کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 شهر با تنش آبی به استقبال پاییز می‌روند


کد خبر : ۶۶۸۶دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷:۲۴۴۸۳۷ بازدید

شهرهای ایران در حالی به استقبال فصل پاییز می‌روند که همچنان از بارش‌ها و نزولات جوی هیچ خبری نیست. از این رو پیش‌بینی می‌شود که شهرهای کشور ...

شهرهای ایران در حالی به استقبال فصل پاییز می‌روند که همچنان از بارش‌ها و نزولات جوی هیچ خبری نیست. از این رو پیش‌بینی می‌شود که شهرهای کشور با شرایط حاد آبی وارد پاییز شوند. به طوری که مطابق با آخرین آمار 12کلانشهر کشور دچار تنش آبی هستند و این 12 کلانشهر با همین وضعیت وارد پاییز خواهند شد.

اما در این میان سه شهر در وضعیت بدتری قرار دارند. شهر کرمان، اصفهان و تهران شهرهایی هستند که احتمال می‌رود در فصل پاییز همچنان با وضعیت قرمز (میزان تولید آب در این شهرها کمتر از میزان مصرف مشترکان است) مواجه باشند. البته در حال حاضر تهران در وضعیت زرد (میزان تولید آب برابر با میزان مصرف) است اما احتمال رسیدن به وضعیت قرمز در فصل پاییز برای آن وجود دارد. از این رو به نظر می‌رسد همچنان باید به مدیریت مصرف در تمام شهرهای کشور ادامه داد.

 نیاز تهران، اصفهان و کرمان به مراقبت ویژه

قائم مقام وزیر نیرو با تأکید بر اینکه امیدواریم در ادامه سال در شهرها با تنش آبی مواجه نشویم، گفت: تهران، اصفهان و کرمان در پاییز نیاز به مراقبت ویژه دارند و در صورتی که مصرف کاهش پیدا نکند، آب ورودی سدها پاسخگوی نیاز نخواهد بود. ستار محمودی تصریح کرد: مصارف آب باید توسط مردم کنترل شود، همانگونه که تابستان را با مدیریت مصرف توسط مردم پشت سر گذاشتیم؛ بخش های آب و فاضلاب که متولی هستند نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند.

قائم‌مقام وزیر نیرو با تأکید بر اینکه در طول تابستان ذخایر آبی‌مان عمدتاً مصرف می‌شود، گفت: با توجه به حجم کم نزولات در پاییز و عدم تغییر چشمگیر مصرف در کلانشهرها با تغییر فصل باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. محمودی با تأکید بر اینکه در طول تابستان با وجود اینکه 12کلانشهر با جمعیت 23 میلیون نفری در تنش آبی قرار داشتند، گفت: برنامه‌ریزی فشرده انجام دادیم و تابستان را بخوبی مدیریت کردیم.

 تهران در مرز میان وضعیت زرد و قرمز

وی با تأکید بر اینکه ذخایر آبی سطحی در شرق تهران در پاییز با محدودیت روبه‌رو است و همواره عامل مصرف تعیین‌کننده شرایط خواهد بود، گفت: منابع آبی همیشه در شرق تهران کمتر از غرب تهران است. بنابراین در صورتی که مصرف آب در شهر مدیریت شود قادر به اداره شرایط با روش کنونی خواهیم بود اما باید در نظر داشت که این تنش در شرق رفع نشده است گرچه در غرب تهران شرایط به ثبات رسیده است.

در این خصوص حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه هم‌اکنون حجم آب در پشت سدهای لار و لتیان نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین آمده است و اگر بارش مناسب در حوزه بالادستی آن نداشته باشیم یا کاهش مصرف در مشترکان ادامه نیابد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و تهران از وضعیت زرد وارد وضعیت قرمز و با وضعیت قرمز به استقبال پاییز خواهد رفت گفت: این مشکل شرق تهران را بشدت تهدید می‌کند. همچنین با وجود آن‌که وزارت نیرو برای گذر از این بحران کم‌آبی فعالیت‌هایی در پنج محور تأمین آب، انتقال و توزیع آب، مدیریت تقاضا و مصرف آب، مدیریت کیفیت آب و آموزش و فرهنگ‌سازی ازجمله حفر و تجهیز ۲۱۳ حلقه چاه جدید، خرید و اجاره۱۴ حلقه چاه و بهسازی ۲۶ حلقه چاه‌ انجام داده اما همچنان شهرهای اصفهان و کرمان از لحاظ تأمین آب با مشکل مواجه‌اند.

گفتنی است در حال حاضر تهران، یزد و شیراز در وضعیت زرد و اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان نیز هم‌اکنون در وضعیت سبز (منابع آبی بیش از مصرف) قرار دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها