کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا فولکس‌واگن رسماً به بازار ایران ورود پیدا نمی کند ؟


کد خبر : ۶۷۶۹شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱:۲۰۶۶۴۹ بازدید

هرگاه از خیابان شریعتی تهران به سمت جنوب می‌رویم و نمایندگی خودروسازی سینا را که تنها چند خودروی کار در آن قرار دارد را می‌بینیم؛ آهی از نهان می‌کشیم که چرا جای این برند در بازار ایران ...
چرا فولکس‌واگن رسماً به بازار ایران ورود پیدا نمی کند ؟چرا فولکس‌واگن رسماً به بازار ایران ورود پیدا نمی کند ؟

فولکس‌واگن نمادی از قدرت صنعتی آلمان‌ها در دهه ۳۰ میلادی است و در آن زمان هیتلر به فردیناند پورشه که یکی از نوابغ صنعت خودروسازی بود فرمان داد تا خودرویی اقتصادی و مردمی طراحی کند که به نمادی از پیشرفت اقتصادی و صنعتی جامعه آلمان تبدیل شود.

نتیجه کار تولید مدل افسانه‌ای بیتل بود که در زمره تاثیرگذارترین خودروها در تاریخ صنعت خودروسازی قرار گرفت. پس از مدل بیتل مدل‌های بسیار معروف و اسطوره‌ای همچون گلف و پاسات تولید شد که هر یک ‌بنیانگذار کلاس و استاندارد جدیدی بودند. فولکس واگن در زبان آلمانی به معنی خودروی مردم است.فولکس‌واگن هم‌اکنون جزو غول‌های بزرگ صنعت خودروسازی و بزرگ ترین تولید‌کننده خودرو در اروپا است و همچنین مالک شرکت‌های معتبری چون آئودی، لامبورگینی‌، بنتلی، بوگاتی‌، اشکودا، سئات و همچنین سهامدار پورشه نیز می‌باشد که برخی از این برندها خود به تنهایی برگ زرینی در تاریخ صنعت خودروسازی هستند مانند بنتلی، لامبورگینی و بوگاتی.

فولکس‌واگن قدیمی‌ترین و پرتیراژترین خودروساز در بزرگترین بازار مصرف خودروی دنیا یعنی چین است و دارای سایت‌های بزرگ و متعدد تولید در آمریکای‌جنوبی ‌نظیر برزیل و مکزیک می‌باشد.این شرکت در ایجاد پلت‌فرم مشترک و انتقال دانش فنی نیز تجربیات بسیار موفقی را با شرکت‌های اشکودا و سئات داشته ‌و توانسته برندهای زیر‌مجموعه قوی را به بازار ارائه نماید. آئودی از دیگر زیر‌مجموعه‌های این برند، امروزه به درستی نمادی از یک خودروساز پیشرو و لوکس‌سازی و کیفی‌سازی به شمار می‌رود که در بسیاری از بازارها و تست‌های مجلات معتبر لقب برترین خودرو را از آن خود کرده است.

امروز فولکس‌واگن با برند خود از خودروهای کوچک شهری مانند آپ و لوپو تا سدان فول سایز فیتون و مدل شاسی‌بلند توآرگ را روانه بازار می‌نماید. اما با این همه چرا فولکس‌واگن رسماً به بازار ایران نمی‌آید و اکنون سال‌هاست که دیگر از حضور این شرکت آلمانی در بازار ایران خبری نیست؟

سابقه حضور گسترده فولکس‌واگن‌ در ایران به دهه ۳۰ باز می‌گردد. این حضور با عرضه مدل بیتل میسر شد که در ایران معروف به مدل (قورباغه‌ای) است.، خودرویی اقتصادی و جذاب با استهلاک پایین که بدل به خاطره‌ای خوش و نوستالژیک برای مصرف‌کننده ایرانی شد.پس از آن در دهه ۵۰ نیز مدل‌های گلف و پاسات راهی بازار کشور شدند‌، خودروهایی بی‌نقص و با دوام که همواره برای مصرف‌کننده ایرانی به ضرب‌المثلی از کیفیت و کارایی بدل گشتند.اما پس از پیروزی انقلاب و بعد از پایان جنگ تحمیلی با ورود دوباره خودروی خارجی این بار شرکت خودروسازی سینا اقدام به واردات تعداد محدودی از مدل‌ گلف (‌نسل دوم) و ون ترانسپورتر نمود که با توجه به سابقه ذهنی مثبت با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو گشت. همچنین همزمان با جنگ خلیج فارس تعداد محدودی مدل پاسات دست دوم عمدتاً مدل‌های ۸۸ وارد بازار کشور گردید.

شرکت خودروسازی سینا در آن سال‌ها برنامه‌ریزی ایجاد خط تولید این خودروها را در استان همدان داشت تا محصولات متنوع از فولکس‌واگن را تولید و روانه بازار نماید که بنا به دلایلی این امر محقق نشد. شاید این به آن خاطر بود که در آن زمان واردات همچنان پرسودتر از تولید بود اما حضور فولکس‌واگن بار دیگر همزمان با خرید کامل سهام شرکت دوو کره‌جنوبی توسط شرکت جنرال‌موتورز آمریکا به طور کامل متوقف شد.

این بار گروه خودروسازی کرمان‌موتور به دنبال شعبه برزیلی‌ فولکس‌واگن رفت و مدل گل را که بر پایه مدل پولو نسل گذشته بنا شده بود برای تولید انتخاب نمود، همچنین بنا بود تا مدل بورا نیز از شعبه مکزیکی برای تولید انتخاب گردد که متاسفانه این امر نیزمحقق نگردید.همزمان با شروع تحریم‌های بین‌المللی بر علیه کشورمان خط تولید مدل گل نیز با خودروهای چینی جایگزین گردید تا فولکس‌واگن به طور کامل از بازار بحران زده کشورمان خداحافظی نماید. و اخیرا تعداد محدودی بیتل نیز وارد بازار کشور شده که البته وارد‌کننده با نام یک شرکت تیونینگ اقدام به عرضه محدود نموده است.

اما چرا هیچ‌‌گاه فولکس‌واگن در بازار ایران بر عکس سایر بازارها حضوری قدرتمند نداشته است‌؟

هرگاه از خیابان شریعتی تهران به سمت جنوب می‌رویم و نمایندگی خودروسازی سینا را که تنها چند خودروی کار در آن قرار دارد را می‌بینیم؛ آهی از نهان می‌کشیم که چرا جای این برند در بازار ایران خالی است؟

خیلی‌ها می‌گویند ای کاش بازار خودروی کشور امروز به جای جولان برندهای نه چندان معتبر تجربه حضور چنین برندی را در خود داشت و دست خودروسازان و یا فعالان این صنعت در دست چنین شرکت‌هایی گره خورده بود.

متخصصان بازار خودرو معتقدند کار کردن با شرکت‌هایی نظیر فولکس‌واگن و به طور کلی (‌آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها) نسبت به فرانسوی‌ها بسیار متفاوت است. در نبود آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها، شرکت‌های فرانسوی توانسته‌اند به شرکای قدیمی صنعت خودروسازی کشور تبدیل شوند‌، چرا که آلمانی‌ها بسیار متعصب بر روی برند خود و ارتقاء زیرمجموعه‌های خود هستند و گویی اعتبار خود را در پیشرفت و بالا بردن زیر‌مجموعه‌های خود که با آنان کار می‌کنند می‌دانند و امروزه محصولات اشکودا و سئات که کیفیتی مشابه محصولات فولکس‌واگن دارند خود گواهی‌دهنده این ادعا می‌باشند.

آلمانی‌ها برخلاف فرانسوی‌ها، قوانین و استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای در زمینه تولید و خدمات پس از فروش دارند که گاهی این استانداردها خود انصراف بسیاری از مونتاژکنندگان و یا وارد‌کنندگان از همکاری با آنها آنها را باعث می‌شود‌. آلمانی‌ها بر سر کیفیت محصولاتشان شوخی ندارند و بر عکسِ فرانسوی‌ها حاضر به همکاری که منجر به لطمه زدن به برند آنها شود نیستند حتی اگر بدانند فروش بالایی خواهند داشت.

آلمانی‌ها در ازای این سخت‌گیری‌ها زیر‌مجموعه‌ها و شرکای خود را حمایت‌های مالی و فنی می‌کنند که حاصل آن را در ارتقاء برندهای زیر‌مجموعه آنان می‌توان دید. فولکس واگن به دنبال شرکایی می‌گردد که ارزش‌ها و خواسته‌های آنان را به درستی درک نموده و جامه عمل بپوشانند و مفهوم درست از تولید و تجارت داشته باشند و نه صرفاً سود‌گرا و تاجر باشند.شرکایی علمی که نگاه درست به بازار و مشتری داشته باشند و ارزش اصلی آنان ارتقاء و پیشرفت با دید طولانی‌مدت باشد.

به راستی فولکس‌واگن نمادی از مدیریت صحیح و امروزی با قدرت پوشش دادن تمام مشتریان و حتی مشتریان خاص می‌باشد و امروز در هر جا در مورد این برند پرسیده شود پاسخ، خودروهایی با کیفیت برای کلیه اقشار جامعه است و به راستی که فولکس‌واگن خودروی مردم است.مشتریان بازار اظهار امیدواری می‌کنند تا در آینده و با بازگشایی فضای اقتصادی شاهد حضور برند فولکس‌واگن در بازار ایران باشند تا این بار آلمانی‌ها با استانداردهای قوی و محکم خود سیستم خودروسازی و قطعه‌سازی و همچنین کیفیت و خدمات را در ایران متحول کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها