کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوبخت: قطعا یارانه «خارج‌نشینان» قطع می‌شود


کد خبر : ۶۴۶۷شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵:۰۵۲۸۸۷ بازدید

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از حذف قطعی یارانه «خارج‌نشینان» خبر داده است. این خبر را نوبخت در برنامه زنده تلویزیونی«ثریا» اعلام کرده و گفته به‌صورت ...

خیز مجدد دولت برای کاهش یارانه‌بگیران

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از حذف قطعی یارانه «خارج‌نشینان» خبر داده است. این خبر را نوبخت در برنامه زنده تلویزیونی«ثریا» اعلام کرده و گفته به‌صورت قطعی این اقدام انجام خواهد شد.

وی گفته کسانی که خارج از کشور هستند چرا باید یارانه بگیرند؟ کسانی یارانه می‌گیرند که در داخل کشور هزینه افزایش سوخت را پرداخت می‌کنند. به‌گفته وی اولین افراد نگران قطع یارانه، افراد کم‌درآمد هستند و ما قطعا یارانه افراد ساکن در خارج از کشور را قطع می‌کنیم.   بر اساس ‌آمارهای موجود، حدود سه‌میلیون‌نفر از خارج‌نشینان یارانه ماهانه 45هزارو500تومانی را دریافت می‌کنند که با حذف این افراد، ماهانه 135میلیاردتومان و سالانه هزارو620میلیاردتومان هزینه پرداخت یارانه کم می‌شود. حذف بی‌سروصدای سه‌میلیون ایرانی خارج‌نشین در حالی مطرح شده است که در طرح انصراف از یارانه‌ها تنها 2/5میلیون‌نفر از دریافت یارانه انصراف دادند. به‌عبارتی دولت اگر بانک اطلاعاتی خارج‌نشینان را در اختیار داشت به‌جای اجرای طرح ناموق انصراف از یارانه‌ها می‌توانست یارانه خارج‌‌نشینان را حذف کند و با انتقادات گسترده مجلس هم مواجه نشود.

در کنار نوبخت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اشاره کوچکی به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد کرده و گفته بود: در صورتی‌که بتوانیم منابع بیشتری از حذف افراد پردرآمد از هدفمندی یارانه‌ها به‌دست آوریم، بی‌تردید دولت شمار افراد تحت پوشش امنیت غذایی را از 7/5میلیون‌نفر کنونی تا ۱۰میلیون‌نفر افزایش خواهد داد. چندی پیش هم وزیر اقتصاد از حذف قطعی 2/5میلیون‌نفر از افراد دارای درآمد بالا خبر داده بود؛ همه خبرهایی که نشان از خیز مجدد دولت برای اقدامی در مورد یارانه‌ها دارد.

وام 80میلیونی در حال بررسی است

آنچه نوبخت در ادامه اظهارات خود به آن اشاره کرد، مروری بر دستاوردهای اقتصادی دولت در یک‌سال گذشته بود. کاهش تورم به میزانی بسیار چشمگیر، رشد اقتصادی مثبت، حفظ قدرت خرید مردم، جلوگیری از کسری بودجه و بسیاری از اقدامات مثبت دیگر مهم‌ترین محورهای صحبت‌های نوبخت بود. وی تصریح کرد: اگر قرار بود پایه پولی را رشد منفی می‌دادیم باید شیب چشمگیرتری در کاهش تورم می‌داشتیم. رشد تورم پیش از این 40درصد بود اما امروز بر اساس ارقام ارایه‌شده توسط مرکز آمار، تورم یک‌ساله اخیر به 22/3 رسیده. سخنگوی دولت با بیان اینکه همچنان تورم داریم اظهار کرد: علاوه بر کسری بودجه، همچنین 4/1میلیارددلار از منابع نفتی در حسابی بود که در آن زمان نمی‌توانستیم برداشت کنیم و در نهایت ما از آن حساب استفاده و آن را تبدیل به ریال کرده و بخش بزرگی از مطالبات پیمانکارانمان را پرداخت کردیم. وی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: قیمت برخی اقلام به‌ویژه سوخت را برای اجرای مرحله دوم هدفمندی‌ها افزایش دادیم. وی درباره اخذ مالیات از منازل خالی که از سوی برخی وزرا مطرح شده بود، گفت: وقتی هیات‌وزیران به موضوعی رای بدهد همه وزرا باید از تصمیم نهایی این هیات دفاع کنند. هر وزیری حق دارد نظری داشته باشد. این نظر وقتی در هیات‌وزیران مطرح شود در صورتی که جمع‌بندی نهایی باشد، تصویب خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره وام 80میلیونی مسکن اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است و چنانچه هیات‌وزیران درباره آن به جمع‌بندی برسد، آن را مصوب می‌کند. نوبخت درباره مسکن مهر گفت: با توجه به اینکه درباره مسکن مهر کار ناتمام داریم و میلیون‌ها نفر در انتظار این مسکن‌ها هستند مقرر شد کارگروه‌های مختلفی برای اتمام این نوع مسکن و دیگر کارهای ناتمام تشکیل تا اعتبارات بخش‌های روبنایی و زیربنایی مسکن مهر نیز تامین شود.  وی با اشاره به سفرهای استانی رییس‌جمهور تصریح کرد: به‌جای کلنگ‌زدن 300 طرح جدید در استان‌های مختلف تلاش می‌کنیم 40 طرح را به پایان برسانیم و بیشتر به‌سراغ طرح‌هایی می‌رویم که قابلیت اتمام تا پایان سال 93 را داشته باشد.

تذکر رهبر انقلاب به دولت درباره واردات خودرو

سخنگوی دولت، توصیه مقام‌معظم‌رهبری به دولت تدبیر و امید درباره واردات خودروهای گرانقیمت را روایت کرد. به گزارش «مهر»، اعضای هیات دولت چهارشنبه گذشته به دیدار مقام‌معظم‌رهبری رفتند و در این دیدار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه‌هایی به دولت تدبیر و امید برای ادامه کار داشتند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین نقدی که مقام‌معظم‌رهبری از دولت یازدهم در این دیدار داشتند، چه بود؟ گفت: شاید مباحث مربوط به توجه به تولید داخلی، حتی اشاره‌ای به واردات خودروهای گرانقیمت داشتند. ایشان بر تمرکز و توجه به استفاده از ظرفیت داخلی تاکید داشتند و فرمودند نباید با واردات ماشین‌های گرانقیمت، فرهنگ غیرانقلابی هم ترویج یابد.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها