از هر 100 کیلوگرم میوه حدود 30 تا 35 درصد آن ضایع میشود و غیر قابل فروش است البته بخشی از محصولات نیز به علت نگهداری نادرست از بین میروند که این امر باعث میشود فروشندگان، قیمت محصولات ضایع شده را در محصولات قابل فروش اعمال کنند که این خود عامل مهمی برای افزایش قیمت میوه است.
بر اساس گزارشات میدانی ، با توجه به شرایط حساسی که محصولات کشاورزی دارند، امکان تثبیت قیمتها در این بازار در طولانی مدت مشکل به نظر میرسد.
مهمترین مشکل بازار میوه و ترهبار وجود واسطهها و دلالهاست که همین امر موجب نوسانات شدیدی در قیمتها میشود که با نظارت بیشتر میتوان قیمت عمده میوه و ترهبار را طی فصل کنترل و تثبیت کرد که به گفته یکی از خردهفروشان این صنف تاکنون در مورد املاک و غرفههای میدان اصلی عمدهفروشی میوه و ترهبار تهران اقدامات مناسبی صورت گرفته که این جای امیدواری دارد.
به گفته سرپرست یکی از میادین میوه و ترهبار منطقه غرب تهران نیز قیمت محصولاتی که در این تعاونیها عرضه میشود، دورهای تغییر میکند که البته این تغییر قیمت شامل همه اقلام نمیشود.
وی افزود: در صورت تغییر قیمت هر یک از میوهها فهرست جدیدی از قیمتها از سوی سازمان میوه و تره بار تهران به کلیه میادین خرده فروشی ابلاغ میشود البته هر یک از این میادین خردهفروشی بر اساس کیفیت میوه و ترهباری که خریداری کردهاند (میوه و تره بار درجه یک، درجه دو و بستهبندی شده) محصولات را به قیمت متفاوتی به مشتریان عرضه میکنند.
سرپرست تعاونی میوه و ترهبار منطقه غرب تهران گفت: در پی طرح ویژه ارائه شده از سوی سازمان میوه و ترهبار تهران مبنی بر اکرام مشتری و مشتری مداری، همه میادین میوه و تره بار بیش از پیش و با سختگیری بیشتری نسبت به کارکنان میدان خرده فروشی به شکایات و مشکلات مردم رسیدگی میکنند. این سختگیری و جدیت تا حدی زیاد است که گاهی منجر به اخراج برخی غرفه داران نیز میشود.
براساس فهرست قیمتهای ارائه شده در تعاونی میوه و ترهبار از پنجم شهریور امسال تاکنون محصولاتی از قبیل انبه، انگور عسگری، انگور فخری، طالبی، گردو تازه با پوست و هندوانه افزایش قیمت داشتهاند.
انجیر سیاه، انگور مهری،گلابی، هلو انجیری، هلو هسته جدا و موز خوشهای و پسته تازه کاهش قیمت را تجربه کردهاند.
طبق بررسی ها قیمت انواع میوه در مغازههای سطح شهر تهران و تعاونی میوه و ترهبار به صورت میانگین به شرح زیر است: