کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت

طرح مدیریت واردات خودرو، خوب یا بد؟

کدخبر:۶۸۹۰جمعه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸:۴۹۳۸۱۱ بازدید

طرح "مدیریت واردات خودرو "در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی از مخالفان این طرح خواهان ارائه طرح "آزادسازی واردات خودرو" به کشور شده‌اند.
طرح مدیریت واردات خودرو، خوب یا بد؟

به دنبال افزایش واردات خودرو به کشور در سال‌های اخیر طرحی با عنوان مدیریت واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.در این طرح پیش‌بینی شده که واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این طرح است.

در حالیکه با اجرایی شدن این طرح واردات خودرو به کشور محدود خواهد شد برخی کارشناسان با اجرایی شدن آن مخالف بوده و معتقدند اجرای آن حاصلی جز تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و عدم ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: طرح مدیریت واردات خودرو یعنی افزایش انحصار در بازاری که هم‌اکنون نیز انحصاری است بنابراین باید از تائید و اجرایی شدن آن خودداری شود.

علی خاکساری با بیان اینکه متاسفانه در طول سال‌های اخیر با وضع تعرفه‌های بالا و حمایت‌های بی مورد از صنعت خودرو شاهد ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران قیمت در داخل کشور هستیم، خاطرنشان می‌کند:‌ به دلیل این شرایط خودروسازان نیز انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات‌شان نداشته‌اند زیرا با توجه به انحصاری بودن بازار هر آنچه تولید می‌کنند به فروش می‌رسد.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: به نظر من به جای طرح محدودیت واردات خودرو باید طرح آزادسازی واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود تا با واردات خودروهای خارجی با قیمت مناسب هم حقوق مصرف‌کنندگان تامین شده و هم خودروسازان وادار به اصلاح عملکرد خود شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکتهای خودروساز و قطعه‌ساز داخلی به جای ارائه طرح برای تشدید انحصار در بازار خودرو باید به اصلاح عملکرد خود پرداخته و به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی خود بپردازند.

در مقابل این انتقادات اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور می‌گوید: طرح مدیریت واردات خودرو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات کالاهای لوکس تدوین و ارائه شده است.

آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه افزایش واردات خودرو به معنای ایجاد اشتغال در خارج از کشور به بهای کاهش اشتغال داخلی است، خاطرنشان می‌کند: در طول چند سال اخیر شاهد افزایش مکرر میزان واردات خودرو به کشور هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در شرایطی که کشور در وضعیت تحریم به سر برده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مبارزه با تحریم ابلاغ شده است، افزایش واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران خلاف سیاست‌های کلی کشور است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور تصریح می‌کند: صنعت خودرو و قطعه داخلی با ظرفیت خالی در تولید محصولات خود مواجه است بنابراین به جای افزایش واردات، منابع ارزی کشور باید صرف افزایش تولید داخل، رشد اشتغال و کاهش هزینه‌های تولید شود.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان واردات خودرو به کشور در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی‌های خود در زمینه طرح مدیریت واردات خودرو را آغاز کرده است. آینده نشان خواهد داد که این وزارتخانه استدلال‌های کدام یک از طرفین در رابطه با واردات خودرو به کشور را بیشتر می‌پسندد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

ناشناس: 1393/6/2809:34:47،
142
37
آقای محبی نژاد کاملا درست میگن منابع ارزی باید صرف تولید داخل رشد اشتغال و ... بشود چرا که با تولید خودروهای ناایمن و بی کیفیت داخلی اولا کسانی که در این صنعت کار میکنند بیکار نمی شوند ثانیا سالانه 30 هزار نفر در تصادفات جاده ای میمیرند که اگر فرض کنیم 10 هزار نفر سرپرست خانوار باشند پس سالانه 10 هزار شغل خالی می شود و 10 هزار نفر می توانند جایگزین آنان شوند و به این ترتیب آمار بیکاری کاهش می یابد این است مدیریت ایرانی
سینا: 1393/6/2810:24:46،
105
9
دولت کاری نمیکنه که ذره ای به نفع مردم باشه

اون از هدفمندی یارانه ها که قیمت انرژی رو چند برابر کرد و قشر متوسط جامعه رو از بین برد تا بالای 90 درصد مردم برن زیر خط فقر

اون از بنزین که سهمیه بندی کردن و ماهانه قطره چکون باید منتظر شارژ کارت سوخت باشیم



اون از سود سپرده که اوردن پایین و سود تسهیلات که نمیارن پایین



اون از قیمت خونه و ماشین و ... که چند برابر قیمت جهانی هست



و ...

کلا هر آنچه به سود دولت باید اجرایی بشه و هر طرحی که سودی به مردم برسونه عین خیانت به بیت الحاله

محمد: 1393/6/2819:20:21،
24
8
مشکل در فهم اشتباه سخنان رهبری است در بسط دادن کالای لوکس به خودرو توسط مسئولان
خودرو ابزار روزمره زندگی است نه وسیله لوکس.اما با انحصار موجود، بعضی خودروهای داخلی ابزار لقااله شده اند..


حق مردم است که از بین پراید و کیا سراتو 1600 یا حتی پیکانتو و ... یکی را انتخاب کنند
"خودروهای لوکس" هم که طبق آمار گمرک بعنوان مثال امسال 116 عدد وارد شده و توانایی خرید آنها هم در اختیار کمتر از 5% مردم هست


همین بازار انحصاری چقدر در مقابل افزودن ایربگ، استاندارد یورو 4 و ... مقاومت کرد؟؟؟ در حالی که اینها امکانات پایه 10 سال پیش خودرو سازی دنیا هستند...


حکایت انحصار همراه اول نمونه قابل استناد آن است که در ابتدا تا 1،2 میلیون قیمت هر سیم کارت بود با قابلیت محدود، اما با فضای رقابتی ایجاد شده بین همراه اول و ایرانسل و رایتل، قیمت سیم کارت همراه اول یکدهم و با قابلیت های بیشتر امثال mms، 3g، ... شده
ناشناس: 1393/6/2809:41:17،
89
13
اگر خودروهای ایمن و با کیفیت وارد شوند آنوقت مشاغل زیر بیکار می شوند: نعش کش ها، آمبولانس های امدادی، پزشکان ارتوپد، مرده شورها، گورکن ها البته از این طرف هم امداد خودروها، مکانیک ها، جلوبندی ها و ..... خداییش آمار اشتغال میاد پایین تازه با این خودروهای ناایمن داخلی نرخ رشد جمعیت هم کاهش پیدا میکنه و گرنه میدونید الان جمعیت ایران به 85 میلیون رسیده بود اونوقت مسکن سر به فلک کشیده بود همین بهتر که این خودروهای ناایمن باشند
منصور: 1393/6/2809:49:24،
64
13
قطع واردات از کشورهایی که ایران را تحریم کردند!!!!!!!!!!
غیب گفتی وقتی تحریم کردن یعنی خودرو هم نمیدن تو نمی خواد باهوش بازی در بیاری
رضا: 1393/6/2809:49:35،
79
11
مشخصه که نقشه هایی برای گرون کردن خارجی ها دارن تا سایپا و ایران خودرو راحتر ماشیناشون رو بفروشن
saeed: 1393/6/2809:56:00،
50
12
و باز هم ادامه تحریم لگنهای داخلی تا آزادسازی خودروهای وارداتی.
khanlo: 1393/6/2810:03:11،
52
10
به قول فردوسی پور مگه ملکتت کمونیستی این رفتارها رو می کنن بابا پول نفت رو بریزین تو تولید و صنعت و جلوگیری کنید از ورود کلای قاچاق و برای کالا های چینی گمراکات سنگین بگیرید تا از تولید کننده داخلی حمایت کنید بعد هم ماشین خوب وارد مملکت کنید مگه مردم ما از مردم امارت و کویت چی کم دارن ؟؟؟؟ به قول سعدی حکمران عادل رو مردمش لشکرش هست تو کلشون فرو کنن این رو
بد شاني: 1393/6/2810:06:18،
47
9
يعنى دو باره واردات قطعات بى كيفيت توسط قطعه سازان وتوليد خود رو در پيتي توسط خودرو سازان نتيجه أين همه حمايت كشته شدن سالانه بيش از ٢٠ هزار نفر وچندين برابر ان معلول ، أين چه جنگى است كه أين همه تلفات به دنبال دارد
مجتبی: 1393/6/2810:07:55،
43
9
لاوی ها هرچه قدر خواستند وارد کردن خودرو خارجی حالا جلو واردات میگیرن تاسود شان از خودرو های وارداتی چندین برابر بشه کسی به فکر خروج ارز وغیره نیست
خودم: 1393/6/2810:18:55،
38
14
مدیریت واردات یا افزایش انحصار
مهدی: 1393/6/2810:24:57،
47
11
مشخصه که این دولت داره کم کم جلوی واردات خودرو را میگیره.آقای جهانگیری در دولت خاتمی نگذاشت حتی یک خودرو وارد کشور بشه و اینبار هم همون سیاست را در پیش گرفته .گناه هزار نفری که در شهریور در تصادفات جاده ای کشته شدن چی بود دولت تدبیر و امید ؟؟؟؟؟؟؟
مهدی: 1393/6/2810:44:47،
46
9
مجروحان غزه را میارن تهران برای مداوا و اینقدر هواشونو دارن از اون طرف سالانه 28000 نفر را پراید و پژو 405 میکشه اصلا براشون مهم نیست و فکر اشتغال زایی هستن .
امير: 1393/6/2811:12:02،
46
13
جالبه هركس تو اين مملكت ميخواد نظر خودشو درست جلوه بده فوري اسم مقام معظم رهبري رو ميبره. اولاً خودرو تو جهان تو چند تيپ مختلف توليد ميشه كه از ماشين كار تا سوپر اسپرت رو در بر ميگيره ، شما اگه مرد هستيد و شرف داريد واردات خودرو ايمن و خانواده رو آزاد كنيد و روي خودروهاي آنچناني كه فقط آقازاده ها و رانت خوار ها و... ميتونن بخرن تعرفه هاي چند صد درصد ببنديد يا كلاً ممنوع كنيد ، از اين گذشته مقام معظم رهبري اگر گفتن جلوگيري از واردات كالاي لوكس چندين بار هم روي افزايش كيفيت توليدات داخل تأكيد كردن. خداوند خودش حق اين ملتو از شما سود جويان بگيره آمين .
ایرانی: 1393/6/2811:19:43،
39
9
فلسفه وجود صنایع مختلف در کشورها ایجاد رفاه و رفع نیاز مردم و جلب رضایت آنان است، ولی صنعت خودروسازی ایران با حیف و میل و هدر دادن سرمایه های ملی کشور و سلب حق انتخاب مردم و تهدید جان و امنیت و سرمایه های آنان موجب نفرت مردم از این صنعت و بدبینی به دیگر صنایع و دولت شده است.
ناامید : 1393/6/2811:58:38،
35
12
باز هم حرکتی دیگر بر ضد منافع و مصالح عموم مردم . باز هم تقویت فرغون سازان . باز هم حمایت از انحصارگران بی لیاقت .باز هم اتلاف منابع ملی .باز هم آلوده سازی هوا و زمین .باز هم تامین خوراک برای انگل ها .باز هم افزایش هزینه های مردم و کشتار در جاده ها به بهانه ایجاد اشتغال .یاز هم تداوم ناامنی و نگرانی و باز هم ادامه سیاست های به بن بست رسیده قبلی . و باز هم ....... .خدا یا کی به پایان می رسد این بیداد؟؟؟؟؟؟؟.
اتحاد: 1393/6/2812:50:21،
26
8
مرگ بر مافیا
علی : 1393/6/2812:56:17،
27
10
اگر صعنت خودرو داخلی نیز مانند صعنت فولاد کیفیت خوبی داشته باشه کسی خارجی نمیخره
حسن صلح دوست: 1393/6/2813:52:17،
28
13
با این طرح ،فاتحه صنعت خودروسازی رابخوانيد فرغون سازان داخلی همچنان یکه تازی میکنند!!!!!!!
بنده خدا: 1393/6/2820:05:27،
39
10
پس این اشغالهای ایران گه به زورتحمیل مکنندچیه که مردم میگیرندباقیمت خودروهای خارجی
یه بنده خدا : 1393/6/2901:02:55،
11
10
فقط میتونم بگم از اینی که هست بدترش نکنید لطفا.........
به دلیل : 1-قیمت خودرو های فرسوده افزایش داشته و با این روندی که در پیش رو داریم افزایش نسبی دیگری هم خواهد داشت .
2- افزایش قیمت دلار و ارز در روزهای اخیر و پیش رو .
3- پلاک نکردن بعضی از خودرو های وارد شده به دلیل بسته بودن تبصره 13 .
4- افزایش مالیات و هزینه های جانبی .
5- رکود بازار خودرو .
...........

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل