کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زنگ خطر گرانی مسکن به صدا درآمد


کد خبر : ۶۳۶۶پنجشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶:۵۷۱۶۱۰۶ بازدید

ایجاد تورم در بازار به دلیل افزایش تقاضا و کمبود تولید با پرداخت وام خرید ...

در حالی دولت کارنامه موفقی در کاهش نرخ تورم در یک‌سال اخیر داشته که با درخواست وزیر راه و رئیس کل بانک مرکزی در پرداخت ۵۰ درصدی ارزش واحد مسکونی در قالب تسهیلات، زنگ خطر افزایش قیمت مسکن و به تبع آن افزایش تورم به گوش می‌رسد. به گزارش تسنیم، کنترل تورم یکی از وعده‌های انتخاباتی روحانی بود و تیم اقتصادی دولت یازدهم نیز در یک‌سال اخیر تمام تلاش خود را به کار بسته تا در گام اول از افزایش تورم در کشور جلوگیری کرده و در گام دوم زمینه‌های کاهش تورم را فراهم کند. نتیجه عملکرد دولت در این بخش کاهش تورم عمومی به 3/25 درصد در تیرماه و کاهش تورم نقطه به نقطه نیز (تیرماه) به 6/14 بوده است. البته دولت وعده داده تورم عمومی کشور را به زیر 20 درصد طی سال جاری کاهش دهد که با توجه به عملکرد دولت تدبیر و امید پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 93 تورم به زیر این رقم و حتی ارقام پایین‌تر نیز کاهش یابد.

اگرچه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور در بازه زمانی مرداد 92 تا مرداد 93 تقریبا می‌توان با قاطعیت گفت دولت می‌تواند تورم را به کمتر از 20 درصد کاهش دهد اما نامه‌نگاری وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی به رئیس‌جمهوری نگرانی‌های عمیقی را درباره بر باد دادن زحمات دولت در یک سال اخیر باعث شده است. 3 روز پیش عباس آخوندی و سیف در نامه‌ای به دکتر روحانی خواستار شکل دادن وسیع به صندوق‌های پس‌انداز و تاسیس گسترده موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «راه‌حل جهانی، خرید مسکن با ودیعه کم، با اقساط بلندمدت و «در استطاعت» و از محل پس‌اندازهای آتی خانوارهاست؛ آنچه در اصطلاح بانکداری «تسهیلات رهنی» نامیده می‌شود. در کشورهای پیشرفته نظام بانکی به‌مدد بازار سرمایه توسعه یافته به‌خوبی از عهده تأمین مالی این نوع مسکن برآمده است. در ایران نیز در حال حاضر مقامات پولی و مالی کشور، این نکته را تایید می‌کنند که گسترش بازار رهن باعث تقویت «تقاضای مؤثر» می‌شود، نظم پس‌اندازی در خانوارها ایجاد می‌کند، موجودی مسکن کشور را افزایش می‌دهد و در واقع این گسترش از ستون‌های اصلی حل معضل مسکن است. برای راه‌اندازی بخش مسکن باید حداقل حدود 50 درصد از ارزش واحد مسکونی به خانوارهای هدف تسهیلات اعطا شود.» یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره نامه آخوندی و سیف به رئیس‌جمهوری گفت: واقعیت آن است که پرداخت وام خرید مسکن به دلیل اینکه تولیدی در این حوزه وجود ندارد در نهایت منجر به افزایش تقاضا و ایجاد تورم در بازار مسکن خواهد شد. فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: در بخشی از نامه وزیر راه و شهرسازی تاکید شده که در کشورهای پیشرفته نظام بانکی به‌مدد بازار سرمایه توسعه‌یافته به‌خوبی از عهده تأمین مالی این نوع مسکن برآمده است اما این روش فقط در آمریکا روی داده و در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در این کشور شاخص تراکم در واحد مسکونی زیر 9 دهم درصد بوده به عبارت دیگر به ازای هر 100 واحد مسکونی 85 خانوار وجود دارد اما در ایران به ازای هر 100 واحد مسکونی 106 خانوار متقاضی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه شرایط ایران از اساس با شرایط دنیا به‌خصوص آمریکا متفاوت است، بیان کرد: در همه کشورها بازار مسکن را به وسیله تحریک عرضه و تولید از رکود خارج می‌کنند و به هیچ عنوان به سمت تحریک طرف تقاضا نمی‌روند. به‌عنوان نمونه در کشوری مانند استرالیا تا 3 برابر وام خرید تسهیلات ساخت به متقاضیان پرداخت می‌شود. این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد:‌ فرمول مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی یک فرمول جهانی نیست و فقط در آمریکا آن هم به دلیل یادشده اجرا می‌شود. به گزارش تسنیم، باید این واقعیت مد نظر مسؤولان و تصمیم‌گیران اقتصاد کشور قرار داشته باشد که در شرایط کنونی اقتصاد خانوارها توان پس‌انداز کردن را ندارند- مساله‌ای که گویا به دلایلی توسط امضاکنندگان نامه «تاسیس گسترده موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» نادیده گرفته شده است- از سوی دیگر دولت نیز توان پرداخت سود یارانه‌ای از محل وجوه اداره شده را ندارد و سود یارانه‌ای مورد نظر وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی در نهایت از محل درآمدهای عمومی یا از طریق بانک مرکزی تامین خواهد شد. به‌طور قطع سیاست‌های مدنظر آخوندی، رهاوردی جز تورم بخش مسکن و تسری آن به سایر بازارهای اقتصادی برای کشور نخواهد داشت، اتفاق تلخی که در دوران وزارت سعیدی‌کیا (دولت نهم) با افزایش تسهیلات خرید مسکن و تحریک تقاضا روی داد و بازار مسکن دچار تورم سرسام‌آوری شد. نامه‌نگاری وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی به رئیس‌جمهوری حکایت از آن دارد که دولت فعلا مخالف برنامه و نظر این دو مسؤول برای بخش مسکن است. بدون شک با موافقت احتمالی با درخواست‌ آخوندی و سیف در افزایش وام خرید مسکن، تلاش‌ها و دستاوردهای دولت در زمینه کنترل و کاهش تورم طی یک‌سال اخیر بر باد می‌رود.

تورم اجاره مسکن 20.9 درصد شد

طی 3 ماه نخست سال جاری شاخص بهای مسکن اجاره در مناطق شهری ایران در 12 ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۳ نسبت به 12‌ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۲ معادل 9/20 درصد افزایش داشته است.  به گزارش تسنیم، نتایج بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در 3 ماهه اول سال 1393 به عدد 1/148 رسید که نسبت به 3 ماهه قبل معادل 3/2 درصد و نسبت به 3 ماهه مشابه سال قبل 9/18 درصد افزایش یافته است. گفتنی است این شاخص در 12 ماه منتهی به خرداد ماه 1393 نسبت به 12‌ماه منتهی به خردادماه 1392 معادل 9/20 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای مسکن اجاری در 3 ماه اول سال 1393 نسبت به 3 ماه قبل، در همه استان‌های کشور افزایش یافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها