کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

خروج خودروسازان کره‌ای از وطن

کدخبر:۶۶۰۷پنجشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱:۵۱۱۳۹۶۳ بازدید

این خبر آنقدر مهم بود که انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک، شخصا آن را اعلام کرد. او اعلام کرد کیاموتور، خودروساز کره‌جنوبی، بیش از یک میلیارد ...

 این خبر آنقدر مهم بود که انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک، شخصا آن را اعلام کرد. او اعلام کرد کیاموتور، خودروساز کره‌جنوبی، بیش از یک میلیارد دلار صرف افتتاح اولین کارخانه خود در مکزیک خواهد کرد. به گفته لی هیونگ، معاون شرکت کیا، این خودروساز تا سال 2016 سالانه 300 هزار خودرو تولید خواهد کرد. این مساله برای مکزیک یک پیروزی است، اما از سوی دیگر نشان‌دهنده مشکلاتی است که کره با آن دست و پنجه نرم می‌کند. 

مکزیک پس از کانادا و ایالات متحده مکانی ایده‌‌آل برای تولید خودرو به شمار می‌رود. از سوی دیگر، مکزیک از طریق توافقنامه تجارت آزاد آمریکای‌شمالی، موانع تجاری را برچیده است. همچنین خودروسازان به دلیل هزینه‌های پایین نیروی کار در مکزیک جذب این کشور می‌شوند. مکزیک در سال‌های اخیر توجه شرکت‌هایی را که به دنبال تولید خودروهای پیشرفته هستند، جلب کرده است. علت این مساله بهبود مهارت نیروی کار این کشور است. مکزیک از سال 2011 تاکنون نزدیک به 10 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی از طرف خودروسازان جذب کرده است. به نوشته بلومبرگ با ورود کیا به مکزیک عملا همه خودروسازان مطرح جهان در این کشور نمایندگی خواهند داشت.   اما در کره، کارگران هیوندای موتور، خودروسازی که کیا زیرمجموعه آن است، پس از آنکه کارگران و مدیران نتوانستند درباره دستمزدها به توافق برسند، دوباره به صف اعتصاب بازگشتند. کارگران هیوندای، که طی هفته‌های گذشته دست به اعتصاب محدود زده بودند، به اعتصاب خود ادامه دادند. نزاع کارگران در شرکت هیوندای رویدادی معمول است به طوری که این خودروساز در سه سال گذشته سه اعتصاب و در 26 سال گذشته 22 اعتصاب را پشت‌سر گذاشته است. 

از زمان آغاز بحران مالی جهانی، خودروسازان کره‌ای تولید را به خارج از این کشور منتقل کرده‌اند. شرکت کیا که 80 درصد از خودروهای خود را در کارخانه‌های کره‌جنوبی تولید می‌کرد، اکنون 60 درصد از خودروها را در داخل تولید می‌کند. این روند در شرکت هیوندای که شرکت کیا را کنترل می‌کند، به همین صورت است. در سال 2008 شرکت هیوندای 60 درصد از خودروهایش را در کره تولید می‌کرد، اما اکنون 40 درصد از خودروهای این شرکت تولید داخل است.  این در شرایطی است که براساس آمار وزارت کار کره‌جنوبی متوسط دستمزد ماهانه بخش تولیدی در آغاز سال 2014، 6/4 میلیون ون (4530 دلار) بود که 17 درصد بیشتر از دو سال گذشته است. همزمان، ارزش پول کره نیز افزایش یافته است. از آغاز سال 2012، ارزش ون 12درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که خودروسازان ژاپنی همچون تویوتا موتور از کاهش 35 درصدی ارزش ین سود برده‌اند. از سوی دیگر، موسسه رتبه‌بندی مودی درگزارشی نوشته است که:«افزایش ارزش ون یکی از خطرات اصلی است که کیا با آن مواجه است.» کریس پارک،معاون رئیس موسسه مودی می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در خارج از آسیب‌پذیری این شرکت نسبت به نوسانات ارزش پول خواهد کاست.»

در شرایطی که کره به مکانی گران برای تولید خودرو تبدیل می‌شود، سه کارخانه هیوندای در چین نمی‌توانند با سرعت کافی خودرو تولید کنند. آماری که در تاریخ 19 اوت منتشر شد نشان می‌دهد متوسط نرخ تولید به ظرفیت برای کارخانه‌های چینی این شرکت در سال گذشته 5/114 درصد بوده است. 

مطمئنا متنوع‌سازی راهکاری هوشمندانه است، اما نشان‌دهنده کاهش رقابت‌پذیری در پایگاه داخلی این شرکت هم هست. استیو مان و جیی شی، تحلیلگران مرکزاطلاعات بلومبرگ در نوشته‌ای خاطرنشان کرده‌اند که ظرفیت هیوندای در کره‌جنوبی در دو سال و نیم گذشته تغییر اندکی داشته است. کاهش تولید داخلی تاحدی به این دلیل است که افزایش دستمزدها، این خودروساز را تشویق کرده است به کارخانه‌های خود در کشورهای کم هزینه‌تری همچون چین، هند و جمهوری چک، بیفزاید. 

هیوندای و کیا تنها خودروسازانی نیستند که درباره تولید در کره‌جنوبی تجدیدنظر می‌کنند. شعبه محلی جنرال‌موتور که از هزینه‌های بالای نیروی کار آسیب دیده است، درحال کاهش تولید در این کشور است. رشد صادرات جنرال موتور کره‌ از ماه نوامبر تاکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد و از ابتدای سال تاکنون 22 درصد کاهش یافته است. هزینه‌های بالا تنها مشکل جنرال موتور کره نیست. صادرات شورولت به اروپا حدود 30 درصد از صادرات این شرکت را تشکیل می‌دهد، اما این خودروساز آمریکایی سال آینده فروش شورولت به اروپا را قطع خواهد کرد. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کوکو: 1393/6/1308:16:08،
219
31
ببینید.هی ایران خودرو و سایپا رو مسخره کردید.

این 2 تا غول خودرو سازی یکی یکی دارن شاخ بقیه رو میشکنند.اولیش کیا موتورز بود که چون نتونست رقابت کنه گذاشت و رفت.بعدش نوبت تویوتا و هیونداست.بعد از اون هم نوبت فراری و لامبورگینی و دیابلو و مازراتی.فقط صبر کن چجوری با پراید 123456789 همشون رو آرد میکنه.
عجب: 1393/6/1309:47:55،
73
39
شما همونی نیستی که همش از خودروسازای داخلی حمایت می کردی؟ چه سرعتی در تغییر عقیده! ماشاالله
امید: 1393/6/1310:21:56،
84
28
دوست عزیز (کوکو)
گفتن قسمتی از خط تولیدشون رو از کره جنوبی خارج میکنن!!
اگه ایران سیایت نشون بده میتونه جذبشون کنه مثل مکزیک. البته اگه این دو تا قلدر خودروساز بذارن!!!
مملکت بی صاحاب: 1393/6/1312:51:06،
110
59
تا زمانی که 50 درصد سهام این شرکت ها دولتی هست اوضاع همینه،خدا کنه روزی برسه این دو شرکت سایپا و ایران خودرو خصوصی بشن و از انحصار خارج بشن تا ببینیم این خودرو هارو قبرس هم نمیخره ازشون.
کارمند: 1393/6/1612:29:06،
28
23
کاش درباره سانگ یانگ هم اطلاعات میدادید.میگن 70 درصد سهامشو یه شرکت هندی خریده.اما همچنان تو کره ساخته میشه.شریک تجاری مرسدس بنز هم هست.با کیفیته اما یکم کلا ناشناخته، مشکوک و مرموزه.قیمتاش هم مناسبه.مخصوصا اینکه علاقه زیادی به ساخت ماشین با ابلیت آفرود داره.
كار فرما: 1393/6/1308:18:21،
123
28
داداش بيايين تو ايران ، اينجا دستمزدا خيلي مفته
و خيلي هم خوب ميشه قانون كارو دور زد
مهرداد: 1393/6/1316:27:23،
59
25
دستمزدها مفته ، قانون کار رو هم میشه راحت دور زد ، اما کی می خواد شکم این آقایون رو پر کنه ؟؟؟
m -m: 1393/6/1308:22:57،
96
23
سالها پیش که صنعت خودرو ایران پیشرفته بود کره ای ها حرفی برای گفتن نداشتند فقط به خاطر اینکه آنها هم روزی مانند ایران صنعت خودروسازیشان پیشرفت کند نام یک خیابان در سئول را تهران گذاشتند و تهران نیز برای همکاری یک خیابان را به نام سئول قرار داد . اکنون پس از گذشت سالها خیابان تهران در سئول جزو مجلل ترین و کرانترین خیابانهای کره به شمار میرود و صنعت خودرو این کشور حرف اول را در جهان میزند ..........واما ایران و صنعت خودرو ایران.....
مهدی: 1393/6/1309:21:16،
54
26
داداش این جمله اخرت خیلی تاثیر گذار بود. واما ایران و صنعت خودرو ایران.....
دلواپس: 1393/6/1309:32:58،
33
24
اطلاعات خيلي خوبي بود
ممنون از اطلاع رسانيتون
مهردادددددد: 1393/6/1308:50:19،
88
25
دوستان
ما در ایران چیزی به نام " صنعت خودرو " نداریم ولی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی تا دلتان بخواهد " رانت خودرو " مثلا
ایرانت خودرو - سایپرانت خودرو - و..............
Mmmmmmmmmmmmmm: 1393/6/1308:53:05،
72
25
اكه خودرو سازاي دنيا مثل خودرو سازاي ما ظالم بودن، عمرا اكه ورشكست ميشدن!!!!!
مهدی: 1393/6/1309:34:59،
66
25
ایران خودرو هم قراره کارخانه ورشکسته سنگال رو مجدد راه اندازی کنه و از این طریق شرکت های خودرو سازی دنیا رو دور بزنه!زنده باد گاریهای بنزینی وطنی و پیش به سوی عصر حجر!
موسوي : 1393/6/1310:38:25،
61
26
به اين مورد دقت كنيد در كره حقوق حداقل كارگر ماهانه 14ميليون تومان - هزينه انرژي حداقل 10 برابر ايران هزينه مواد اوليه ورق و غيره و مواد پتروشيمي حداقل 1/5 برابر ايران و بسياري از اين موارد با اين حال قيمت فروش يك خودرو مثل سوناتا به دلار ازاد حدودا 70 ميليون تومان است وكه براي كارخانه سود هم دارد ولي خودرويي مثل پارس و سمند كه از همه نظر قابل مقايسه نيست 38 ميليون باز هم به ادعاي كارخانه زيان ده است قضاوت با شما
امیررضا: 1393/6/1311:18:09،
32
60
کیا ماشین خوبی استولی به قیمتش نمی ارزد
هالو: 1393/6/1317:51:32،
33
29
ببخشید لطفا چند تا ماشین معرفی کنید که نسبت به قیمتش بیارزه
هادی: 1393/6/1311:48:30،
42
30
تو اخبار گفت آفریقا رشد جمعیت شدیدی رو داره تجربه میکنه.سایپا کار کاره خودته فقط.بعدا از سازمان بهداشت جهانی برات تقاضای جایزه خواهیم کرد
Arash: 1393/6/1313:48:20،
34
23
شاخص رضايت مشتري از ايران خودرو 13% و شاخص وفاداري حدود 3.5% مي باشد كه نشان از نابودي خودرو سازي ايران بلافاصله پس از كاهش تعرفه ها مي باشد
Z: 1393/6/1314:04:27،
52
27
خودروسازی در ایران زودتر از کره جنوبی شروع شد.
حالا آنها کجا هستند و ما کجا؟؟؟
گرگعلی: 1393/6/1314:30:58،
27
43
ایران خودرو و سایپا دو غول بزرگ خودرو سازی در جهان محسوب میشه ای دو شرکت تلاش میکنند که با بهترین کیفیت خودرو به مردم بدهند ولی چون تو ایران میگیم بده به نظر من قیمت خودرو در ایران خیلی ارزونه
خودشم: 1393/6/1500:18:10،
23
29
یه گرگ از تو بیشتر میفهمه گرگی اگه ارزونه ماهم میگیم ارزونه فقط تعرفه رو بردارین
رضا: 1395/1/3019:48:58،
13
11
اتفاقا قیمت خودروهای داخلی نسبت به تویوتا و... خیلی خیلی هم گران هستند .
شما قیمت جهانی و واقعی خودروهای خارجی را ملاحظه بفرمایید .
راد: 1393/6/1317:44:41،
28
24
أمروز فردا مهـندسين أفغانى جايگزين ميشن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما