کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رتبه انرژی خودروهای تولید داخل منتشر شد + جدول


کد خبر : ۶۸۸۵جمعه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴:۲۰۲۶۰۹۱ بازدید

دو خودروساز بزرگ ايران که از آنان به عنوان غول هاي خودروسازي کشور ياد مي شود، در توليد خودروهايي با گريد انرژي بالا موفق نبوده اند و حتي رتبه انرژي بسياري از توليدات آنها از G فراتر نرفته است.

دو خودروساز بزرگ ايران که از آنان به عنوان غول هاي خودروسازي کشور ياد مي شود، در توليد خودروهايي با گريد انرژي بالا موفق نبوده اند و حتي رتبه انرژي بسياري از توليدات آنها از G فراتر نرفته است.

در جريان بررسي رتبه انرژي خودروهاي توليدي کشور که بر اساس آخرين آمار رسمي اعلامي از سوي سازمان ملي استاندارد به شرکت بهينه سازي مصرف سوخت مشخص شد رتبه انرژي هيچ يک از خودروهاي توليدي ايران خودرو و سايپا گريد انرژي A و B و C ندارند و رتبه انرژي خودروهايي مانند، سمند (TU5)، سمند سورن (XU7)، پژو پارس (XU7) و پژو 405 (XU7) از محصولات ايران خودرو و خودروي جديد S300 توليدي سايپا در مدلهاي (4A91S) و (4A92S) از G فراتر نرفته است و اين خودروها امکان مصرف سوختي کمتر از 7.4 ليتر (در 100 کيلومتر) را در چرخه ترکيبي ندارند. 

ناصر اسماعيل زاده، مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت با اشاره به تدوين استانداردهايي براي توليد خودروهاي با مصرف سوخت استاندارد، گفت: وظيفه خودروسازان، توليد خودروهايي با تکنولوژي بالاتر و مصرف سوخت پايين تر است که اين الزام بايد با ماهيت استاندارد و معيارهاي آن همخواني داشته باشد، به طوري که بتوان با گذر زمان و در تطابق با استاندارد به اين هدف دست يافت. 

متاسفانه با وجود اين که استانداردهاي مصرف سوخت، روند رو به رشد خود را در طول زمان طي کرده است، اما خودروسازان همچنان خودروهايي با تکنولوژي و مصرف سوخت ثابت توليد مي کنند و از اين نظر با شرايط استاندارد فاصله دارند. اختلاف ميان مصرف واقعي سوخت محصولات توليدي با استانداردهاي موجود و درجا زدن مکرر خودروسازان در ارتقاي رتبه مصرف انرژي طي ساليان گذشته، سبب شده است آنها همواره لغت سختگيرانه را به استاندارد اطلاق کنند. 

وي افزود: به عنوان نمونه، براي يک خودرو 1800 سي سي، ميزان اختلاف مصرف سوخت در رتبه انرژي A و G برابر با 2.2 ليتر در 100 کيلومتر و ميزان اختلاف مصرف سوخت رتبه هاي D و G حدود 1.3 ليتر در صد کيلومتر است. 

با فرض پيمايش 20 هزار کيلومتر و عمر 20 سال خودرو، خودرويي که رتبه انرژي A دارد در طول عمر خود نسبت به خودرويي با رتبه انرژي G، هشت هزار و 800 ليتر (معادل 200 ميليون ريال) کمتر سوخت مصرف مي کند و يا با همين شرايط، خودرويي که رتبه انرژي D دارد در طول عمرش نسبت به يک خودرو با رتبه مصرف انرژي G، پنج هزار و 130 ليتر (معادل 115 ميليون ريال) سوخت کمتر مصرف مي کند. 

توجه داشته باشيد اين رقم با احتساب يارانه پرداختي به سوخت مصرفي خودروها در طول عمر خودرو، بسيار بيش از اين خواهد بود و اگر تيراژ توليد خودروها نيز در اين رقم ضرب شود، مشخص خواهد شد دولت تا چه ميزان به سوخت مصرفي در اين خودروهاي پرمصرف، يارانه اختصاص مي دهد. 

وي درباره متوسط مصرف سوخت خودروهاي سبک کشور و مقايسه آن با ديگر کشورها گفت: در سال 92، متوسط مصرف سوخت خودروهاي سبک کشور 8.52 ليتر در 100 کيلومتر اعلام شده است در حالي که اين عدد براي اتحاديه اروپا در سال 2013 (تقريبا مطابق با 1392) 5.54 و در آمريکا 6.76 ليتر در 100 کيلومتر بوده است. 

7q3qa5ic4fli9ua27j2c.jpg
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها