 1393/6/2910:19:00،
48
32
نام ايران خودرو نيز به چين خودرو تغيير مي يابد !!
سهيل: 1393/6/2910:39:05،
48
31
هر روز بدتر از ديروز
شعار جديد ماشين سازي ايرانه
jalil: 1393/6/2911:21:36،
37
37
چند سال دیگه اگر همین چینی ها بازار ماشین کره و .... نگرفته اند .
آقا اینها در حال پیشرفتن و خودرو ساز ما در حال پس رفتن است یک دهه دیگه خودروی چینی هم رده خودروهای جهانی میشه
442: 1393/6/2912:05:50،
34
25
چطور است با این همه تدبیر و درایت همت وطن دوستی وکلی چیزای دیگه مسولین ومدیران ایران زمین بییاید کل مملکت و ذخایر نفت وگاز ومعادن وکلی چیزای دیگر را یک جا به چینی ها واگزار کنیم به جاش اونهاهم در هر ماه یک حقوق بخور نمیر به هر ایرانی بدهند شما هم با پولهای واگزاری بروید وبه امور اخروی خود برسید اسم قاجار بد در رفته
شما روی قاجار رو کم کردید
محمد: 1393/6/2914:24:50،
39
39
وقتی ملت همیشه در صحنه میخرن تازه کلی قیافه هم باهاش میگیرن چرا برادرای ایران خودرو وارد نکن؟؟؟؟؟
شهریار: 1393/6/2915:15:05،
41
33
آقا چرا قبول نمی کنید که قدرت خرید پول اکثر مرذم ایران به خوذروهای اروپایی امریکایی نمی رسه؟پول ما توان خرید کالاهای چینی را دارد
هیچکس: 1393/6/2921:18:30،
45
31
دوست عزیز بدبختی اینه که این آشغالها رو با قیمت آمریکاییها اروپاییها بهمون میندازن
علي: 1393/6/2916:01:56،
43
29
من 206مدل ٨٥داشتم واقعا عالي بود فروختم صفر خريدم از روزي كه خريدم مدام در حال خرج كردن ماشينم اشغاللللللللللللله
واقع بین: 1393/6/2918:50:01،
38
68
سوال اصلی این است :
اگر به خواست خدا روابط ایران با اروپا و حتی آمریکا به حالت عادی برگشت ، با امتیازات داده شده به چینی ها مانند فروش سهام خودروسازان به آنها و نیز نفوذ خودروسازان چینی به بدنه صنعت و سهم بازار خودروی ایران ، آیا به راحتی می توان چینی ها را از بازار و صنعت ایران کنار گذاشت؟ آیا به هزینه آن فکر کرده ایم؟
به واقع بین: 1393/6/2920:00:25،
30
32
چینی جماعت ورودش با خودشه خروجش با خداست! انشاالله به مدد جیب مردم ایران چین در ۱۰ سال آینده بزرگترین لگن ساز دنیا خواهد شد. کس دیگه ای نمیخواد خودروساز بشه احیانا؟!
شروین: 1393/6/2921:44:22،
38
34
حدود 10 ماه پیش بنده به عنوان یک شخص خواهان همکاری با شرکت هایما ایمیل نگاری کردم و به راحتی متن قرارداد های وارد ماشین رو بهم در قالب پی دی اف تحویل دادند. ضمن اینکه قیمت اف او بی محصولات رو هم برام فرستاندن.و در متن ایمیل برام نوشتند که محصولات این شرکت مشکل دریافت استاندارد ایران رو دارند. و همین موضوع باعث شد من دیگه پیگیری نکنم ادامه ماجرا رو. حالا در عرض یکشال محصولات این شرکت چطور تونستند افزایش کیفیت داشته باشند و استاندارد ورود به ایران رو ( که البته یک چیز بسیار حداقلی هم هست) دریافت کنند. اولین حدس و احتمالا درست ترین حدس اینه که چون نام ایران خودرو وسط هست دیگه تمامی مجوز های لازم حکم کشک رو خواهند داشت.البته عکسی که اینجا کار شده نه در سایت هایما بود، و نه در لیستی که برای بنده فرستاده بودند.
این شرکت در 5 سال آینده ممکنه کیفیت مناسبی داشته باشه اما در حال حاضر خیر.
کامران: 1393/6/3002:31:09،
37
31
ماشین های چینی از لحاظ کیفیت و امنیت از خودرو های ایرانی هم پایین تره فقط اپشن داره به جای اینکه 50 میلیون پول لیفان بده یا 207 به جاش ادم میره ماکسیما میخره یا مزدا 323 قطعاتش هم ارزانتره و راحتره از ماشین چینی ها گیر میاد
علی: 1393/6/3017:09:42،
32
30
زمانی خودروهای ژاپنی بسیار بی کیفیت بودند و هر کی می خرید سرزنشش می کردند ولی حالا چی؟ چین بر خلاف عقیده اشتباه مردم ما همه محصولاتش بد نیست چند سال بعد داشتن ماشین چینی افتخار ما میشه ، این صحبت را هیچوقت یادتان نره تا زمانش

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما