کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل گرایش بانک‌ها به بنگاه‌داری اعلام شد


کد خبر : ۶۵۱۵دوشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۱۷۱۹۶۷ بازدید

مدیرعامل بانک‌سپه نبود رابطه منطقی میان نرخ سود و نرخ تسهیلات را مهم‌ترین عامل تمایل بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری دانسته است. «بنگاه‌داری بانک‌ها» چند وقتی است در ...

نبود رابطه منطقی میان سود سپرده و تسهیلات

 مدیرعامل بانک‌سپه نبود رابطه منطقی میان نرخ سود و نرخ تسهیلات را مهم‌ترین عامل تمایل بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری دانسته است. «بنگاه‌داری بانک‌ها» چند وقتی است در سرخط خبرهای بانک‌ها قرار دارد. عاملی که مورد انتقاد جدی کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و دولت هم در بسته اقتصادی خروج از رکود به جد به آن پرداخته و بانک‌ها را ملزم کرده است ظرف مدت سه‌سال اموال مازاد خود را بفروشند و اواخر هفته گذشته هم رییس‌کل بانک‌مرکزی اولتیماتوم 15روزه‌ای به بانک‌ها داد که فهرست اموال و بنگاه‌های خود را به بانک‌مرکزی معرفی کنند. حال مدیرعامل بانک سپه در نشست خبری خود که صبح دیروز برگزار شد علت ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری را به اقدامات بانک‌مرکزی مربوط دانست و گفت: نبود رابطه منطقی میان نرخ سود و سپرده‌ها سبب می‌شود بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری بروند.

سیدکامل تقوی‌نژاد در توضیح این موضوع گفت: پیش از این، نرخ سود و تسهیلات به‌صورت کارشناسی تعیین نمی‌شد و گاه یک‌عددی برای یک‌بخش اقتصادی در نظر می‌گرفتند که این عدد گاه از نرخ سپرده‌ها کمتر بود و مشکلات و زیان‌هایی را به بانک‌ها تحمیل می‌کرد. طبیعی است که بانک‌ها در این شرایط به‌صورت طبیعی به سمت بخش‌هایی حرکت می‌کردند که بازدهی بیشتری دارند. وی قفل‌شدن بخش عمده‌ای از منابع بانکی را نیز یکی از معضلات نظام بانکی برشمرد و اظهار کرد: دودلیل در قفل‌شدن منابع بانکی نقش داشتند که نخست ارایه تسهیلات و دیگری مطالبات غیرجاری به‌شمار می‌آید؛ در حال حاضر مانند گذشته برای بدهکاران سیستم بانکی جذابیتی در قالب تفاوت نرخ سود وجود ندارد، بنابراین بدهکاران بخشی از منابع را در اختیار گرفته و بازپس نمی‌دهند. البته در دولت تدبیر و امید بحث تمرکز بر درآمدهای کارمزدی مدنظر قرار گرفته و کارمزدها منطقی شده‌اند. همچنین نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات از 16/5درصد سال91 به 13/5درصد در پایان سال92 کاهش یافته و جهت‌گیری بانک نیز تا پایان سال93 تک‌رقمی‌کردن آن است.

این موضوع را وزیر اقتصاد و دارایی هم دوروز پیش عنوان کرده و گفته بود: بانک‌ها به تمایل و اراده خود به بنگاه‌داری روی نیاورده‌اند. به گفته طیب‌نیا رشد نقدینگی موجب رشد خالص دارایی‌های بانک مرکزی بوده و نتیجه این چالش، روی‌آوردن بانک‌ها به بنگاه‌داری است. همچنین عامل دیگری که طیب‌نیا ذکر کرده این بوده که بانک‌ها وقتی نمی‌توانند مطالبات خود را وصول کنند ناچار به تملک‌وثایق هستند و بخش عمده‌ای از بنگاه‌های در اختیار بانک‌ها به این دلیل به تملک درآمده‌اند. مدیرعامل بانک سپه در ادامه به اقدامات این بانک برای خروج از بنگاه‌داری اشاره کرد و گفت: 400میلیاردتومان اموال و دارایی بانک در سال گذشته فروخته شد و در هفته‌های گذشته نیز 156واحد به مبلغ 145میلیاردتومان به مزایده گذاشته شده است.

8میلیارددلار تسهیلات ارزی برای سرمایه‌گذاری در نفت و انرژی

مدیرعامل بانک سپه از سرمایه‌گذاری این بانک در پروژه‌های نفتی و گازی خبر داد و گفت: تاکنون حدود هشت‌میلیارددلار تسهیلات ارزی توسط صندوق توسعه ملی به بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیروگاه اختصاص یافته است. تقوی‌نژاد تصریح کرد: از این میزان حدود 3/5میلیارددلار مسدودی گرفته شده و مابقی طرح‌ها در حال شناسایی و انعقاد قرارداد است که البته برخی از این طرح‌ها برای میادین مشترک نفتی است. وی با بیان اینکه بانک سپه اولین بانکی است که از فاینانس چین استفاده می‌کند، گفت: قراردادی به ارزش 480میلیون‌یورو برای احداث پتروشیمی به مرحله امضای قرارداد رسیده که مرحله اول گشایش ارزی آن انجام شده است.

وی مجموع وصولی‌های مطالبات معوق این بانک در سال1392 را یک‌هزارو750میلیاردتومان عنوان کرد و افزود: در پنج‌ماهه نخست سال‌جاری نیز کمیته وصول مطالبات موفق شد 400میلیاردتومان از مطالبات این بانک را وصول کند. مدیرعامل بانک سپه بدهی دولت به بانک سپه را هزارو۶۰۰میلیاردتومان اعلام کرد و تصریح کرد: در اسفندماه سال۹۲ میزان مطالبات بانک از دولت سه‌هزارو۴۰۰میلیاردتومان بوده است که در این مدت هزارو۸۰۰میلیاردتومان از طریق واگذاری نیروگاه به بانک سپه پرداخت شده است. تقوی‌نژاد در خصوص وضعیت مطالبات بانک، گفت: مطالبات غیرجاری بانک سپه در پایان سال۹۱، ۳۱هزارو۳۰۰میلیاردریال بوده است که این رقم در پایان سال گذشته به ۳۲هزاروصدمیلیاردریال رسیده است همچنین طبق آخرین گزارش دریافتی میزان مطالبات غیرجاری در خردادماه امسال ۳۲هزارمیلیاردریال بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها