کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس در انتظار پایان تابستان


کد خبر : ۶۷۴۹شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵:۳۲۱۵۱۴ بازدید

بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی به انتهای فصل تابستان نزدیک می‌شود که در کارنامه خود با زیان 9درصدی مواجه است.

در حالی که اکثر معامله‌گران امیدوار بودند بازار بتواند در شهریورماه تحت تاثیر برنامه اعلامی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی شاهد رشد شاخص باشد؛ اما اقدام بانک‌ها در تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت به‌صورت یک ساله بدون نرخ شکست، موجب شد تا نقدینگی از بانک‌ها خارج نشده و همچنان بازار پول به رقابت نابرابر خود با بازار سرمایه ادامه دهد؛ هر‌چند ادامه چنین رقابتی زیان‌های سنگینی را به نظام بانکی وارد خواهد ساخت.

در همین حال با نزدیکی پایان تابستان که در‌برگیرنده انتهای سال مالی اکثر کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است انتظار تحرکی مثبت در بازار نمی‌رود؛ چرا‌که اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در وضعیت شناسایی سود قرار نداشته و تسویه بدهی‌های اعتباری کارگزاری‌ها نیز موجب می‌شود تا در نبود اعطای اعتبار جدید تا پایان سال مالی کارگزاری‌ها، بازار با فشار مضاعف کمبود تقاضا مواجه شود. در همین حال اندک امید معامله‌گران به گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها است که در نیمه مهرماه انتشار آنها آغاز خواهد شد. در صورت مثبت بودن این گزارش‌ها می‌توان به ثبات نسبی بازار امیدوار بود.امری که می‌تواند در صورت ابتکار عمل مسوولان بازار در حذف حجم مبنا و کاهش کارمزدهای معاملاتی و انجام عرضه‌های اولیه به تغییر روند بازار منجر شود که متاسفانه در حال حاضر به نظر می‌رسد این اتفاق صورت بگیرد؛ در عین حال سیاست انتظار و عدم تحرک بر دیگر تصمیمات غلبه کرده است. در همین حال متاسفانه در حالی که بورس با کمبود نقدینگی و انگیزه مواجه است، مسوولان به جای اتخاذ تصمیمات تحرک‌بخش در بازار به ورود هر چه بیشتر اوراق و در سایه آن زمینگیر کردن بیشتر نقدینگی بازار پرداخته‌اند. 

  در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با افت 4.68 واحدی مواجه شد. در همین بازار همچنان شاهد توجه ویژه به نمادهای کوچک بودیم، نمادهایی که به دلیل کوچکی از سوی فعالان حقیقی مورد توجه قرار گرفته و نوسان‌های دائمی را نشان می‌دهند. روز چهارشنبه در این بخش گروه دارویی مورد توجه بیشتری بود و بخش عمده‌ای از نمادهای این گروه با صف خرید همراه بودند.در بازار روز چهارشنبه در گروه شیمیایی تاپیکو برای آخرین روز شهریور ماه سهامداران خود را به دو مجمع عادی سالیانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه دعوت کرده است؛ موضوع تقسیم سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت از جمله مهم‌ترین مسائل پیش روی این نماد است. در این گروه هلدینگ پتروشیمی ایرانیان بودجه سال مالی 94 را با کاهش 12 درصدی به نسبت سال 93 پیش‌بینی کرده است.

پترول که پیش از این سود 287 ریالی را برای سال مالی 93 پیش‌بینی کرده بود، سود سال مالی 94 خود را در سطوح 253 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.در گروه خودرویی سایپا با انتشار نامه‌ای از برنامه فروش زیر مجموعه‌های خود خبر داد هرچند که براساس اعلام صورت گرفته هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است.در گروه غذایی مارگارین با انتشار صورت‌های مالی خود شوک را به بازاروارد کرده است؛این شرکت روغنی در عملکرد 6 ماهه با تعدیل منفی سنگین 63 درصدی همراه و سود خود را از 1084 ریال به 404 ریال به ازای هر سهم کاهش داد.در عملکرد 6 ماهه نیز شاهد پوشش 27 درصدی بودجه شرکت و حتی شناسایی زیان عملیاتی هستیم.

در گروه دارویی؛ تیپیکو قرار است جلسه مجمع عمومی سالیانه خود را در تاریخ 31 شهریور ماه برگزار کند. تیپیکو سود محقق شده سال مالی منتهی به اردیبهشت 93 را مبلغ 909 ریال اعلام کرده است. همچنین برای سال مالی 94 مبلغ 996 ریال را برای هر سهم پیش‌بینی کرده است. 

در گروه شوینده‌ها پاکسان در جدیدترین گزارش 93 سود هر سهم شرکت را مبلغ 905 ریال اعلام کرده که نسبت به گزارش قبلی (حسابرسی نشده) بدون تعدیل گزارش شده است. شرکت در دوره 6 ماهه توانست به ازای هر سهم 491 ریال سود کنار بگذارد و 54 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کند. در مجموع سومین هفته بازار سرمایه در شهریور با ضعف عمومی روز چهارشنبه به پایان رسید. ضعفی که در برگیرنده کاهش در اکثر متغیرهای مهم بازار بود. در کل هفته ارزش معاملات با کاهش 22درصدی به 504میلیارد تومان رسید و شاخص نیز با کاهش 196واحدی زیان معامله‌گران را به 9درصد در سال جاری رساند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها