کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

پرش جسورانه با انتقال آب دریای مازندران به کویر

کدخبر:۶۲۴۳چهارشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲:۲۴۱۴۰۴۰ بازدید

دریای مازندران 26 متر از سطح اقیانوس و دریاهای آزاد پایین‌تر است، همزمان سطح متوسط کویر لوت تقریبا 300 متر از سطح دریاهای آزاد ...

برای پرکردن دو دریاچه در کویر لوت و دشت کویر نیاز به انتقال آب از دریای مازندران به کویر است. دریای مازندران ۲۶متر از سطح اقیانوس و دریاهای آزاد پایین‌تر است، همزمان سطح متوسط کویر لوت تقریبا ۳۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد پایین‌تر است. یعنی برای انتقال آب نیاز به لوله‌کشی و پمپ نبوده و با احداث یک تونل آبرسانی زیرزمینی از زیر رشته کوه‌های البرز و به دور از کانون‌های آتشفشانی، می‌توان این امر را به سرانجام رساند. طول این لوله مطابق با مسیریابی مناسب بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر خواهد بود.

مساحت کنونی کویر لوت ۵۱هزار کیلومترمربع و مساحت دشت کویر (کویر نمک) معادل ۷۷هزار‌کیلومترمربع است. پس از پرشدن کویرها از آب، سطح آب دریاچه‌های پیشنهادی از پایین‌ترین نقطه کوه‌های جنوبی کویر لوت بالاتر نخواهد آمد مگر اینکه دیوارهایی شبیه سد در برخی شکاف‌های کوه ساخته شوند. با محاسبه پستی‌وبلندی‌های موجود در این کویر‌ها پیش‌بینی می‌شود که عمیق‌ترین نقطه دریاچه در زمان پرشدن بین ۲۵۰ تا ۳۰۰متر باشد.

کیفیت آب دریای مازندران

هزاران سال قبل دریای مازندران بخشی از اقیانوس بود و آب آن‌هم به همان درجه حاوی نمک بود. با جداشدن این بستر آبی از اقیانوس و جاری‌شدن آب‌شیرین در آن، غلظت نمک آب کاهش یافت. آب دریاچه مازندران شیرین نیست ولی کیفیت آب آن با آب دریاهای آزاد همچون خلیج‌فارس و دریای عمان بسیار متفاوت است. ترکیب شیمیایی دریای مازندران از نوع منیزیم، کلسیم و سولفات است و میزان نمک‌های محلول آن بین ۱۲ تا ۱۳ گرم در لیتر است که به تقریب، یک‌سوم شوری آب دریاهای آزاد و اقیانوس‌هاست.بنا بر یک پژوهش مشترک، پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، موسسه خاک‌شناسی ایران و دانشگاه گریفیث استرالیا، ترکیب ۵۰-۵۰ آب دریای مازندران و آب‌شیرین رودخانه‌ها یا منابع زیرزمینی قابلیت استفاده در کشاورزی را دارد بدون اینکه نیاز به تصفیه یا شیرین‌کردن آب دریا باشد.

ذخیره آب دریای مازندران

در حال حاضر ۱۳۰ رودخانه بزرگ و کوچک به دریای مازندران منتهی می‌شوند که بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین آنها رودخانه ولگاست و نزدیک به ۸۰درصد آب آن را تامین می‌کند. مساحت دریای مازندران ۳۷۱هزار کیلومترمربع و ذخیره آب آن 78هزارو۲۰۰ کیلومترمکعب است. در مقام مقایسه، ذخیره آب دریای مازندران، سه‌ونیم برابر ذخیره آب پنچ دریاچه بزرگ در شمال آمریکاست.دریای مازندران از طریق ولگا و همچنین کانال ولگا-دان که مجهز به حوضچه‌های تنظیم سطح آب و برقراری هم‌ترازی آب است، به‌طور غیرمستقیم به دریای بالتیک و دریای سیاه ارتباط دارد ولی این کانال‌ها در فصل زمستان قابل کشتیرانی نیستند. به وسیله این کانال‌ها حجم ورود آب به دریای مازندران قابل کنترل است و می‌توان کمبود احتمالی آب را با ورود آب بیشتر تامین کرد.

استفاده از آب دریای خزر برای پرکردن دریاچه‌های موردنظر در کویر‌های ایران هیچ خطر زیست‌محیطی برای دریای خزر ایجاد نمی‌کند به این دلیل که آب موردنیاز به مرور و طی قریب به دوسال تامین خواهد شد. مضافا، این پروژه قابلیت مهار و هدایت آب جاری در رودخانه‌های زیرزمینی واقع در لایه‌های تحتانی کویر را دارد که هم‌اکنون به دریای عمان می‌ریزد. با هدایت این آب به دریاچه‌های آتی می‌توان از یک منبع آب‌شیرین برای پرکردن آب دریاچه نیز بهره برد.از قبل قابل پیش‌بینی است که بخش مهمی از آب واردشده تبخیر خواهد شد تا اینکه رطوبت موجود در فضای فلات مرکزی ایران افزایش یافته و ابرهای باران‌زا در آن پدید آیند. با شروع بارندگی، آب موردنیاز مناطق مرکزی ایران تامین شده و بسترهای زیرزمینی، مجددا پر خواهند شد. تداوم بارندگی نهایتا به تامین آب‌شیرین دریاچه‌ها کمک خواهد کرد در عین‌حالی‌که کانال انتقال آب از دریای مازندران پس از پرشدن دریاچه‌ها تنها در صورت کاهش سطح آب دریاچه‌ها و به‌عنوان یک منبع ذخیره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ویژگی‌ها و فواید اجرای طرح

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به برخی ویژگی‌ها و فواید اجرای این طرح پرداخته است، از‌جمله:«توسعه کشاورزی، شیلات و ایجاد مراکز صنعتی و همچنین اشتغال دوران ساخت و بهره‌برداری، از پیامدهای مطلوب و بالقوه طرح می‌باشند که توزیع جمعیت و منابع را به صورت متعادل‌تر به دنبال خواهد داشت» (ص ۸). کانال‌های این مسیر «دارای عرض ۲۰۰متر و عمق ۲۷ تا ۳۱متر خواهد بود که عرض آن در طول مسیر با توجه به ویژگی‌های منطقه به میزان ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر تغییر می‌کند. این ابعاد به کشتی‌های نفتکش ۳۰۰ هزار تنی اجازه ورود به کانال را خواهد داد. پیش‌بینی اولیه بیانگر این است که روزانه تا ۱۰میلیون بشکه نفت خام، ۱۰ تا ۲۰میلیون گالن فرآورده‌های نفتی و حدود پنج تا ۱۰میلیون تن کالا از این کانال تردد خواهد نمود.»

با ساختن کانال‌های تزانزیت کالا به‌لحاظ ظرفیت کشتیرانی این کانال قابلیت عبور کشتی‌های باری و نفت‌کش تا ظرفیت سه‌هزار تن را داشته و به‌لحاظ حجم حمل‌ونقل ظرفیت انتقال دومیلیون تا ۷۰میلیون تن کالا و سوخت فسیلی را در سال بر اساس عرض و عمق کالا خواهد داشت.اجرای این طرح «این امکان را ایجاد می‌کند که مناطق مستعد رشد و دارای منابع زیرزمینی ایران مرکزی که در یک بن‌بست جغرافیایی واقع شده‌اند از طریق اتصال به آبراه در چرخه اقتصادی داخلی و بین‌المللی قرار گیرند». «نتایج و پیامدهای سیاسی و امنیتی ناشی از اجرای طرح در عرصه‌های بین‌المللی و تثبیت موقعیت استراتژیک ایران با ایجاد راه ترانزیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»«ایجاد اشتغال، درآمد، زنده کردن زندگی طبیعی جدید در حدود یک‌چهارم از خاک‌های (ایران) و از همه مهم‌تر کنترل انتقال حجم قابل‌ملاحظه‌ای از نفت توسط ایران، شرایط اقتصادی و سیاسی ایران را کاملا دگرگون خواهد کرد.»  

در صفحه ۲۲ گزارش به چند امتیاز دیگر اجرای این طرح می‌پردازد: فراهم‌آوردن نزدیک به دومیلیون شغل در ایران، تولید و دستیابی به آب آشامیدنی، فراهم‌کردن آبرسانی و مبارزه با خشکسالی، بهبودبخشیدن محیط‌زیست و وضع آب و هوا در بخش خشک و کویری خاور ایران، پدیدآوردن بندر آزاد در میانه ایران و شکوفایی بازرگانی، گسترش چشمگیر دریانوردی و صنعت کشتی‌سازی.به‌لحاظ اقتصادی کاهش تورم با به کارگیری و هدایت نقدینگی سرگردان در این پروژه عمرانی، ایجاد تعادل و آرامش در اقتصاد، فروش اوراق قرضه ملی و تخصیص درصدی از درآمد نفت به این پروژه را می‌توان از دیگر فوايد اقتصادی این پروژه نام برد.

پرورش ماهی

دریای مازندران میزبان یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهی‌های گرانبها در دنیاست. در سواحل جنوبی دریای مازندران و رودخانه‌های منتهی به این سواحل بیش از ۷۸ گونه و ۴۸ زیر گونه از ۱۷ خانواده آبزیان شناسایی شده و ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند. ۹۰ درصد خاویار دنیا از ماهیان خاویاری این دریا استخراج می‌شود. حتی در دریاچه ارومیه با غلظت شوری ۲۰ برابر دریای خزر گونه‌های ماهی معروف به سخت‌پوستان در آن زندگی می‌کنند. در مجموع ۲۶‌گونه ماهی در دریاچه ارومیه زیست می‌کنند.آب دریاچه‌های آتی در محل کویرهای فعلی ایران مکان مناسبی برای پرورش انواع ماهی‌هاست و می‌تواند یک منبع لایزال تامین مواد غذایی برای مردم ایران شود. حتی اگر کیفیت آب آن همانند آب دریای مازندران باقی بماند قابلیت پرورش ماهی‌های مشابه در آن موجود خواهد بود.

آزمایشی برای مبارزه با فساد مالی

در صورت تمایل افکار عمومی به اجرای این طرح و موافقت مجلس و دولت، این پروژه را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه بخش خصوصی در تاریخ ایران قلمداد کرد. موفقیت این طرح مشروط به عدم دخالت دولت و نهادهای شبه‌دولتی در مرحله اجرای طرح و دورنگه‌داشتن کانون‌های رانت‌خواری و فساد اقتصادی از آن است. اساسا سرمایه‌داران خارجی تنها در شرایطی در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند که از دخالت دولت و نهادهای نظامی و شبه‌نظامی و کانون‌های رشوه‌خوار آسوده‌خاطر باشند.با گرفتن ضمانت بانکی در تضمین اجرای موفقیت‌آمیز طرح، خطری متوجه مردم ایران نخواهد بود و دولت ایران به‌عنوان نماینده مردم می‌تواند شرایط خود را برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح پیشنهاد کرده و با سرمایه‌گذاران مذاکره کند. پیمانکار آمادگی دارد موفقیت این طرح را با ضمانت‌های قوی بانکی که توسط بانک‌های سوییسی ارایه می‌شوند تضمین کند. در این حالت هیچ دغدغه و نگرانی‌ای برای صدمه به منافع ملی وجود نخواهد داشت و در صورت عدم موفقیت طرح، دولت ایران می‌تواند تمامی ضمانت‌های مالی را مطالبه کند.

کانال نیکاراگوئه، تحقق یک رویا

۱۶ تیر ۱۳۹۳ دانیال اورتگا، رییس‌جمهور چپگرای نیکاراگوئه قرارداد ساخت یک کانال کشتیرانی را با وانگ جینگ، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری چینی به امضا رساند. بر اساس این قرارداد کانالی به طول ۲۷۸ کیلومتر دو اقیانوس اطلس و آرام را از طریق خاک نیکاراگوئه متصل می‌کنند که قابلیت عبور کشتی‌های عظیم باربری را خواهد داشت. این کانال در آینده رقیب کانال پاناما خواهد شد که ظرفیت محدودی برای عبور کشتی‌های باربری دارد.هزینه ساخت این کانال ۴۰میلیارددلار است که تماما به‌وسیله فاینانس بین‌المللی توسط بانک‌ها و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف ازجمله چین و آمریکا تامین خواهد شد. قرار است عملیات ساختمانی این پروژه در آذرماه ۱۳۹۳ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد.

دغدغه‌های محیط‌زیستی

تابه‌حال هر موقع صحبت از طرحی به‌منظور تبدیل کویر‌های ایران به دریاچه یا انتقال آب دریاهای آزاد و دریای مازندران به دیگر مناطق ایران و کویر مطرح شده عده‌ای به مخالفت با آن برخاسته و اجرای آن را مضر برای محیط‌زیست می‌دانند. استدلال این گروه بر این منطق استوار است که انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر دستکاری در نظام هیدرولوژیکی طبیعت است و نباید اجرا شود. مدیران و کارمندان سازمان محیط‌زیست کشور نیز اغلب جزو همین دسته هستند.  انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر در تمام طول تاریخ تمدن بشر جریان داشته است. هزاران کیلومتر قنات‌های ایران که آب بستر‌های زیرزمینی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کردند نمونه گویای این قبیل طرح‌های عمرانی است. قنات‌ها علاوه بر انتقال آب باعث رونق کشاورزی و صنعت در بسیاری از شهرهای ایران شدند که بدون آب متروک می‌شدند.  هم‌اکنون ۷۰درصد آب مصرفی کلانشهر لس‌آنجلس از طریق سه کانال مختلف از مناطقی واقع در ۴۰۰ تا ۸۰۰کیلومتری این شهر تامین می‌شود و همین موضوع باعث شکوفایی شهر لس‌آنجلس شد وگرنه جمعیت ۱۲میلیونی این کلانشهر سال‌ها قبل با مشکل کمبود آب مواجه شده بودند.

وظیفه کارشناسان و دانشمندان محیط‌زیست یافتن راهکارهای مناسب برای کاستن از آثار و صدمات پیش‌بینی‌نشده تغییرات هیدرولوژیکی در مناطق آبرسانی است. کسانی که با این قبیل طرح‌ها مخالفت می‌کنند خوب است دلایل مستدل علمی خود را که توسط موسسات معتبر علمی و پژوهشی تهیه و تایید شده ارایه دهند تا مورد نقد قرار گیرد. اغلب مخالفت‌ها بیش از آنکه دارای پشتوانه علمی باشد متکی بر برداشت‌های شخصی و دیدگاه‌های سلیقه‌ای است.
آیا این واقعیت که هوای ایران همواره به‌سمت گرم‌شدن است غیرقابل انکار است؟
آیا این واقعیت که بارندگی در ایران کاهش یافته و بسیاری از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و بستر آب‌های زیرزمینی خشک شده یا در حال خشک‌شدن هستند غیرقابل انکار هستند؟
آیا این واقعیت که کویر‌های ایران در حال پیشروی بوده و مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور به مرور خالی از سکنه می‌شوند غیرقابل انکار است؟
آیا این واقعیت که کویر‌های ایران در گذشته دریاچه بوده‌اند غیرقابل انکار است؟
پس چه اشکالی در بازگرداندن آب به کویرهای ایران وجود دارد و حتی در بدترین حالت، چه چیزی از دست می‌رود؟

پرش جسورانه

جامعه و اقتصاد ایران نیازمند تنشی عظیم و یک پرش جسورانه است تا شکوفا شده و تمامی ظرفیت‌های خود را آشکار و بهره‌ور کند. اهمیت تامین آب ایران در قرن بیست‌ویکم بیش از اهمیت ملی‌کردن نفت در قرن بیستم است. اینک مصدقی لازم است که حول این موضوع اجماع ملی ایجاد کرده و عظیم‌ترین پروژه آبیاری و آبادانی ایران را محقق کند.
 

علی فراستی. عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

دلسوز: 1393/5/2207:58:18،
417
102
با سلام
آسیاب به نوبت
اول دریاچه ارومیه رو پر آب کنید که غرب تا شرق کشور را با نمک و سرطان تهدید میکنه بعد به فکر آبادانی کویر و تبدیل آن به بهشت نمایید.
مهندس رامین: 1393/5/2209:16:37،
261
71
من دوست دارم نظر کسایی که به این کامنت نظر منفی دادند رو بدونم، به دور از سانسور سیاسی و خبری وضعیت دریاچه ارومیه مطمئن باشید اثرات این فاجعه تا تهران و حتی شمال کشور رو در بر خواهد گرفت
کیان: 1393/5/2209:51:19،
160
54
این طرح دوره احمدی نژاد کلید خورد که ما فکر کردیم با رفتنش حذف میشه ولی ریس جمهور دوم هم سمنانی از اب در اومد و طرح اجرا میشه!!!!
کامبیز: 1393/5/2210:16:51،
86
43
یاد داستان کوزه ی روغن افتادم!!!
مواظب عصا باش نخوره به کوزه که همه ی طرح ها خراب میشه...!!!
m: 1393/5/2210:25:03،
155
49
دلیر مردان ایران خودتون رو برا یه بخور بخور حسابی اماده کنید
پیشا پیش خسته نباشید و خدا قوت میگم بهتون ای مال خوران
صدای داد مردم: 1393/5/2210:26:54،
103
55
اینائی که فرستادیم مجلس مثلا نمایندن ؟؟؟؟ دارن چیکار میکنن ؟؟

این چه کاریه ؟ حتما پیمانکاری خودشون برداشتن شک نکنید ..

مرگ بر بی تدبیر !
صمذ افا: 1393/5/2210:31:35،
99
42
هیشکی نمیتونه مثل مردم ایران تو این پروزه ها بخور بخور کنه هیشکی
مجتبی: 1393/5/2210:38:02،
125
130
تو رو خدا این کا رو نکنین!!!
من خواب دیدم که آب دریای سیاه،به رنگ سیاه دراومده!رفتم پیش یه کسی که کارشناس بررسی خواب بود.به من گفت:درستی خوابت در اینه که چون با رسیدن آب به دو کویر ما نیمی از آن بخار می شود.پس باید آب بیشتری به آنجا سرازیر شود که کاهش آب خزر را در پی خواهد داشت.برای جبران کمبود آب خزر،از آب دریای بالتیک و سیاه استفاده خواهد شد.پس آب این دو دریا نیز کاهش خواهد یافت و چه بسا خشک شوند.
محمد: 1393/5/2210:38:45،
162
61
آقا میدونم الان همه منفی بارونم میکنین ولی چرا عربا اسم خلیج فارسو عوض میکنن رگ غیرتمون میزن بیرون ولی خودمون دریاچه کاسپین رو میگیم مازندران و خزر کسی هم اعتراض نمینه؟
حسین 8: 1393/5/2212:06:32،
71
40
اين طرح يك طرح روسي مي باشد تا آرزوي پترزكبير و ارتباط روسيه به درياي آزاد تحقق يابد.
وکیل: 1393/5/2212:13:48،
51
93
دوستان من خودم به شخصه از زبان یک کارشناس در رادیو شنیدم که دریاچه ارومیه دارای دهها چاه است که مانند غدد سرطانی در بدن انسان عمل می کنند و حتی با تخصیص سرمایه ای هنگفت باز هم امکان احیا دریاچه ارومیه برای طولانی مدت نیست .... البته متاسفانه...
REza: 1393/5/2212:56:55،
73
33
بزرگ راه تهران شمالش دیگه تبدیل شده به آثار باستانی این طرح که دیگه جای خودش داره
در جواب اقای محمد: 1393/5/2214:11:33،
56
28
جسارتا به عرض میرساند که دریای سیاه وبالتیک به ابهای ازاد وصلن وابشون به این راحتیا کم نمیشه!!!!حالا کم شدن اب خزر رو بگین باز یه چیزی
در جواب اقای محمد: 1393/5/2214:24:03،
54
46
در ضمن کاسپین تلفظ خارجی کلمه قزوینه که در قدیم نام دریای خزر بوده و مازندران هم که کاملا ایرانیه...پس کلا این اسامی تغییری در هویت دریا ایجاد نمیکنه
مهرداد: 1393/5/2217:40:13،
116
52
خزر خزر خزر خزر ، بازم بگم ؟
فريد: 1393/5/2220:20:14،
61
36
اولا اين طرح ربطي به دوره احمدي نژاد نداره و از قبل از انقلاب هم مطرح بوده و در دانشگاهها به عنوان يه طرح آبرساني تدريس مي شده و احمدي نژاد كلنگشو زد كه به نام خودش ثبت كنه.
دوماٌ اين تحقيقات كه انجام شده خيلي سطحي بوده و ناقصه . نوشته چون آب درياي خزر شور نيست مي شه انتقال داد و از آن استفاده كرد. اين درست ، ولي توجه نشده كه خود كوير لوت منبع عظيم نمك و شوري بوده كه وقتي هر آبي به آن برسه هم بسيار شور و غليظ خواهد شد مثل درياچه اروميه و هم به جهت نوع محيط كه در بين ما زمين شناس ها و معدن كارها به محيط اواپوريت معروف هستند ، هر آبي به آن اضافه شود 2 برابر تبخير صورت مي گيرد.
گلستانی: 1393/5/2317:03:43،
83
35
لطفا سری به تالاب گمیشان در شرق خزر بزنید تا ببینید کم از ارومیه ندارد
این تالاب الان خشکه اگه طرح رو اجرا کنن چی میشه
علی: 1393/5/2317:31:30،
54
33
این طرح حتی به فکر پت و مت هم نمیرسه!
بهنام: 1393/5/2412:42:10،
116
31
دوستی که در جواب آقای محمد نوشتید

1- کاسپین اسم خارجی قزوین نیست بلکه برعکس، قزوین اسم عربی کسپین یا کاسپین فارسی است. این منطقه محل سکونت کاسپ ها از اقوام ایرانی بوده است.
2- خزر نامی ایرانی نیست بلکه نام قومی یهودی ساکن مناطق شمالی دریای مازرندران است که هیچ وجه ایرانی نبوده اند!

البته من هم با دوستمون کاملاً موافقم که دعوا بر سر نام مناطق کاری بیهوده است و تنها موجب اتلاف وقت، برانگیختن احساسات قومی و نهایتاً انحراف توجه از مسائل مهمتر خواهد شد.
امير كبير: 1393/5/2208:00:05،
143
39
اجراي اين پروژه به عمر ماها قد نميده.
كمبوجيه: 1393/5/2209:01:26،
112
47
اگه همه طرح هاتون مثل طرح نيمه تمام اتوبان شمال كه پس از گذشت 10،15 سال هيچكس جوابگو نيست،پل برروي درياچه اروميه كه منجر به خشك شدن آن شد.پل صدر كه تمام ترافيك اون روي اتوبان هاي كردستاني و نيايش منتقل شد لطفا تو كار طبيعت دخالت نكنيد.بريد همون هسته ايتونو بچسبيد و طرح هاي زيارتي درعراق و سوريه.
طرحی غرور افرین: 1393/5/2209:22:34،
140
52
یک نفر با عزم جزم مثل رضا شاه میخواد که باید اون بولایی که در 8 سال قبل حیف ومیل شد صرف این کار میشد ! دولتهایی مثل چین وامریکا این طرح ها رو مثل اب خوردن اجرا میکنن
بابک: 1393/5/2213:49:06،
57
51
دریای مازندران کجا بود عمو....
دریای خزر
مهدی: 1393/5/2208:02:49،
156
43
اونجایی ک نوشته نباید دولت و شرکت های شبه دولتی و نهادهای نظامی نباید دخالت کنن خیلی خنده دارهع اون نهاد نظامی ک همه می دونن کجاس از حالا محل نهایی پروژه نشسه اماده واسه بخور بخور
شناس: 1393/5/2209:15:00،
113
55
آقا خیلی ماهی.
جوابی دادیا.
پروژه قراردادش امضا نشده میبینی اون نهاد نظامی 10 درصد کارو بدون نقشه و مطالعه و بررسی شروع کرده.
کشکول: 1393/5/2208:06:57،
98
76
جنگل مازندران راغارت کردند مازندران شده نیمه کویر!!!!حالاباانتقال آب دریا کویر دیگری بسازیم.آب دریاکه عقب نشینی کرده .ساحل آن هم با ساخت وساز بی رویه مکمل شده .کویر خزر را به کویرسازان پیشاپیش تسلیت میگویم.!!!!!!!!
مبین: 1393/5/2209:12:04،
69
43
اب کدوم دریا عقب نشینی کرده؟!!
الکی با همه چیز مخالفت میکنید.صرفا جهت اطلاع اینکه کسری اب خزر از طریق کانال ولگا که به دریای ازاد متصل است جبران میشود.وگرنه تمام ساحل روسیه و ترکمنستان بدلیل عمق کم اب تبدیل به باتلاق خواهدشد و بنادرشون تعطیل میشه.پس اگر طرح کارشناسی شده نباشه اونها اجازه نخواهند داد
صغری: 1393/5/2208:07:23،
97
73
ببینم میتونید دریای خزر رو هم مثل دریاچه ارومیه خشکش کنید
حسین 2: 1393/5/2212:06:03،
44
38
دلیر مردان ایران خودتون رو برا یه بخور بخور حسابی اماده کنید
پیشا پیش خسته نباشید و خدا قوت میگم بهتون ای مال خوران!!!!!!!!!!!!!
علی: 1393/5/2317:29:50،
46
30
واقعن این طرح احمقانه یعنی چی !!!!کویر به دریاچه ذریاچه به کویر!1
COLNAGO: 1393/5/2208:07:31،
130
62
اگر اين طرح محقق شود ، بزرگترين رويداد سازندگي در تاريخ ايران خواهد بود . البته اگر آقايان اجازه دهند !
رحمت : 1393/5/2208:11:26،
83
46
همینو کم داشتیم که به جای چالوس و... به کویر جندق بریم جالبه نه ....
جلال: 1393/5/2208:13:07،
73
44
موضوع به این سادگی هم که گفته شده نیست.
حسین: 1393/5/2208:33:28،
65
41
این متنو واسه ما عوام نوشتن. متن درآمد مالی شو واسه خواص نوشتن اونجا همه چیزو توضیح دادن.
اهل كوير يزد: 1393/5/2208:16:17،
55
38
خيلي طرح جالبيه ولي اگه مثل اتوبان تهران شمال باشه كه بعد از 17 سال هنوز 15 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد فايده اي ندارد
بيخود مردم هم سر كار نگذاريد ...
ax: 1393/5/2208:19:53،
57
43
زهی خیال باطل.بالارفتن رطوبت منطقه رو خوب اومدی .اونم بدون کوههای بلند!!!!!!!!!!!
احمد: 1393/5/2208:29:53،
59
48
اولا اسم اون دریا کاسپینه، دوما یادم میاد سال 62 اکبر هاشمی رفسنجانی همین مطلب رو در خطبه نماز جمعه گفت که میخوایم خزر رو به خلیج وصل کنیم و اون وسط کشتی رانی راه بندازیم، مردم از همه جا ( علم و آگاهی و تکنولوژی و کلا همه چیز ) بی خبر هم میگفتند الله اکبر.
حالا باز دوباره مردم رو از همه جا بیخبر گیر آوردند.....
تبریزی: 1393/5/2208:32:21،
68
79
شتر در خواب بیند پنبه دانه!!!!!!!!! ایران را با نیکاراگوا مقایسه میکنید!!! ما هنوز 100 سال از نیکاراگوا عقب تر هستیم تا دولتمردان ما در کشورداری به پای نیکاراگوا برسد سالها طول خواهد کشید بهتره قیاس با بورکینا فاسو قیاس کنی جونم
م م: 1393/5/2209:31:02،
48
48
شما کارشناس مسایل نیکاراگوا هستید!اصلا میدونی نیکاراگوا کجای دنیاست که فهمیدی ما صد سال از اونها عقب هستیم.مثل بقیه نظرات کاربران این سایت که بعداز مونتاژ بنز e classو ماکسیما و مزدا و تیانا و هیوندا و ... در ایران همه نوشته بودند وای اینا چجوری میخوان نسل قبلی سراتو را تو ایران بسازند وای حیف سراتو با کیفیت!!!!
کامبیز: 1393/5/2210:57:28،
47
40
شرط میبندم بار اولت بوده اسم نیکاراگوا رو شنیدی و حتی نمیدونی کجای نقشه است!!
ایرانی: 1393/5/2208:34:45،
57
45
اگه دریای مازندران رو به خلیج فارس وصل کنیم عالی می شه. ایران از وسط نصف می شه. بعد می شه ایران شرقی ،ایران غربی. بعد چه حالی می ده مسافرت با کشتی از شمل به جنوب. بعد .....
حسن: 1393/5/2209:09:50،
68
44
مثل تفکیک جنسیتی!
شهروند: 1393/5/2215:06:30،
102
34
ايران شرق و غربي رو خوب اومدي مثلا خانوما طرف شرق و اقايون طرف غرب زندگي كنن و در درياچه لوت قرار بزارن؟؟؟؟
علی بیات ترک: 1393/5/2208:38:11،
41
51
بسیارطرح جا لبی است وبه نظرمن تنها طرحیست که می توانداقتصادایران رامتحول،وعظمت آن بادیگر طرحهای اجرا شده درکشور قابل قیاس نیست.
ناشناس: 1393/5/2208:47:29،
71
30
همچين از تونل آبرسانی زیرزمینی از زیر رشته کوه‌های البرز و به دور از کانون‌های آتشفشانی حرف ميزنن كه انگار راجع به كانال فاضلاب شهري صحبت ميكنن.شما اگه اينقدر راحت تونل ميزنين برين اتوبان تهران-چالوس يا قزوين- رشتو تموم كنين.
مهدی: 1393/5/2208:49:49،
60
39
چرا آب دریای عمان را انتقال ندهیم-که مطمئن باشیم هیچ ضرری به حال محیط زیستمان نداشته باشد-اگر نیت بخار شدن آب و ایجاد ابرهای باران زا باشد
امیر: 1393/5/2209:32:24،
45
47
بالاخره یه نفر پیدا شد حرف حساب بزنه
بهنام: 1393/5/2213:18:49،
40
50
برای انتقال آب از جنوب علاوه بر کانال کشی نیاز به ایستگاه های پمپاژ بسیار قوی می باشد که هزینه خیلی میره بالا
من: 1393/5/2214:14:00،
53
45
اب عمان شوره وعملا هزینه شیرین سازیش بالاست...
مهدی: 1393/5/2214:49:19،
41
35
بهنام جان سطح آب دریای عمان 37 متر بالاتر از آب دریای خزر
ندا: 1393/5/2208:51:11،
43
45
اب دریا شوره. بد تر می شه
ایرانی: 1393/5/2209:01:37،
59
38
شما توان نجات دریاچه ارومیه را ندارید حالا به فکر ........
ناشناس: 1393/5/2212:46:15،
71
54
چه ربطی داشت
reza: 1393/5/2209:08:20،
98
36
اگه ايران بخواد واسه اين طرح اينهمه هزينه كنه پس مردم مظلوم غزه و لبنان و سوريه و ديگر مسلموناي جهان گشنه ميمونن كه !!! نه ما راضي به اين نيستيم كه اونا سختي بكشن !
...: 1393/5/2214:56:50،
53
43
دمت گرم...
تخریبچی: 1393/5/2209:09:05،
48
48
خوب این طرح را حدود 25 سال پیش جناب هاشمی داده بودن
ولی به نظر من از دریای عمان بگیرند خیلی بهتره
کاهش سطح آب محسوسی هم احساس نمیشه من میترسم سطح آب خزر یه دفعه پایین بیاد و جنگ و دعوا بین ایران و روسیه و ترکمنستان و ارمنستان و... پیش بیاد
و البته یه سری هم برن زمینای ایجاد شده از پس روی آب را خرید فروش کنند!
حالا بماند...
از عمان به کویرا
از خزر به ارومیه
آقا من برم زمین تو کویر بخرم تا دیر نشده
...: 1393/5/2215:08:24،
40
37
دكترجون قبل اظهار نظر يه نيگام به نقشه بندازي ضرر نداره!هر چي + بگيري از طرف ارمنيهاست،چون كلي حال كردن با اين آينده نگريت!!!
مهندس رامین: 1393/5/2209:13:13،
52
49
به این میگن عدالت و قانون!!! نمیدونم چقدر لابی ساکنین کویر قویتره که دریاچه ارومیه با اون وضع اسفناکش و با احتمال ایجادبیماری های تنفسی و سرطان برای حداقل 7 استان کشور که تراکم جمعیتش اصلا قابل مقایسه نیست با کویر و حتی با وجود اعلام کشورهای مختلف برای کمک به نجاتش تقریبا هیچ اقدام مفیدی برای نجاتش صورت نگرفته! با این تفکرات فاشیستی بیشتر میشه ایمان آورد که همه اقوام ایران حقوق مساوی باهم ندارند! آتش زیر خاکستریم ما
مهندس فرزاد: 1393/5/2803:07:38،
44
41
جناب در خشک شدن دریاچه ارومیه عوامل مهمی چون افزایش بی رویه باغبانی که بخاطر ویلا سازی وخشک گذرانی پولدارهای ارومیه و افزایش کلان قیمت های میوه باعث شده است که مستقیما اب های زیر زمینی را کاهش داده و همچنین خشک سالی های چند سال اخیر نیز تاثیر پذیر بوده اند لطفا همه چیز را تقصیر دولت نندازیم.
محمدخان: 1393/5/2209:13:24،
36
35
فكر كنم مزاياي اجراي طرح بيشتر شامل حال افغانيا بشه . اولا رطوبت بيشتري بسمت اونا از هوا ميفرسته دوم اينكه بدليل شيب فلات ايران ،‌آبهاي نفوذي بداخل زمين ، بسمت افغانستان حركت خواهد كرد . البته اينا نظرهاي اثبات نشده من هستن .
hldv: 1393/5/2209:35:42،
45
33
میدونید که رطوبت برای کشت خشخاش مضره؟ پس برادران تریاکی بشتابید برای خرید و احتکار تریاک که اگه این طرح عملی بشه کارمون زاره.
حسن : 1393/5/2209:20:15،
43
86
عمرآ
روسیه نمیزاره این کار انجام شه
من: 1393/5/2214:20:34،
45
58
اتفاقا روسیه 200-300 ساله دنبال این طرحه...تو منابع مختلف تاریخی هم فراوون ازش گفته شده
رسول: 1393/5/2209:26:27،
45
71
تمام كشوراي أطراف بد بخت شدن
تا چند سال ديگه درياچه خزر را هم خشك ميكنند
دمتون گرم شماها عجب قدرتي داريد
خوب بلديد ترتيب طبيعت بديد
آورين آورين
محمد: 1393/5/3115:58:09،
66
28
بابا ! ایرانجیب این آورین آورین هارو نذار بمونه . عجباااا . اطرفیان متوجه بشن بازخواستتون میکنن ها! اونقدر که شما میذارید مردم آزادانه حرفاشونو بنویسن می ترسم یه روز اذیتتون بکنن بعضیا!
محمد : 1393/5/2209:32:11،
47
36
این طرح بزرگ یک شرکت آمریکایی درسال 84 پیشنهاد داد که نمیدونم چرا مورد قبول نظام قرار نگرفت
مصطفی: 1393/5/2209:32:36،
31
66
طرح های احمدی نژاد اگه با بررسی های کارشناسی و دقیق انجام بشه واقعا تحول تو ایران ایجاد میشه...به شرط اینکه اون هم اجازه میداد تا کارشناسان بیشتری وارد بشن
حمید: 1393/5/2209:51:44،
40
59
lمتاسفم برای کسی که این حرف رو بیان کرده ببینید طول مسیر چقدره.به غیر از این موضوع تونل با عرض و طول مود نظر نشان از غیر اجرایی بودن این طرح دارد لطفا ÷ولهای بی زبان را صرف محملات خود نکنید.

{ برای انتقال آب نیاز به لوله‌کشی و پمپ نبوده و با احداث یک تونل آبرسانی زیرزمینی از زیر رشته کوه‌های البرز و به دور از کانون‌های آتشفشانی، می‌توان این امر را به سرانجام رساند. طول این لوله مطابق با مسیریابی مناسب بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر خواهد بود.}

{ کانال‌های این مسیر «دارای عرض ۲۰۰متر و عمق ۲۷ تا ۳۱متر خواهد بود که عرض آن در طول مسیر با توجه به ویژگی‌های منطقه به میزان ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر تغییر می‌کند. این ابعاد به کشتی‌های نفتکش ۳۰۰ هزار تنی اجازه ورود به کانال را خواهد داد}
سهیل: 1393/5/2209:52:18،
45
28
اگر یادتون باشه چندسال پیش اون ارگان میخاستن بزرگترین هتل درون آب رو تو کیش بسازن.بعد از کلی پول ریختن تو جیب اطرافیانشون که پروژه را کارشناسی کنند.یکی اومد گفت زمین رو به قیمت بالایی میخره.اینها هم به راحتی فروختن.پولش اون زمینِ خدا کجاست؟؟؟
s: 1393/5/2210:00:13،
51
36
کویر اگه قرار بود کویر نباشه از اول کویر نبود .جنگل و دارن کویر می کنند بعد می خواهند کویر جنگل
005: 1393/5/2212:24:01،
40
40
یه جورایی به این کار میگن آب توی هاون کوبیدن
نهایتش میشه کویر سراسری ایران
رضا: 1393/5/2210:02:07،
43
39
يه فرصت جديد براي يه بخور بخور توپ !!!!!!!!
وحيد: 1393/5/2210:16:57،
48
37
1- كارشناس محترم مي‌گويد: پس چه اشکالی در بازگرداندن آب به کویرهای ایران وجود دارد و حتی در بدترین حالت، چه چیزی از دست می‌رود؟
بدترين حالت خشك شدن درياي خزر و تبديل آن به يك كوير جديد و تهديد زندگي ميليونها انسان نه تنها در ايران، بلكه در كشورهاي ديگر خواهد بود
2- به منظور احتراز از تصميم شتابزده و غير علمي بهتر است از يك گروه از كارشناسان خارجي دعوت بعمل آيد تا دركنار كارشناسان داخلي در اين باره اظهار نظر نمايند. امكان دارد كه كارشناسان داخلي با توجه به علقه‌اي كه به مطلب دارند، دچار پيش داوري يا احساسات شده و از بار علمي نظراتشان كم شود.
3- درياي خزر بين ايران و چهار كشور ديگر مشترك است كه اين كشورها در صورت بروز مسئله‌اي براي آن با تبعات يكسان مواجه خواهند شد. بايد ببينيم كه اين كشورها به ايران اجازه اين كار را خواهند داد يا خير و اصولاً در حقوق بين‌الملل ايران داراي چنين حقي است يا خير.
بهلول: 1393/5/2210:17:39،
43
43
نگران نباشید همان بلایی که سر دریاچه ارومیه اوردید سر دریای خز هم میارید نه تنها هیچ کار مفیدی انجام نمی دید بلکه دریای خزر را خشک میکنید و کویر را هم نابود خواهید کرد و تمام اکوسیستم این و را نابود میکنید.
بن: 1393/5/2210:34:03،
48
32
اين طرح امكان پزير نيست اكوسيستم را به هم ميزند .زياد غصه نخوريد.چند بار خواستن بكنن ولي نشده.مطمئن هستم چون رشتم جغرافيا است
امیر: 1393/5/2210:38:52،
91
42
به نظر من هیچی جای غنی سازی رو نمی گیره.
SALEH: 1393/5/2211:21:57،
48
43
اين طرح يك طرح روسي مي باشد تا آرزوي پترزكبير و ارتباط روسيه به درياي آزاد تحقق يابد.
من: 1393/5/2214:17:01،
39
64
چه اشکالی داره...راه اهن سراسری هم طرح روسی بود که الان سودشو ملت ایران دارن میبرن
مهدی هادیان: 1393/5/2211:59:04،
47
67
یه بار تو عمرتون رو راست باشید.اون اقا ادرس و درجه علمی خودشو گفته شمایی که موافق یا مخالف هستید لطفا جهت روشن بودن نظرتون خودتون رو معرفی وادرس بدید.این کمک میکنه تا دیگران بدونن این نظر چقدر کارشناسیه و تا چه انازه میشه به ان اعتماد کرد. با تشکر .
005: 1393/5/2212:00:53،
46
33
اولا هیچکدام از کشورهای ساحلی دریای خزر موافقت نمی کنن
ثانیا درسته اختلاف سطح داریم ولی 350 متر اختلاف سطح در طول مسیر 450 کیلومتر هیچ تاثیری در حرکت آب نداره
ثالثا فکر کردین حفر تونل خیلی راحته؟
اگه راحته چرا مسیر چند کیلومتری بزرگراه تهران شمال هنوز راه نیفتاده
رابعا اگه همین آبهای داخلی که داره هرز میره را مدیریت کنیم ما خودمون صادر کننده آب خواهیم شد
005: 1393/5/2212:07:14،
47
31
میدونید انتهای زاینده رود به کجا ختم میشه ؟
به باتلاق گاو خونی
در این باتلاق آب محو میشه
در دل کویر هم همین اتفاق میفته
باید محلهایی برای ذخیره آب تعبیه بشن
که اولا آب به سرعت تبخیر نشه
ثانیا در داخل زمین محو نشه
محمود: 1393/5/2212:43:53،
98
39
دوستان بابیان اقای فراستی این طرح کارشناسی شده است .حتی سرمایه گزاری خارجی میشه .وقتی چند سال پیش یه متر اب دریا بالا اومد و هزاران هکتار زمین وخانه ها زیر اب رفت کسی چیزی گفت و با توجه به ورودی 80 درصدی رودخانه ولگا و اینکه دریای خزر از شمال به قطب شمال وصل است پش نگرانی در باره خشک شدن این در یا نخواهیم داشت مگر سهم ما از دریای خزر 14 درصد بیشتر است لا اقل این طرح جبران زیاده خواهی شوروی را خواهد داد و مثل خیلی از تنگه ها بنفع همان کشور است .به امید افتتاح این طرح
من: 1393/5/2214:15:29،
101
29
موافقم البته در صورتی که کاملا سنجیده و کارشناسی پیش بره
jafar: 1393/5/2213:03:31،
44
39
چهل سال پیش طرح انتقال آب خلیج فارس به کویر پیاده شده بود که قرار بود احرا بشه اما بعد از انقلاب کسی به این طرح اهمیت نداد و تا الان هم اجرا نشد.الان عربستان تازه فهمیده که این طرح خوبیه و آب خلیج فارس را به کویرش انتقال داده.ما که چهل سال پیش فهمیدیم هنوز هم اجرا نشده.
بي گناه: 1393/5/2310:04:23،
43
22
منم شنيدم
تازه ميگن كه نيروگاه بوشهر هم براي اينكار بوده كه نيروي برق پمپهاي آبي كه آب رو پمپ ميكنن،تامين كنه.
بی خیال: 1393/5/2213:13:59،
35
33
نمیشه که بشه
احمد: 1393/5/2213:49:42،
34
31
من از نظر زیست محیطی چیزی نمیدونم فقط روزانه ده میلیون بشکه نفت میخواد بیاد وسط کویر چکار اصلا کل کشورهای اطراف دریای خزر همچین تولیدی دارند
رضا ايرون: 1393/5/2213:55:03،
52
41
ميگم بچه ها نمي شه كه اب خزر با بلوتوس بفرستيم به كوير خرج م كه نداره
حسین: 1393/5/2214:24:51،
75
59
انتقال اب دریای خزر شدنی است فقط یک سرمایه گذار خارجی وشرکت های چینی می توانند این پروژه را اجرا کنند چون انها تکنلوژیش دارند وانتقال اب از طریق کانال باید صورت پذیرد تا کشتی ها
در ان عبور کنند ولی این کار نباید دست ایرانی جماعت بیوفته چون یک
توکار هی پول هارا جمع می کنند و بعد هم می گند بوجه می خواد تا پروژ اتمام شود شاید هم اصلا نتونند تمام مش کنند
حمید(نقش جهان): 1393/5/2214:35:12،
45
33
این طرح میتونه نقطه عطفی برای اقتصاد و کشاورزی و عمران و ابادانی و... کشور باشه...
به امید اجرای هرچه زودتر این طرح.
زنده باد ایران و ایرانی...
soheil: 1393/5/2215:02:32،
38
38
چه کسی می گوید سطح کویرهای ایران 300 متر پایین تر از دریاست؟ کم ارتفاع ترین نقطه داخلی ایران بیش از 150متر بالاتر از سطح دریاهای ازاد است. واقعا چه باید کرد با این کارشناسانی که کتاب های جغرافیای دبیرستان خود را هم بلد نیستند
2014: 1393/5/2215:53:05،
40
34
من فک میکنم طرح خیلی خوبیه با این طرح همه مردم ایران بار دیگر به خود خواهند بالید این مژده ای است به تمامی ساکنان دریاچه خزر چون با این طرح دریاچه خزر خشک میشه و زمینهای زیادی بوجود میاد و میشه اونجا ساخت و ساز کرد فقط بجای دریاچه باید توی حیاط هر خونه یه حوض درست کنن تا توی اون بتونن شنا کنن قایق سواری کنن ووو
باحاله نه؟؟؟؟؟
محمد: 1393/5/2216:04:55،
36
32
کشورهای اطراف اعتراضی نخواهند کرد؟
همه کشورهای اطراف بگن یخورده از آبشم ما ببریم به کویرمون بلکه آباد شه
حاشیه خزر فقط ایران نیست. پایین رفتن سطح آب حتی 1 متر میتونه برا خیلی از کشورها ضرر داشته باشه.
حبيب : 1393/5/2216:15:19،
41
35
بعيد ميدانم اقاي فراستي عضو هيات علمي دانشگاه كاليفرنيا باشند چون از مقاله ايشان بوي ناپختگي ميايد - درياي خزر بزرگترين درياچه جهان هم اكنون در خطر خشك شدن قرار دارد اگر اقاي فراستي در مرداد ماه سري به رودخانه ارس وسفيد رود بزنند خواهند ديد كه اب ورودي از ارس به اندازه آب 5 چاه عميق هم نيست و آب سفيد رود كمي بيشتر از ارس شايد اندازه 10 چاه عميق - وساير رودخانه هاي ورودي به خزر هم همينطور - چند سالي است رودخانه قزل اوزن از اول تير تا اول آبان كاملآ خشك ميشود- بنده در سايتي ميخواندم كه ورودي آب ولگا هم در طول 5 سال گذشته 40 درصد كاهش يافته - با اين اوصاف هر گونه برداشت از اب درياي خزر مساوي است با كاهش وخشك شدن - مگر اينكه در ازاي هر اندازه برداشت همان اندازه وكمي بيشتر اب از سرزمينها ودرياهاي شمالي بالتيك وسياه آب وارد درياي خزر بكنيم كه هم هزينه دسنگين دارد وهم آلودگي زيست محيطي -
بندری: 1393/5/2216:35:20،
112
31
آبه دریا شـــــوره... اوفی اوفی...
بریدا: 1393/5/2216:58:48،
80
27
عزیزان خوتونو ناراحت نکنین.از رژیم حقوقی دریای خزر فقط 11 درصدش مال ماست.
بقیه کشورها هم عمرا با این طرح موافقت کنن.
ما تو کشور خودمون نمیتونیم همدیگرو قانع کنیم.
ا.نموقع چجوری میخواهین منافع کشورهای دیگرو هم تامین کرده وراضیشون کنید؟؟؟!11
سعید : 1393/5/2217:27:01،
51
38
کویرو پرآب کنیم که چی به شه جمعیت ایران به شه 300میلیون اولا خاک کویر به درد کشاوررزی نمی خوره دوم اگه این کار بشه اقلیم شمال ایران کویر میشه سوم بقیه کشور ها اجازه نمیدن ایران با این طرح ها خوشبینانه تا 50سال دیگه میمیره
جواد: 1393/5/2218:22:04،
59
35
بابا کویر های ایران توی فلات ایرانن که حداقل 600 متر بالای سطح آبهای آزادن.







پس نمیشه بدون طرف انرژی آب رو بالا برد جنابان.




کو یر: 1393/5/2222:04:04،
55
38
اگه این طرح بااین شرایط اجرا بشه واقعا نعمتی بزرگ برای کشورمان خواهد بود شماها که در مناطق کویری زندگی نکردید تا قدر نعمت اب را بدانید
محمدرضا: 1393/5/2222:16:03،
36
31
شاه هم یک طرح داد که آب دریای عمان رو به کویر لوت پمپ کنند و در مسیرش هم آب شیرین میشه هم نمک دریایی به وجود میاد و هم سر سبز میشود تمام مسیر حالا آقای احمدی نژاد با طرحشون میخان از یک دریاچه که خشک میشه این طرحو اجرا کنن . یک سریم باور میکنن چه طرحیه . الان آب دریای خزرو میبینید سیاه شده واقعا دلیلش چیه . معلوم نیست میخان با این طرحاشون چه بلایی سرمون درارن .
مهدی: 1393/5/2222:35:31،
44
37
این طرح عملی نیست ، دریای خزر به آبهای آزاد راه ندارد ، بنابر این با مرور زمان با کم آبی مواجه خواهد شد،کشورهای دیگر هم این اجازه را نخواهند داد
محمد: 1393/5/2223:19:23،
67
67
طرح خوبیه لطفا کارشناسهای ایران هم نظر بدهند.
فتنه جو: 1393/5/2223:37:43،
33
34
این طرح 100 ساله است به سن ما نمیخوره به ما چه
خدای جغرافی: 1393/5/2302:31:54،
46
29
کی گفته دشت لوت پایین تر از آبهای آزاده واقعا معلومه کار کارشناسی شده اونم در حجم وسیع
kazeme: 1393/5/2310:59:32،
42
33
این طرح از سوی دانشمندان ایرانی و آمریکایی مقیم ایالات متحده تایید شده.
بخور بخور: 1393/5/2313:14:16،
58
32
طرح اجرا شد:
کارفرما: دولت
پیمانکار: قرارگاه خاتم الانبیا ترک تشریفات مناقصات
بودجه : نامحدود معلوم نیست کی اعتبارش تموم شه
مدت زمان : نامحدود تا ظهور آقا
سودجویان: دلالان سیمان ، آهن و میلگرد و غیره
زمین خواران: زمینهای دور و بر دریاچه ها متری 10 میلیون تومان
شمال: 1393/5/2314:06:05،
53
32
دریای خزر رو هم خشک کنید تا خیالتون راحت بشود بیگانه این کار رو با ایران نمیکنه
مازیار: 1393/5/2315:10:16،
68
33
جاده شمال رو تکمیل کنن
بقیه پیش کش
ایرانی: 1393/5/2317:11:21،
46
36
عززززززززززززززززززززیزم
تا جایی کی یادم میاد دریای خزر بوده ها!!!
اونوقت انتظار داریم عربا نگن خلیج عرب وقتی خودمون به گذشته خودمون احترام نمیذاریم؟؟؟!!!
بهنام: 1393/5/2412:47:05،
46
39
ایرانی جان،

قوم خزر یک قوم یهودی ساکن شمال دریای مازندران بوده اند و به هیچ وجه هم ایرانی نبوده اند. نام اصیل و ایرانی این دریا کاسپین یا کسپین است که عربها بعد از حمله به ایران نام آنرا به قزوین تغییر دادند. حتی در برخی متون قدیمی به آن با عنوان دریای قزوین هم اشاره کرده اند.
صالح: 1393/5/2400:23:17،
43
32
نویسنده در قسمت پایانی جملاتی را دراین قالب تکرار کرده است
(آیا این واقعیت که... است غیر قابل انکار است؟)
بنظرمیرسد با آوردن کلمه(غیر) نقض غرض فرموده اند. بعبارت دیگر این جملات هم از لحاظ مفاد و هم با نظر نویسنده ،ظاهرا"تضاد دارند.
محمد: 1393/5/2507:26:19،
35
36
دوستان شروع مطالعات اين طرح براي اوايل انقلابه
رامین: 1393/5/2714:36:59،
72
32
در بخش پرورش ماهی نوشته شده که در ارومیه 26 نوع ماهی وجود دارد.

در دریاچه ارومیه فقط یک نوع سخت پوست به نام آرتمیا و جلبکی به نام اولنا وجود داشت


که با این وضعیت خشکی و کم ابی و افزایش غلظت نمک فکر نمی کنم چیزی باقی مونده باشه.
احمد: 1393/5/2809:03:16،
37
35
ببخشید تو کدوم کارخونه ها تو ایران هیوندا و ینز ایی کلاس مونتاژ میشه؟ اسم کارخونه رو میشه بفرمائید؟
بيژن: 1393/5/2912:41:44،
42
26
ايرادات اين طرح:
1-اب وارد شده به كوير لوت فقط موجب هدر رفتن ان از طريق زمينهاي بي نهايت شني و تبديل ان به ابهاي زير زميني و هدر رفت ان از طريق ابشخور كردن خليج فارس خواهد بود كه هيچ منفعتي ندارد.
2-بخار شدن اب انتقالي هيچ كمكي به ايجاد ابر هاي باران زا در سطح كوير لوت بعلت حركت ان بوسيله بادهاي بسيار شديد بياباني نخواهد كرد بلكه مستوجب انتقال ابرها به دشتهاي در انتظار اب كشورهاي عربي و استفاده رايگان عربها خواهد شد.
3-با توجه به غلظت فوق العاده نمك كوير لوت اب انتقالي بشدت تغيير ماهيت داده و تبديل به درياچه شور نمك قم خواهد شد كه هيچ فايده اي براي كشاورزي و ....نخواهد داشت.
4-تغيير كردن اكوسيستم درياي خزر با اين كار بدون شك و حتمي خواهد بود كه بيشتر نتايج و عواقب ان متاسفانه گربانگير كشور خودمان را خواهد گرفت.
و دلايل ديگر كه فقط موجب اتلاف وقت و هزينه هاي تحميل شده به كشور و مردم ما خواه
bb: 1393/5/2913:06:37،
40
26
كاملا موافقم
bb: 1393/5/2913:07:09،
38
27
عالي
bb: 1393/5/2912:42:21،
44
27
كاملا موافقم
اکبر: 1393/5/3123:27:46،
32
28
این طرح مرحوم رضاخان پهلوی بود که می خواست خلیج فارس رو به دریای عمان وصل کنه ولی عمرش کفاف نداد. با احداث پل کندوان نشون داد کار نش نداره
جلال تیموری تبریز: 1393/6/2100:11:00،
46
24
اقای مجتبی دریاچه خزر به وسیله رودخانه ولگابه ابهای ازاد وصله میفهمی یعنی چی؟روس ها اصلا به وصیله این رود خانه سطح اب دریاچه رو کنترول میکنن...پیش بینی میشه که چند دهه اینده کمبود اب ونهایتا جنگ کشور ها بر سر منابع اب اتفاق خواهد افتاد ترو خدا تا دیر نشده فکری کنین تا این همه از منابع زیر زمینی استفاده نشه اگه این منابع تموم بشه تقریبا غیر قابل احیا خواهد شد.....
روح اله کریم: 1393/7/1609:31:55،
44
19
با سلام.
تا جاییکه من می دونم پست ترین جای کویر لوت 117 متر بالاتر از سطح آزاد دریاهاست. اینکه تواین مقاله ذکر شده به طور متوسط ارتفاع سطح لوت از دریاهای آزاد 300 متر پایینتره درست نیست.
درست نبودن این فرضیه اصل این تئوری رو زیر سوال می بره.

ولی کلا اگه بتونن آب دریای خزرو از طریق پمپ کردن به مقدار زیاد و ازکمره کوههای البرز تو کویر بریزن جوری که در انتها به خلیج فارس بریزه فواید زیر رو داره:
1- از طریق ایجاد دریاچه های مصنوعی رطوبت منطقه زیاد میشه و می تونه بارندگی رو زیاد کنه و آبهای شیرین رو از طریق بارندگی موجب بشه.
2- آب و هوای فلات مرکزی ایران و کشورهای اطراف رو تغییر شگرفی میده و میتونه تحولی ایجاد کنه
3- از نظر اقتصادی خودتون میتونید فکرشو بکنید.
*** ولی استفاده ازاین آبهای شور به نظر من مقرون به صرفه نیست. ( آب شیرین کن و این تشکیلات خیلی غیر منطقیه ) . فقط بارندگی کمکه.
مازندران: 1393/12/602:52:07،
19
14
اب دریای مازندران شوره و بدرد کشاورزی نمیخوره
اب رودخونه ها داره میره تو دریا سد نمیتونن بزنن.(مثلا سد گلورد)
دریای مازندران تنها توسط رودخانه تغذیه میشه و به صورت پلکانی به ابهای ازاد وصله.
روسیه به خاطر پایین رفتن اب دریا جلوی ورود اب دریای مازندران به خلیج قره بغاز رو گرفت.
این طرح کلا دروغه
برای انتقال اب دریای عمان به کویر ایران به 200 متر پمپاژ نیاز است و میتوان به خاطر بالا آمدن اب اقیانوسها از کشورهای دیگر کمک رایگان گرفت.
حجت: 1394/7/810:36:33،
11
14
نمیدونم چرا چرا هر کی به فکر منطقه خودشه.دریاچه ارومیه مهمتره جون سرطان زاست.کویرم مهمه چون همینطور داره گسترش پیدا میکنهوعلاوه بر اون وجود راه ارتباطی آبی داخل کشور میتونه خیلی خوب باشه...به هر حال ما که موافق طرحیم
اسکی: 1394/12/1519:43:03،
21
14
نوشته خوبی بود. اما، روی سخنم با دوستانی است که در این نکته، نیمۀ خالی لیوان را می بینند و به این و یا برنامه های اینچنینی رای منفی میدهند. 1. اگر فکر می کنید با اجرای این برنامه بسیاری به فکر پر کردن جیب خود میشوند، پس نباید هیچ کاری انجام بگیرد. چون همیشه هستند سودجویانی که منافع خودشون را بر همه چیز ترجیح میدهند. 2. میگویند آب آنجا تبخیر می شود؛ خوب بشود. یکم اینکه این جریان آب وارده قرار نیست ایست شود، دوم، ما هم میخواهم تبخیر بشود و خیلی هم تبخیر بشود، چون فکر میکنم که تاثیرش بر محیط زیست و فضای سبز بسیار هم مثبت باشد. اگر غیر از این بود آریائیها به این جا کوچ نمی کردند. 3. نباید با برخوردهای منفی مانع گسترش بحثهای علمی شد، برعکس باید بدانها بیشتر میدان داده شود تا اینکه دست اندر کاران، دست بکار شوند و دست کم چیزی ارزشمند ساخته شود.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما