کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شاسی بلند جدید جیلی در ایران را بشناسیم


کد خبر : ۶۵۸یکشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۲:۳۱۲۷۰۴۲ بازدید

اولین موج حضور برند جیلی در ایران با عرضه دو تیپ هاچ‌بک و سدان از مدل EC7 بود. خودروهایی که به ترتیب 59 و 61 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شدند. اما به لطف محبوبیت و کاربرد بیشتر نسخه‌های سدان، مدل چهار درب صندوق‌دار این چینی از اقبال بیشتری نزد مشتری ایرانی برخوردار شد.
شاسی بلند جدید جیلی در ایران را بشناسیمشاسی بلند جدید جیلی در ایران را بشناسیم

در ایامی که ام‌وی‌ام 530، ام‌وی‌ام 315 صندوق‌دار، لیفان 620، لیفان 520 و جک توجوی صندوق‌دار با فروش بهتری نسبت به نسخه‌های تولید داخل روبه‌رو شده‌اند بازار باید هم به یک سدان چینی باکیفیت روی خوش نشان دهد. البته این نسخه برای شاسی‌بلندهای ساخت چین نیز پیچیده شده است. مشتری ایرانی که حتی پول خرید رونیز و پاژن را نداشت اکنون با خیال راحت 61 میلیون بابت تیگو X33‌ شرکت چری (همان ام‌وی‌ام) پرداخت می‌کند. عده‌ای دیگر با 68 میلیون تومان می‌روند سراغ X60 از شرکت لیفان تا سازنده داخلی، چوب عدم تولید همان رونیز و همان پاژن را بخورد. بعد از خارج شدن ایرانی‌ها از رقابت با تولیدات چینی، حالا خود همین چینی‌ها برای خودشان انواع مثلث‌ها و مربع‌های رقابتی را تشکیل داده‌اند. به عنوان مثال شنیده‌ایم که قرار است سومین محصول جیلی در ایران یک شاسی‌بلند به اسم X7‌ باشد. خودرویی که بی‌تردید برای لیفان و هر شاسی‌بلند دیگری از دیار اژدها شاخ و شانه خواهد کشید. همه توضیحات درباره مشخصات فنی و حواشی این خودرو را به ما بسپارید.

تویوتا به سبک چینی
اگر نگوییم صد در صد حداقل پنجاه درصد این خودرو شبیه تویوتا RAV4 شده است. داستان را جنایی نکنید. قضیه کپی‌کاری و این چیزها نیست. خود تویوتا هم یک FJ Cruiser دارد که می‌گویند تقلیدی است از هامر. شاسی‌بلند X7 نسخه‌ای سایز متوسط از جیلی است که البته هرگز نمی‌تواند بازار رَوفور را تحت تأثیر بگذارد و برعکس. اولین بار سال 2011 در نمایشگاه پکن  بود که مدل X7‌ توسط جیلی و شریک تجاری‌اش Emgrand رونمایی شد. در حقیقت این اولین و تا این لحظه آخرین تجربه جیلی‌ها در دنیای اس‌یووی بوده است. این خودرو در خود چین بین 100 تا 150 هزار یوان (16 هزار و 300 تا 24 هزار و 500 دلار) قیمت‌گذاری شده است. 

امکانات
مردم این روزها زرنگ شده‌اند. دیگر به این راحتی گول قیافه و قیمت را نمی‌خورند. اول خوب می‌بینند که خودروی چینی مورد نظر از نظر مشخصات فنی و آپشن در چه سطحی است،‌ سپس می‌روند سراغ مابقی ماجرا. آن طور که در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خارجی خوانده‌ایم، شاسی‌بلند X7 باید دارای 7 ایربگ باشد که با این اوصاف از همه هم‌وطنان و چه بسا رقبای اروپایی و آسیایی‌اش پیشی می‌گیرد. بهره‌گیری از مکانیزم ESC (کنترل الکترونیکی پایداری) نیز سیستمی بود که شاسی‌بلندهای چینی از نبود آن رنج می‌بردند. سان‌روف برقی و نمایشگر LCD هم امکاناتی است که شاید حیاتی نباشند ولی برای یک شاسی‌سواری (به قول قدیمی‌ها) حکم چاشنی را دارد. قرار بر این است که سیستم صوتی X7 با چهار باند اصلی و دو توئیتر باشد. سیستمی با پخش CD و رادیو که به نظر می‌رسد برای ایرانی‌های USB دوست باید چاره‌ای بیندیشند. نسخه GL این شاسی‌بلند که در بازارهای جهانی عرضه می‌شود دارای گرم‌کن صندلی و سنسور پارک برای دنده عقب نیز است. 

با توجه به فاصله 2.66 متری بین دو محور عقب و جلوی این خودرو می‌توان امید داشت که سرنشینان عقب از فضای بهتری برای قرار دادن پاهای خود سود خواهند برد. فضای عقب با خواباندن ردیف صندلی‌ها بیشتر هم می‌شود تا برای حمل و نقل بار و اثاثیه بزرگ مشکلی پیش نیاید. اما ارتفاع 177 میلی‌متر از سطح زمین شاید برای جاده‌های ایران کمی مشکل‌ساز باشد. توصیه می‌شود این اندازه تا مرز 200 میلی‌متر افزایش بیابد و از آن سو به دلیل بیشتر شدن مرکز ثقل و امکان واژگونی،‌ از تایرهای پهن‌تر استفاده شود. جیلی برای X7 از دو نوع پیشرانه استفاده کرده است. نسخه اول 1.8 لیتری با 136 اسب‌بخار نیرو در 6200 دور و 172 نیوتن‌متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه بوده و دومی با حجم 2 لیتر است که 142 اسب‌بخار نیرو در 6200 دور در دقیقه و 188 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می‌کند. شاید به نظر برسد که پیشرانه دومی به دلیل حجم و قدرت بیشتر، بهتر است. ولی واقعیت آن است که نسخه 1.8 لیتری حداکثر قدرت خود را در همان دور موتوری تولید می‌کند که نسخه 2 لیتری ثبت کرده. تازه این در حالی است که دور موتور آن در قسمت گشتاور 200 rpm‌ نیز کمتر است. شاید در سرعت نهایی و تعویض دنده‌های بالاتر کمی کندتر باشد ولی تجربه نشان داده این‌گونه تفاوت‌ها چابکی بیشتر را در سرعت‌های پایین و شتاب‌های اولیه دارد. منهای بحث حجم، هر دو پیشرانه به فناوری DVVT (زمان‌بندی پویای متغیر سوپاپ) مجهز هستند. سیستمی مشابه VVTi که در دورهای پایین (کمتر از 3000 rpm) به منظور کاهش مصرف سوخت، بخشی از نیروی پیشرانه را به کار نمی‌گیرد. در حقیقت با جلوگیری از افزایش دور موتور در دنده‌های پایه، میزان پاشش را کاسته و در نتیجه احتراق سوخت کمتر می‌شود. البته این مکانیزم کمی روی شتاب اولیه تأثیر می‌گذارد. این‌ها را گفتیم که در انتها بگوییم ما هنوز نمی‌دانیم جیلی X7 قرار است با کدام پیشرانه راهی بازار ایران شود. ولی از شنیده‌ها این‌گونه برمی‌آید که احتمال ورود نسخه 2 لیتری، قوی‌تر است. پیشرانه‌های گفته شده با استاندارد آلایندگی یورو 5 تولید می‌شوند و از آنجایی که کم‌کم بنزین یورو 4 در جایگاه‌های ایران عرضه می‌شود، امید می‌رود وضعیت آلودگی هوا در آینده بهتر شود. درباره جعبه‌دنده X7 نیز گفته می‌شود که نمونه‌ای است 6 سرعته اتوماتیک. این جعبه‌دنده را مهندسان استرالیایی شرکت DSI برای جیلی طراحی کرده‌اند. محصول فوق در آزمون‌های ایمنی موسسه C-NCAP پنج ستاره کسب کرده است. یعنی بالاترین سطح ایمنی. البته سی‌انکپ که نسخه چینی یورو انکپ محسوب می‌شود، تقریباً به همه خودروهایی که تست می‌کند همین تعداد ستاره را می‌دهد. این خودرو توسط کمپانی تا سه سال و تا مرز 100 هزار کیلومتر (هر کدام که زودتر تمام شوند) گارانتی شده است. بد نیست بدانید این خودرو در بازار شیلی و عربستان سعودی از طرفداران بسیاری برخوردار است. البته یادتان باشد یک سیب که به هوا می‌رود، هزار چرخ می‌خورد. جیلی X7 هم امکان دارد در فاصله بین چین تا ایران خیلی تغییرات داشته باشد. 

این جیلی در ایران
شاید تولیدات کمپانی جیلی به مدد نزدیکی تکنولوژیک با ولووی سوئد، از کیفیت و سطح مهندسی بالاتری برخوردار باشند ولی وقتی بهترین خودروی دنیا هم با اعصاب‌خرد شدن به دست مشتری برسد ارزشی ندارد. شرکت «جیلران» نماینده این برند در ایران با تأخیرها و بدقولی‌های که در عرضه سواری سدان EC7 از خود نشان داد، اطمینان مشتری برای خرید محصول جدید را می‌کاهد. خودرویی که تقریباً چهار ماه پیش در گمرک بندر سلفچگان وارد خاک ایران شد، هنوز درگیر تست‌های آلایندگی و شاید کاغذبازی‌های اداری باشد. 
با این حال شایعاتی شنیده می‌شود که قیمت X7 را بین 90 تا 100 میلیون تومان برآورد می‌کند. رقبای هم‌کلاس این خودرو را می‌توان گریت‌وال Haval3، نیسان قشقایی، رنو داستر و هیوندای توسان نامید که البته همگی از نظر قیمتی دو سه سر و گردن از آن بالاتر هستند.اما به طور حتم جدی‌ترین جیلی X7، لیفان X60 است. خودرویی هم‌کلاس و تقریباً هم‌قیمت که پیشرانه‌اش 1.8 لیتری ساخت ریکاردو انگلستان است. قدرت خروجی آن 131 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 168 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه ثبت شده است. لیفان فوق تنها با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی عرضه می‌شود. البته هر دو رقیب دارای ترمزهای ABS‌ و EBDهستند. سیستم تعلیق هر دو در محور جلو فنر حلقوی با ستون مک فرسون و در محور عقب تیرچه یک تکه و فنر حلقوی است. حجم باک X60 کمتر و چیزی معادل 55 لیتر است. این در حالی است که چرخ‌های آن کوچک‌تر و 215.65 شانزده اینچی هستند. طول، عرض و ارتفاع لیفان که به ترتیب 4325، 1790 و 1690 میلی‌متر شده به وضوح کوچک‌تر بودنش را نسبت به X7 نمایان می‌کند. شاسی‌بلند لیفان توسط کرمان خودرویی‌ها 63 میلیون و 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است ولی همان‌طور که ابتدا گفتیم در بازار تا مرز 70 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها