کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مدیرعامل شرکت راه‌آهن: بلیت قطار باز هم گران می‌شود


کد خبر : ۶۴۵۸پنجشنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵:۲۲۳۲۰۳ بازدید

گرانی دوباره بلیت قطار از ماه آینده و افزودن 2100 واگن به حمل و نقل ریلی کشور مهم‌ترین خبرهای دیروز مدیرعامل شرکت راه‌آهن بود.

محسن پورسیدآقایی در حالی از گران نشدن بلیت قطار از آذر پارسال سخن گفت که همین یک ماه پیش نرخ بلیت حمل و نقل ریلی 10 درصد گران شد. بلیت قطار از ابتدای مرداد امسال 10 درصد گران شد و این افزایش نرخ به‌عنوان هزینه خدمات ایستگاهی روی داده است که البته این اقدام بدون اطلاع‌رسانی رسمی و با مخالفت شرکت‌های حمل و نقل ریلی صورت گرفت و قرار است در آینده نزدیک هم بیش از 20 درصد بر این قیمت‌ها افزوده شود. 

پس از افزایش نرخ بلیت هواپیما گویا این بار نوبت بلیت قطار شده است. با توجه به تنوع مسیرها و نوع واگن قطارهای مسافری، نرخ بلیت قطار یکی از متنوع‌ترین نرخ‌ها در حمل و نقل عمومی کشور به حساب می‌آید طوری‌که در یک مسیر چندین و چند نوع قطار با سرعت‌های متفاوت عبور می‌کند و این شرایط باعث افزایش انتخاب مسافران شده است. در طول چند ماه گذشته شرکت‌های مسافری از افزایش هزینه‌های خود باتوجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و نرخ بالای تورم سخن گفته‌اند و طبق اعلام مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا رسما درخواست افزایش بیش از 20 درصدی نرخ بلیت را ارائه کرده‌اند؛ درخواستی که از سوی راه‌آهن درحال بررسی و آنالیز است و طبق اعلام معاون مسافری این شرکت به تابستان امسال نخواهد رسید از این رو به نظر می‌رسد پس از افزایش 10 درصدی نرخ بلیت‌ها در چارچوب خدمات ایستگاهی، قیمت‌ها تا پایان تابستان به شکل فعلی حساب شود. قیمت‌های فعلی مسیرهای ریلی پس از اعمال 10 درصدی هزینه خدمات ایستگاهی بدین شرح است؛ مسیر تهران- مشهد که به‌عنوان پرترددترین مسیر در ایران شناخته می‌شود، تنوع بالای قطارها را در این مسیر الزامی می‌کند.

مسافران مسیر تهران- مشهد می‌توانند از بین قطارهای مختلف شامل کوپه‌ای، سالنی و اتوبوسی و البته در سطوح مختلفVIP، لوکس و معمولی انتخاب کنند. قطار پلور سبز سروش با 77 هزار تومان گران‌ترین قطار در مسیر تهران- مشهد به حساب می‌آید و پس از آن قطارهای کوپه‌ای 4 نفره با قیمت‌های بین 45 هزار تا 75 هزار تومان در این مسیر تردد می‌کنند. قیمت بلیت قطارهای کوپه‌ای 6 نفره نیز از 28 هزار تومان تا 41 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قطارهای مختلف اتوبوسی و سالنی نیز از 20 هزار تومان تا بیش از 30 هزار تومان زائران حرم امام رضا‌(ع) را جابه‌جا می‌کنند اما ارزان‌ترین سفر قطاری در این سفر 990 کیلومتری مربوط به قطار اتوبوسی درجه 2 است که با 17 هزار و 900 تومان مسافران را از تهران به مشهد و برعکس جابه‌جا می‌کند.

راه‌اندازی خط بوداپست - شیراز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به راه‌اندازی خط بوداپست- تهران- شیراز خاطرنشان کرد: این خط، توریستی است و برای جذب توریست، تخفیف‌هایی را به آنها داده‌ایم و مقصد این قطار هم شیراز است. ضمن آنکه به ما اعلام کردند تاکنون 80 بلیت این قطار فروخته شده است. پورسیدآقایی تصریح کرد: راه‌اندازی این قطار فقط جنبه مالی ندارد و مبلغ فرهنگ و امنیت ایران در جهان خواهد بود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه قیمت بلیت قطار از مهر ماه افزایش می‌یابد، گفت: تا پایان سال 100 واگن مسافری جدید و 2 هزار واگن باری به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شود. وی اظهار داشت: تاکنون 4 قطار مسافری را به‌دلیل قدمت واگن‌ها از خط خارج کردیم و برنامه داریم تا پایان سال 100 واگن مسافری جدید بازسازی شده به ناوگان مسافری اضافه شود. وی افزود: در بخش باری امیدواریم تا پایان سال 2 هزار واگن باری جدید خریداری شود، البته ممکن است همه اینها تا پایان سال وارد شبکه نشوند. پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش مهر درباره برقی کردن خطوط راه‌آهن گفت: جز برقی کردن قطار تهران- مشهد که تا پایان سال آغاز می‌شود، برقی کردن مسیر گرمسار- گرگان هم در دستور کار ما قرار دارد که در این‌باره در حال مذاکره با کشور روسیه هستیم. پورسیدآقایی با اشاره به اینکه دو خطه کردن مسیرهای ریلی اولویت ما است، گفت: امسال در مسیر بافق به اصفهان و اردکان- چادرملو دوخطه کردن مسیر را آغاز می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در خط مسافری هم دوخطه کردن اهواز- بندرامام خمینی(ره) شروع شده که در حال حاضر زیرسازی 40 کیلومتر از مسیر انجام شده است. وی با اشاره به چهارخطه کردن مسیر ریلی تهران- کرج که بخش مهمی از آن برای قطارهای بین‌شهری استفاده می‌شود، تصریح کرد: دو خط جداگانه برای تهران-کرج تامین می‌شود زیرا ظرفیت متروی کرج اشباع شده  بنابراین راه‌اندازی قطار حومه‌ای کمک زیادی می‌کند تا حمل و نقل خوبی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه دو خطه کردن مسیر کرج- قزوین را هم در برنامه داریم، افزود: پس از اینکه مسیر میانه تا تبریز راه‌اندازی شود و مسیر قزوین- رشت هم به افتتاح برسد، گلوگاه‌های زیادی را خواهیم داشت که همه اینها هم به قزوین برای رسیدن به تهران ختم می‌شود بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که دو خطه کردن تهران- قزوین این ترافیک را پوشش دهد. وی درباره برقی کردن خط تهران- مشهد تصریح کرد: قرارداد این پروژه امضا شده و از اولویت‌های دولت جدید است بنابراین قرارداد به صورت فاینانس بسته شده و مجوز شورای اقتصاد و بانک صنعت و معدن هم گرفته شده است. پورسیدآقایی تصریح کرد: اقدامات داخلی تمام شده و منتظر موافقت طرف چینی برای شروع فاینانس پروژه هستیم و تا پایان سال عملیات اجرایی آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه در رتبه‌بندی، قطارها مانند هتل‌ها، ستاره‌دار می‌شوند، اضافه کرد: سایتی را طراحی کردیم که در نیمه دوم امسال راه‌اندازی می‌شود و بر این اساس مردم در برابر خدماتی که از قطار دریافت می‌کنند به آن امتیاز می‌دهند. پورسیدآقایی افزود: اگر قطاری برخلاف آیین‌نامه‌ها خدمات لازم را به مسافر ندهد، جریمه سنگینی می‌شود و با کاهش امتیازها حتی قیمت بلیت آن هم کاهش پیدا می‌کند.

گران کردیم، گران نکردیم

با وجود انتشار رسمی نرخ‌های جدید بلیت قطار و گرانی 10 درصدی از مرداد امسال، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در این‌باره گفت: از آذر پارسال افزایش قیمتی در بخش مسافری نداشتیم اما از اول مهر امسال افزایش قیمت را به صورت قطار به قطار خواهیم داشت. شرکت‌های خصوصی نباید ضرر کنند. بخش مسافری سود زیادی ندارد، بنابراین باید با ایجاد مشوق، انگیزه آنها را افزایش دهیم. اظهارات مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره افزایش نرخ بلیت قطار در حالی است که بخش خصوصی کاملا مخالف گرانی‌هاست. در این‌باره شرکت قطارهای بخش خصوصی با انتقاد از شرکت راه‌آهن اعلام کرد دریافت این مبلغ (10درصد افزایش قیمت از مرداد) و افزودن آن به بهای بلیت مسافری، اقدامی نادرست و مخالف قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی است. بر این اساس، انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی نامه‌ای را به محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ارسال کرده بود. در بخشی از این نامه آمده است: اقدام یکجانبه شرکت راه‌آهن در افزایش بهای بلیت مسافری تحت عنوان خدمات ایستگاهی و واریز آن به حساب درآمد راه‌آهن بدون ملاحظه منافع بخش خصوصی و آثار و تبعات روانی ناشی از افزایش غیرقانونی بهای بلیت در تضاد آشکار با ضوابط بهره‌برداری و قراردادهای فیمابین بوده و نقض صریح قرارداد تلقی می‌شود که موجب تضییع حقوق شرکت‌های حمل و نقل بخش خصوصی است که استدعای رسیدگی و گرفتن تصمیم مبنی بر توقف دریافت وجوه یاد شده از مسافران را دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها