کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

عرضه خودروی​ چینی با نام ایرانی

کدخبر:۶۶۲۰پنجشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵:۴۰۸۴۴۹ بازدید

در حالی که استفاده و بخصوص مونتاژ خودروهای چینی در صنعت خودرو درحال افزایش است، کارشناسان از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده و معتقدند ادامه این روند به چینی شدن صنعت خودروی ایران منجر خواهد شد.

کارشناسان، ورود بی ضابطه خودروهای چینی به صنعت خودروی ایران را خطری بزرگ برای این صنعت ارزیابی کرده و معتقدند درصورت ادامه این روند، صنعت خودروی ایران هم از نظر حیثیتی و هم از نظر کیفی سازی و فناوری تولید، آسیب خواهد دید و به زبانی دیگر مونتاژکار چینی ها خواهد شد.

یک نگاه ساده به محصولات تولیدی این روزهای برخی خودروسازان کشور نیز این پدیده را تائید می کند. مصداق بارز این موضوع، مونتاژ خودروهای چینی و عرضه آن به نام خودروهای ایرانی و در دستور کار بودن امضای قراردادهای مختلف برای تولید خودروهای چینی در آینده است.

این موضوع در هر سه نوع سواری، وانت و خودروهای سنگین چون کشنده ها وجود دارد. البته این موضوع قبلا بیشتر منحصر به گروه کشنده ها بود و خودروهای چینی هنوز در خطوط سواری خودروسازان مطرح مونتاژ نمی شد اما اکنون حضور این خودروها گسترش یافته است.

به یاد داریم معرفی کامیونی به نام کاوه به عنوان کامیون داخلی چه مسائلی به بار آورد، به طوری که کمی بعد مشخص شد ۱۰۰ درصد این کامیون ساخت چین بوده و فقط مونتاژ آن در داخل انجام شده است.

حتی کار به آنجا کشید که شرکت چینی سازنده این کامیون به نام دانگ فنگ نیز از رعایت نشدن حقوق خود در این کامیون شکایت کرد.

این گزارش می افزاید: اکنون نیز آن ماجرا البته به شکل دیگری در حال تکرار است، به طوری که برخی خودروسازان در حال مونتاژ خودروهای چینی و عرضه آن به نام خودروهای ایرانی هستند.

این گزارش می افزاید: علاوه بر این حضور رسمی خودروهای چینی توسط سایر خودروسازان کشور نیز موضوعی است که بسرعت در حال گسترش است.

به این ترتیب مشاهده می شود که خودروهای چینی سهم عمده ای از تولید خودروی در کارخانجات بخش خصوصی را در اختیار دارد بقیه خودروهای چینی فعلا به طور کامل وارد می شود تا سپس مقدمات مونتاژ آن فراهم شود.

بدیهی است قضاوت درباره خودروهای چینی موجود در بازار نیز نمی​تواند یکدست باشد چراکه برندهایی معتبر و با کیفیت از خودروهای چینی همچنان در بازار ایران حضور دارند.

مشابه این گونه قراردادها در بخش خودروهای سنگین نیز به چشم می خورد.

چینی سازی در کمین است
مصطفی ممقانی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به خبرنگار ما می گوید: این یک پرسش بزرگ از خودروسازان است که چرا برای تولید مشترک خودرو یا حتی مونتاژ آن سراغ برندهای معتبری چون تویوتا، فیات، فولکس واگن و حتی خودروسازان کره ای چون کیا و هیوندای نمی روند.

وی افزود: با وجود این که خودروهای کره ای بازار ایران را از طریق واردات تسخیر کرده اند، اما سهم کمی در انتقال فناوری تولید و حتی راه اندازی خطوط مونتاژ خودرو دارند به طوری که کمپانی هیوندای هیچ خودرویی را در ایران مونتاژ هم نمی کند و کیا قرار است یک یا دو خودروی خود را مونتاژ کند.

ممقانی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل خودروسازان برای تغییر جهت دادن به سوی خودروهای چینی، تحریم ها باشد اما پاسخ این است که قبل از تحریم ها نیز مونتاژ برخی خودروهای چینی در ایران آغاز شده بود و بروز تحریم ها به آن شدت بخشید.

وی افزود: از سوی دیگر باید پرسید چرا خودروسازان ایرانی برای مونتاژ خودروهای چینی در بلندمدت قرارداد امضا کرده اند؟ مگر تحریم ها قرار است سال های سال ادامه داشته باشدکه در فکر همکاری بلندمدت با چینی ها هستند؟ آیا خودروسازان حاضرند بعد از رفع تحریم های فعلی​ سراغ برندهای باکیفیت تولید خودرو بروند؟ پاسخ به این پرسش مبهم است.

این کارشناس گفت: این یک واقعیت است که برخی خودروهای چینی کیفیت مناسبی ندارد و به همین دلیل هم ارزان تمام می شود. این موضوع درباره بسیاری از خودروهای چینی مصداق دارد. مثلا به یاد دارم زمانی که ون های چینی به بازار آمد این خودروها مشکل قوای محرکه داشت و مصرف سوختش به ۱۴ لیتر می رسید. همچنین فجایعی که کامیون چینی هوو به بار آورد و شمار زیادی از هموطنان را به کام مرگ فرستاد هنوز از یاد نرفته است.

ممقانی افزود: درباره خودروهای سواری نیز ماجرا همین است زیرا این خودروها پس از حداکثر دو سال مصرف، کیفیت خودرا از دست می دهد، بنابراین به عنوان یک کارشناس به خودروسازان ایرانی توصیه می کنم که مونتاژ خودروهای چینی باانگیزه کسب سود بیشتر و ارزان تمام شدن به مصرف کننده ضرر می زند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: درسال ۲۰۱۲ پس از الجزایر، عراق و روسیه، ایران چهارمین مقصد صادراتی خودروهای تولید شده با برند چین بوده است.

ممقانی اظهار کرد: در این سال، الجزایر با ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه بیشترین خودروهای چینی را در جهان خریداری کرد و دو کشور عراق با خرید ۹۰ هزار و صد دستگاه خودرو و روسیه با خرید ۸۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه در رتبه های دوم و سوم این رده بندی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: درسال ۲۰۱۴ (امسال)، ۷۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه از خودروهای چینی به ایران راه یافت که البته بیشتر آن شامل خودروهای مونتاژ شده با برند چین در کارخانه های داخل کشور است.وی افزود: هر چند آمار تازه ای از ورود خودروهای چینی به ایران به هر نحو در دست نیست اما روشن است که ادامه روند کنونی خودروسازان ایرانی را مونتاژکار چینی ها خواهد کرد پس چه بهتر که اگر می خواهیم مونتاژکار باشیم، مونتاژکار برندهای معروف و با​کیفیت جهان باشیم.

گوش شنوایی نیست
در همین حال رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درخصوص تولید مونتاژی خودروهای چینی گفت: ما خودمان موافق حضور چینی ها در خطوط خودروسازان ایرانی نیستیم و این موضوع را بارها اعلام کردیم اما گوش شنوایی نیست.

رضا رحمانی افزود: خودروسازان باید برنامه های خود را طوری تدوین کنند که تنوع محصولات شامل برندهای باکیفیت وخوشنام شود، نه این که هر روز با یک شرکت چینی قرارداد ببندند و در نتیجه محصولات چینی به خطوط تولید آنها وارد شود. وی ادامه داد: ارتقای کیفی محصولات تولیدی و محصولات وارداتی، یکی از موضوعاتی است که روی آن بسیار تاکید داریم و آن را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در میـــــان گذاشتیم تا به صورت جدی دنبال شود.

رحمانی با اشاره به کیفیت پایین خودروهای چینی گفت: سازمان استاندارد مسئول این کار است و باید از تولید این محصولات جلوگیری کند. ما جلسات و برنامه های متعددی برای افزایش کیفیت خودرو در برنامه داریم اما با ورود این برندهای چینی بی کیفیت خودروسازان ما هم در این قضیه کوتاهی می کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: از وزیر صنعت می خواهیم تا در قراردادهای آتی که با خودروسازان چینی بسته می شود نهایت دقت را داشته باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد. به جای ورود خودروهای چینی، برندهای معتبر و خودروهای به روز در کشور تولید شود و این مفاد در قراردادها باید لحاظ شود، زیرا نه مونتاژ خودروهای چینی در شأن خودروسازان ماست و نه کیفیت برخی از آنها در شأن مردم ما.

تحریم هستیم و راه دیگری نداریم
در همین حال احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که چرا خودروسازان سراغ برندهای باکیفیت و خوشنام خودروی جهان نمی روند، گفت: وقتی کشور چند سالی است تحریم است و خودروسازان معتبر خارجی نمی توانند با ما قرارداد ببندند، راه دیگری جز ورود چینی ها به بازار ایران باقی نمی ماند.

وی افزود: در پی تحریم ها، کمپانی هایی که قبلا با خودروسازان ایرانی کار می کردند مانند بنز و رنو و دیگر خودروسازان جهانی، همکاری خود را قطع کردند و خودروسازان داخلی هم مجبور شدند و سراغ چینی ها بروند تا صنعت خودرو به حیاتش ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بدانید خودروهای چینی موجود در خطوط خودروسازان ایرانی، استانداردهای ۵۵گانه اروپا را داراست و سازمان ملی استاندارد نیز کیفیت این خودروها را کنترل می کند. البته این ایمنی و استانداردها، استانداردهای حداقلی است اما همه خودروهای تولید داخل یا وارد شده از چین دارای این کف استاندارد است و جای نگرانی وجود ندارد. نعمت بخش گفت: من نمی خواهم از چین طرفداری کنم اما اینجا یک بحث این است که این خودروها خریدار دارد که خودروسازان ما این خودروها را تولید می کنند. البته اشتباه نشود، در چین خودروها و قطعات باکیفیتی هم تولید می شود و خودروسازان ما باید در نظر داشته باشند که محصولات باکیفیت را تولید کنند.

رئیس انجمن خودروسازان افزود: اکنون همه برندهای خوب صنعت خودروی جهان دست نگه داشته و منتظر نتیجه مذاکرات ۱+۵ هستند. اگر موانع موجود سیاسی رفع شود خودروسازان ما سراغ برندهای معتبر خواهند رفت و در آن زمان اگر چینی ها خودشان را به روز نکنند از گردونه بازار حذف خواهند شد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

محمد: 1393/6/1318:04:15،
216
27
صنعت خودروسازی تعریف داره!
ایران هرگز صنعت خودروسازی نداشته، نداره و با این اوضاع نخواهد داشت ...
باخبر: 1393/6/1320:38:11،
74
25
آقا اگر فرمایش شما درست باشد پس تیبا زیبای ایرانی را کجامون بذاریم. O_|_O
بابک: 1393/6/1320:51:14،
59
49
جناب ممقانی ما هروقت تونستیم بگیم حاصلجمع ۵+۱ چند میشه جواب شمارو هم میتونیم بدیم که چرا بجای رفتن سراغ تویوتا و فیات و... میریم سراغ چینی ها
جواب به باخبر: 1393/6/1322:09:14،
46
29
عزیزم تیبا فیس لیفت پرایده خودروی جدید نیست اینو خود سایپا هم گفته
سیامک: 1393/6/1416:04:04،
25
24
رفتار خودروسازان و عوامل خودرو در ایران تجارت با جان و خون و مال ملت است.
تیبا : 1393/6/1418:29:37،
89
63
من تیبا دو دارم تا حالا 600 تا هم رفتم باهاش حالا که ازش خیلی راضی ام 28 تومن هم نقد خریدم دیگه خیلی بی ماشین بودم خسته شدم
به نظرم قیمتها پایین نمی آد شاید دستمزدها بالابره ولی قیمتها دیگه پایین نمی آد
پاسخ به تيبا: 1393/6/1511:12:26،
28
21
تيباجان عزيز واقعا خسته نباشي
ما با ماشين هاي چيني مون 40-50 هزارتا راه رفتيم ميگيم ماشين هاي بدي نبوده - حالا نميگم در حد تويوتا يا هوندا - در حد خودش خيلي از ماشين هاي داخلي بهتر بوده .... به ما ميگن صبر كن 100 هزارتا بري بعدا اشكالاتش مشخص ميشه. والا 100 هزارتاهم باهاش بريم باز ميگن صبر كن 300 هزارتا ..
اون وقت شما ميگي 600 تا رفتم خوب بوده!!
ایرانی: 1393/6/1318:05:41،
132
28
واقعا جای تاسف داره
وقتی ما اولین کارخانه های خودروسازی را زدیم چینیها توکشورشون حق استفاده از ماشین شخصی نداشتن
اما حالا باتوجه به عدم مدیریت مسئولان کار به جایی کشیده
که ماباید خودروهای اونها رو مونتاژ کنیم .
همرده ما در شروع ساخت خودرو کره ایها بودن که حالا توی رویاهامون هم به گرد پاشون نمیرسیم
یعنی که خاک ......
امین: 1393/6/1400:11:21،
45
30
همین اول بگم من خودرو چینی ندارم! ولی چند تا سوال ذهنمو مشغول کرده: در حالی که نسبت قابل توجهی از تجهیزات ما در صنعت داخلی چینی هستند، چرا پس می گیم خودرو چینی بی کیفیت تر از محصولاتی است که خودمان با ماشینالات چینی تولید می کنیم؟ یا به عنوان مثال چین از لحاظ صنعتی چقدر از کره عقب هست؟ فضا پیما نمیسازه؟ جت جنگنده نمی سازه؟ ناو هواپیما بر و کلی تجهیزات نظامی نمی سازه؟ تو سخت افزار و نرم افزار کامپیوتری خیلی عقبه؟ ... ؟ نه جدی، مشکل چین چیه که همه باهاش چپن؟
ماهان: 1393/6/1318:05:58،
76
26
چن وقت دیگه بچه هامونم چینی میشوند. اینکه چیزی نیست.
گیلانی: 1393/6/1409:38:22،
61
34
مواظب باش
سیامک: 1393/6/1416:06:04،
28
34
مشکل اینجاست که چین کمونیست هست.کمونیست یعنی جایی که خدا نیست. فهمیدی؟
محمد: 1393/6/1318:10:10،
63
59
حداقل میشه گفت مزخرفترین ماشین های چینی هم از پرتیراژترین ماشین ساخت ایران یعنی پراید به مراتب بهترند. خیلی نگران این موضوع نباشید. عمدتا ماشینهای چینی از فرغونهای ما با کیفیت ترند.
علی s: 1393/6/1318:21:49،
47
75
این جمهوری اسلامی همه چیزش خوبه
ولی بجز اقتصادو این سیاست های اقتصادیش که واقعا مملکت داره به گند کشیده میشه
بهبود: 1393/6/1322:00:24،
73
55
همه چیش خوبه بجز اقتصاد و امار زیاد اعتیاد و امار زیاد بیکاری و از بین رفتن محیط زیست و از بین رفتن جنگلها و افزایش طلاق گرفته تا کاهش نسل همه چیش خوبه جز اینها
احمد: 1393/6/1323:30:10،
64
51
همه چیز خیلی خوبه به غیر از همه چیز
م: 1393/6/1318:32:35،
47
26
فكر كنم كم كم زن چيني هم وارد كنند ولي با اين اوصاف حد اقل كيفيت اين ماشينا از كيفيت فرغون داخلي ما بهتره البته قيمتش هم گرون تره كه انگار آخرش بايد فرغون بخريم چون ماشين هاي چيني هم قيمتش گرونه به طور مثال cs35 خوب خيلي ها قدرت خريدش رو ندارن تازه اگه هم داشته باشند ميرن حداقل ماشين كره اي ميخرند كه ارزون ترينش هيوندا اكسنت و كيا پيكانتو هست مگر اينكه بخوان شاسي بلند سوار بشن البته من وجدانن از ظاهر cs35,eado خوشم اومده وآدمو وسوه ميكنه ولي ميترسم بخاطر همين چيني بودنش و معروف نبودن برندش با اين قيمت ضرر كنم ولي اميدوارم ماشيناي بهتري با قيمت مناسب تري روانه بازار كنن.......... يا علي مدد
شیما: 1393/6/1318:33:22،
31
28
خواهشن راهنماییم کنین نیسان دیزل زامیاد اسم بنویسم یا نه. چجور ماشینیه اونایی که دارن و اینکه امکانات چی داره چون تو تبلیغش چیزی ننوشته بود. مرسی اگه راهنمایی کنید
بهزاد: 1393/6/1318:35:15،
36
21
كجاست كارشناس معاينه فني كه نظر نداده در مورد اين خبر مربوط به خودرو. اهان حتما بعداز تست كردن ماشيناي چيني نظر ميده.
حسن صلح دوست: 1393/6/1319:08:58،
43
27
جناب رییس کمیسیون صنایع مجلس : آقای وزیر صنعت تمام جوانب قرارداد با چینی ها را مد نظر خواهد داشت از جمله پورسانت ، خیالتان از این بابت راحت باشد!!!!!!!!
حق و صبر: 1393/6/1320:23:05،
41
53
ببینید پررویی و بی شرمی تا کجا می تونه بره
" این خودروها خریدار دارد که خودروسازان ما این خودروها را تولید می کنند"
دلیلش اینه که مردم می خرن!!
خوب آقای نمی دونم بهت بگم چی، مردم میخرن چون مجبورن
بس کنید شارلاتان بازی رو
بس کنید دیگه
مهدی: 1393/6/1321:01:46،
42
25

در شهر پکن 95% خودروها سخت امریکا و اروپاست یا تحت لیسانس انها
ساخته شده و 5% چینی است من برای کشورم متاسف هستم که ما شدیم چینی
بابک: 1393/6/1321:01:47،
78
20
این آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان چینه؟
حداقل یه حمایت آبکی از فرغون های ملی می فرمودید برای اینکه کسی شک نکنه!!!
حق: 1393/6/1321:56:44،
31
22
سلام یادم هست موقعی که Kia و Hyundai در کشورهای اروپایی و امریکایی در حال ارائه اولیه محصولات خود بودند تو ایران با توجه به محدودیت واردات از اونا مثل چی استقبال شده بود و این دو شرکت هم با قیمت و کیفیت اولیه تولیدات خودشون تکتازی میکردند و حالا که در بازار جهانی هم از نظر ارائه محصولات و قیمت جا افتادند نوبت به چینیهای تازه به دور افتاده رسیده و از ما به عنوان بازار اولیه محصولات خودشون برای بازار جهانی استفاده می کنند ...وا مصیبتا....
حق: 1393/6/1321:59:28،
34
25
سلام یادم هست موقعی که kia و hundai در کشورهای غربی و امریکایی در حال ارائه اولیه محصولات خود بودند تو ایران با توجه به محدودیت واردات از اونا مثل چی استقبال شده بود و این دو شرکت هم با قیمت و کیفیت اولیه تولیدات خودشون تکتازی میکردند و حالا که در بازار جهانی هم از نظر ارائه محصولات و قیمت جا افتادند نوبت به چینیهای تازه به دور افتاده رسیده و از ما به عنوان بازار اولیه محصولات خودشون استفاده می کنند ...وا مصیبتا....
کامران: 1393/6/1322:06:29،
35
26
تو خود چین خودروهای اروپایی و آمریکایی استفاده می شود. واقعاً باعث تاسفه که ما شدیم محل مصرفه این بنجولای چینی. زمانی که ما شروع به خودرو سازی کردیم چین کجا بود؟
می شاد: 1393/6/1323:23:18،
37
22
بابا شما ها ختم روزگارید همه تحریم ها را دور زدید نمیتونید ماشین های با برند خوب تولید کنید؟ها ؛ خوب باشه شما تو فکر مردمید راست میگید خو ب بیاید جلوی واردات را ازاد کنید مردم بلدن چه جوری ماشین خوب با برند خوب بیارن ولی ماشاالله شما ها جیب هاتونو گشاد درست کردین ما هر چقد میریزیم بازم پر نمیشه شما ها هم خرما میخواین هم بغداد
مجتبی: 1393/6/1323:30:22،
28
23
جواب شیما من نمایشگاه دارم اصلا دور نیسان گازوییلی نرو خیلی اذیت میکنه
سایپایی: 1393/6/1407:49:32،
95
55
این خودروهای چینی همانند سلف قدیمی کره ای خود ( پراید ) فقط را بهشت زهرا را به مصرف کننده دیر یا زود نشان می دهند واقعا من دارم با این چینی ها کار می کنم و راست می گویم که واقعا هیچ پروسه کیفی ندارند شرکت کره یا ژاپنی و یا اروپایی وقتی خودرویی را در داخل ایران مونتاژ میکرند آنقدر در بحث کیفی جدی بود که ایرانیها همیشه دنبال راه فرار بودند و این چینی ها خودشان نه ازامی برای کیفیت دارند و نه از طرف ایرانی چیزی می خواند که نتیجه آن می شود = توهین به حقوق شهروند ایرانی / پس بیایید بنچ مارک را اروپا و یا خودروهایی امریکایی و ژاپنی کره ای بگیریم
احمد: 1393/6/1413:15:36،
67
22
سایپایی جون واقعا احسن به مطلبتان خودروسازان یه کم اگه از هزینه هاتون کم کنید می توانید به فکر ایجاد طرح شوید واقعا این همان عدم مدیریت و تنبلی است نه اینکه خودرو اشغال چینی را تولید کنید افسوس برای 9 سال پیش این تراژدی سراغ شرکتهای دیزلی نیز رفته که به صورت کلی برای خودمان متاسفم که 10 هزار تا 15 هزار دلار باید بریزم تو جیب چینی ها وای بر ما وای برما
محمد: 1393/6/1407:59:31،
36
24
لطفا اگه میشه یه کلاس زبان چینی رو هم بذار ید مبادا فردا نمایندگی ها بازبان چینی حرف بزنند ویا قطعه چینی رو با حروف اصلی وارد کننداصل وبدل قطعه رو نفهمیم
آراز: 1393/6/1416:38:42،
74
23
یک پیشنهاد واسه خودرسازان: همه میدونن که اگر کارخانه های خودروسازی تعطیل بشن تعداد زیادی از هموطنانمون بیکار میشن. پیشنهاد میشود خودروسازان ما با اینهمه ادعایی که در زمینه کیفیت دارند برای خودروسازان بزرگ دنیا فقط قطعه بزنند . یا اینکه ورود خودروهای معتبر اروپایی و امریکایی رو در اختیار بگیرند و با سود کمتر به مردم بفروشند. نه سیخ میسوزه نه کباب
مسعود: 1393/6/1417:22:39،
29
19
با أين شرائط شاهد گسترش توليد روز افزون خودروهاى چينى وقطع توليد خودروهاى با كيفيت ژاپنى وفرانسوى درشركتهاى توليدى داخلى هستيم پيشنهاد مى شود تعرفه واردت خودروهاى چينى رابالابرده واز طرفى تعرفه خودرو هاى خارجى غير چينى مانند ژاپنى وكره ايي راكاهش دهند تا كمتر اين شركتها به سمت توليد خودرو هاى چينى بروند
ایرانی اصیل: 1393/6/1519:13:52،
25
22
یه بنده خدایی بود میگفت اونقد قطعنامه بدین تا قطعنامه دونتون پاره شه!

عزیز من، مث اینکه تو باغ نیستیا !!!
ایران تحریمه، نمیتونه با اروپا و امریکا معامله کنه
فقط گذاشتن با چین و روسیه که چیزی برا گفتن ندارن معامله کنه

وگرنه اونزمان که میتونستن خوب رفتن سراغ رنو و پژو و حتا یه مدت مرسدس بنز هم تو ایران تولید کردن.
حمید: 1393/6/1419:06:31،
24
26
اقای نکبت بخش چین هم محصولات به روز دارد شما اشغالاشو وارد میکنید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما