کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

انگیزه مالی , دلیل پخش آگهی چیپس و پفک

کدخبر:۶۶۵۰شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵:۱۶۲۹۸۶ بازدید

یک مشاور حوزه اجتماعی با تحلیل تبلیغات تلویزیونی از سود و منفعت پخش این آگهی‌ها برای سیما خبر داد و گفت که تلویزیون برای توسعه کار خود به این تبلیغات نیازمند است و این ...
انگیزه مالی , دلیل پخش آگهی چیپس و پفک

یک مشاور حوزه اجتماعی با تحلیل تبلیغات تلویزیونی از سود و منفعت پخش این آگهی‌ها برای سیما خبر داد و گفت که تلویزیون برای توسعه کار خود به این تبلیغات نیازمند است و این رویاپردازی است که بگوییم این رویکرد تلویزیون تغییر خواهد کرد.

سید مجتبی حورایی با تبیین روانشناختی پدیده تبلیغات و تاثیری که پیام‌های بازرگانی روی افراد می گذارند، گفت: تبلیغات از باب مبالغه می‌آید یعنی سازندگان آن محصول خود را بزرگتر نشان می دهند تا مخاطب را ترغیب کنند که به سمت محصول و کالای مورد نظر برود.

ماهیت تبلیغات بی‌اعتمادی را در جامعه رقم می‌زند

وی ادامه داد: همین مبالغه در بیان کیفیت محصول و ویژگی‌های آن باعث می‌شود تا مخاطب بعد از تهیه آن پی ببرد که محصول مورد نظر با آنچه تبلیغ می‌شده است تفاوت دارد و اولین نتیجه چنین امری این است که نوعی فضای بی اعتمادی را در جامعه رقم می‌زند. 

این مشاور و رفتارشناس اجتماعی در ادامه با تحلیل رفتارهایی که با دیدن تبلیغات تلویزیونی و پیام‌های بازرگانی منجر به خرید یک کالا می‌شوند، بیان کرد: بسیاری از خریدهای ما بر اساس هیجانات ماست نه ضرورت‌ها. من زمانی احساس می‌کنم چیزی را نیاز دارم و بدون تبلیغات هم آن را خریداری می کنم اما زمانی آگهی‌های بازرگانی از المان‌هایی مثل جذابیت، شادی، ریتمیک بودن و ... استفاده و این امر هیجانی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود مرا به خرید کالا و مصرف آن وادارد.

سوء استفاده سازندگان آگهی‌ها از کودکان

حورایی در ادامه با اشاره به سوء استفاده از کودکان در تبلیغات کالاها و پیام‌های بازرگانی عنوان کرد: اگر تبلیغ مردانه و در راستای آگاهی بخشی باشد مرد خانواده به راحتی تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرد و کالای مورد نظر را نمی‌خرد. همچنین کودک و نوجوان نیز به راحتی با آن ارتباط برقرار نمی کنند. درصورتیکه تبلیغاتی که امروز می‌بینیم از کودکان استفاده و درواقع سوء استفاده می‌کند و این باعث می‌شود که تبلیغات تلطیف شده و فرزند من هم آن را ببیند و از آن لذت ببرد. بنابراین من که خود نمی‌خواسته‌ام کالای مورد نظر را خریداری کنم حالا در برابر تقاضای فرزندم نمی‌توانم بایستم و برای او کالا را تهیه می‌کنم.

این مشاور خانواده با اشاره به نتایجی که تبلیغات بیش از حد تلویزیون در جامعه به بار می‌آورد، اظهار کرد: هم اکنون بیشترین تبلیغاتی که در تلویزیون دیده می‌شود کالاهایی هستند که الزاما نیازی به آنها نیست. کالاهای خوراکی مثل چیپس و پفک که نه تنها مفید نیستند بلکه ضرر هم دارند اما تلویزیون باز هم این کالاها را تبلیغ و شما را به مصرف بیشتر این کالاها وادار می‌کند.

تلویزیون بیشتر از اعضای خانواده تحویل گرفته می‌شود

وی ادامه داد: تبلیغات انواع ظروف و وسایل آشپزخانه زنان را ترغیب می‌کند که به سمت خرید آنها بروند و این امر به تدریج فشار به خانواده، رقابت‌ها و حسرت‌ها را افزایش می‌دهد و گاهی مرد یا زن در خانواده تلویزیون را بیشتر از همسر خود تحویل می‌گیرد زیرا در جامعه امروز چندان فرصت نمی شود که شخص با همسر خود صحبت کند یا به سخنانش گوش دهد اما ساعت‌ها به تلویزیون توجه می‌کند. 

این مشاور خانواده بسیاری از کالاهای پرورشی تبلیغ شده در تلویزیون را نیز غیر سودمند دانست و بیان کرد: بسیاری از مراجعان و مادرها از محصولات پرورشی که تلویزیون نمایش می‌دهد از من سوال می‌کنند و زمانیکه در جوابشان می‌گویم بسیاری از اینها مفید نیستند؛ می‌پرسند اگر خوب نیستند چرا تلویزیون آنها را تبلیغ می‌کند؟ 

رویاپردازی است که بگوییم رویکرد تبلیغاتی تلویزیون تغییر خواهد کرد

سردبیر دو هفته نامه «راز» درباره حجم زیاد تبلیغات و پیام‌های بازرگانی به دلیل سود و منفعتی که برای تلویزیون دارد، بیان کرد: تلویزیون به دلیل کمبود بودجه و به خاطر منفعت‌هایی سراغ این تبلیغات می‌رود اما چون مجبور به پخش تبلیغات است به تدریج خطوط قرمز کمتر می‌شود. وقتی قرار است برای توسعه سازمان صداوسیما و پرداخت هزینه‌ها پول سنگینی را پرداخت کنیم آگهی ای هم که مجوز ندارد به نحوی مجوز می‌گیرد زیرا بحث سود و منفعت است. درحالیکه تلویزیون می‌تواند تعداد شبکه‌ها را کمتر کند و در عوض در همان تعداد شبکه و با ساعت‌های محدود کیفیت برنامه‌ها را بالاتر ببرد. 

وی در پایان در پاسخ به این که چه پیشنهادی برای تغییر رویکرد تلویزیون در حوزه پخش پیام‌های بازرگانی دارد، بیان کرد: تلویزیون در دام رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای افتاده است. کدام پزشک است که نگوید چیپس و پفک ضرر ندارد؟ پس چه عاملی باعث می‌شود که تبلیغات این کالاها پخش شود؟ تنها دلیل این است که سیما برای توسعه کار خود به این تبلیغات نیازمند است و این رویاپردازی است که بگوییم این رویکرد تلویزیون تغییر خواهد کرد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

اس: 1393/6/1512:08:08،
31
11
جدا چرا تلویزیون باید محصولاتی را که برای بدن به نوعی سم می باشد را تبلیغ کند آیا کشورهای دیگه اینهمه محصولاتی نظیر چیپس و پفک را تبلیغ می کند؟ آیا نباید وزارت بهداشت جلوی اینجور تبلیغات را بگیرد؟! خودم می دانم که دلم خیلی خوشه به خدا اینجا ایرانه!!!!!!!!!!
جواد: 1393/6/1513:24:12،
16
12

اگه به فرض دیگر کشورها هم این جور تبلیغات رو داشته باشند، ما نباید داشته باشیم.
هادی: 1393/6/1512:11:58،
30
13
از کرامات شیخ ما این است
شیره را خورد و گفت شیرین است
پ ن پ خداد تومن پول آگهی میدن که بچه ها با دیدن آگهی شاد بشن
Mmmmmmmmmmmmmm: 1393/6/1512:23:26،
32
12
توايران هركي به فكر بر كردن جيب خودشه و كاري به ضرر و زيان جامعه نداره . اينه كه ما تو شاخص هاي خوب عقب مانده ايم
reza: 1393/6/1512:30:19،
19
14
انگیزه مالی نباشه پس چیه.بالاخره با این وضع مملکت باید خرجه کارخونه و کارگرها دربیاد.ایرانجیب با این سخنات
من: 1393/6/1512:31:06،
26
9
پس میخواستی برای رضای خدا پخش کنن؟!
جغتای: 1393/6/1512:42:57،
25
14
حساب کردم هیچ محصولی در ایران این همه سود ندارد مخصوصا چیپس.یه 80 گرم سیب زمینی کهنه رو میندازن تو یه نایلون 1500 تومن میفروشن نهایت خرج 500 تومنه.به همین دلیل رییس چی توز میره پدیده شاندیز اصلی ترین سهامدارشه!چیپسی که کلا ضرره و با تبلیغات زیاد و جامعه نااگاه بفروش زیاد میرسه
Z: 1393/6/1513:15:36،
23
31
خب از رسانه ملی (انحصاری) جز این چه انتظاری دارید؟
زال: 1393/6/1513:50:19،
50
13
صدا وسيما به خاطر پول حاضره دارو ى نظافت هـم تبليغ كنه
یوزارسیف: 1393/6/1607:08:44،
12
14
به یزدان اگر ما خرد داشتیم.
کجا این سرانجام بد داشتیم.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل