کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

پارس‌خودرو عذر میهمان فرانسوی اش را می‌خواهد؟

کدخبر:۶۴۶۴شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲:۱۷۶۴۵۶ بازدید

در حالی که آمارهای تولید نشان می‌دهد پارس‌خودرو تولید محصولی جدید از رنو را به نام «ساندرو» آغاز کرده است، خبر می‌رسد این شرکت گویا دیگر تمایلی به مونتاژ مگان (دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص) ندارد.

در حالی که آمارهای تولید نشان می‌دهد پارس‌خودرو تولید محصولی جدید از رنو را به نام «ساندرو» آغاز کرده است، خبر می‌رسد این شرکت گویا دیگر تمایلی به مونتاژ مگان (دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص) ندارد. هر چند آمار چهار ماهه تولید از مونتاژ 19 دستگاه مگان حکایت داشت و از همین رو گمان می‌رفت این خودرو 102 میلیون تومانی دوباره به جمع جاده مخصوصی‌ها بازگشته است، اما به گفته منابع آگاه، پارس‌خودرو دیگر قصدی برای ادامه تولید مگان ندارد.


 شاهد این ادعا، بی‌میلی پارس‌خودرو به ثبت سفارش قطعات منفصله مگان است، چه آنکه رنوپارس (تامین‌کننده قطعات محصولات رنو در ایران)، هیچ سفارش جدیدی بابت تامین و ارسال قطعات مگان، از این شرکت (پارس‌خودرو) دریافت نکرده است. این در شرایطی است که هم‌اکنون یک پک بزرگ شامل قطعات منفصله یک هزار و 500 دستگاه مگان، در ترکیه قرار دارد و در صورت تمایل پارس‌خودرو، راهی خطوط تولید این شرکت خواهد شد؛ با این حال پارس‌خودرویی‌ها که همواره به واسطه رنوپارس، قطعات مگان را تامین می‌کردند، ظاهرا دیگر قصد این کار را نداشته و به‌نوعی قید مگان را زده‌اند.


   زندگی مگان در ایران
مگان اما در شرایطی این روزها دیگر خواهانی در جاده مخصوص ندارد که هشت سال پیش نیز بر سر آمدن و نیامدنش به ایران، دعوا بود. طی سال 85 و در شرایطی که دولت نهم تازه سکان هدایت کشور را به دست گرفته بود، خودروسازان داخلی به‌دنبال اجرای پروژه پلت فرم مشترک X90 بودند، پروژه‌ای که قرارداد آن با رنوی فرانسه منعقد و تندر-90 نیز اولین محصول آن به‌شمار می‌رفت. با این حال، دولت وقت که پروژه پلت فرم مشترک X90 را بر خلاف مصالح کشور می‌دانست و از آن سو سنگ‌اندازی‌های گاه بی‌دلیلی نیز از طرف نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی بر سر راه این پروژه انجام می‌شد، اجرای پروژه موردنظر به تاخیر افتاد و تولید تندر-90 در موعد مقرر آغاز نشد. از آنجا که مگان نیز محصول رنو به حساب می‌آمد و همزمان با تندر-90 قرارداد مونتاژ آن در پارس‌خودرو بسته شده بود، دولت و مجلس همان طور که اجازه تولید تندر را در موعد مقرر آن ندادند، مونتاژ مگان را نیز به تاخیر انداختند و از همین رو این دو پروژه مدت‌ها بعد به خطوط تولید خودروسازان کشور راه یافتند. اتفاقا آن زمان نیز قطعات منفصله مگان، تامین و حتی به گمرک کشور نیز رسیده بودند، اما وزارت صنایع وقت اجازه ترخیص قطعات این خودرو را نداد تا مگان در کنار تندر-90، معلق بماند.  در نهایت نیز حدود دو سال طول کشید تا تندر و مگان مجوز تولید بگیرند، مجوزی که البته بسیار دیر صادر شد؛ یعنی زمانی که نرخ یورو دو برابر شده بود و دیگر امکان تولید این دو محصول با قیمت‌های پیش‌بینی‌شده وجود نداشت. در واقع بزرگ‌ترین ضربه‌ای که آن زمان به تندر-90 و مگان زده شد، آغاز دیرهنگام تولید و مونتاژ آنها بود، زیرا این اتفاق اجازه نداد «تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت مناسب»، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اهداف مشارکت خودروسازان ایرانی با رنو، محقق شود. هرچه بود، مونتاژ مگان در ایران پس از کلی کش و قوس و تاخیر، آغاز شد و اگرچه این محصول آن اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما رفته‌رفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت تدریجی مگان تا قبل از افزایش شدید نرخ ارز و تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران، نوسان رابطه پارس‌خودرو و رنویی‌ها بود، چه آنکه گاهی به دلایلی از جمله «مسائل مالی»، تامین قطعات نیز به مشکل برمی‌خورد و در نتیجه تولید نیز کاهش می‌یافت؛ تاثیر این «کاهش» نیز در بازار خودرو چیزی نبود جز افزایش قیمت مگان، چه آنکه این میهمان فرانسوی به‌تدریج از مرزهای 40 میلیون و 50 میلیون و 60 میلیون و حتی 70 میلیون تومان نیز عبور کرد و برای بسیاری از مشتریان، غیر قابل دسترس شد. این اما پایان ماجرای مگان در جاده مخصوص نبود، چه آنکه این میهمان فرانسوی در توفان دو اتفاق مهم دیگر نیز گیر افتاد تا با سرعتی بیشتر، جاده قیمت را طی کند. اولین اتفاق، رشد شدید نرخ ارز بود که سبب شد قیمت قطعات مگان رشد کرده و در نتیجه هزینه تولید آن افزایش شدیدی را تجربه کند. حالا دیگر مگان را با قیمت 70 میلیون تومان هم نمی‌شد در بازار خرید و هر کس می‌توانست تنها یک دستگاه آن را از نمایندگی‌های پارس‌خودرو بخرد، با فروش آن در بازار، یک شبه چند میلیون تومان کاسب می‌شد. در نهایت نیز وقتی رنو به دلیل اعمال تحریم مستقیم ایالات‌متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران، فعالیت‌هایش را در جاده مخصوص به حالت تعلیق درآورد، مگان بیشتر و بیشتر گران شد و قیمت آن از مرز 90 میلیون تومان نیز گذشت. از پس این اتفاق، اختلاف قیمت کارخانه و بازار مگان نیز بالا و بالاتر رفت و به بیش از 15 میلیون تومان رسید و این به آن معنی بود که «میهمان فرانسوی» حالا دیگر حکم طلا را در بازار خودرو داشت و البته کمتر کسی دستش به آن می‌رسید. با وجود آنکه گمان می‌رفت سرکشی‌های مگان پایان یافته، اما این خودرو همچنان در جاده قیمت پیش می‌رفت و کسی هم نمی‌توانست مانع آن شود و دلیل این موضوع نیز توقف تولیدش از ابتدای امسال بود.


طبق آمارهای موجود، مگان در سه ماه نخست امسال حتی یک دستگاه هم تولید نداشت، اما در تیر ماه 19 دستگاه از آن مونتاژ شد، آن هم در شرایطی که حالا قیمت مگان به بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. تولید همین 19 دستگاه اگرچه امید مشتریان مگان را برای تداوم تولید این خودرو در جاده مخصوص زنده کرد، اما وقتی پارس‌خودرویی‌ها تمایلی به واردات قطعات مگان ندارند، این معنایی جز بی‌میلی سومین خودروساز بزرگ کشور به ادامه میزبانی از این میهمان فرانسوی ندارد؛ هر چند دلیل این «بی‌میلی» مشخص نیست، اما شاید «به‌صرفه نبودن تولید» یکی از دلایل پارس‌خودرو برای دیپورت مگان از ایران باشد. آن طور که پارس‌خودرویی‌ها عنوان می‌کنند، هزینه تولید مگان با توجه به نرخ بالای ارز و سایر مسائل، رشد شدیدی یافته و قیمت تمام‌شده آن بسیار بالا از آب درمی‌آید و با این شرایط، طبعا بسیاری از مشتریان مگان دیگر قدرت خرید آن را ندارند. مگان با وجود آنکه خودرو با کیفیتی به‌شمار می‌رود و مردم نیز از آن راضی‌ هستند، اما شاید برای خیلی‌ها قابل‌هضم نباشد که بیش از 100 میلیون تومان برای خریدش هزینه کنند و با این حساب، طبیعی است که مگان بخش قابل‌توجهی از مشتریانش را از دست بدهد. با این اوصاف، شاید پارس‌خودرویی‌ها نیز در حساب و کتاب خود به این نتیجه رسیده‌اند که مگان را از سبد محصولات خود کنار گذاشته و جا را برای خودروهای ارزان‌تری مانند «ساندرو» باز کنند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

نیم من: 1393/6/808:27:07،
132
41
بخاطراین هست که تولیدخودروباکیفت توکشورماممنوعه.براهمین دیگه این محصول که کیفت نسبتا"بالایی داره دیگه تولیدنمیشه.!!!!
پارس خودرویی: 1393/6/810:43:08،
108
26
من موندم واسه چی به مگان میگن ماشین لوکس؟؟؟
کجاش لوکسه..؟
م: 1393/6/812:18:01،
78
14
به این دلیل:
وقتی میتوان خودروی چینی با قیمت پایین تر به طبع تعداد مشتری بیشتر و همچنین سود چندین برابر فروخت چرا خودروساز خودش رو درگیر مسایل حاشیه ای تولید و مونتاژ کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سپهسالار: 1393/6/813:35:04،
46
40
یه سوال: به نظر شما چرا ایران جیب اینقدر اصرار داره که قیمت مگان رو بالای 100 میلیون اعلام کنه؟؟؟ یعنی ایران جیب هم ... !!!
لوکس!: 1393/6/813:54:33،
35
16
(اما رفته‌رفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود) حتما پراید هم چون گران شده خودروی لوکس محسوب میشه !!!
پاسخ به پارس خودرویی: 1393/6/815:18:19،
50
16
به همون علت که املاکی ها به آپارتمان بدون آسانسور و پارکینگ در طبقه چهارم با حمام توالت غیر مجزا و آبگرمکن میگن لوکس! تو ایران هر وقت کلمه لوکس شنیدی فرار کن چون ۱۰۰٪ میخوان گرون بهت بندازن. وقتی ال_۹۰ با اون طراحی مزخرف و داشبورد تمام پلاستیکیش شده بهترین ماشین تولید داخل مگان هم باید بشه ماشین لوکسمون دیگه!
شوشی: 1393/6/816:03:56،
34
14
تا حالا برای تعمیر یک النترا به تعمیرگاه رفته اید؟ انچنان پوستی ازت میکنند که یادت میره باچی اومدی تعمیرگاه. بحث خدمات پس از فروش هم در قیمت ماشیت خیلی مطرح هست
پارس خودرو: 1393/6/816:53:26،
36
20
والا ال90 هرچی باشه ارزش داره به پولی که بالاش میدی..

100 ملیون بدی به ماشینی که سال ساختش مال 10 سال پیشه...

زپلشك: 1393/6/823:26:05،
29
17
بابا این حرف ها....!چرا؟چون اينها ديدن قيمت مگان پر ه پرش تازه وارداتیش 60ميليونه و اینها 100میلیون فروختن و اگه 60میليون بفروشن بايد 40ميلیون برگردونن و به صرفه نيست قيدش رو زدند‏*‏ دوماه پیش شركت نگين خودرو پیش فروش فلوئنس2015گذاشته بود 35 ميلیون با قيمت قطعی68ميليون

x: 1393/6/808:31:37،
93
33
خبر خوبی نیست زیرا تنها ماشین درست وحسابی است که در ایران مونتاژ می شود.
بابک: 1393/6/809:32:10،
89
51
اخه واقعا شما مگان رو ماشین میدونید!!!!
بابا با 100 میلیون ماشین بهتری هم میشه خرید نسبت به مگان.
نمونش النترا خیلی بهتر از مگانه.
یا یه ذره روش بذاری که دیگه انواع ماشینا رو میشه خرید تا 150 میلیون.
بابک: 1393/6/809:35:46،
62
33
تویوتا یاریس و هیوندا ولسترم میشه...
وحيد: 1393/6/810:07:35،
63
18
پاسخ به بابك
دوست عزيز من سال 91 مگان خريدم و قبل از ماه مبارك رمضان فروختم، اين ماشين درسته كه قيافه و آپشن روز نداره ولي در رفاه و راحتي يك ماشين قابل اتكا است. من چند مسافرت طولاني (يكي در حدود 2000 كليومتر) با مگان رفتم، واقعاً راحت بود و خستگي خيلي كمي داشتم.
ولي اين راحتي دليل نميشه كه بالاي 100 ميليون پولش رو بديم. من 42 ميليون خريدم و فكر كنم با احتساب گروني ارز بايد قيمت منصفانه آن حداكثر 60 مليون باشه
بابک: 1393/6/812:31:32،
51
19
اقا وحید حرف شما درست.
ولی خو این رفاه و راحتی رو هم النترا -یاریس دارن.
پس کاملا با یه ذره مقایسه میشه پی برد که مگان حرفی برای گفتن با این خودرو ها رو نداره.
کامران: 1393/6/822:36:40،
30
27
پاسخ به وحید
به قول خودت باید نسبت به ارز گرون شه پس42 ضبدر 3 مساوی 126 پس مگان هنوز ارزون هست برای خرید 150 هم من میخرم اگه تولید بشه چون من خیلی مگان دوست دارم هنوز هم قیافش به روزه و هیچ محصول 150 میلیونی من ندیدم این کیفیت رو داشته باشه از همه لحاظ ( بدنه-موتور - ایمنی اوروپا )
pepan: 1393/6/808:31:44،
77
31
وای خدای من مث زانتیا تولیدش تموم شد قیمتش میره آسمون..
آخه کسی نیست بگه تا پارسال این ارابه 26 تومن قیمت داشت چطور رفت بالای 100 میلیون..
کارشناس، عوامل، جواب بده
pepan : 1393/6/809:21:18،
56
25
کسانی که منفی میدین دلیل بیارین.
سالار: 1393/6/810:48:44،
56
14
برای یک مقطع قیمتش میره بالا بعد از مدتی به شدت افت میکنه چون کسی دنبال ماشینی که تو بورس نیست ولوازمش کمیاب میشه نمیره الان دیگه زانتیا کسی نمیخره همچنین 407 و C5 خیلی هم ارزون شدن
حسین: 1393/6/808:38:56،
93
16
همه خودروهای با کیفیت باید برن ،
فقط باید چینی ها بمونن ( سایپا لگن مطمئن )
آریا: 1393/6/808:50:43،
61
44
سیاست اصلی رنـــو در کل دنیا :

«تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت مناسب»
مهرداد: 1393/6/816:37:33،
35
34
ما جزء دنیا حساب نمیشیم کلا ما از اوناییم
ایمان: 1393/6/809:04:48،
41
23
منو رفیقام تو پارکینگمون حداقل ۳۰ تا رو مونتاژ میکردیم!!!
ماشين باز: 1393/6/809:53:00،
46
19
دليل منفي دادنها : قيمتش در حد تويوتا كرولا هستش اگرم بگيم خدمات داره عملا خدماتش هم با وجود توليد داخل بودن از خيلي خودرو هاي وارداتي كمتره . فضاي داخليش در حد خودروهاي كلاس B هستش نه خوروهاي كلاس c . قطعاتش هم كمياب و گرونه كه واسه يه خودرو توليد داخل منطقي بنظر نمي رسه . در صورت داشتن خدمات و قطعات ارزونتر و قيمت ارزونتر ماشين قابل قبوليه .
ماشین باز قدیمی: 1393/6/810:22:31،
41
13
اساسا هزینه نگهداری ماشینهای اروپایی بالاست و اگر قرار باشه قیمت اولیه خریدش هم بالا باشه هیچ کجای دنیا نمیخرند مگان ایران مدل 2005 است الان دو دفعه این ماشین کلا عوض شده و قیمتش هم خیلی از 100 تومن کمتره ckd گمرک کمتری دارد (علاوه بر تخفیف رنو)
مسعود: 1393/6/811:12:00،
37
16
به جای کلمه "چه آنکه" بهتر است از کلمه "چرا که" و یا "بطوریکه" استفاده نمایید.
علي: 1393/6/811:46:30،
60
13
از پارس خودرو متاسفم . الان اين شركت حد اقل 130 دستگاه مگان از سال 1391 با وعده تحويل حد اكثر 6 ماهه به مشتريان پيش فروش كرده ، در حاليكه آن زمان قيمت مگان حدود 60 ميليون بود و الان 100 ميليون! ، الان بعد از دو سال ميگويند بياييد پرايد و تندر ببريد! مثل اين ميمونه كه من دو سال پيش دار قالي با فرش رج 60 را ببينم و قرارداد ببندم شش ماهه فرش را تحويل بگيرم ، الان بعد دو سال به من بگويند بيا دو تخته فرش ماشيني بهت بديم!
يا اينكه در سال 91 به تور دور اروپا ثبت نام كنيم براي عيد نوروز ، الان بعد دو سال بگويند بياييد شما را دو بار به جزيره زيباي كيش بفرستيم!
آيا اين شيوه صحيح اجراي تعهد است؟ اين پولها حرامتان باد از مدير عامل تا كارگر ساده آن مجموعه. واقعا مردم را چه ميپند ارند؟ خجالت نميكشند و به همين سادگي ميگويندمگان را ديپورت ميكنند قبل از اينكه به تعهداتشان عمل كنند؟
Mamasovic: 1393/6/813:25:02،
62
19
من 91/9/11 زمانی که قیمتش در کارخونه 46 میلیون بوده ( 2-3 میلیون اینور و اونور) مبلغ 35000000 دادم که اردیبهشت 92 تحویل بدن. الانم که شهریور 93 و خبری از تحویلش نشده. بار ها و بارها زنگ زدن و گفتند بیا به جاش کولیوس - تندر یا حتی پراید و تیبا ببر ‍!!!!! خیلی جالبه 35 تومن از 46 تومنو بدی بعد 2 سالم بهش نرسی !‌ خب نمیدونم چرا این 1500 تا پک رو نمیارن تولید کنند بدن دست مردم !‌ من به اون پول احتیاج ندارم. 2 ساله وایسادم- 2 ساله دیگه هم وایمیسم. ولی ماشینمو میخوام. تمام.
وحید ص: 1393/6/815:40:06،
47
12
تو مردی. دمت گرم. کم نیار.
علي: 1393/6/816:33:08،
43
14
ثبت نام من هم 16 آذر 91 بود دقيقا با اين پيش پرداخت و تاريخ تحويل ارديبهشت ماه ، من هم پولم را نميخواهم و تندر و پرايد هم نميخواهم . فقط و فقط مگانم را ميخواهم . تا آخر هم ميايستم، مشكل اينجاست كه ما ثبت نام كنندگان همديگر را نميشناسيم تا يك حركت جمعي عليه پارس خودرو بكنيم ، شايد ايران جيب بتونه با ساختار سايتش ما را كمك كنة! ايران جيب ميتوني ؟ گرفتن حق مظلوم از ظالم و كمك كردن وي در اين راه اجر بزرگي پيش خدا داره .
Mamasovic: 1393/6/819:05:25،
56
15
دقیقا" علی اقا درست میگی. اما باید این نکته رو بدونیم که پارس خودرو فعلا"‌فقط تولید کننده ی محصوله و سیاست های کلی و تعیین و تکلیف ها متاسفانه و متاسفانه به دست شرکت سایپاست. یعنی اگر قراره اجتماع یا اعتراض و یا حتی شکایتی صورت بگیره باید علیه مددی عامل سایپا باشه نه پارس خودرو . من هم با اجتماع و اعتراض موافقم.
اهالی ایران زمین: 1393/6/813:36:04،
41
88
همه باید شکایت کنند. چطوری ميشه خودروی ساخته نشده را پولشو بگیرند تازه حالا هم ديپورت کنند. خودروسازها دیگه شورش در آوردن. بیچاره این مردم مظلوم.هرروز یه جور حقشون را میخورن.
رضا رامسری: 1393/6/815:08:25،
25
13
مگان اصلا اپشن نداره و اصلا قابل مقایسه با ماشینهای روز و حتی دیروز و پنج سال پیش هم نیست ولی ماشین نرم و راحتیه
رضا رامسری: 1393/6/815:10:00،
27
10
و کم مصرف
سعید: 1393/6/816:02:45،
39
16
من سال 90 یک دستگاه مگان 1600 ای 2 از پارس خودرو گرفتم و هنوز استفاده میکنم( قبل از مگان هم مزدا 3 سال89 رو داشتم) تا امروز هیچ مشکلی برام نداشت حتی سفرخارج هم باهاش رفتم . خیلی راحت و نرم هست واقعا کیفیتش عالیه .هیچ وقت ماشین اروپا رو با محصولات کره و ژاپن عوض نمیکنم . شما هم فقط به ترکیب بدنه محصولات اسیایی نگاکنید متوجهه ضعیف بودن در تصادفات رو میبینید چه برسه موتور و ترمزو ....
قابوس: 1393/6/816:11:57،
36
16
مگان
ماشین سال 2003 اروپا

2003

ولی الان داریم میریم 2015
امیر: 1393/6/818:46:17،
32
14
مدیران شرکتهای خودرو ساز دانش یا توان لازم را برای مذاکره
با خودرو سازهای کره ای و ژاپنی را ندارند و فقط فرانسویها را
می شناسند که انها هم به قول معروف دندانهای اینها را
شمرده اند و در قرار دادها تا می توانند دو لا سه لا به
کشورمان می اندازند!!!
مدعی: 1393/6/819:22:56،
41
20
پشتم گرمه/تا ماشین چینی برام هست دیگه چه احتیاجی به این ماشینا/پشتم گرمه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
دکتر حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما