کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات و صادرات کالا چند روز و چقدر هزینه دارد؟


کد خبر : ۶۷۶۸شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶:۵۷۲۹۲۱ بازدید

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: برای صادرات یک کالا در کشور به طور متوسط 25 روز و 1470 دلار هزینه می‌شود و این ارقام در بخش واردات به 32 روز و 2100 دلار می‌رسد و سازمان ...

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: برای صادرات یک کالا در کشور به طور متوسط 25 روز و 1470 دلار هزینه می‌شود و این ارقام در بخش واردات به 32 روز و 2100 دلار می‌رسد و سازمان توسعه تجارت به شدت به دنبال آن است که زمان و هزینه این امر را کاهش دهد تا شرایط بهتری پیش‌روی تجار و بازرگانان ایرانی فراهم شود.

 ولی‌الله افخمی‌راد امروز - شنبه - در نشست بهبود فضای کسب و کار که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شدبا اشاره به وظایف سازمان توسعه تجارت در ارتقای شاخص تجارت فرامرزی ایران اظهار کرد: برای کاهش مدت زمان و هزینه صادرات و واردات، اقدامات متنوعی از یک سال گذشته تاکنون انجام شده است.

وی گفت:‌ مجوزهای موردی را حذف و تلاش کردیم تا آنجا که ممکن بوده است موافقت کلی خود را با درخواست‌ها اعلام کنیم.

افخمی راد ثبات در سیاست‌ها را از دیگر تلاش‌های ‌سازمان توسعه تجارت عنوان و اظهار کرد: از تغییر مکرر سیاست‌ها پرهیز کردیم تا بازار با کمترین تنش مواجه شود و طبق قانون برنامه پنجم توسعه کشور در جهت حذف محدودیت‌های صادراتی حرکت کردیم.

وی به مدارک مورد نیاز برای صدور کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت:‌ مدت زمان اعتبار کارت‌های بازرگانی به همت دولت به پنج سال افزایش یافته است، ضمن اینکه به عقیده ما برخی از مدارک خواسته شده برای صدور یا تمدید کارت‌ها باید در راستای تسهیل این امور برداشته شود.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت:‌ تلاش کردیم با اینترنتی کردن فرایند ثبت سفارش، مانع از رفت و آمدهای غیر ضروری شویم و در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این خصوص شنیده خواهد شد.

افخمی‌راد با بیان اینکه در جهت کاهش طبقات تعرفه‌ای حرکت می‌کنیم،‌ اظهار کرد:‌ سال آینده بیش از 10 طبقه تعرفه‌ای نخواهیم داشت و این مسئله باعث می‌شود تا در زمان عضویت در سازمان تجارت جهانی با مشکلات کمتری مواجه شویم.

به نقل از سازمان توسعه تجارت، رییس این سازمان به شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار بر اساس گزارش بانک جهانی اشاره کرد و به تشریح شاخص تجارت فرامرزی پرداخت و گفت:‌ تعداد اسناد مورد نیاز برای صادرات و واردات، مدت زمان صرف شده برای صادرات و واردات و هزینه صادرات و واردات از جمله مولفه‌های مورد بررسی این شاخص است.

وی گفت:‌ ایران در تجارت فرامرزی در سال 2012 جایگاه 154 را در جهان داشته است، این در حالی است که با تلاش‌های صورت گرفته این شاخص هم‌اکنون به رتبه 153 ارتقاء یافته است.

رییس سازمان توسعه تجارت از سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، امارات، مالزی، سوئد، استونی، دانمارک و فنلاند به عنوان کشورهای پیش‌رو در حوزه تجارت فرامرزی یاد کرد و گفت:‌ ازبکستان، تاجیکستان، سودان جنوبی، قزاقستان، آفریقای مرکزی،‌ افغانستان، چاد، ‌قرقیزستان، مغولستان و جمهوری کنگو نیز 10 کشوری هستند که از این نظر در پایین‌ترین رتبه قرار دارند.

وی گفت: ‌کشورهایی که در این رده‌بندی در پایین‌ترین ‌وضعیت قرار دارند، غالبا کشورهایی هستند که مسیر تجارت آنها از طریق خشکی بوده و مستقیما به دریا راه ندارند و همین موضوع هزینه‌های حمل‌ونقل کالا و زمان در این کشورها را بیشتر می‌کند.

به گفته وی به طور مثال در تاجیکستان زمان لازم برای صادرات کالا 72 روز و هزینه‌های آن 10250 دلار (45 روز آن برای حمل‌ونقل با هزینه هفت هزار دلار) است؛ همچنین برای کشور قزاقستان که در رتبه 50 کسب و کار قرار دارد، هزینه‌های صادرات برابر با 4885 دلار محاسبه شده که 3800 دلار آن مربوط به هزینه حمل کالا است.

افخمی راد شاخص‌های موثر در بهبود تجارت فرامرزی براساس گزارش بانک جهانی را «راه‌اندازی و یا ارتقا سیستم مبادلات الکترونیکی»، «ارتقا سیستم مدیریت گمرکات»‌، «ارتقا و بهبود تمامی مراحل و عملیات بندری»، «کاهش تعداد اسناد تجاری»،‌ «ارتقا و بهبود فرآیندهای بازرسی در تمامی دستگاه‌های ذیربط»، «ایجاد و یا ارتقا سیستم پنجره واحد تجاری» و‌ «انعقاد موافقتنامه‌های همکاری فرامرزی» عنوان کرد.

وی گفت:‌ هم‌اکنون کشورهای امارات، عمان، قطر، عربستان، بحرین، ترکیه، پاکستان، کویت و ارمنستان شرایط به مراتب بهتری از ما در خصوص تجارت فرامرزی دارند و ما می‌توانیم با انجام اقداماتی رتبه خود را بهبود ببخشیم.

رییس سازمان توسعه تجارت به اقدامات انجام شده توسط کشورهای همسایه برای بهبود این شاخص اشاره کرد و گفت:‌ امارات با بهره‌برداری از انرژی برق، ثبت مالکیت و حمایت از سهامداران،‌ قطر با پرداخت مالیات، بحرین با اخذ اعتبار، ترکیه با الزام‌آور بودن قراردادها، بهره‌برداری از انرژی برق، حمایت از سهامداران، کویت با حمایت از سهامداران و ارمنستان با شروع کسب‌وکار و پرداخت مالیات توانسته‌اند رتبه خود را در این شاخص بهبود دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها