کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تولید خودرو در حال افزایش است، قیمت‌ها درحال کاهش

کدخبر:۶۷۵۲شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳:۰۱۵۶۲۱ بازدید

رشد 73 درصدي توليد خودرو و افزايش 185 درصدي واردات آن در 5 ماه نخست سال، اگرچه نشان از حركت بزرگ بخش عرضه و درنتيجه خروج اين صنعت ...

رشد 73 درصدي توليد خودرو و افزايش 185 درصدي واردات آن در 5 ماه نخست سال، اگرچه نشان از حركت بزرگ بخش عرضه و درنتيجه خروج اين صنعت از ركود دارد، ولي به‌نظر مي‌رسد تقاضاي داخلي از توانايي لازم براي جذب اين افزايش توليد برخوردار نيست و به‌ناچار توليدكنندگان بايد راهكار جديدي براي فروش محصولات خود به بازار بيابند.

كاهش قيمت، افزايش صادرات و فروش به روش اقساطي يا ليزينگ سه مسير اصلي است كه به‌منظور تدوين استراتژي آتي و ايجاد تعادل نسبي بين عرضه و تقاضا در برابر خودروسازان قرار دارد. تورم داخلي، سياست كاهش قيمت‌ها را در طولاني‌مدت، تقريبا غير‌ممكن ساخته و امكان اعمال آن را فقط در كوتاه‌مدت و آن هم به ميزان ناچيز ميسر مي‌سازد. صادرات هم اگرچه در بلندمدت مي‌تواند مزيت نسبي بزرگي براي خودروسازان محسوب شود، ولي وجود رقابت شديد در بازارهاي جهاني و مشكلات مربوط به تحريم، اتكا به اين راه‌حل را در كوتاه‌مدت بسيار دشوار مي‌سازد. به‌اين‌ترتيب تكيه به فروش اقساطي يا ليزينگ تنها قايق نجات خودروسازي براي عبور از اين مرحله بحراني است. مسیری كه در تمام كشورهاي پيشرفته براي فروش خودرو به‌كار مي‌رود و از آن طريق مصرف‌كنندگان مي‌توانند ازطريق درآمدهاي آتي، مصرف فعلي را امكان‌پذير سازند.

وقتی افزایش تولید، دغدغه خودروسازان می‌شود

گروه خودرو: بنابر آخرین آمار منتشره، تولید انواع خودرو (به‌خصوص سواری‌ها) در کشور طی سال‌جاری در مسیر رشد قرار گرفته و از آن سو قیمت‌ها نیز روندی نزولی را در بازار به خود گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که خودروسازان با عبور از بحران، به تدریج در حال بازگشت به روزهای خوب خود هستند.

این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به بلاتکلیفی بازار و یکسره نشدن ماجرای قیمت‌گذاری، این «رشد» چندان هم مایه خشنودی نیست و حتی به نوعی قابلیت تبدیل شدن به دغدغه‌ای برای خودروسازان را نیز دارد.در واقع، با وجود آنکه صعودی شدن تولید توانسته و می‌تواند به کاهش هزینه‌های سربار انجامیده و همچنین ضریب حفظ اشتغال را بالا ببرد، حالا پرسش اینجاست که آیا برای خودروهای تولیدی، مشتری وجود دارد؟

بازار خودرو ایران هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برد و قیمت‌ها آنقدر بالا رفته‌اند که بسیاری از مشتریان توان خرید خودرو را از دست داده و برخی هم هنوز منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و از همین رو خودروسازان به راحتی قبل نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند و تامین نقدینگی کنند.طبق آمارهای موجود، قیمت خودروهای داخلی طی دو سال گذشته حدودا 5/2 برابر رشد کرده و حالا دیگر کف قیمت در بازار به 19 میلیون تومان رسیده، آن هم برای کم کیفیت‌ترین خودرو.

قیمت‌های فعلی در حالی نفس بازار خودرو را گرفته که کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها نیز چندان رشدی را به خود نمی‌بینند و مردم بیش از آنکه افزایش کیفیت را احساس کنند، گرانی برایشان ملموس است. مشتریانی که تا همین دو سال پیش برای خرید خودرو صف می‌کشیدند و پیش‌فروش‌ها را در عرض چند ساعت پر می‌کردند، حالا با خرید خودرو غریبه شده‌اند و این موضوع از آن جهت است آنها (مشتریان) نمی‌توانند به راحتی، خرید خودروهایی گران و کم کیفیت را به خود بقبولانند.

از همین رو است که کارشناسان معتقدند تا وضع بازار خودرو شفاف نشود و قدرت خرید مردم افزایش نیابد، نمی‌توان به فروش خودروهای تولیدی امیدوار بود و طبعا اگر راهکاری برای خروج بازار از بلاتکلیفی و افزایش انگیزه و البته توان مردم برای خرید خودرو، اندیشیده نشود، هیچ بعید نیست خودروها بدون مشتری مانده و در انبارهای «جاده مخصوص» خاک بخورند.

با توجه به اوضاع فعلی، کارشناسان معتقدند که با در نظر گرفتن سه راهکار اصلی می‌توان تعادل را بین عرضه و تقاضا برقرار کرد و اجازه نداد که «فرصت رشد تیراژ» به «تهدید فروش نرفتن خودروها» تبدیل شود؛ این راهکارها عبارتند از: «کاهش قیمت»، «تقویت روش فروش لیزینگی» و «صادرات»؛ هرچند در کنار اینها می‌توان از حربه «جایگزینی خودروهای فرسوده» نیز استفاده کرد. به اعتقاد کارشناسان، اگر این راهکارها از سوی خودروسازان به کار گرفته نشوند (به‌خصوص راهکار لیزینگ)، آنها (شرکت‌های خودروساز) چاره‌ای جز کاهش تولید برایشان باقی نخواهد ماند و این در حالی است که پایين آوردن تولید نه به نفع خودروسازان است و نه به نفع مردم.

لیزینگ، چاره اصلی

اما در بین راهکارهای پیشنهادی، کارشناسان بیشتر به «تقویت روش‌های فروش لیزینگی» اصرار دارند و معتقدند اگر لیزینگ‌ها فعال تر شوند، انگیزه و تمایل مردم به خرید خودرو نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه بازار تکان خواهد خورد.

به اعتقاد کارشناسان، در دنیا نیز «صنعت لیزینگ» همچنان به‌عنوان روشی که امتحان خود را خوب پس داده و کارآیی زیادی در فروش خودرو دارد، مورد استفاده تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و بسیاری از کالاها از جمله «خودرو»، بیشتر حجم فروش شان را مدیون این صنعت هستند.در ایران نیز اگرچه روزگاری «لیزینگ» یکی از روش‌هاي اصلی فروش خودرو بود (سال‌های 84 و 85)، اما رفته رفته به دلایلی از جمله تغييرا ت نرخ بهره بانکی و همچنین بی‌میلی خودروسازان، لیزینگ‌ها به حاشیه رفتند و در نتیجه بخشی از مشتریان از خرید خودرو باز ماندند.حالا اما، گویا خودروسازان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که دوباره باید دست به دامان لیزینگ شوند، چه آنکه با روش‌های فعلی، چندان نمی‌توانند به فروش محصولات‌شان امیدوار باشند.در این مورد، سعيد ليلاز، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد مي‌گويد که بانك‌ها آمادگي كامل و منابع كافي براي كمك به صنعت ليزينگ را دارند و مي‌توانند فروش محصولات خودروسازان را به هر ميزان كه باشد پوشش دهند، اما مشكل اصلي اينجاست كه ما هنوز ظرفيت‌هاي ليزينگ را در ايران نشناخته‌ايم و علاوه بر آن اين صنعت را بسيار دست‌كم مي‌گيريم. 

وی تاكيد مي‌كند که قطعا بدون صنعت ليزينگ، بازگشت به روزهاي طلايي سال 1390 ممكن نخواهد بود، روزهايي كه هم توليدات خودروسازان در اوج بود و هم فروش جريان داشت.

به اعتقاد لیلاز، براي رسيدن به توليد دو ميليون دستگاهي در سال 1395 به‌عنوان چشم‌انداز صنعت خودرو؛ راهي وجود ندارد جز تكيه بر صنعت ليزينگ. این کارشناس اقتصادی، جريان فروش خودروسازان از ابتداي امسال تا كنون را خوب ارزيابي می‌کند، اما در عین حال می‌گوید که اگر توليدات خودروسازان تا پايان سال آينده به يك ميليون و 600 هزار دستگاه نزديك شود، بايد صنعت ليزينگ به كمك خودروسازان بيايد. گفته‌های لیلاز را مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین نیز تایید کرده و می‌گوید که در حال حاضر بهترین روش برای فروش خودرو، لیزینگ است، همان‌طور که در دنیا نیز بيشتر تولیدکنندگان از این روش استفاده می‌کنند.

محمد کاظم با تاکید بر اینکه خودروسازان به روش‌های سنتی فروش عادت کرده و از لیزینگ‌ها غافل مانده‌اند، می‌افزاید که چرخه مالی موجود در صنعت لیزینگ، بهترین روش برای فروش انواع کالا از جمله خودرو است؛ به گفته وی، در فروش لیزینگی، بانک‌ها منابع مالی را در اختیار لیزینگ‌ها قرار می‌دهند و آنها (شرکت‌های لیزینگ) نیز خودرو را به مردم می‌فروشند و مردم هم با پرداخت اقساط مربوطه، پول بانک را دوباره به آنها برمی‌گردانند و این چرخه‌ای درست و منطقی به حساب می‌آید.کاظم با اشاره به اینکه ظرفیت فروش 500 هزار دستگاه خودرو در کشور به واسطه صنعت لیزینگ، وجود دارد، تاکید می‌کند که در حال حاضر بانک‌ها منابع مالی را با بهره 28 درصد به لیزینگ‌ها می‌پردازند و سود 22 درصد به مردم می‌دهند و اگر خودروسازان تنها چهار درصد از قیمت خودروهای خود را به‌عنوان حق الزحمه به لیزینگ‌ها بدهند، فروش خودرو تکان خواهد خورد.

کاهش قیمت، ولی نه دستوری

دیگر راهکاری که کارشناسان از آن به‌عنوان کاتالیزور فروش خودرو صحبت به میان می‌آورند، کاهش قیمت است، البته نه به صورت دستوری و از سوی دولت و شورای رقابت، بلکه توسط خود خودروسازان.
به عبارت بهتر، از آنجاکه یکی از دلایل اصلی قهر مردم با بازار خودرو، افزایش قیمت‌ها است، طبعا آنها وقتی با کاهش قیمت مواجه شوند، توان و انگیزه بیشتری برای خرید خواهند داشت و بازار نیز از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.کارشناسان بر این باورند اگر خودروسازان همچنان به دنبال افزایش قیمت باشند و رو به ارزانی نیاورند، بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست خواهند داد و در نتیجه تولیدشان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، بنابراین بهتر است به فکر پایین آوردن قیمت‌ها تا حد امکان باشند.البته این کاهش قیمت قطعا با آنچه که دولت یا شورای رقابت بخواهد حکم کند، متفاوت است، چه آنکه دخالت دولت در قیمت‌گذاری پذیرفته نیست و تجربه نشان داده تعیین قیمت دستوری، اثر مثبتی روی بازار خودرو نداشته و نخواهد داشت. تا همین یکی دو ماه پیش، شورای رقابت در تقلا برای کنترل قیمت خودرو بود، حال آنکه افزایش تیراژ، خود به خود قیمت‌ها را کنترل کرده و حتی پایین آورد. با این حساب و با توجه به اینکه تیراژ خودروسازان هم‌اکنون در شرایط خوبی قرار دارد، این امکان پیش روی خودروسازان قرار گرفته تا با کاهش معقول قیمت  یا حداقل کنترل قیمت‌ها، انگیزه خرید مردم را افزایش دهند.

صادرات؛ راهکاری سخت 

و اما صادرات؛ راهکاری که در کنار چالش‌های بزرگش، کارشناسان از آن به‌عنوان روشی مناسب برای افزایش فروش خودروهای داخلی، یاد می‌کنند، به‌خصوص آنکه در حال حاضر همسایه غربی ایران یعنی عراق، بالقوه‌ترین بازار برای خودروهای ایرانی به شمار می‌رود.به اعتقاد کارشناسان، صادرات در مقطع فعلی نه تنها می‌تواند راهکاری مناسب برای فروش خودروهای تولیدی باشد، بلکه با توجه به نرخ فعلی ارز، مزیتی بزرگ نیز برای خودروسازان خواهد بود.این البته در حالی است که طی سال‌های اخیر، خودروهای ایرانی جایگاه خود را در بازارهای منطقه از دست داده‌اند و هم‌اکنون خودروسازان کشور تیراژی بسیار پایین در صادرات دارند. به اعتقاد کارشناسان، خودروهای ایرانی نتوانستند با محصولات سایر خودروسازان دنیا رقابت کنند و رفته رفته جایگاهی را که به سختی به دست آورده بودند، از دست داده و قافیه را به همتایان خارجی خود باختند. 

این اتفاق در شرایطی رخ داد که قرار است مطابق استراتژی تدوین شده برای افق سال 1404، خودروسازان در آن سال سه میلیون محصول را به تولید برسانند و یک میلیون آن را صادر کنند. هرچند با توجه به شرایط حال حاضر صنعت خودرو ایران، صادرات یک میلیون دستگاهی بیشتر به رویا می‌ماند تا واقعیت، اما کارشناسان بر این باورند که «صادرات» باید به‌عنوان یکی از راه‌های فروش خودروهای داخلی مورد توجه قرار گیرد. به عبارت بهتر، اگر قرار به تداوم رشد توليد خودرو در کشور باشد، باید بخشی از این حجم تولید را از راه صادرات به فروش رساند؛ زیرا شرایط اجازه نمی‌دهد همه خودروهای تولیدی جذب بازار داخل شود. کارشناسان البته رونق گرفتن صادرات خودروهای ایرانی را مستلزم رشد کیفیت، کاهش قیمت و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب می‌دانند، چه آنکه سایر خودروسازان دنیا نیز با در نظر گرفتن همین فاکتورها توانسته‌اند بازارهای مختلف را به اشغال درآورند. بدون تردید تا زمانی که خودروهای ایرانی نتوانند در کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش، با حریفان خارجی خود رقابت کنند، نباید انتظار حضور موفق آنها را در بازارهای صادراتی داشت.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

با هم: 1393/6/2200:47:31،
102
15
بابا چی میگید باید خودرو با تکنو لوژی روز و کیفیت حد اقل خودروهای کره تولید بشه که تا زمانی که خودرو در ایران انحصاری هست و تعرفه واردات هم بالا هست این امر میسر نمی شود فقط تحریم نخریدن اتحاد
علی جون: 1393/6/2207:56:20،
69
12
واقعا خودروی خوب سوار شدن تو این مملکت رویا شده
یه روز بین پرشیا و هیوندا ورنا مردم مردد بودن
حالا ببین چه به سر صنعت این مملکت آوردن
مسعود: 1393/6/2208:01:25،
48
16
اینو قشنگ اومد: " صادرات راهکاری سخت "
به طنز بیشتر میمونه.
بابا ایرانجیب این حرفا از تو بعیده. مگه مجانی صادر کنن که اونم بعید میدونم اون ور آب کسی جونشو از سر راه آورده باشه...
ممل: 1393/6/2208:08:39،
63
18
شما خودرو سازان قیمت رو کاهش بدید!!


هم دوباره چرخ کارخانه هاتون میچره!!


هم مشکل مردم حل میشه!!

اول مهر با کاهش قیمت خودرو!! (Y)
حسن: 1393/6/2208:11:13،
34
13
تندر تحویل تیر را هنوز تحویل نداداند. اینا تندر را فقط در بازار ازاد می فروشند. و در نمایندگی های پارس خودرو به قیمت ازاد با تحویل بیست روزه هر چقدر بخواهید با سند به نام وجود دارد.
ممل: 1393/6/2208:16:05،
33
13
آقایون خودروسازها شما تمام خرج و سود زندگیتون اول از راه خدا بعدشم از جیب مردم بدست میاد!!





پس کاری نکنید که به ضررتون تموم شه!!
بابک: 1393/6/2208:29:31،
44
16
من یاد دارم وقتی دو سال پیش ارز گران شد تمام تولید کنندگان بی کیفیت داخلی لوازم خانگی و خودرو سر از پا نشناخته به بهانه گران شدن ارز تا تونستن قیمتا رو بی رویه بالا بردن در حالیکه مثلا برند خارجی ال جی تا مدتها سعی کرد قیمتارو متعادل نگهداره و بعد هم کمترین افزایش ممکن را بده تا بازارش حفظ بشه
به این میگن حفظ سهم بازار که یکی از مهمترین اصول تجارته و داخلی ها از بس طماعند و میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن نمیفهمن یعنی چه
حامد: 1393/6/2301:54:38،
13
11
صادرات؟! به کجا؟ به موزه های کمپانی های خودروسازی؟! چاد؟ جیبوتی؟ سومالی؟ تیمور شرقی؟ اصلا چطوره اینبار به جای میمون سایپا یه تیبا زیبای ایرانی سوار سفینه کنه بفرسته فضا شاید زد تو سیارات دیگه مشتری پیدا کرد تا ۲۰۰ سال دیگه به آدم فضاییا انداختتش! نیس که طراحیشم همچین به قول فرنگیا futuristic هست حالا حالاها خوششون میاد ازش.
مجتبی: 1393/6/2200:49:40،
71
36
کاهش قیمت 300الی400هزاری فایده نداره ادامه نخریدن تانابودی کامل لگن سازها
جوان بدبخت مملکت: 1393/6/2200:54:54،
34
14
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
باوا خسته شدیم از دروغ بسه دیگه
وحید یوسفی: 1393/6/2200:57:03،
16
65
کاهش قیمت؟
بعید میدونم اتفاق بیفته.
از خواب بلند شید.
یالله.
تحریم فرغون: 1393/6/2201:06:18،
47
14
بله دیگه
تحریم مردم باید مجبورشون کنه به کاهش قیمت
محسن: 1393/6/2201:13:06،
49
15
بزودی کارخانجات ایرانخودرو و سایپا به گورستان ماشین تبدیل خواهد

شد اگه بخوان بااین قیمتها و کیفیت تولید کنند...!
سعید: 1393/6/2201:21:10،
51
16
مثل.......تو گل گیر کردن!
مردم خستن!میفهمید خسته!!
رضا: 1393/6/2201:21:32،
64
11
قسطی بدید-لیزینگی باسود26درصدبدید-لیزینگی بدون سودبدید-قرض الحسنه ای بدید-التماس کنید............ماکه نمیخریم وتحریم این ارابه های مرگ راادامه میدیم.موافقیددوستان؟؟
رضا مهدوی: 1393/6/2201:25:42،
15
47
تنها اتفاقی که من بهش خوش بین نیستم کاهش قیمت خودروهاست.
توی این کشور قیمت جنسی که بالا میره به هیچ وجه پایین نمیاد و نخواهد آمد.
به کاهش قیمت خودرو ایمان ندارم.
با افزایش قیمت خودرو موافقم. شدیدا.
حسابدار ایرانخودرو: 1393/6/2201:28:30،
13
49
داییم توی ایران خودرو کار میکنه. میگه که خودروسازا توی این دو سال اینقدر ضرر و زیان دادند که حاضر به کاهش قیمت نیستند. اگه یه نگاهی به صورتهای مالی پایان سال شرکت ایران خودرو بیاندازیم نشانگر این مسئله است که شرکت ایران خودرو زیانی بالغ بر 800 میلیارد دلار داده فقط طی این دو سال. به دلیل کاهش قطعات و افزایش نرخ ارز. در صورتی که بدهی ایران خودرو در طی دو سال بیشتر از دارایی های این شرکت تخمین زده شده است و صورتحساب سرمایه این شرکت منفی است. پس به کاهش قیمت خوشبین نباشید.
فرشاد: 1393/6/2208:22:43،
49
13
800 میلیارد دلار؟!!!!!
کل درآمد ارزی ایران در سال نصف اینم نیست، این عدد رو از کجا آوردی؟!!!
ایرانی ...: 1393/6/2208:36:31،
33
14
ضرر ایرانخردو و سایپا لگن بخاطر کیفیت پایینه و عدم رضایت مردم نه ارز و قطعه.اقایون قطعشونو با کمترین کیفیت جهانی از چین میخرن که مطمینم از قبل هم ارزونتر واسشون درمیاد که ایران تولید میشد. بذار ماشینای وارداتی بازار کارکرده بشن و مردمم تحریمشونو ادامه بدن میبینی نسخهشون چطور پیچیده میشه
شهریار: 1393/6/2208:51:02،
32
33
سر توافق هسته‌ای ایران قرار شد امریکا ۸ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را در طول ۶ ماه آزاد کنه. اون وقت شما چطوری از ضرر ۸۰۰ میلیارد دلاری حرف می‌زنی؟
فرض کن سالانه به اندازه یک میلیون خودرو، قطعات وارد کنن و میانگین قیمت قطعات وارداتی هر خودرو هم بشه ۱۰ هزار دلار. حاصل ضرب این دو عدد، ضربدر ۲ (طی دو سال) می‌شه ۲۰ میلیارد دلار.
هرچند قیمت خودرو از همون دو سال پیش رفت بالا و احتمالاً دایی‌تون می‌خواستن خودشیرینی کنن.
نادر: 1393/6/2209:02:24،
30
10
اين نصف بودجه امريكاست !!!بعد از اينكه نوشتي دوباره قبل از انتشار بخونش.
علی 12: 1393/6/2214:06:25،
18
16
پسرعموی منم توی کارخونه سئات اسپانیا کار میکرد، میگفت هزینه تولید یه ماشین که قیمت فروشش در پنج قاره 28 هزار دلاره، حدود 3800 دلار میشه (با بالاترین کیفیت ممکن). بقیه هزینه ها شامل حمل و نقل، بیمه، و خدمات پس از فروش حدود 1800 دلاره و بقیه اش همش سود خالصه.
حالا اگر این فرض ابلهانه شما درست باشه فقط و فقط باید گفت که الان موقع تعطیل شدن این صنعت انگله.
حرف حق همینه و لاغیر.
در ضمن 800 میلیارد دلار خیلی رقم فضایییه!!!!!
علی : 1393/6/2201:29:47،
10
43
ایرانجیب خیلی باحالی عزیزم.
کاهش قیمت دیگه چه صیغه ایه.
مگه میشه؟
مگه میشه قیمتها کاهش پیدا کنه؟
من که چشمم آب نمیخوره.
وحید ص: 1393/6/2201:37:28،
22
20
و امروز شاهد هجوم هموطنان عزیز و دلالان عزیز به نماینگیهای ایرانخودرو خواهیم بود. ای کاش شما مردم عزیز چند ماه دیگه دندون رو جگر میذاشتین و نمیخریدید تا این... صفتای فرغونخودرو می‌فهمیمدن دنیا دست کیه.
مهدی: 1393/6/2201:46:09،
30
13
اون اقایی که گفته تولید سه میلیون دستگاهی و صادرات یک میلیون دستگاه در سال ,احتمالااز اون مفت خور های حرف مفزن بوده تا یه تحصیلکرده و مدیر
مهدي: 1393/6/2201:52:12،
31
11
يعني انتظار داريد بيايم ماشينهاي آشغالتون با سود ٤٠/ بخريم
آقاي دولت نسبتا محترم مردم با اين ماشينا تو جادها دارن جون ميدن.ميفهميييييييي؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسین ا: 1393/6/2202:54:19،
26
10
چرا مردم رو گول میزنید...
قیمت که روز به روز داره بالا میره
کسی هم نیست نظارت کنه
هر کی یه پشمک میسازه با قیمت بالا میخواد بفروشه
sajad afshar: 1393/6/2202:59:47،
31
12
بسه بسه توروخدا بسه ول کنید دیگه پسر داییم رفته استرالیا بعد 1سال کار کردن یخونه کوچیک خریده و یک ماشین IX35 فول اپشن ما کجاییم خدایا.
Artin Lavasani: 1393/6/2203:03:49،
26
9
یه چیزی بگین که آدم باورش بشه !
فرشید: 1393/6/2206:37:33،
69
12
مردم با خرید نکردن جواب نامهربانی سال های پیش خودروسازها رو دادند و مطمئن باشید تا مرز ورشکستگی میرن!به امید خدا..
تحریم رو ادامه میدهیم..
مهدی: 1393/6/2207:14:15،
33
11
یکی بخر دو تا ببر هم جواب میده ها
حمید: 1393/6/2207:22:39،
26
14
اگه قیمتا رو پایین بیارن مردم شاید تمایل به خرید پیدا کنن وگرنه ماشیناشون بیخ ریششون میمونه
علی: 1393/6/2207:26:14،
31
16
به زودی خودرویی که در نمایندگی مثلا 32 میلیون تومان است تو بازار کسی 30 تومان نمی گیره چون قدرت خرید مردم واقعا پایین اومده دیگه خودرو صفر بازاری نداره و قیمت خودرو الان رو به پایین است
احمد: 1393/6/2208:23:39،
28
13
ربطی فقط به قدرت خرید نداره، خودرو سازها تحریمند، من خودم پول دارم 10 تا ماشین یه جا بخرم اما نمی خرم.
m...i....l...a...d: 1393/6/2207:37:15،
32
19
206 اس دی وی 8 مدل 90 ++++++
یا صفر کیلومترش--------
خان باشتین: 1393/6/2207:38:40،
13
82
206 sd v8 تا چه سالی فرانسوی هست؟
حسین: 1393/6/2208:39:50،
31
14
من 93 داشتم فروختمش
اینا آبروی 206 را بردن
الان بیشتر قطعات اصلی چینیه
اورجینال: 1393/6/2218:45:55،
14
37
206 اصل میخوای 85 به پایین که البته اس دی نداره ولی اگه خواستی بالاتر بگیری زیر 90 بگیر. بعد 90 همه آشغالن پولتو دور نریز. از ما گفتن
babak: 1393/6/2207:42:07،
23
15
حتماتواين خيالا باش ميادپايين قيمتا...تازه بيادم پايين كي ميخاداين آشغالاروبخره...كيفيت صفر...ازناچاري مردم دست به خريدميزنن.
مسعود: 1393/6/2207:47:24،
26
11
زهی خیال باطل، مردم پولی ندارن که صرف خرید خودرو کنن، نه اینکه از وضعیت ناراضی باشند. اگه داشتن میخریدن. هر کسی هم که بتونه قطعاً با این شرایط نمایندگی های عزیز خودرو سازها و تعمیرکاران محترم باانصاف! اصلاً فکر خرید خودروی صفر ایرانی رو نمیکنه.
فرشاد: 1393/6/2207:59:13،
25
15
یک بار باید برای همیشه در کارخونه های به اصطلاح خودرو سازی در ایران بسته بشه و کارکنان این واحدها جذب کارخونه های مونتاژ ماشین های اروپایی و ژاپنی و کره ای در ایران بشن....
همین.
شهریار: 1393/6/2208:26:51،
25
16
تا چند وقت پیش ذوق داشتم یه پژو صفر بخرم. ولی از بس دو دو تا کردما دیدم پول ماشین ندارم و اینقدر اخبار ضد و نقیض شنیدم که اصلاً زده شدم از خرید خودرو.
سعيد: 1393/6/2209:44:42،
18
15
من ترجيح ميدم از خودروهاي چيني بخرم ولي از اين آشغالهاي ايران خودرو و سايپا نخرم
علي: 1393/6/2209:51:59،
27
11
دوستان كمي ديگه دندون رو جگر بذاريد، ما خريدارها هميشه دست بالاييم، يه نگاهي به قبل بندازيد اختلاف قيمت كارخانه و بازار چقد زياد بود؟، پارسال فروش فوريها چقد كم بود؟الان اختلاف قيمت روز به روز داره كم ميشه، فروش يك ماهه كه هيچي، دارن فروش ٥روزه ميذارن، كم كم زارن به زانو درميان و بالاخره مجبور ميشن كه به قيمتهاي واقعي روي بيارن، خواهشاً كمي ديگه تحمل كنيد
مهدی: 1393/6/2210:26:13،
18
14
خودرو مدل 88 تا 91 بخرید.منده تو شرکت ایرانخودرو کارمیکنم .کیفیت ها خیلی پایین اومده
تحریمگر: 1393/6/2210:35:43،
22
12
اینا واسه صادرات حاضرن با پایینترین قیمت و البته بهترین کیفیت صادر کنن تا بلکه یه ابلهی اون طرف ازشون بخره! ولی واسه مردم ما زورشون میگیره!
یه زمانی یادمه صادرات سیب داشتیم، همه باغدارها سعی میکردن بیشتر صادر کنن تا اینکه در ایران بفروشن! چونکه از صادرات بیشتر عایدشون میشد...
حالا واسه خودرو برعکس شده! واسه صادرات کمتره واسه داخل گرونتر!!! آخه این انصافه؟! خون بیگانه رنگینتر از ماست؟! افسوس واسه تمام جوونهایی که رفتن و واسه حفظ این مملکت جونشون رو دادن، تا یه عده از خدا بی خبر اینطور خون مردم رو بکنن تو شیشه...
امیدوارم صنعت خودرو ایران نابود بشه و در تاریخ بنویسن که بزرگترین ظلم رو اینا کردن
آنتی خالی بند: 1393/6/2210:44:49،
21
12
اونقت دایی تون تو ایران خودرو چیکارست؟
shokri: 1393/6/2211:39:46،
20
12
ماشین خوب زیاد ما آدماش نیستیم لیاقتشو نداریم اگه داشتیم که این آشغالا رو نمی خریدیم که من یه پژو پارس خریدم نو آونقدر اذیتم که لعنت به خودم فرستادم و فروختمش به حر حال چیه اینا بابا آشغاااااااالللللللل
pepan: 1393/6/2211:51:34،
23
13
بابا چرا اینا نفهمند..درب کارخونه رو ببندن ..یعنی چی چرا اینا مردم و احمق حساب کردن...
سازمان ناسا رو ایرانیا هدایت میکنن اما تو کشور ما این چندتا خودرو ساز خنگ آواره کرده..
اونی که مخش کار میکنه رومحو میکنن ولی خنگ خدا رو مینشونن سر یه پست
محمد: 1393/6/2215:05:01،
16
12
نه عزیزم دیگه از هجوم خبری نیست از اشناها 206 نوشته یک ماه توی پارکینگ خاک میخوره و خریدار نداره عزیز
محمد: 1393/6/2215:07:24،
11
12
ادمهای مثل تو خراب میکنند دیگه پارس خریدم اذیتم کرد فروختم خوب اونو از اول نمیخریدی مثل تو خیلیه تو ایران
علی: 1393/6/2216:05:11،
11
36
آقا مشکل اصلی مردم کیفیته کیفیییییییییییییییییت !!!
گرون که بله که گرونه اما فقط وقتی میتونن به تولید بیشتر دست پیدا کنن که کیفیتو بالا ببرن
نه این که قیمتو نصف کنن و همراهش کیفیتو 90 درصد کاهش بدن
کیفیت که بالا رفت خودشون تاثیرشو میبینن
آریا: 1393/6/2220:05:15،
14
12
بابا بخدابرج2/93پژو405صفر خریدم وبرج6فروختم میدونی چرا هموطن.خداشاهده 3بار رفتم گارانتی.آخرش درست نشدآمپرش میرفت بالا تااینکه سوپاپ زد یه روز وسیله نبود یه روز تعمیرکار نبود روانی شدم 1تومن زیرقیمت دادمش به یه بیچاره تراز خودم ویه روا87دارم خداییش به اندازه این لگن اذیتم تکرده تا حالا.لعنت خدابرظلم وظلم پذیر

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما