کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

آشنایی با 80 درصد مشتریان بازار خودرو ایران

کدخبر:۶۸۱۹دوشنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲:۲۴۷۶۶۱ بازدید

چرا میل به خرید خودروهای لوکس و پرآپشن هر روز در ایران بیشتر می‌شود؟ 80 درصد مشتریان بازار خودرو چه کسانی هستند؟ کدام افراد خودروی چینی می‌خرند؟
آشنایی با 80 درصد مشتریان بازار خودرو ایران

برای اینکه نمایندگی یک شرکت خارجی یا کارخانه‌های خودروسازی در داخل بتوانند فروش موفقی داشته باشند چه نکاتی را باید رعایت کنند. اینها سئوالاتی است که در تحلیل روانی بازار خودروی ایران همواره توسط خیلی‌ها مطرح می‌شود.


قواعد بازار را زیر پا می‌گذارند

تحلیل روانی مشتریان خودرو در بازار کشوری مثل ایران که دارای پارامترهای متغیر اقتصادی می‌باشد، گاهی به امری پیچیده و مشکل بدل می‌گردد چرا که گاهی برخی از شرکت‌ها بسیاری از عوامل منطقی بازار را زیر پا می‌گذارند و با خلق شیوه‌های نوین فروش که برای بسیاری از ناظران سوال‌برانگیز است قواعد استاندارد جهانی بازار را عوض می‌کنند. به عنوان مثال؛ یک شرکت خودروساز داخلی بدون اینکه محصولات خود را در نمایندگی‌ها به مشتری نشان دهد ناگهان تنها با نشان دادن یک عکس از آن خودرو می‌تواند هزاران دستگاه از آن خودرو را پیش فروش کند که این اقدام یعنی خلاف جریان منطقی بازار عمل کردن و اتفاقاً موفق شدن!

نزدیک به یک قرن از ورود اولین خودرو به کشور و بیش از نیم قرن از آغاز صنعت مونتاژ و تولید خودرو در ایران می‌گذرد و از این‌رو کشور ما در زمره کشورهای پیشرو در زمینه خرید خودرو نسبت به خیلی از کشورهای هم سطح و حتی بالاتر از سطح خود به شمار می‌آید.


تغییر سلیقه مشتریان در بازار خودرو

با توسعه فرهنگ شهر‌نشینی و رشد و توسعه اقتصادی کم‌کم اتومبیل از یک کالای لوکس و اشرافی که در انحصار طبقه خاصی از اجتماع بود در میان اقشار مختلف جامعه نیز جا باز کرد و فرهنگ مصرف آن به شدت رواج پیدا نمود و به یک ضرورت تبدیل شد.

از جمله علل فراگیر شدن این محصول می‌توان به جذاب بودن‌، راحتی و توسعه اقتصادی و افزایش تولید خودرو به عنوان یکی از صنایع مادر و اشتغالزا، عدم وجود سیستم حمل و نقل عمومی فراگیر و قوی اشاره در کشور اشاره کرد. با این وجود خودرو همواره برای خانواده‌های ایرانی یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و بسیاری از طریق خودرو شخصی، امورات زندگی خود را نیز می‌گذرانند. همچنین نوسانات تولید و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا گهگاهی آن را به سرمایه‌گذاری بسیار مطمن برای بسیاری از دلالان یا افراد عادی بدل می‌کند.

از لحاظ دیدگاه ‌روانشناسانه، مشتریان ایرانی در دو بخش بازار خودروهای داخلی و خارجی با یکدیگر تفاوت دارند زیرا هر کدام طیف‌های متنوعی از مصرف‌کنندگان با نیاز و قدرت مالی و بینش متفاوتی را در بر می‌گیرند. در بخش خودروهای داخلی‌، یک خودروی مردمی با تیراژ تولید بالا، جادار و متناسب با فرهنگ ایرانی و با دوام و کم استهلاک ملاک است.


۸۰ درصد مشتریان بازار

خودروهای داخلی که می‌توان طیف وسیعی از آنان را زیر ۲۰ میلیون تا حدود ۴۰ میلیون تومان دانست تقریباً حدود ۸۰‌درصد مشتریان ایرانی را به خود جذب می کنند که از لحاظ کمیت بیشترین تقاضا و از لحاظ انتخاب کمترین تنوع را دارا هستند. می‌توان گفت امروزه این طیف از مشتریان در اصل مشتری شرایط فروش شرکت‌های خودروساز می‌باشند که پس از آن، معیارهای دیگری همچون هزینه‌های نگهداری و خدمات پس از فروش برای این قشر از خریداران مهم خواهد بود.


چه کسانی خودروی چینی می‌خرند؟

دسته بعدی‌، مشتریان خودروهای از ۴۰ میلیون تومان تا ۸۰ میلیون تومان می‌باشند که اکثر خودروهای موجود در بازار در این طیف چینی هستند و این گروه از مشتریان به دنبال ظاهری به روز‌تر و امکانات و کیفیتی بالاتر هستند ‌و عموما مشتریانی تنوع‌طلب و ریسک‌پذیر هستند که از محصولات قدیمی و تکراری داخلی خسته شده و قیمت‌، شرایط فروش و خدمات پس از فروش نیز جزو عوامل مهم برای انتخاب آنها محسوب می‌شود.


علاقه‌مندان به برند

اما دسته سوم خریداران خودروهای لوکس خارجی هستند که تنوع محصولات انتخابی برای آنها بسیار زیاد است و پارامترهای اصلی برای آنها آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی و کیفیت و طراحی می‌باشد و در برخی محصولات لوکس‌تر و گران‌تر عامل اصلی انتخاب برند است.

در کشور ما نیز همچون هر بازار مصرف دیگری، مشتریان بر طبق نیاز و قدرت مالی خود طبقه‌بندی می‌شوند. اما مساله مهم این است که باید دید چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟


واقعیت تلخ در بازار خودروی ایران

با ورود مجدد خودرو به کشور و باز شدن دروازه‌های واردات پس از یک دهه‌، مردم توانستند از نزدیک تحولات و نوآوری‌های موجود در صنایع خودروسازی جهان را لمس کنند و در اذهان خود این تفاوت را با صنعت منجمد شده خودروسازی کشور مقایسه نمایند. بالطبع تردد خودروهای لوکس و نیمه لوکس خارجی در خیابان‌های کشور فرهنگ مصرف و انتظار مصرف‌کننده ایرانی را که تا پیش از این تنها حق انتخاب محصولاتی چون پراید‌ و پژو‌۴۰۵ را داشتند تغییر داده است زیرا تکنولوژی ساخت خودروهایی که تا قبل از آن در خیابان‌های کشور تردد می‌کردند به ده‌های قبل باز‌می‌گشت و ورود خودروهای لوکس چهره خیابان‌ها را تغییر داد و سطح نیاز و آرزوهای مصرف‌کنندگان را نیز ارتقا بخشید. در بخش ورود و فروش خودروهای لوکس نیز مسابقه‌ای پیچیده در حال شکل‌گیری است‌، به خاطر ممنوعیت ورود خودرو و عدم دسترسی مصرف‌کننده ایرانی به خودروهای روز در چندین سال گذشته‌، این عطش به یکباره در سال‌های اخیر آن هم با وضع گمرک و مالیات سنگین، پاسخ داده شده است، به طوری که داشتن یک خودروی لوکس یا نیمه لوکس خارجی نشانی از جایگاه ویژه اقتصادی برای خریدار آن در اجتماع محسوب می‌شود و متأسفانه این باور را پر‌رنگ‌تر می‌کند که هر چه خودروی افراد لوکس‌تر باشد‌، قدرت اجتماعی بالاتری دارند.

میل به خودروهای لوکس و پر آپشن روز به روز در بازار ایران فزونی می‌یابد و وجود آپشن‌های رنگارنگ که شاید برخی از آنها کاربرد ویژه‌ای ندارند به یک مزیت انتخابی برای مشتریان ایرانی بدل می‌شود.


مشتری چه سئوالی از خود می‌پرسد؟

در دنیای امروز فارغ از برند‌، مشتریان این سوال را می‌پرسند که در مقابل بهای پرداختی، چه چیزی دریافت می‌کنند؟ تولید‌کنندگان ژاپنی و بالاخص کره‌ای در سال‌های اخیر به خوبی توانسته‌اند به این پرسش مشتری پاسخ قانع‌کننده‌تری بدهند، یعنی نیاز او را درک می‌کنند و در قالب معرفی محصول به آن پاسخ می‌دهند. بنابراین مشتری خودروی کره‌ای فکر می‌کند برای خرید محصولی اقدام کرده که ارزش آن از بهای پرداختی بیشتر است.

البته در این بازار، مشتری پاسخ بسیاری از ابهامات و سوالات خود را در گذر زمان دریافت می‌دارد و تجربیات خود را به دیگران نیز انتقال می‌دهد و این دقیقاً زمانی است که او با خودروی خریداری‌شده‌اش بیش از یکسال و یا هزاران کیلومتر رانندگی کرده و می‌تواند قضاوت خوبی درباره آن محصول داشته باشد. اگرچه ‌ما نیز به ناچار به دلیل اشباع شدن بازار خودرو، مجبور به پیمودن راه بقیه کشورها خواهیم بود و اینجاست که زنگ خطر برای تولیدکنندگان داخلی که طیف وسیعی از بازار را در دست دارند و سال‌هاست که بدون توجه به مشتری و درک نیازهای او یک تنه می‌تازند به صدا در‌می‌آید.


چه شرکت‌هایی محکوم به شکست هستند؟

امروز نیازهای بازار خودرو در ایران تغییر یافته و دیدگاه‌ها تغییر کرده‌اند، به هر حال برندگان اصلی کسانی هستند که همراه با مشتری و تغییرات او حرکت می‌کنند و درک درستی از بازار دارند در غیر این صورت در آینده از بازار حذف خواهند شد.

آری! به راستی، زمانی فروش موفق صورت می‌گیرد که درک درستی توسط شرکت عرضه‌کننده از نیاز مشتری وجود داشته باشد و عرضه‌کننده خودرو در بازار ایران این را بداند که نیاز مشتری ریشه در مسایل روانی دارد و این امری است که نیاز به تحلیل مناسبات درست اجتماعی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و روانی خواهد داشت، زیرا مشتریان از بطن جامعه می‌آیند پس باید خودروی مناسبی برای هر قشر از جامعه تدارک دیده شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حامد: 1393/6/2417:29:08،
86
15
حاجی دق نده!!!!!!
فریاد زیر آب: 1393/6/2419:00:48،
256
21
خودروسازی ایران باید تعطیل بشه +++++++

خودروسازی ایران باید گسترده بشه_ _ _ _
farzin: 1393/6/2420:16:29،
94
19
خیلی باحالین!!!!خخخخخ
یجوری خودروهای داخلی رو از چینی جدا کردین انگار قطعات خودروهای داخلیمون همش تولید خودمونه!!!!صد رحمت به اون ماشین چینی که حداقل رک و راست میان میگن این ماشین چینیه.
بهتر بود مینوشتین ماشین های زیر ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان چینی!!!! دیگه جدا کردن داخلی از چینی یکم مضحکه!
قاسم: 1393/6/2423:56:05،
45
16
هردو. خودروسازی ایران باید به طور گسترده تعطیل بشه!
بهنام: 1393/6/2512:26:22،
14
29
دیدم منفی نداشت کامنتت یه منفی دادم دور همی
محمدرضا: 1393/6/2513:24:03،
14
17
به نظر من به جای اینکه دعا کنیم این دو کارخونه بزرگ ایرانی هم درش تخته بشه بهتره کاری کنیم تا تعداد کارخونه های بزرگ صنعتیمون(مخصوصا خودروسازی) بیشتر، محصولاتشون متنوع تر و با کیفیت بیشتر تولید بشه و با قیمت مناسبتر به مصرف کننده ها برسه تا جوون های بیشتری سر کار برن و اینقدر ارز از کشور خارج نشه و فقط متکی به نفت نباشیم
نیما مدرن اسپورت.ارومیه: 1393/6/2417:43:08،
90
15
باید انحصار از دست خودرو سازها گرفته بشه تا با واردات آزاد بدون گمرک صنعت خودرو سازی از نو متولد بشه .با بازار آزاد ورقابتی همه چی درست میشه
بابك: 1393/6/2417:50:48،
56
47
فقط تويوتا و لكسوس
سلام: 1393/6/2418:00:08،
67
51
من جزوه اون خودرو هاي چيني هستم كه سال ٩١ خريدم ام وي ام ٣١٥...ازش هم راضين تا الان مشكل نداشته و از تبريز تا قشم باهاش رفتم و اومدم...ولي همسايه ما ٢٠٦ صفر خريده بود رفت اروميه برگشت روغن گيربكس پس ميداد ...نمايندگي گفته ناراحت نباشين همشون اينً جوري در اومده ...حل ميشه ....
خواستم بگم ناراحت نشين حل ميشه ....
پاسخ به سلام: 1393/6/2418:42:00،
48
40
فکر کنم جای 315 رو با 206 صفر اشتباه تایپ کردی!
315 ها همشون مشکل گیربکس و دیسک و صفحه دارن و مدیر شرکت هم تایید کرده و تو مدل جدید مثلا درستش کردن
ولی 206 فقط باید سیم کلاچ رو با دستی عوض کنی و هیچ مشکلی نداره گیربکسش و بسیار پرشتابه و 315 ضعیف و زشت رو که پشتش مثل مینی بوس می مونه، رو سوسک میکنه
خدافظ: 1393/6/2419:05:00،
34
27
منم نمیگم 206 خیلی خوبه ولی اینجوریم نیس دیگه خودم از تهران تا بندر با 206 رفتم و برگشتم بنده خدا فقط روغن موتورش
عوض کردم اونم لازم نبود تازه واسه محکم کاری بود.
مسعود : 1393/6/2419:43:32،
23
43
با اینکه هیچ وقت از 206 خوشم نیومده ولی اخرین انتخابم همین MVM در پیتیه....
!!!!: 1393/6/2420:02:02،
21
18
جک گفتی ؟؟
پاسخ به پاسخ سلام: 1393/6/2422:00:44،
17
17
نه براي من إيراد نداشت مديران خودرو به من زنگ زد ولي مشكل نداشت ....از تبريز رفتيم أهواز بعدش قشم ...بعدش أصفهان بعدش قم و تهران و تبريز
فقط نزديك تهران باز لاستيك رو چك كردم
عمله: 1393/6/2419:12:12،
25
16
داداش من قدیمی ها میگفتند.از درد تا علاجی به گربه میگند اغا باجی .ماهم مجبوریم به اینا بگیم ماشین
Gr86: 1393/6/2419:17:15،
22
31
فقط gt86 تويوتا
ارسلان: 1393/6/2423:01:15،
29
43
ال90E2++++++ سورن Ef7-------------
علی: 1393/6/2501:02:03،
16
16
من تابستون 91 فروش نقدی تحویل مهر سمند سورن ef7 رو 22700000 اسم نوشتم که نهایتا 27 بهمن 91 بم تحویل دادن که بخاطره دیر کرد 1040000 هم سود مشارکت دادن در کل 21700000 واسم تموم شد تا الان 25000km باش راه رفتم با توجه به پولی که اون زمان دادم با توجه به سوالات از اونجا که برادرم l 90 داره قطعا میگم سمند سورن اونم موتور ملیش خدایش سواریش سگش شرف داره به موتور معمولی
علیرضا: 1393/6/2423:38:08،
20
15
مافیای بازار خودرو در دست کسانی هست که سود سرشاری از آن می برند و انتظار اینکه آنها از این سود کلان بگذرند بسیار بعید می باشد ، ظمنا ماشین ها خارجی هم که وارد می شوند بخش وسیعی از آن متعلق به همین گروه می باشد ...
تحقیقا می توان گفت از همه طرف در حال اجحاف کردن به ملت می باشند
amirali: 1393/6/2508:15:28،
14
17
همش اينطوري نيستش استثنائاتيم وجودداره من افراديوميشناسم شايد يه پژو معمولي زيرپاشونه ولي سرمايه دار هستند...
مدرن 2: 1393/6/2510:21:06،
15
18
فقط جک j5 اتوماتیک...(توی ماشینهای چینی)

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما