کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تحویل پراید به جای فیات

کدخبر:۶۵۱۳دوشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰:۳۷۵۹۶۶ بازدید

مجلس مو از ماست قراردادهای خودروسازان کشید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی اواخر تیرماه امسال اقدام به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور کردند که در یکی از بخش‌های آن، به بررسی برخی قراردادهای منعقده در این صنعت و بندهای نقض‌شده در آنها پرداخته‌اند. در بین قراردادهای داخلی و خارجی منعقد شده، نمایندگان دست روی سه مورد خاص یعنی «قرارداد با رنو»، «قرارداد با پژو» و «قرارداد واگذاری شرکت تاپکو به سایپا» گذاشته و با بررسی آنها عنوان کرده‌اند که برخی از بندهای مهم این قراردادها، نقض یا مغفول مانده است. مجلسی‌ها ابتدا به سراغ قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 رفته‌اند، قراردادی که میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و خودروسازان داخلی، با رنوی فرانسه منعقد شد و تندر-90 حاصل  آن به شمار می‌رود.

 آن‌طور که مجلسی‌ها روایت کرده‌اند،  رنو پارس به‌عنوان شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران، برخی از بندهای قرارداد را نقض کرده، که در این بین می‌توان به «عدم سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه‌ای برای تولید تندر-90 به ظرفیت 200 هزار دستگاه»، «اختلاف معنادار میان قیمت قطعات منفصله تامین شده با قیمتی که در قرارداد در نظر گرفته شده است» و همچنین «عدم‌صادرات 20 درصدی تندر-90» اشاره کرد.


طبق گزارش قرائت شده در صحن مجلس، رنوپارس باید مطابق با یکی از بندهای قرارداد مادر، کارخانه‌ای را با ظرفیت 200 هزار دستگاه، برای تولید تندر-90 احداث می‌کرده، اما اقدامی را در این مورد انجام نداده است. این موضوع در حالی در لیست موارد نقض شده قرارداد X90  جای گرفته که برخی مسوولان پیشین سازمان گسترش معتقدند ایران خودرو و سایپا اجازه احداث کارخانه موردنظر را نداده‌اند و رنوپارس قصد انجام اين بند مهم از قرارداد موردنظر را داشته است. به گفته آنها، مسوولان وقت ایران خودرو و سایپا بیم آن را داشته‌اند که اگر رنوپارس اقدام به احداث کارخانه‌ای مختص تولید تندر-90 بکند، این کار به ضررشان تمام شده و فروش تندرهای تولید آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت بهتر، ایران خودرو و سایپا به این دلیل مخالف احداث کارخانه‌ای جدید برای تولید تندر، توسط رنوپارس بوده‌اند که گمان می‌کرده‌اند در این صورت، مشتریان خرید تندرهای این کارخانه را در اولویت قرار خواهند داد.


این ادعای مسوولان سازمان گسترش البته توسط خودروسازان تایید نشده و آنها نیز مانند نمایندگان مجلس، معتقد به کم کاری رنوپارس در این ماجرا هستند. همچنین مجلسی‌ها در گزارش خود عنوان کرده‌اند که سازمان گسترش، مسوول حسن اجرا و نظارت بر مفاد قرارداد X90 بوده و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، این سازمان قصوری غیر قابل جبران را مرتکب شده است. اما در بخش دیگری از گزارش مجلسی‌ها، عدم صادرات 20 درصدی تندر-90 از ایران نیز جزو موارد نقض‌شده قرارداد اعلام شده و طبق محاسبات نمایندگان، تنها حدود یک صدم درصد از تندرهای تولیدی به خارج از مرزهای کشور رفته‌اند. دقیق‌تر اینکه از جمع 350 هزار دستگاه تندر تولیدی در ایران (عددی که نمایندگان مجلس در گزارش تحقیق و تفحص خود به آن رسیده‌اند)، کمتر از 5 هزار دستگاه به بازارهای هدف صادر شده، حال آنکه مطابق با بند مربوط به صادرات 20 درصدی، باید 70 هزار دستگاه تندر-90 از ایران صادر می‌شد. ظاهرا مجلسی‌ها در این مورد نیز سازمان گسترش را مقصر دانسته و تاکید کرده‌اند که سازمان موردنظر وظیفه نظارتی خود را اجرا نکرده است. جدای از موارد مطرح شده، نمایندگان مجلس به بحث قیمت قطعات منفصله‌ای که رنوپارس برای تولید تندر-90 به ایران ارسال می‌کند نیز ورود کرده و از تخلف این شرکت (رنوپارس) صحبت به میان آورده‌اند. بر این اساس، اگرچه طبق قرارداد، رنوپارس باید هزینه عوارض و سود بازرگانی واردات قطعات منفصله را بپردازد، اما این هزینه (حدود یک میلیون تومان بابت هر ست از قطعات وارداتی)، از خودروسازان ایرانی دریافت شده است. بنا به روایت نمایندگان، میان قیمت قطعات منفصله تامین شده توسط رنو پارس، با مبالغ ذکر شده در قرارداد مادر (از حدود یک هزار و 800 یورو در مدل پایه تا دو هزار و 900 یورو در مدل فول)، اختلافی معنادار به چشم می‌آید و این اختلاف سبب شده قیمت نهایی تندر-90 بین هشت تا 12 میلیون تومان افزایش یابد. حرف دیگر نمایندگان مجلس این است که با توجه به موارد نقض شده و همچنین کوتاهی سازمان گسترش در نظارت بر حسن اجرای کار، قرارداد X90 نه تنها رشد صنعت خودرو ایران را در پی نداشته؛ بلکه خسارت‌هایی سنگین نیز بر پیکره این صنعت وارد کرده است. این گفته مجلسی‌ها در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان و برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند قرارداد X90 سبب ارتقای این صنعت شده و از پس حضور رنو در ایران، قطعه سازان و خودروسازان کشور در برخی مسائل فنی رشد کرده‌اند.


    پژو باید خسارت بدهد اما نمایندگان مجلس پس از رنو به سراغ هموطنش پژو رفته و این شرکت را نیز بابت رفتار نامناسبی که همزمان با تحریم‌ها، علیه خودروسازی ایران در پیش گرفت، مورد انتقاد قرار داده‌اند. به گفته آنها، پژو تا سال 2014 با ایران خودرو قرارداد داشته؛ بنابراین نباید در هیچ تحریمی علیه صنعت خودرو ایران حضور مي‌يافت، اما ناگهان ارتباط خود را به صورت یک طرفه قطع و ایران خودرو را متحمل خسارت‌های سنگینی کرد. نمایندگان مجلس بر این باورند که اقدام پژو مبنی بر قطع ناگهانی ارتباط با خودروسازی ایران، به معنای عدم اجرای مفاد قرارداد این شرکت با ایران خودرو است؛ بنابراین باید میزان واقعی خسارات وارده، مشخص و نسبت به جبران آنها از سوی خودروساز فرانسوی، اقدام شود. این گفته نمایندگان در حالی است که ایران خودرویی‌ها از زمستان سال گذشته مذاکرات خود را برای شراکت دوباره با پژو آغاز کرده و اگر ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای به توافق لازم برسند، این دو شرکت دوباره در کنار هم قرار خواهند گرفت.


    فيات بخر، پرايد ببر
 نمایندگان مجلس اما به خرید شرکت تاپکو توسط سایپا و ابهامات اين معامله نيز اشاره كرده‌اند. جدای از اینکه نمایندگان ایراداتی نسبت به نحوه فروش شرکت تاپکو گرفته‌اند، موضوع اصلی اینجاست که سایپایی‌ها پس از خرید این شرکت، اقدام به تحویل پراید به مردم به جای فیات، کرده‌اند. طبق گزارش نمایندگان، سه هزار و 500 نفر از مشتریانی که با مراجعه به تاپکو، براي دريافت فیات سی ینا ثبت‌نام کرده‌اند، در نهایت به جای این خودرو، پرايد نصیب شان شده است. این در شرایطی است که این سه هزار و 500 نفر قطعا مشتری پراید نبوده‌اند و به هوای آنکه خودرویی با کیفیت‌تر را سوار شوند، به تاپکو اعتماد و فیات ثبت‌نام کرده‌اند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ali89: 1393/6/1008:08:31،
148
15
نزدیک انتخابات و جنبو حوشه مجلسی ها!!!
حسین: 1393/6/1008:41:11،
65
19
خب که چی ؟
خودرو ساز ها هر روز تخلف می کنن
امیدوارم پیگیری مجلسی ها فقط در حد حرف نباشه چون قضیه خیلی خیلی لوس شده
یا زود یه کاری بکنید یا ول کنید قضیه رو ، چرا مردم را سر کار میزارید
نادر: 1393/6/1008:50:14،
40
16
همه اينا در حد يه حرف مونده و خواهد موند . بايستي در عمل اقدامات مجلسيها را ديد . نميدونم مجلسيها چرا به خودرو گير دادند ؟ظاهرا خبريه .بيعدالتي منتاژ كاران هميشه با مشتريان بوده .
محمد: 1393/6/1009:49:40،
15
50
بابا صلوات بفرستيد اينقدر به خودتون فشار نياريد به خدا ما به همين پرايدم راضي هستيم فقط ارزان تر.....!!!
علی جون: 1393/6/1011:22:17،
30
14
من دقیقا با ali 89 موافقم
اینا نزدیک انتخابات مجلس دارن خودی نشون می دن
Mmmmmmmmmmmmmmm: 1393/6/1008:35:19،
21
17
اي تابكوي ناقلا ، اخرشي ها. اصلا تو تكي تو دنيا !!!!
شوشی: 1393/6/1008:38:42،
60
20
من نمی دونم اینهمه تخلفات که در طول این هشت سال گذشته که انجام شد این مجلس نشین ها کجا بودند هر جا که سر میزنی به مرحمت دوستان یک فساد اقتصادی سر زده!
ملت ساده دل: 1393/6/1008:59:15،
39
16
بابا ول کنین
بسه دیگه فک کنم بچه ها هم فهمیدن شما دارین فیلم بازی میکنین
حالا فک کنین ما رو هم رنگ کردین
محمد: 1393/6/1009:01:28،
39
13
هنر احتکار و غش در معامله نزد ایرانیان است و بس...
هادی: 1393/6/1009:07:50،
35
9
ا سلام خدمت جنابانی که یکباره از خواب می پرند و کلی سر و صدا راه می اندازند و باز برای مدتها به خواب میروند:

اقا گذ شته ها پیش کش همن الان تاریخ دوشنبه 9/6 93 شرکت سایپا برلیانس وی5 را با قیمت 90/600/000 تومان فروخته تحویل3/593 ولی حتی تلفن جواب نمی دهند که چه شد میلیاردها پول مردم. اقای یکه زارع پیکاپ فروخته 40/000/000 کمتر اعلام قیمت کرده بعد از دو سال ونیم میگه اونی که گفتم نه 92/000/000تومان هنوز تحویل نداده.این که موجوده گوششو بگیر گذشته بی خیال.اینا که میگی جوه ما هنوز عمل تو این سی وچند سال ندیدیم.
بهرام : 1393/6/1011:04:28،
19
17
مافياي خودرو سازي ايران از قاچاقچيهاي كلمبيايي ... صد پله بدتر و خونخوارترن... خدا نسلشون رو از زمين بر چينه
مردم: 1393/6/1011:20:19،
22
17
خانه از پای بست ویران است/ خواجه اندر بند نقش ایوان است
حق و صبر: 1393/6/1012:26:49،
43
17
مو از ماست کشیدید؟؟ واقعا خسته نباشین
اینا رو که هر بچه ی پیش دبستانی ای میدونه!
اینجا رو داشته باشید:
"پژو تا سال 2014 با ایران خودرو قرارداد داشته؛ بنابراین نباید در هیچ تحریمی علیه صنعت خودرو ایران حضور مي‌يافت، اما ناگهان ارتباط خود را به صورت یک طرفه قطع و ایران خودرو را متحمل خسارت‌های سنگینی کرد"
اینجا ایران خودرو منضرر معرفی شده
ولی چیزی که کسی توجه نمی کنه اینه که به محض اعلام تحریم ها قیمت محصولات پژو تو ایران 2 تا 3 برابر شد
کدوم ضرر؟؟ خیلی هم به نفعشون شده!
اینطوری مو رو از ماست میکشن نه اونطوری!!
گل: 1393/6/1013:35:58،
15
16
مجلسی ها برای جمع کردن ارا دارن خودشون را به اب واتش میزنند غافل از اینکه دم خودرو سازها به جای بنده که اگر اراده کنن نماینده مجلس تو مرحله اول(احراز صلاحیت)رد میشه.اگر هم نشد کاری میکنن که رای نیاره
Aria: 1393/6/1015:12:21،
10
17
هر دم از این باغ بری میرسد.....تازه تر از تازه تری میرسد.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو - شهریور 96
نرخ‌های جدید سود بانکی اعلام شد
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد - شهریور 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما