کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حلقه موافقان وام 80 میلیونی به بانک ‌مرکزی رسید


کد خبر : ۶۲۰۱دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱:۲۳۳۸۷۵ بازدید

تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن از نخستین برنامه‌های عباس‌آخوندی وزیر مسکن، راه و شهرسازی بود که برای ایجاد تعادل در بازار و البته خروج بازار مسکن از رکود در دستور ...

 تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن از نخستین برنامه‌های عباس‌آخوندی وزیر مسکن، راه و شهرسازی بود که برای ایجاد تعادل در بازار و البته خروج بازار مسکن از رکود در دستور کار وی قرار گرفت، در عین حال این برنامه به دلیل نگرانی مدیران ارشد بانک مرکزی نسبت به تامین مالی کمتر مورد اقبال قرار گرفت.

اما شنبه‌شب ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و قائم‌مقام او اکبر کمیجانی که در مراسم بانک مرکزی برای گرامیداشت روز خبرنگار حضور یافته بودند از پیوستن خود به حلقه موافقان این طرح خبر دادند. موافقت بانک مرکزی با تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن شاید بیش از هر چیز تابع سیاست‌های بسته خروج غیرتورمی دولت از رکود باشد، چنانکه روز شنبه دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد از تصمیمات دولت برای خروج از رکود، تحریک و حمایت از بخش تقاضا در بازار مسکن است. محمدعلی نجفی در این نشست گفت از انتقاداتی که به بسته خروج از رکود دولت مطرح شده توجه کمتر به بخش تقاضاست، اما دولت قصد ندارد قبل از حمایت از تولید و عرضه از بازار و تقاضا حمایت کند، اما این سیاست درباره بازار مسکن کاملا متفاوت است.

 نجفی: پیش‌بینی‌ صندوق‌های مسکن در بسته تکمیلی خروج از رکود

 نجفی در اینباره تصریح کرد: آنچه در بسته آمده تقاضای موثر در بخش مسکن بوده که این ایجاد تقاضا از طریق تشکیل صندوق‌های مسکن با همکاری بانک مرکزی خواهد بود تا بتوان به متقاضیان تسهیلات ارائه کرد. وی یادآور شد: وزارت راه مجموعه‌ای از سیاست‌های این بخش را پیشنهاد کرده که در بسته نرسیدیم جمع‌بندی کنیم اما در بسته تکمیلی ارائه خواهد شد. به گفته این مقام مسئول، مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند سالانه 900 تا یک میلیون و  100 هزار مسکن جدید نیاز است و اکنون نیز بسیاری از عرضه مسکن بدون تقاضا مانده که باید به آن پاسخ داد.

 سیف: کاملا موافقیم

بر همین اساس بود که شنبه‌شب ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در حلقه خبرنگارانی که از او در اینباره سوال می‌کردند رویکرد جدید بانک مرکزی را اینگونه بیان کرد که: بررسی‌های کارشناسی نسبت به این طرح درحال انجام است و ما کاملاً موافق با دیدگاه‌های وزارت مسکن در خصوص معرفی صندوق‌های پس‌انداز مسکن هستیم اما باید بررسی کنیم که آیا این سیاست‌ها می‌تواند به‌صورت خودکفا باشد یا نیاز به کمک‌هایی از طرف دولت دارد.وی تصریح کرد: اگر میزان کمک‌هایی که باید از طرف دولت برای اجرای این طرح دریافت شود، مشخص باشد هیچ مشکلی وجود ندارد. 

 کمیجانی: با صندوق پس‌انداز مسکن موافقت شده است

قائم‌مقام بانک مرکزی نیز در  این مراسم درباره همکاری بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای تصویب طرح‌های پیشنهادی صندوق پس‌انداز مسکن، گفت: جلسات ما هر هفته انجام می‌شود و امروز(دیروز) صبح هم دوستان مسکن با ما جلسه‌ای برای بررسی کارشناسی پیشنهادات‌شان داشتند. دوست نداریم کار کارشناسی تا زمانی که به مرحله نهایی برسد، اعلام شود. کمیجانی در عین حال افزود: همانطور که اعلام شد موافقت با تأسیس صندوق‌های پس‌انداز مسکن صورت گرفته اما اگر با عجله بخواهیم این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنیم و منابع این صندوق‌ها برای بلندمدت و میان‌مدت پیش‌بینی نشود، نگران این هستیم که این صندوق‌ها بار سنگینی شبیه مسکن مهر ایجاد کنند.

 آخوندی و پیگیری برنامه‌های افزایش وام خرید مسکن

تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن از زمان شروع به کار آخوندی در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار او و همیشه بخشی از سخنرانی‌های او بوده است. او نیز در اظهارات اخیر خود از مذاکره با بانک مرکزی برای تشکیل صندوق‌های پس‌انداز مسکن در همه بانک‌ها خبر داده بود.به اعتقاد وزیر اصلی‌ترین بحث در حوزه مسکن این است که باید قدرت خرید مردم را افزایش داد تا اساساً بازار مسکن فعال شود، خوشبختانه عرضه هم در حوزه خصوصی و هم در حوزه نیمه دولتی بد نیست و آمار پروژه‌های ساختمانی نشان می‌دهد که میزان ساخت‌ و ساز خوب است.

 جزئیات افزایش وام خرید مسکن تا 80 میلیون تومان از زبان مشاور وزیر

حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی از ابتدای وزارت عباس آخوندی دست‌اندرکار تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن شد و چندی قبل نیز اعلام کرد: راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن با امکان پرداخت تسهیلات 60 تا 80 میلیون تومانی در حال نهایی شدن است. وی درباره جزئیات این صندوق گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای سامان دادن به بازار مسکن و پاسخ به تقاضای دریافت تسهیلات مسکن آن بود که بانک مرکزی و بانک‌ها صندوق خاصی را با دوره زمانی معین و سودهای متفاوت طراحی کنند تا مشتریان بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند. عبده تبریزی افزود: هدف از تشکیل و راه‌اندازی این صندوق‌ها جمع​آوری پس‌اندازهای مردم در این صندوق است تا بین مدت چهار تا شش ماه از آنها نگهداری شود و سپرده‌گذاران بعد از پایان مدت تعیین شده، چند برابر تسهیلات مسکن دریافت کنند که سقف آن 80 میلیون تومان است. وی با تاکید بر اینکه همه بانک‌ها باید صندوق پس‌انداز مسکن داشته باشند، اظهار کرد: بانک مرکزی باید به همه بانک‌ها دستور دهد تا صندوق پس‌انداز مسکن را راه‌اندازی کنند. اکنون تنها بانک مسکن این وظیفه را برعهده دارد، درحالی که در بیست و چند سال اخیر حدود ده میلیون نفر از این بانک تسهیلات دریافت کرده و صاحب‌خانه شده‌اند. لذا بانک مرکزی باید تدابیر لازم و جدیدی برای همه بانک‌ها به کار گیرد تا هرچه زودتر به این مهم جامه عمل پوشانده شود. عبده‌تبریزی اضافه کرد: این صندوق با هدف پرداخت 60 تا 80 میلیون تومان وام در مراحل نهایی راه‌اندازی قرار دارد و تاکنون چند صندوق زمین و ساختمان مجوز گرفته‌اند که با توجه به طی مراحل اجرایی، هرچه زودتر راه‌اندازی خواهند شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها