کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

سود چشمگیر دولتی ها از تعرفه بالای واردات خودرو

کدخبر:۶۳۸۲شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹:۰۴۶۰۰۷ بازدید

اکثر ایرانی ها می گویند از دست محصولات بی کیفیت و گران قیمت داخلی خسته شده اند و باید واردات خودرو آزاد شود تا بتوانند طعم سوار شدن بر خودروهای خارجی را بچشند.

اکثر ایرانی ها می گویند از دست محصولات بی کیفیت و گران قیمت داخلی خسته شده اند و باید واردات خودرو آزاد شود تا بتوانند طعم سوار شدن بر خودروهای خارجی را بچشند. آنها از صنعت خودروی داخلی به سطوح آمده اند. شاید به همین دلیل خودروسازان بدهی بزرگی به مردم داشته باشند. آنها در سال‌های گذشته به سبب انحصاری که در بازار به وجود آوردند با مردم بد تا کردند. از طرفی خودروسازان ایرانی بیش از حد بزرگ شده‌اند و پذیرش اینکه صنعت خودروی ایران انحصاری نیست، با هزار دلیل و توجیه نیز امکان پذیر نیست.

به اعتقاد مردم، تعرفه بالای واردات یکی از عوامل اصلی انحصار و یکه تازی خودروسازان است. در افکار عمومی اینگونه جا افتاده است که تنها دو نفر از تعرفه بالای واردات سود می برند: یکی خودروسازان و دیگری واردکنندگان که محصولات را با چند برابر قیمت می فروشند. در این هیاهو، عده ای می گویند تعرفه کاهش یابد تعدادی از شاغلان بیکار می شوند و عده دیگر معتقدند کاهش تعرفه برابر است با تخته شدن در صنعت خودروسازی ایران. اما در این میان دولتی ها یکی به نعل می کوبند و یکی به میخ. رییس جمهور، حسن روحانی افکاری را بر زبان می آورد که بازتاب افکار عمومی ایران در مورد صنعت خودروست. از آن سو، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت حسابی از خودروسازان دفاع می کند و خودروسازان هم پشتشان به او گرم است. روحانی خاطرش از افزایش قیمت مکدر می شود اما وزیر صنعت از اینکه خودروسازان به حقشان رسیده اند دفاع می کند! گویی قانون نانوشته‌ای برای صنعت خودرو ایران وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این صنعت به راه درست خود ادامه دهد ایران‌خودرو و سایپا در سال‌های گذشته عمدتاً به شرکت‌هایی دولتی تبدیل شده‌اند مدیران آنها به شدت اوامر دولت را در این صنعت اجرا کرده‌اند و نتیجه این بله قربان گفتن‌ها هم نیز در سال پایانی دولت قبل به «خودرو کیلویی چند؟» منتهی شد.

اما سود اصلی از تعرفه بالا را چه کسی می برد؟ خودروسازان یا وارد کنندگان؟ درحالیکه در دولت قبل مصوب شد تا تعرفه واردات خودرو، سالیانه کاهش یابد، در بودجه سال ۹۳، تعیین شد تا تعرفه واردات خودرو بدون تغییر باقی بماند! از سوی دیگر خودروسازان می گویند دولت مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده است. بنابراین شاید بتوان گفت برنده سومی هم از تعرفه بالای واردات وجود دارد و آن هم خود دولت است.

بر اساس آمار گمرک در ۴ ماه نخست سال جاری ۳۴ هزار و ۱۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۶۸۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۳۰۰ دلار وارد کشور شده است. آنطور که آمار نشان می دهند، واردات خودرو از لحاظ تعداد ۱۶۸ درصد و نیز از لحاظ ارزش دلاری ۱۵۴ درصد رشد داشته است. بنابراین بی راه نیست اگر بگوییم ایران به بهشت خودروهای وارداتی تبدیل شده است. می گویند ایران بازار اول پورشه در خاورمیانه است و این خودروی لوکس حسابی در ایران می فروشد. مازراتی هم که با فشار لابی صهیونیستی مجبور به ترک ایران شد، آینده خوبی را برای خود در ایران ترسیم کرده بود. این داستان برای لوکس های دیگر هم به همین منوال است. لازم به ذکر است که در این بهشت داراها تنها حق قدم زدن دارند. چرا که وقتی پای یک خودروی وارداتی به ایران باز می شود، قیمت آن سر به فلک می گذارد.

اما نحوه واردات به چه صورت است؟ خودروهای سواری از لحاظ تعرفه بندی به دو بخش تقسیم می شوند.

بخش اول: خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی و کمتر
این خودروها مشمول ۴۰ درصد حقوق ورودی و ۸ درصد ارزش افزوده هستند .
بخش دوم: خودروهای با موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی که ورود این خودروها فعلا ممنوع است.

هزینه ها نیز به شرح زیر است:
۱- هزینه اخذ ترخیصیه : اگر با کانتینر آمده باشد ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و اگر با بارج و به صورت فله وارد شده باشد ۲۰۰ هزار تومان

۲- پرینت اظهارنامه ، ثبت پکینگ ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک : ۲۰ هزار تومان

۳- هزینه لاک و مهر اظهارنامه : ۵ هزار تومان

۴- هزینه ی ۸ در هزار استاندارد ( ارزش ریالی خودرو * هشت در هزار )
قیمت وارداتی * نرخ ارز = قیمت ریالی
قیمت اصلی * ۸/۱۰۰۰ = هزینه

۵- ده درصد وزارت راه ( اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود )
هزینه حمل و نقل * نرخ ارز = هزینه ریالی حمل و نقل
هزینه ریالی حمل و نقل * ۱۰% = هزینه وزارت راه

۶- هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک :
ارزش سیف کالا * نرخ ارز در گمرک = ارزش ریالی کالا در گمرک
ارزش ریالی کالا * ۴۰ درصد = حقوق ورودی
(حقوق ورودی + ارزش ریالی) * ۶ درصد = مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک

۷- هزینه انبارداری : اگر کالا به بارج ارسال شده باشد هزینه های نزدیک ۲۰۰ هزارتومان و اگر با کانتینر حمل شود هزینه ای نزدیک به یک میلیون تومان بابت استریپ کانتینر ، انباردای ، جابجایی کانتینر می بایستی پرداخت کنید.

۸- هزینه دموراژ کانتینر ( تا ده روز معاف از هزینه است اما بعد از ده روز به صورت تصاعدی هزینه دموراژ به شما تعلق می گیرد. ) هزینه ای بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومان

۹- حق الزحمه ترخیص کار گمرکی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ ( بستگی به ارزش خودرو دارد و ممکن است تا ۲ میلیون تومان نیز اخذ شود )

۱۰- هزینه حمل کالا تا محل شماره گذاری

۱۱- هزینه شماره گذاری کالا
۱۰ درصد هزینه شماره گذاری که براساس کل قیمت خودرو روی دلار محاسبه میشود
برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، از این پس خودروهای سواری، ون و وانت‌‌هایی که مصرف سوخت آنها زیر ۶ لیتر است باید برای شماره‌گذاری هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده، خودروهای ۶ تا ۱۰ لیتر هزینه اسقاط ۴ دستگاه و خودروهای بالای ۱۰ لیتر هزینه اسقاط ۶ دستگاه خودرو فروسوده را پرداخت کنند.

بنابراین عایدی دولت از محل واردات ۳۴ هزار و ۱۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۶۸۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۳۰۰ دلار را می توان اینگونه حساب کرد:

۱- هزینه اخذ ترخیصیه : اگر با کانتینر آمده باشد ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و اگر با بارج و به صورت فله وارد شده باشد ۲۰۰ هزار تومان

در حالت حداقلی هر دستگاه خودرو برای هزینه اخذ ترخیصیه هر دستگاه خودروی واردات معادل ۲۰۰هزار تومان پرداخته شده است. در واقع در حالت حداقلی ۶.۸۲۶.۸۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان هزینه ترخیص برای واردات این خودروها مصرف شده است.

۲- پرینت اظهارنامه ، ثبت پکینگ ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک : ۲۰ هزار تومان
در این مرحله نیز ۶۸۲.۶۸۰.۰۰۰ میلیون تومان نصیب دولت شده است.

۳- هزینه لاک و مهر اظهارنامه : ۵ هزار تومان
عایدی دولت از این محل نیز در حال حداکثری معادل ۱۷۰.۶۷۰.۰۰۰میلیون تومان بوده است.

۴- هزینه ی ۸ در هزار استاندارد
قیمت وارداتی * نرخ ارز = قیمت ریالی
۶۸۳.۷۰۶.۳۰۰* ۳۰۰۰ (حداقل قیمت ارز) = ۲۰۵۱.۱۱۸.۹۰۰.۰۰۰

قیمت ریالی * ۸/۱۰۰۰ = هزینه
۲۰۵۱.۱۱۸.۹۰۰.۰۰۰ * ۸/۱۰۰۰ = ۱۶.۴۰۸.۹۵۱.۲۰۰

۵- ده درصد وزارت راه ( اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود ) در حالت حداقلی هزینه حمل و نقل ۱۰۰ دلار باشد
هزینه حمل و نقل * نرخ ارز = هزینه ریالی حمل و نقل
۳.۴۱۳.۴۰۰ * ۳۰۰۰ = ۱.۰۲۴.۰۲۰.۰۰۰

هزینه ریالی حمل و نقل * ۱۰% = هزینه وزارت راه

۱.۰۲۴.۰۲۰.۰۰۰ * ۱۰% = ۱۰۲.۴۰۲.۰۰۰

۶- هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک :

ارزش سیف کالا * نرخ ارز در گمرک = ارزش ریالی کالا در گمرک
۶۸۳.۷۰۶.۳۰۰ * ۳۰۰۰ = ۲۰۵۱.۱۱۸.۹۰۰.۰۰۰
ارزش ریالی کالا * ۴۰ درصد = حقوق ورودی
۲۰۵۱.۱۱۸.۹۰۰.۰۰۰ * ۴۰درصد = ۸۲۰.۴۴۷.۵۶۰.۰۰۰

(حقوق ورودی + ارزش ریالی) * ۸ درصد = مالیات بر ارزش افزوده
(۸۲۰.۴۴۷.۵۶۰.۰۰۰ + ۲۰۵۱.۱۱۸.۹۰۰.۰۰۰) * ۸درصد = ۲۲۹.۷۲۵.۳۱۶.۸۰۰

مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک
۲۲۹.۷۲۵.۳۱۶.۸۰۰ + ۸۲۰.۴۴۷.۵۶۰.۰۰۰ = ۱۰۵۰.۱۷۲.۸۷۶.۸۰۰

۷- هزینه انبارداری : اگر کالا به بارج ارسال شده باشد هزینه های نزدیک ۲۰۰ هزارتومان و اگر با کانتینر حمل شود هزینه ای نزدیک به یک میلیون تومان بابت استریپ کانتینر ، انباردای ، جابجایی کانتینر می بایستی پرداخت کنید.

در حالت حداقلی هزینه را ۲۰۰هزار تومان در نظر می گیریم: ۶.۸۲۶.۸۰۰.۰۰۰ هزینه انبار داری خواهد بود.

۸ و ۹- در حالت حداقلی فرض را بر این میگیریم که حق الزحمه ترخیص از گمرک وجود ندارد و خودروها از هزینه دمورتاژ کانتینر معاف هستند.

۱۰ – هزینه حمل کالا نصیب دولت نخواهد شد.

۱۱- هزینه شماره گذاری: ۲۰۵۱.۱۱۸.۹۰۰.۰۰۰* ۱۰درصد = ۲۰۵.۱۱۱.۸۹۰.۰۰۰
۱۲- اگر فرض کنیم برای هر کدام از این خودروها معادل ۱میلیون تومان اسقاط خودروی فرسوده باید پرداخت شود: ۳۴.۱۳۴.۰۰۰.۰۰۰





بنابراین همانگونه که مشاهده می شود، از محل واردات در حدود ۱۳۲۰میلیارد تومان نصیب دولت شده است. سودی که شاید بیش از میزان سود خودروسازان و یا حتی وارد کنندگان باشد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

علی: 1393/6/110:55:29،
81
131
ما اینجوری راضی تریم. بذار دولت بگیره لااقل نگن کمبود بودجه داریم. تا اینکه ایران خودرو و سایپا بخورن
عادل: 1393/6/111:19:26،
144
19
بعد بیاین بگین کمرگو دولت برداره ممکنه مگه دولت از این همه پول چشمپوشی کنه
GT: 1393/6/111:48:11،
147
13
\مشکل میدونی چیه اینه که اون یارویی که میاد از صنعت خودروسازی داخلی حمایت میکنه زیر پای خودش یه ماشین 200 300 میلیونی خارجی هست اونوقت میگه ماشین های داخل هیچ ایرادی نداره خو اگر نداره چرا نمیری پراید سوار بشی پژو سوار بشی ؟؟

ایران شده برده داری و دولتمردان شدن برده دار و مردم کشور هم برده به زور به بهشت میفرستنمون به زور ماشین اشغال بهمون میدن به زور . . . خیلی چیزایی که به درده خودشون نمیخوره رو بهمون میدن بعد هم میگن جامعه ما راه علی (ع) رو پیش گرفته جامعه ما راه عدالتو پیش گرفته جامعه ما ...
سيا: 1393/6/114:27:30،
66
20
جعفر شهيدي در كتابِ تاريخِ اسلام
به نظر ميرسد كه اسلام با رحلتِ پيامبر (ص) سر بر زمين گذاشت...
اميرالمومنين (ع) نهج البلاغه:
حاكمان و مسولانِ بلاد اسلامي بايد از نظر سطحِ زندگي در جايگاهي پايين تر از سطحِ زندگيِ متوسطِ جامعه باشند...
اينجا ايران است...جمهوريِ؟اسلاميِ؟ايران...
مسلمانان رو سر كيسه كنيد،خدايي هم هست،قيامتي هم هست...
پژمان: 1393/6/114:29:11،
10
38
واحد محاسبات غلطه ارقام به تومانه نه ميليارد تومان. يعني دولت شش هزار ميليارد تومان گير ش مياد نه شش هزار ميليارد ميليارد تومان
دادا: 1393/6/115:02:40،
14
22
بخور بخور ها...!
کاش به ما هم میرسد.
حسین 2: 1393/6/115:07:48،
34
14
باید کل محصولات بین 15% تا 30% کاهش پیدا کنن
این کاهش شامل همه محصولات بشه نه فقط سمند و 405 و پراید تیبا
تحریم را ادامه بدیم بیشتر نتیجه میگیریم
فرزاد: 1393/6/121:30:49،
18
13
اقای دانشمند مگه ایران خودرو وسایپا مال کجان سود دولت با کردن خون مردم تو شیشه دو طرفه اس
مجتبی: 1393/6/110:56:15،
58
20
آقای نویسنده دقت کن "سطوح" رو غلط نوشتی!!! و درستش اینه: "ستوه"
همین کارا رو می کنید که دولتیها می گن با یه مشت بی سواد طرفیم پس هرکاری دلشون خواست انجام میدن.
sina: 1393/6/112:44:34،
13
42
شما هم اگر مدرک کفایتین!! دقت کن مدرک کفایتین داشتی، الان املات همین طوری بود
محمد: 1393/6/110:58:55،
92
17
کشور ایران مثل یه تیکه گوشت شده که هر کی از راه میرسه یه قسمتشو میکنه میبره.
مهرداد: 1393/6/215:05:18،
35
31
گوشتی که صاحاب نداره باید بکنن
نم: 1393/6/110:59:50،
58
14
دو درصد بیا روش که مالیات بر ارزش افزوده % شده
حسام: 1393/6/111:14:56،
36
18
خب به نظر من برای اینکه با کیفیت مزخرفه خودروهای داخلی مقابله بشه باید تعرفه ها کاهش پیدا کنه. دولت باید فکر سلامتی مردم باشه و به نظر من این سودش اگه نصف بشه به خدا مشکلی پیش نمیاد عوضش مردم ازش راضی میشن و اعتماد می کنن
مسعود : 1393/6/111:15:07،
26
19
حالا باز هم بگید دولت باید تعرفه واردات رو برداره ...اخه چطور این کارو میکنه اونم وقتی که دولت این هم بدهکاری داره
matin: 1393/6/111:16:22،
27
16
تو توپ بریزی میترکه
یه بدشانس ایرانی : 1393/6/111:16:56،
37
13
کشورها از چی پول تولیز میکنن کشور ما چه جوری میچاپه
سلام: 1393/6/111:21:01،
17
88
این خودروها کاملا غربی هستند و ما غرب گرا نیستیم ما به محصولات داخلی اکتفا میکنیم و افتخار میکنیم این محصولات دستاورد مهندسان ایران-زمین هستند.ما باید پشتوانه مجلس باشیم و از اقتصاد داخلی حمایت کنیم ...بله بله...این مقاومت باعث شده که محصولات ایران خودرو زیاد بشه
:D

ایران جیب عزیز شعار من رو جدی نگیر الان بیایی از پارکینگ ما عکس بگیری همه خودروها همش بالای 200 میلیون....
البته من دوچرخه دارم
اينده بيت: 1393/6/115:24:24،
35
20
همين ها كه ميگي غربي هستن رو نوه و نتيجه هات با هزار منت مونتاژ شده با قطعات چيني و بي كيفيتشو از خودرو ساز هاي داخلي ميخرن بعدم اونا هي تحريم ميكنن هي خودرو ساز ها ميرن منت كشي
amir: 1393/6/111:23:41،
31
9
ماشاالله به سواد: آنها از صنعت خودروی داخلی "به سطوح" آمده اند.به ستوه نه به سطوح
مهدی: 1393/6/111:24:14،
34
15
دولت اگه تعرفه رو کاهش بده صد درصد واردات افزایش می یابد در نتیجه در آمد بیشتری نصیب دولت می شود. اما مشکل اینه که در آمد دولت از خودرو های ساخت داخل خیلی بیشتره!
اشکان: 1393/6/111:24:15،
28
13
خوب معلومه دیگه حامی اصلی لگن سازا کیه؟

کی میخواد که کیفیت خودرو داخلی هر روز بدتر از دیروز باشه؟

در واقع خود دولته و هیچ وقت هم اوضاع درست نمیشه.
شهروند ایران: 1393/6/111:25:30،
30
15
اینکه خودش به تنهایی یکسال پرداخت یارانه رو تامین میکنه دیگه این همه گریه و زاری برای ندادن یارانه چیه!!!
shokri: 1393/6/112:20:27،
29
15
ابنا خودروی داخلی رو گرون کردن تا خودروی خارجی براشون صرف کنه اینا برنج رو هم همینجوری گرون نکردن یا مرغو اینا همش زیر کار دولتی هاست

روحانی تو هم دستت توکاره؟

اگر نه پس این چه وضعش هست

این چه حکمتیه

فک نکنم این ایران تو رییس جمهور بعدی هم درست بشه

عقل دارین برین از این مملکت تا ..
حامد: 1393/6/112:32:55،
18
16
آخی...خب وقتی پول نفت میاد سر سفره مردم و وضع مردم توپه بیچاره دولت که نمیشه گرسنه بمونه
pepan: 1393/6/112:48:55،
19
11
خب چرا میاد میگه ما تو فروش نفت باید بیشتر صرفه جویی کنیم با این درآمد لزومی به فروش نفتتون نیست...
ببین ارقام رو پدر ما رو در آوردین با این هزینه ها...
اینه اسلام؟این مذهب؟
اینه ایمان؟
علی: 1393/6/113:34:36،
24
21
آقای روحانی جان مادر ، زن و بچه ات و تو را به جان نازنین امام زمان(عج) این تعرفه خودرو را کم کن ،آقای روحانی تو را به اسما حسنی یاد شده در قرآن کریم ، تعرفه را کم کن ،تو را به حقیقت اسلام تعرفه ها را کم کن ،حداقل اگر 0 نمیکنی ،لااقل 10 درصد کم کن.
پژمان: 1393/6/114:28:02،
10
20
واحد محاسبات غلطه ارقام به تومانه نه ميليارد تومان. يعني دولت شش هزار ميليارد تومان گير ش مياد نه شش هزار ميليارد ميليارد تومان
بنده خدا: 1393/6/115:14:04،
16
22
ازهمه طرف دولت ازمردم میکنه داخل هیچ کشوری گمرکی نمیگیرن فقط داخل ایران 150درصد ازمردم میگیرن
کامران: 1393/6/116:36:13،
10
16
به سطوح آمده اند؟
یا به ستوه آمده اند؟
شما از خودرو سازها بدتر هستید
یواش: 1393/6/116:41:47،
17
27
من 3 سال دیگه به احمدی نژاد رای میدم دوباره !!!

حداقل اگه کاری می کرد ترسی نداشت و می گفت!!!

دولت روحانی چی؟؟؟ با شیب ملایم داره فقط میکنه تو پاچه ملت!!
,وحید: 1393/6/118:40:07،
20
13
مردم ایران با جان و دل خون دادنوانقلاب کردند 8سال زیر آتش دشمن از این مملکت دفاع کردند صدها هزار جوان بی گناه بخاطر این مملکت تکه تکه شدند .آیا حق این مردم این نیست که در رفاه و آسایش ومثل یک انسان در این مملکت زندگی کنند؟؟

لعنت خداوند بر ظلم و ظالم
امی: 1393/6/119:54:33،
16
47
رئیس جمهور محترم شما قول داده بودید که ارزانی و آسایش برای مردم به ارمغان میارید پس چی شد حداقل تعرفه وتردات خودرو را بهحداقل برسون تا تاثیر مستقیمی بر روی زندگی مردم داشته باشد، خواهش میکنم
52: 1393/6/120:39:42،
10
13
GT: 1393/6/1 11:48:11،
85 رای مثبت
1 رای منفی
\مشکل میدونی چیه اینه که اون یارویی که میاد از صنعت خودروسازی داخلی حمایت میکنه زیر پای خودش یه ماشین 200 300 میلیونی خارجی هست اونوقت میگه ماشین های داخل هیچ ایرادی نداره خو اگر نداره چرا نمیری پراید سوار بشی پژو سوار بشی ؟؟

ایران شده برده داری و دولتمردان شدن برده دار و مردم کشور هم برده به زور به بهشت میفرستنمون به زور ماشین اشغال بهمون میدن به زور . . . خیلی چیزایی که به درده خودشون نمیخوره رو بهمون میدن بعد هم میگن جامعه ما راه علی (ع) رو پیش گرفته جامعه ما راه عدالتو پیش گرفته جامعه ما ...
شیرمرد: 1393/6/201:47:50،
12
17
اقا جان قیمت خودرو باید ارزان شود یک
تعرفه واردات خودرو باید کم شود سه
والسلام
Pouya: 1393/6/203:12:57،
10
11
بخاطر سايپا ايران خودرو تو ايران هر هفته ب اندازه ي هفته جنگ اسراييل فلسطين كشته ميدم اون وقت ميگن هيچ مشكلي نيست
اين دولت اگه ب فكر مردم باشه اگه به فكر جوان ها ايران باشه كه گمرك ازاد ميكرد تا رقابتي بشه بين ايران خودرو سايپا با كمپاني هاي ديگه اونوقت صنعت كشور خودمونم پيشرفت ميكرد تا ( رقابتي نباشه پيشرفتي نيست )
نفت داريم گاز داريم معدن داريم هر منبع درامد كه هست داربم حاظر نيستن بخاطر جون مردم جوان ها از سود اين بگذرن واقعا جاي تاسف ...
س: 1393/6/213:32:37،
8
27
خدایا یک پراید قسمت ما کن بریم توجاده بمیریم از این دنیا خلاص بشویم
m: 1393/6/301:38:25،
10
14
سلام به ستوه و نه به سطوح
001: 1393/6/400:32:28،
10
11
خخخ

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما