کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

3 شهر با تنش آبی به استقبال پاییز می‌روند

کدخبر:۶۶۸۶دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷:۲۴۴۷۵۳ بازدید

شهرهای ایران در حالی به استقبال فصل پاییز می‌روند که همچنان از بارش‌ها و نزولات جوی هیچ خبری نیست. از این رو پیش‌بینی می‌شود که شهرهای کشور ...

شهرهای ایران در حالی به استقبال فصل پاییز می‌روند که همچنان از بارش‌ها و نزولات جوی هیچ خبری نیست. از این رو پیش‌بینی می‌شود که شهرهای کشور با شرایط حاد آبی وارد پاییز شوند. به طوری که مطابق با آخرین آمار 12کلانشهر کشور دچار تنش آبی هستند و این 12 کلانشهر با همین وضعیت وارد پاییز خواهند شد.

اما در این میان سه شهر در وضعیت بدتری قرار دارند. شهر کرمان، اصفهان و تهران شهرهایی هستند که احتمال می‌رود در فصل پاییز همچنان با وضعیت قرمز (میزان تولید آب در این شهرها کمتر از میزان مصرف مشترکان است) مواجه باشند. البته در حال حاضر تهران در وضعیت زرد (میزان تولید آب برابر با میزان مصرف) است اما احتمال رسیدن به وضعیت قرمز در فصل پاییز برای آن وجود دارد. از این رو به نظر می‌رسد همچنان باید به مدیریت مصرف در تمام شهرهای کشور ادامه داد.

 نیاز تهران، اصفهان و کرمان به مراقبت ویژه

قائم مقام وزیر نیرو با تأکید بر اینکه امیدواریم در ادامه سال در شهرها با تنش آبی مواجه نشویم، گفت: تهران، اصفهان و کرمان در پاییز نیاز به مراقبت ویژه دارند و در صورتی که مصرف کاهش پیدا نکند، آب ورودی سدها پاسخگوی نیاز نخواهد بود. ستار محمودی تصریح کرد: مصارف آب باید توسط مردم کنترل شود، همانگونه که تابستان را با مدیریت مصرف توسط مردم پشت سر گذاشتیم؛ بخش های آب و فاضلاب که متولی هستند نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند.

قائم‌مقام وزیر نیرو با تأکید بر اینکه در طول تابستان ذخایر آبی‌مان عمدتاً مصرف می‌شود، گفت: با توجه به حجم کم نزولات در پاییز و عدم تغییر چشمگیر مصرف در کلانشهرها با تغییر فصل باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. محمودی با تأکید بر اینکه در طول تابستان با وجود اینکه 12کلانشهر با جمعیت 23 میلیون نفری در تنش آبی قرار داشتند، گفت: برنامه‌ریزی فشرده انجام دادیم و تابستان را بخوبی مدیریت کردیم.

 تهران در مرز میان وضعیت زرد و قرمز

وی با تأکید بر اینکه ذخایر آبی سطحی در شرق تهران در پاییز با محدودیت روبه‌رو است و همواره عامل مصرف تعیین‌کننده شرایط خواهد بود، گفت: منابع آبی همیشه در شرق تهران کمتر از غرب تهران است. بنابراین در صورتی که مصرف آب در شهر مدیریت شود قادر به اداره شرایط با روش کنونی خواهیم بود اما باید در نظر داشت که این تنش در شرق رفع نشده است گرچه در غرب تهران شرایط به ثبات رسیده است.

در این خصوص حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه هم‌اکنون حجم آب در پشت سدهای لار و لتیان نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین آمده است و اگر بارش مناسب در حوزه بالادستی آن نداشته باشیم یا کاهش مصرف در مشترکان ادامه نیابد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و تهران از وضعیت زرد وارد وضعیت قرمز و با وضعیت قرمز به استقبال پاییز خواهد رفت گفت: این مشکل شرق تهران را بشدت تهدید می‌کند. همچنین با وجود آن‌که وزارت نیرو برای گذر از این بحران کم‌آبی فعالیت‌هایی در پنج محور تأمین آب، انتقال و توزیع آب، مدیریت تقاضا و مصرف آب، مدیریت کیفیت آب و آموزش و فرهنگ‌سازی ازجمله حفر و تجهیز ۲۱۳ حلقه چاه جدید، خرید و اجاره۱۴ حلقه چاه و بهسازی ۲۶ حلقه چاه‌ انجام داده اما همچنان شهرهای اصفهان و کرمان از لحاظ تأمین آب با مشکل مواجه‌اند.

گفتنی است در حال حاضر تهران، یزد و شیراز در وضعیت زرد و اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان نیز هم‌اکنون در وضعیت سبز (منابع آبی بیش از مصرف) قرار دارند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

رضا: 1393/6/1710:35:40،
96
25
جان مادرتون آب کم مصرف کنید به بقیه هم توصیه اکید کنید
علی: 1393/6/1712:13:25،
53
34
تو کل ایران فقط یه تیکه سرزمین داریم که مثل اروپا طبیعت و اب و سرسبزی داره.تهرانیها که اب تهران رو خشک کردن.ناراضی هم هستن که چرا از شهرهای دیگه میان تهران.پس خواهشا به شمال واسه خرید ملک از تهران هجوم نیارین که شمال رو هم مثل تهران کنین.تو چند سال اخیر این هجوم خیلی زیاد شده.
jj: 1393/6/1713:21:29،
44
51
کی هجوم برده به شمال؟؟!!!!!!!!!
شمالیا مزارع وشالیزا تبدیل به ویلا کردن!!
حالا میگی هجوم نیارن.....
محسن: 1393/6/1714:54:09،
29
32
بهتره مسئولین به فکر باشن
نصف جهان: 1393/6/1717:59:41،
36
59
هیچ استانی مثل اصفهان نیست

فقط نصف جهان سرامد تمام استانها و شهرهای ایران از همه لحاظ


این اب زاینده رود را چرا باید یک عده کرمانی رفسنجانی قمی و یزدی بخورند ولی خود اصفهان که صاحب این اب است بی بهره بماند

قبول دارم+++
کاملا قبول دارم----
نصف جهان: 1393/6/1721:14:59،
23
34
همه ی بی ابی های اصفهان فقط به خاطر برخی از مسولان است که تحمل ندارد پیشرفت شهر اصفهان را ببیند و در ذهن خود میپندارند اگر اصفهان بیش از این پیش رفت کند دگر کسی در تهران سرمایه گذاری نمی کند
رعیت: 1393/6/1710:37:00،
86
26
طبق پیش بینی ناسا
15 سال دیگر خشکسالی داریم

کشاورزی سنتی در ایران بزرگترین قاتل آبهای زیرزمینی است
ایوب: 1393/6/1710:37:58،
63
43
انصافادرمورداب درست مصرف کردن راخیلیهایمان بلدنیستیم خانمهادرظرف شستن شیراب راازاول تااخربازمیزارن درحمام هم موقع لیف کشیدن اب همینطورهدرمیره مسئله پولش نیست مسئله اصراف وکمبودمایع حیاته خواهشمندم بعنوان یک شهروندحتی برای ثانیه ای اب راهدرندیم
کامران: 1393/6/1710:54:56،
99
45
مردم شهر اصفهان بیشترین سرانه مصرف آب کشور را دارند وبیشتر آب شهرکرد را هم اصفهان مصرف می کند که همین امر باعث خشکسالی مزارع شهرکرد هم شده است اصراف تا چه حد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید: 1393/6/1711:44:32،
40
143
مصرف سرانه آب در چند سال اخیر اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها شده است. یه جستجوی ساده اینترنت انجام دهید. بحث آب و منابع آب هم تخصصی است که فعلا شده سیاسی...
چند مورد فقط برای تامل بیشتر جنابعالی:
1- بیشتر مهاجر و ساکنین استان اصفهان از کدام استانهاست؟
2- جریان منابع عظیم آب فریدونشهر و سمیرم در استان اصفهان بسمت کدام استان است؟
3-زاینده رود و شهر تاریخی اصفهان که آوازه جهانی دارد قبلا هم خشک بوده؟
4- افغانستان و طالبان هم در گذشته و حال ادعاهایی شبیه به این مطرح می کنند در مورد هامون حتی خطر آب شرب مشهد
...
سامان: 1393/6/1713:23:15،
31
59
من نميدونم چرا بعضي از استانهاي همجوار اصفهان فكر ميكنن اگر زاينده رود خشك بشه شهرشون كلانشهر ميشه واظهار نظر هاي عجيب غريب ميكنن !!!
به کامران: 1393/6/1713:40:55،
31
56
ببخشید که آب شما رو برا کاشت سرو و کاج تو کوه وکتل مصرف میکنیم زاینده رود مال ماست بعد جالبه آب رو می برن تو کویر تا یزد وکرمان بعد می گند چرا اصفهانیا به خشک شدن زاینده رود اعتراض می کنند!!!!!!!!! یه سوزن بخودت بزن بعد بیا اینجا یه جوال دوز به دیگران
2: 1393/6/1713:42:39،
33
56
در ضمن اون زمانی که شهرکرد دهکرد بود چهارمحال جزء استان اصفهان بود
جواب به کامران: 1393/6/1715:58:51،
27
41
واقعا با این آمار دادن فقط خودت و امثال خودت را زیر سوال بردی. آخه آدم عاقل تهران بیش از 13 میلیون نفر جمعیت داره ولی اصفهان حداکثر 3 میلیون اونوقت سرانه بالای مصرف را کجا باید جستجو کرد! ضمنا آب چشمه های شهرکرد و دهکرد الان داره تو یزد و کرمان هم مصرف میشه. من اصالتا اصفهانی هستم ولی 10 ساله تهران ساکنم. واقعا تو تهران مصرف آب به شدت بالا و بی رویه هستش. هم خانگی و هم دولتی چون مردم در تهران مثل شهرهای کویری با خشکسالی آشنا نیستند.
علی: 1393/6/1718:15:53،
25
43
اصفهان پایین ترین مصرف را بین کلانشهرها داره
مصرف آب توی روستاها خیلی بالاتر از شهرهای بزرگه
همین روستاهای چهارمحال بیشترین مصرف را دارند و سرانه مصرف شهرکردی هام از شهرهای بزرگ بسیار بالاتره
امير: 1393/6/1711:08:53،
23
24
دوستان خواهشا رعايت كنيم. مساله كم‌آبي بايد جدي گرفته بشه. اميدوارم اينشاله امسال بارش‌هاي خيلي خوبي در پيش داشته باشيم تا اين مشكل كم‌آبي در سال‌هاي آينده حل بشه ولي در هر حال بايد صرفه‌جويي كرد.
کارا: 1393/6/1711:15:45،
29
24
مردم حتما باید در درست مصرف کردن آب سهیم شوند . ولی مهمتر از همه مشارکت شهرداری خصوصا شهرداری تهران در این طرح صرفه جویی در آب هست.:

شهرداری محترم تهران روزانه چند میلیون لیتر آب را در دریاچه شهدای خلیج فارس در غرب تهران هدر می ده و همه آب را تبخیر میکنه ؟

شهرداری تهران برای زنده نگاه داشتن چمن های حاشیه بزرگراههای تهران ، پارکهای تهران چقدر آب مصرف میکنه و هدر می ده ؟ خوب شهردار محترم بجای چمن ؛ درخت بکار. درخت یک صدم چمن نیاز به آب داره و هم برای رفع آلودگی هوا مفید هست

خدایا عقل بده ؛
روح اله: 1393/6/1711:18:30،
42
29
من نمي دونم كوير با بارش كمتر از 100 ميليمتر بارندگي ،كشت برنج چه معني ميدهد ويا زوب آهن كه تكنولوژي 70 سال قبل را دارد چرا بايد با ضرر فعال باشد وبراي خنك كردنش رودخانه زاينده رود را مصرف كند . اين از بي درايتي مسئولين ما در شهر اصفهان است.
حسین: 1393/6/1711:25:44،
33
32
کولر آبی کولر آبی کولر آبی
آفت همیناست
بابا برق ارزون بدن مردم همه کولر گازی استفاده کنن به خدا مصرف آب نصف میشه نمیدونم تولید برق هزینه بردارتره یا تصفیه آب ؟؟؟
مسئولین واقعا نا آگاهن
احمد: 1393/6/1711:37:34،
25
37
ما باید صرفه جویی کنیم ولی یادمون نره تنها 20 درصد آب مصرفی در ایران متل مصرف خانگیه، و یه چیزی نزدیک به 60 درصد مال کشاورزی ناصحیح است، که جز با کارهای زیربنایی درست نمی شوند و و این کار دولته
که اونها هم هنوز کار خاصی نکردند
تنها راه نجات اصفهان هم انتقال آب خزر به کویر مرکزیه وگرنه تا 5 سال دیگه نمیشه تو اصفهان و یزد زندگی کرد
Mahrad: 1393/6/1711:56:38،
27
25
آخه فكر كن مگه خزر فقط مال ايرانه ها؟
msh: 1393/6/1712:19:14،
32
29
خزر از طریق ولگا به آبهای آزاد به صورت کنترل شده وصله ، آّش تموم نمی شه
احمد: 1393/6/1719:26:11،
20
24
آقا مهرداد چه ربطی داره مگه آب دریا تموم میشه
؟
چرا منفی میدن مردم جالبه واسم والا من درس محیط زیست خوندم و مشکل آب ایران در کشاورزی به روش های سنتی هست و بعد عدم صرفه جویی
همشهري: 1393/6/1712:12:37،
31
43
ببينيد استان يزد باوجود كويريترين استان كشور و با وجود بارندگي بسيار پايين وضعيت قرمز نرسيده
اگه كل كشور مانند يزديها آب مصرف مي كردند اصلا مشكل كم آبي وجود نداشت
امیر: 1393/6/1712:47:03،
40
33
به خاطر اینه که حجم زیادی از آب زاینده رود میره یزد و ...
pepan: 1393/6/1712:41:34،
21
23
به جای تهران یه فکری هم به حال روز ما بکن جناب قائم مقام وزیر نیرو..
زمین های زراعی دارن کباب میشن...
طرفی که ذرت بذری کاشته تو آخرین مرحله داشتش 500 میلیون ضرر میکنه با این اوصاف بیا اینو حل کن..
تهران هم که شده واسمون لس انجلس هرکی میاد میره ساکن اونجا میشه
جایی برای زندگی نیست تهران....
حسين آيت الهي: 1393/6/1712:42:53،
34
46
از نظر دانشمندان دانشگاه منچستر ،توسعه شهري بايد بر مبناي داشته هاي منابع طبيعي همراه باشد .اين مسئله در مورد ايران قابل تطبيق است. شهر اصفهان با بارش ساليانه كمتر از 120 ميليمتر وتبخير وتعرق بالاي 3000 درصد ونيز منابع آبي پيرامون محدود،ضرفيت توسعه شهري با جمعيت حداكثر 500 هزار نفر رادارد.هرگونه برنامه ريزي به منظور توسعه شهري بيش از 500 هزار نفر موجب ايجاد بحران ميگردد. حضور صنعت در كنار يك شهر توريستي نيز از برنامه هاي غلطي است كه مسئولين نا بلد ،برنامه ريزي كرده اند.
Z: 1393/6/1712:58:43،
54
25
مگر باران و برف ببارد تا از کم آبی نجات یابیم و گرنه از دست مسئولان کاری بر نمی آید.
خسرو: 1393/6/1714:01:06،
28
28
جمعیتو افزایش بدین تا حداقل 150 میلیون.منابع ما برای ازون بیشتر هم هست!!!خداوند دروغگوهارا به جزایش میرساند.این فقط در این دنیا است.در آن دنیا دیگر حسابش جداست.از نزول و ظلم و دروغ و تهمت و بی عدالتی و زنا و بی غیرتی و نامردی و... برگردید تا ایران کویر نشده
FARZAD32: 1393/6/1714:39:47،
34
18
در جواب همشهری
آب یزد که از سهم اصفهان برداشت شده ( تونل 1و 2 بهشت آباد )را اگه قطع کنن اون موقع بازم می گی یزدیا کم آب مصرف می کنند و در وضعیت قرمز نیستن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
آراز: 1393/6/1716:17:50،
36
29
به والله هر وقت میرم تهران کیف میکنم. تو طبقه 5 اب بدون نیاز به پمپ با فشار میزنه بیرون. همه جا فضای سبز و پارک و جنگلکاریه. دریاچه چیتگر رو هم که روش . ارزاق عمومی یا با کل نقاط ایران برابره و یا ارزونتر. تنها چیزی که گرونه کرایه تاکسیست که اونهم با مترو و خطوط گسترده بی ار تی حل میشه. چرا اینقدر مشکلات تهران رو بزرگ میکنید که باعث میشه بیشتر بودجه دولت تو تهران صرف بشه؟ اینجوری باشه من اسباب کشی میکنم به تهران تا در مصیبت مشکلات تهرانیها شریک بشم.
ابوالفضل: 1393/6/1718:20:03،
29
24
شهرکردیها فکر میکنن اگه از طریق انسداد آب زاینده رود به اصفهان عمل کنند به یک فتح بزرگ تاریخی دست پیدا میکنن و یک قوم متمدن میشن 00000.فرهنگتون مشکل داره که باید واسش از طریق ذیگه ای چاره اندیشی کنین....این راهش نیست.....
عبدالله: 1393/6/1802:02:35،
25
25
دوستان عزیز و هموطنان اصفهانی
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رود بزرگ کارون و زاینده روده
که با این وجود 200 روستا در این استان با تانکر آب رسانی میشن!!!!
ما مشکلی با انتقال مازاد آب نداریم اونم با لوله انتقال بدن نه با تونل
اگه یکم راجبه تونل بهشت آباد و گلاب تحقیق کنید میفهمید که این تونل تو مسیر خودش علاوه بر آبی که با خودش میبره منابع آب زیر زمینی و همه چشمه ها و قنات های تو مسیر تونل خشک میشن و چند سرچشمه رود کارون خشک میشه
تو اصفهان مصرف آب مدیریت نمیشه..ذوب آهن فولاد مبارکه و نیروگاه و.. چرا از آب تصفیه شده به جای آب زاینده رود استفاده نمیکنن؟؟؟
آقای با فرهنگ منطقی نیست 2 استان چهارمحال و خوزستان نابود بشن تا اصفهان آباد بشه!!
کلا کسی از اصفهانیا ندیدم اینجا منطقی صبحت کنه همشون با تمسخر دهکرد و قبلا چی بوده حرف میزنن که جای تاسف داره
ايراني: 1393/6/1721:17:26،
56
26
دوستان چرا به هم ديگه پرخاش ميكنيد؟!! اگر اين مملكت چهارتا دلسوز داشت به اين روز نمي افتاد.مگه امارات و قطر و عربستان كوهرنگ دارن يا آمازون از اونجا رد ميشه؟! اومدن وسط خليج فارس سنگ وخاك ريختن شهركهاي سرسبز ساختن.كشاورزي خوبي دارن و خيلي موارد ديگه كه نياز به آب داره.همه رو هم دارن از طريق آب شيرين كن هاي مدرن واز آب شور خليج فارس تهيه و تامين ميكنن.بجاي اينهمه سانتريفوژ و خرج كردن براي نيروگاه بي خاصيت بوشهر ؛ مي شد همه اين مملكت رو با آب شيرين كن از شمال و جنوب آبرساني كرد.حيف و صد حيف!!!!
م: 1393/6/1723:01:30،
19
27
اگه به جای این همه هزینه در مقوله حق مسلم به تکنولوژی باران مصنوعی می پرداختیم روزگارمون بهتر از این بود.
اصفهاني : 1393/6/2212:14:54،
14
24
من يه اصفهاني ام . امسال رفتم سد چادگان .اونجا ديدم واقا آب هست ولي كساني هستن كه آب رو ميبرن شهر هاشون كه اصفهان رو بخشكونند و آثار تاريخي و زيبايي اصفهان رو بگيرند و باهاش درخت پسته و خيار قلمي بكارند . خدايا بحق فاطمه زهرا ريشه ي اونايي كه آب رو روي امام حسين بستند و ريشه ي اونايي كه آب زاينده رود رود را بستند از جا بخشكون . بلند بگو آمين .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل