کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

کاهش تعرفه انحصارزدایی از بازار خودرو است؟

کدخبر:۶۱۳۷چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱:۱۹۷۳۰۹ بازدید

«وجود انحصار در صنعت خودرو» تا پيش از كاهش تعرفه واردات در سال 91، موضوعي بود كه اتفاق‌نظري جمعي بر سر آن وجود داشت، اما با كاهش ناگهاني تعرفه واردات ...

«وجود انحصار در صنعت خودرو» تا پيش از كاهش تعرفه واردات در سال 91، موضوعي بود كه اتفاق‌نظري جمعي بر سر آن وجود داشت، اما با كاهش ناگهاني تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 45 درصد، اين «اتفاق‌نظر» تبديل به «اختلاف نظر» شد تا كارشناسان مختلف براي پاسخ به اين پرسش كه «با وجود اين ميزان تعرفه براي واردات خودرو، صنعت خودرو همچنان انحصاري است يا خير؟» نظرات خود را بيان كنند.تعرفه واردات خودرو كه از سال‌هاي ابتدايي آغاز فعاليت صنعت خودرو، خصوصا در سال‌هاي پس از هشت سال جنگ تحميلي از جمله حمايت‌هاي قاطع دولت از اين صنعت بود، در سال 92 يعني يك سال پس از كاهش تعرفه واردات خودرو در دولت دهم، بار ديگر به ميزان 5درصد كاهش يافت تا به اين ترتيب سقف تعرفه واردات خودروهاي خارجي به 40درصد برسد. 

در حال حاضر براي واردات خودرو، بر اساس حجم موتور و ميزان مصرف سوخت سه سطح تعرفه‌اي وجود دارد كه از 40 درصد در خودروهاي زير 2000 سي‌سي آغاز شده و به 75 درصد در خودروهاي بالاي 2500 ‌سي‌سي مي‌رسد. اما با توجه به اينكه ورود خودروهاي خارجي به كشور در سال‌هاي گذشته با مانعي سخت به نام تعرفه 90 درصدی همراه بود، آيا حالا و در شرايطي كه خودروهاي لوكس بي‌شماري با تعرفه 40 درصدی در حال ورود به كشور هستند، همچنان مي‌توان گفت كه صنعت خودرو انحصاري است؟ بر اساس آخرين آمار منتشر شده از ميزان واردات خودرو، در بهار امسال تعداد 23 هزار و 242 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 484 میلیون و 223 هزار دلار وارد کشور شده است.  روشن شدن بحث قديمي «انحصاري بودن يا نبودن صنعت خودرو» با تكيه بر تعرفه واردات خودرو به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين دلايل وجود انحصار در صنعت خودرو، از آنجايي اهميت دارد كه مي‌تواند موضوعات بسياري را از جمله «قيمت‌گذاري خودرو»، «ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور» يا «دخالت داشتن يا نداشتن دولت» در اين صنعت را روشن كند.

 بر همين اساس زماني ورود خودروهاي خارجي به كشور با سختي انجام مي‌شد، در چنين دوره‌اي خودروسازان در ازاي در دست داشتن تمام بازار، مانند امروز با قيمتگذاري دولت يا به همراه داشتن برچسب انحصاري بودن اين صنعت چندان مشكلي نداشتند؛ در‌حالي‌كه حالا آنها با اشاره به نرخ تعرفه واردات خودرو و همچنين وجود چند خودروساز خصوصي در كشور زير بار انحصاري بودن اين صنعت نمي‌روند.  اما در حال حاضر و با توجه به نرخ تعرفه واردات خودرو، ديدگاه‌هاي مختلفي در رابطه با انحصاري بودن يا نبودن صنعت خودرو بر اساس «تعرفه واردات خودرو» ايجاد شده است.  در اين ميان برخي كارشناسان با خودروسازان موافق هستند و با اشاره به تعرفه 40 درصدي واردات خودرو «انحصاري بودن» اين صنعت را بي‌معنا تلقي مي‌كنند. در مقابل برخي ديگر از كارشناسان همچنان عقيده دارند به دليل افت ارزش ريال، تعرفه 40 درصدي نيز همچنان بالاست و مانعي براي واردات خودرو به شمار مي‌رود. در اين ميان خودروسازان عقيده دارند با وجود تعرفه‌ 40 درصدي براي واردات خودرو نمي‌توان گفت صنعت خودرو انحصاري است. آنها عقيده دارند با توجه به نرخ فعلي ارز، تعرفه «موثر» واردات خودرو نه 40 بلکه 28 درصد است.

به‌عقيده خودروسازان با توجه به اینکه مبنای گمرک برای اخذ معادل ریالی تعرفه ارز مبادله‌ای است، معادل ريالي تعرفه 40 درصدي یک خودروی 10 هزار دلاری بر مبنای دلار 2635 تومانی (دولتي)9 میلیون و 800 هزار تومان است. ‌خودروسازان عقيده دارند كه درصورت مبنا قرار دادن قیمت ارز آزاد در گمرک برای اخذ تعرفه واردات، میزان ریالی تعرفه 9 میلیون و 800 هزار تومان نخواهد بود؛ بلکه بيش از 14 میلیون تومان است، بنابراين تعرفه موثر واردات خودرو نه 40 بلکه 28 درصد است. خودروسازان با انجام اين محاسبات عقيده دارند ادعاي انحصاري بودن صنعت خودرو بي‌اساس است.
   
 كدام تعرفه؟ كدام حمايت؟ 

اما در كنار خودروسازان، برخي كارشناسان اقتصادي نيز عقيده دارند در شرايطي كه تعرفه 40 درصدي براي واردات خودرو وجود دارد فضا به نفع واردات خودرو تغيير كرده است و نمي‌توان گفت با وجود اين تعرفه در صنعت خودرو انحصار وجود دارد.

اين كارشناسان عقيده دارند «يك زماني تعرفه بالا براي واردات خودرو را چماق مي‌كردند بر سر خودروساز كه دولت از شما حمايت مي‌كند، اما تعرفه 40 درصدي مبناي حمايتي ندارد بنابراين ما نمي‌توانيم بگوييم خودروسازان در حال حاضر از حمايت تعرفه‌اي برخوردار هستند و همچنان آن را بر سر خودروسازان چماق كنيم.» 

به عقيده يك كارشناس مسائل اقتصادي «با توجه به اينكه در حال حاضر تعرفه واردات خودروي كامل (سي.بي.يو) به 40 درصد رسيده است و تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو (سي.كي.دي) 26 درصد است، نمي‌توان گفت فضا غيررقابتي يا انحصاري است.»

اين كارشناس مي‌گويد: «اگر تفاضل 16 درصدي اين دو نرخ تعرفه را در نظر بگيريم مي‌بينيم كه واردات خودروي كامل به صرفه‌تر است از طرفي در مقايسه نرخ سود بانكي كه بيش از 24 درصد است با اين تفاضل 16 درصدي توليد نيز به‌صرفه به‌نظر نمي‌رسد.»  اما اين كارشناس در حالي به تعرفه 26 درصدي براي واردات قطعات منفصله خودرو توسط خودروسازان اشاره مي‌كند كه با توجه به عمق داخلي‌سازي خودروهاي توليدي، تعرفه پرداختي خودروسازان براي واردات قطعات منفصله 12 درصد است. 

دولت به‌منظور تشويق خودروسازان براي توليد خودرو با تكيه بر توان و دانش فني داخل كشور، اين مشوق را براي خودروسازان گذاشته است كه از تعرفه‌هاي پايين‌تري برخوردار شوند، بر همين اساس خودروهايي كه ميزان داخلي‌سازي آنها بيش از 56 درصد است، از تعرفه 12 درصدي براي واردات قطعات منفصله برخوردار مي‌شوند. خودروسازان همواره به داخلي‌سازي بيش از 60 درصدي خودروهاي توليد داخل اشاره كرده‌اند. 

سعيد ليلاز، ديگر كارشناس مسائل اقتصادي نيز عقيده دارد با توجه به نرخ 40 درصدي تعرفه واردات، ديگر نمي‌توان گفت صنعت خودرو در ايران انحصاري است. او به تعداد زياد و مدل‌هاي متنوعي از خودروهاي خارجي اشاره مي‌كند كه خصوصا بعد از رسيدن تعرفه به 40 درصد وارد كشور شده‌اند.  اين كارشناس مسائل اقتصادي عقيده دارد واژه «انحصار» را مي‌توان براي دوره‌اي استفاده كرد كه تعرفه واردات خودرو 90 درصد بود.  اگرچه رشد چشم‌گير واردات خودرو طي دو سال گذشته واقعيتي است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت، اما با اين وجود به‌نظر مي‌رسد شكل خودروهاي وارد شده به كشور و همچنين تعداد خودروهايي كه به كشور وارد مي‌شوند، هنوز به سطحي نرسيده است كه بتوان گفت انحصار صنعت خودرو شكسته شده است. با نگاهي به مدل خودروهاي وارد شده به كشور بعد از كاهش تعرفه واردات خودرو، مي‌توان به وضوح مشاهده كرد كه خودروهاي وارد شده به مرزهاي كشور مانند سال‌هاي قبل همچنان خودروهايي لوكس و گران‌قيمت هستند. در واقع خودروهاي وارد شده به كشور به قدري لوكس و گران هستند كه نه از نظر قيمتي و نه از نظر كيفيت، خودروهاي توليد داخل امكان رقابت با آنها را ندارند. 

   40 درصد تعرفه كم نيست

اما در شرايطي كه عده‌اي از كارشناسان مسائل اقتصادي با تكيه بر دلايل خود تعرفه 40 درصدي را مانعي براي واردات خودرو نمي‌دانند و بر اين اساس راي بر «غيرانحصاري» بودن صنعت خودرو مي‌دهند، برخي ديگر از كارشناسان صنعت خودرو را همچنان انحصاري و تعرفه واردات خودرو را همچنان در مقايسه با گذشته بالا مي‌دانند.

جمشيد پژويان در دسته كارشناساني قرار مي‌گيرد كه صنعت خودرو را حتي با وجود تعرفه 40 درصدي براي واردات خودرو انحصاري ارزيابي مي‌كند.  رئيس پيشين شوراي رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: وقتي مي‌گوييم تعرفه 40 درصدي بايد ببينيم كه اين ميزان تعرفه يعني چقدر؟ همانطور كه مي‌دانيد 40 درصد كمترين ميزان تعرفه واردات خودرو در ايران است در چنين شرايطي در مقايسه با تعرفه 12 تا 25 درصدي واردات خودرو در ساير كشورهاي دنيا مي‌توان گفت كه تعرفه 40 درصد همچنان بالاست و مانع بزرگي براي واردات خودرو محسوب مي‌شود. 

اين استاد اقتصاد در ادامه مي‌گويد: بايد ديد قيمت ارزان‌ترين خودرويي كه مي‌تواند از چين، هند، كره جنوبي يا اروپا وارد ايران شود، با احتساب اين تعرفه چقدر مي‌شود؛ مثلا اگر خودرويي 8 يا 10 هزار دلاري از يكي از اين كشورها وارد شود با نرخ فعلي ارز قيمت خريد اين خودرو چيزي حدود 30 ميليون تومان تمام مي‌شود كه تعرفه 40 درصدي واردات آن چيزي حدود 12 ميليون تومان مي‌شود. 

 پژويان با اشاره به ميزان مبلغي كه خريدار ارزان‌ترين خودروي خارجي بايد با تعرفه 40درصدي پرداخت كند مي‌گويد: مبلغ تعرفه در حالي روي قيمت يك خودروي خارجي مي‌آيد كه خودروهاي داخلي چنين ارقامي را براي ماليات يا هزينه‌هايي از اين دست نمي‌پردازند.  بنابراين اگرچه تعرفه 40 درصدي در مقايسه با تعرفه 90 درصدي كه در گذشته براي واردات خودرو وجود داشت بسيار كمتر است؛ اما بايد اين نكته را نيز در نظر گرفت كه حالا نسبت به دوره‌اي كه تعرفه به همراه ساير هزينه‌هاي واردات بيش از 100 درصد بود، ارزش ريال به يك سوم رسيده است. 

پژويان با اشاره به كاهش ارزش ريال نسبت به سال‌هاي قبل مي‌گويد: در حال حاضر تعرفه 40 درصد شده است در‌حالي‌كه نرخ ارز رشدي 3 برابري داشته است؛ يعني قيمت يك خودروي خارجي با توجه به ارزش ريال و دلار تا 300درصد افزايش پيدا كرده است و به اين معناست كه يك خودروي 20 هزار دلاري حالا 66 ميليون تومان قيمت دارد در حالي كه قبلا نهايتا 25 ميليون تومان بود، حالا خريدار چنين خودرويي بايد 40درصد از قيمت پايه را با توجه به نرخ فعلي ارز پرداخت كند. 

به عقيده اين كارشناس مسائل اقتصادي با توجه به تغييرات نرخ ارز و ريال، نمي‌توان گفت كه هزينه‌هاي واردات خودرو كم شده و حالا صنعت خودرو غيرانحصاري است؛ زيرا هزينه‌اي كه حالا براي واردات خودرو با تعرفه 40 درصد پرداخت مي‌شود با هزينه‌هاي تعرفه بيش از 100درصدي دو سال قبل تفاوت چنداني ندارد. 

اين استاد دانشگاه در نهايت با اشاره به اينكه بازارخودروهاي وارداتي بازاري خاص و مجزا از خودروهاي داخلي است كه مشتريان خاص خود را دارد مي‌گويد: هنوز با وجود تعرفه 40درصدي كه برخي عقيده دارند مانعي براي واردات به شمار نمي‌رود، ميزان واردات خودرو به قدري نيست كه بخواهيم بگوييم صنعت خودرو از حالت انحصاري خارج شده است؛ زيرا درجه تمركز دو خودروساز بزرگ كشور در بازار همچنان بالا است و بيش از 90 درصد بازار داخل را شامل مي‌شود.  به عقيده كارشناسان تا زماني‌كه سهم هر كدام از دو خودروساز بزرگ كشور از بازار 45 درصد است، نمي‌توان گفت صنعت خودرو رقابتي يا غيرانحصاري است، حتي اگر تعرفه واردات خودرو در كمترين حالت خود به 40درصد رسيده باشد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کوروش: 1393/5/1507:02:08،
112
27
آقای پژویان به درستی و کاملا صحیح توضیح دادند دقیقا همینطور
سعید: 1393/5/1510:46:18،
89
26
من یادمه وقتی تعرفه 90 درصد بود دلار 1200 بود و مثلا به عنوان نمونه کیا سورنتو درمیومد 70 میلیون الان کیا سورنتو چنده؟ 200 میلیون
اسفندیار: 1393/5/1511:26:08،
112
30
مردم رو چی حساب کردین؟؟؟

دلار رو سه برابر کردین بعد تعرفه رو نصف!! هیچ فرقی الان نکرده تازه بدترم شده شما تعرفه رو کنید همون 90% ولی دلار رو همون1150 حساب کنید خیلی بهتره
بهروذ: 1393/5/1512:48:35،
65
18
اقای پژیان کمی باید مطالعه کنه...کاش ققط 40 درصد بود.. ده درصد مالیات شماره گذاری..ده میلیون خودرو فرسوده...عوارض شهرداری ...8 درصد مالیات ارذش افزوده...مالیات معمولی...ثبت سفارش...3 میلیون استاندارد...و غیره...همون صد در صد قدیمه
علی 12: 1393/5/1513:39:11،
38
59
این کارشناس کارشناس که تو متن گفته کیا هستن؟
یا خودشونو به نفهمی زدن یا مردمو نفهم فرض کردن.
خودروی 12هزار دلاری بدون تعرفه وارد کنید نه خودروی 40 هزار دلاری به بالا. یعنی برای همه مردم.
اینکه تعرفه ماشینای گرون قیمتو کم کنن، فقط به نفع پولدارهاییه که قیمت 250 میلیون با 400 میلیون فرقی براشون نداره.
تعرفه برای ماشینهاییه که در ایران رقیبی ندارن. در ایران رقیبی برای سوناتا و ... مونتاژ نمیشه. بنابراین باز هم بازار انحصاریه. و کم و زیاد کردن تعرفه دردی از مردم دوا نمیکنه.
روح اله: 1393/5/1516:57:02،
17
18
آقای پژویان به افزایش نرخ ارز در عرض سه سال تا سه برابر اشاره کردند و گفتند ارزش پول به یک سوم کاهش پیدا کرده ولی نکته دیگری که هست آیا در طی دو سه سال مگر درآمد یا حقوق دریافتی مردم چقدر زیاد شده که نرخ ارز به سه برابر افزایش دادند در حقیقت نه تنها کاهش تعرفه ای صورت نگرفته بلکه همین باصطلاح کاهش تعرفه 40 درصد حکایت از افزایش حداقل دو برابری تعرفه نسبت به نرخ ارز دارد .ولی کسی نیست این واقعیت را درک کنه و فقط به فکر پرکردن جیب خود از ....
ايران: 1393/5/1600:23:40،
23
21
تعرفه 40% به اسم است ولي يك ماشين را وارد كنيد حساب كار دستان مياد
100% هم بيشتر است بعد هم گناه آش به گردن واردكننده ميندازند
پدر بزرگ: 1393/5/1507:15:11،
70
14
جیب خالی ....پز عالی//با شکم خالی که نمیشه ماشین خارجی سوار شد.
حسین 2: 1393/5/1511:33:36،
21
11
رای منفی

میشه لطف کنید بفرمایید این مدل 91000یورویی در تهران چند فروش میره؟؟؟
افشین: 1393/5/1519:02:13،
27
19
آقا مردم را گیر آورده اید . کدام 40% تعرفه؟ مالیات بر ارزش افزوده + تعرفه گمرکی + از رده خارج کردن خودرو فرسوده + سود وارد کننده + خدمات گارانتی + خدمات ترخیص کالا + + +
می شود 100% افزایش قیمت . الانترا 60 میلیونی می شود 120 میلیون . کمری 70 میلیونی می شود 145 میلیون تومان . خجالت هم خوب چیزیه همه عوارض و مالیات ها را یک کاسه کنید و بگویید 100 درصد تا حمایت از خودرو سازهای داخلی هم شفاف شود و دور زیادی بر ندارند.
پدر یزرگ: 1393/5/1507:19:53،
79
18
نچه ها جوون شدند .جوونا پیر شدند .پیرها مردند .ولی خوشی سر سفره هامون نیومد
حميد: 1393/5/1507:48:17،
61
20
تعرفه ها براي مصرف كننده خودرو نسبت به قبل زيادتر شده است چون زماني كه تعرفه واردات 90 درصد بود قيمت دلار 1000 تومان بود در حال حاضر با در نظر گرفتن تعرفه واردات 40 درصد ( تعرفه 75 درصد نيز براي واردات برخي خودرو ها اعمال مي شود) با نرخ ارز 3000 توماني نتيجه مي شود كه تعرفه ها 35 درصد نسبت به قبل بيشتر شده پس بازار خودرو هنوز كاملا" انحصاري است .
خیامی: 1393/5/1508:16:16،
15
204
به هیچ عنوان صنعت خودرو انحصاری نیست.
تمامی خودروسازان تلاش خودشونو میکنن اما مردم قدر نمیدونن.
افزایش قیمت خودرو کاملا منطقی و بجاست.
سجاد: 1393/5/1510:58:50،
78
21
فعلا منفی ها رو داشته باش
دکتر: 1393/5/1520:30:24،
21
17
تو خوبی؟
رضا: 1393/5/1623:44:37،
11
20
خودرو روز تولید کنن اونم باکیفیت ععد افزایش بدن آشغال که گرون کردن نداره!
بابك: 1393/5/1508:16:39،
83
23
اگر تعرفه واقعا ٤٠در صد است چطور قيمت يك ماشين ٢٠-٣٠هزار دلاري مثل c200 بنز سيصد ميليون تومان است تو بازار؟
علی: 1393/5/1516:11:28،
12
33
برادر بزرگوار ما تو منطقه آزاد ارس هستیم وقیمت c200فول حدود60هزار دلار میباشد.لطفا اطلاعات خود را کامل کنید.
وحيد: 1393/5/1519:47:00،
15
21
بابك خان، دولت كه گناهي نداره! فاصله بين قيمت خودرو، مخصوصا لوكسش، بعلاوه انواع تعرفه و ماليات و پول زور و غيره با قيمت نجومي حال حاضر رو برادران مافياي خودرو نوش جان ميكنند. بريد ببينيد شركاي ناشناس واردكننده ب ام و، بنز، پورش و مازارتي كيا هستند، حساب كار دستتون مياد و ديگه از اين كامنتهاي عجيب نميگذاريد
علی: 1393/5/1714:49:53،
11
19
بابک عزیز کار من ماشینه و الآن c200مدل 2014 ایران پلاک اگه آپشناش پایین باشه پلاک ملی میشه 210 تومن خرید ولی قیمت فولش 290 تومنه اونی که شما میفرمایید بیسیک هست.ضمنا شماره تمامی وارد کننده های خودرو ارس تو اینترنت هست که شما میتونی به راحتی قیمت بگیری.
مرادی: 1393/5/1508:35:08،
55
18
کدام 40 درصد آقا شما هزینه های جانبی از قبیل اسقاط خودرو فرسوده ، پلاک و غیره را اضافه کنی هزینه پرداختی برای واردات یک خودرو از 100 در صد قیمت لب مرز هم بالاتره. دولت خوب بلده مردم را کیسه کنه
حسام: 1393/5/1508:36:52،
37
17
به نظر من هنوزم این تعرفه بالاست آخه کی میره ماشین زیر 2000 سی سی وارد کنه؟ عملا 40 درصدی نداریم باید تعرفه ماشین های لوکس رو خیلی کاهش بدن به نظر من چون بازار خودروی ایران و مردم ایران علاقه زیادی به خودروهای آسیای شرقی دارن و ماشین های خوبی هم از اون سمت وارد کشور میشه خودروهای وارداتی از این مناطق رو تعرفش رو به زیر 30 درصد برسونن و به حجم موتور هم نگاه نکنن. باور کنید ما هم لیاقت سوار شدن ماشین های خوب رو داریم ما هم دوست داریم ماشینی داشته باشیم که به محیط زیست کمترین آسیب رو برسونه ما هم می خوایم یه روزی از زندگیمون لذت ببریم
محمد: 1393/5/1508:38:19،
40
23
موضوع فقط تعرفه واردات نیست. قیمت یک خودروی وارداتی و یا مونتاژ داخل در بازار ایران حتی با ارز آزاد بین 2 تا 3 برابر قیمت واقعی آن است. بطور مثال مزدا 3 در کشورهای دیگر حدود 18 هزار دلار یعنی 55 میلیون تومان است ولی در ایران گروه بهمن مزدا 3 مونتاژ ایران را بطور غیر مستقیم 130 میلیون می فروشد. این موضوع در مورد محصولات کیا و هیوندا و بقیه نیز صدق می کند. آیا این انحصار نیست؟
مهدی: 1393/5/1508:47:47،
33
18
با این نتعرفه 40 درصد و 8 درصد مالیات بازم قیمت ماشین میزنه بالا پس نتیجه می گیریم از رفاه و اسایش مردم میترسن
امید: 1393/5/1509:12:39،
54
29
چرا مغلطه میکنی ایران جیب؟!!!
از شما بعیده...کدوم 40 درصد!!!! خیلی بیشتر از این حرفاس...اون پولایی که بابت اسقاط خودروی فرسوده و هزارتا هزینه دیگه میگیرن و نگفتی دادا.
یه سرچ تو نت بزنین همش میاد، اینقد نگین 40 درصد که یه دروغ شاخدار واسه فریب دادن مردمه!
محمد: 1393/5/1509:18:20،
26
25
الان باید چه کار کنیم؟ خب مردم فردا شب جمعس یه دستی ته جیباتون بکشین یه کمک دستی به خودرو ساز داخلی کنین بنده خدا ها گیر افتادن
حسین: 1393/5/1509:18:27،
31
21
واقعا جالبه کسی که این تیپ مقاله رو می نویسه باید اطلاعات حداقلی رو در مورد ارز و اوضاع گمرک و سایر موارد موثر رو داشته باشه این کاهش تعرفه از 90 به 45 ربطی به انحصار زدایی نداشته و پس از انتقال نرخ ارز بانکی و گمرکی از 1226 به 2430 انجام گرفت و برای این بود که تعرفه کلیه کالا ها و نه فقط خودرو نصف شد دوست عزیز نگارنده با کمترین اطلاعات در مورد مسائل مهم نظر ندید چون نه تنها مشکلی رو حل نمیکنه بلکه موجب سند سازی و اطلاع رسانی غلط میشه
سیاوش: 1393/5/1509:19:31،
27
17
خخخخخخخخخ چه قدر کارشناس داریم تو این کشور ولی به هیچ چیم نمیرسیم همش درجا و پس رفت
غلامضا دل افکار: 1393/5/1509:27:12،
28
17
صنعت خودروانحصاریست، زیرا در رنج قیمتی خودروهای داخلی خودرو وارداتی وجود ندارد یعنی حداقل 40 میلیون تومان بین ارزان ترین خودرو وارداتی با گرانترین خودروداخل اختلاف وجود دارد به بیان دیگر وارداتی های ارزان دو برابر داخلی ها قیمت دارند و اگر این را با قدرت خرید و توان پرداخت ماهیانه جامعه بسنجیم جز انحصار متلق چیزی نمی بینیم زمانی انحصار رفع می شود که در توان مالی قشر متوسط انواعی از خودرو وجود داشته باشد که به خریدار حق انتخاب دهد. آن زمان است که تولید کنند برای به دست آوردن مشتری مجبور است او را اغنا به انتخاب محصولشان بکنند و این موثر نیست الا با بالا بردن کیفیت و کم کردن هزینه های تولید و تنوع ادواری محصولات یعنی هر روز بهتر از دیروز.
احسان: 1393/5/1509:33:41،
31
21
کی گفته برای واردات فقط تعرفه باید پرداخت بشه؟ با احتساب هزینه اسقاط خودرو فرسوده، انواع عوارض و ... عملا در برخی موارد تعرفه موثر به 100 درصد هم می رسد.
دا: 1393/5/1510:01:37،
14
74
ام جی ساخت کشور انگلستان
موتور توربو عالی با سوت دلپذیر
کیفیت چرم عالی
بدنه با دوام ساخت انگلستان
گیربکس ساخت انگلستان
تایرهای ساخت کشور انگلیس
فرمان برقی ساخت انگلستان
قیمت دامپینگ عالی
کیان: 1393/5/1511:48:02،
31
23
دلم برات سوخت.
گناه داری یکی از همون قاقالیلی هات رو بده من خریدارم.
اینقدر انگلستان انگلستان کردی هرکی بخونه میفهمه به زور داری ماشین چینی رو انگلیسی جلوه میدی.
حسن: 1393/5/1510:25:22،
37
20
چرا به هیچ عنوان به قیمت دلار اشاره نکرده ایید؟ قبل سال 91 که تعرفه رو آورده اند پایین، دلار کمتر از 1000 بود و الان بیش از 3000
در ضمن، 8% مالیات بر ارزش افزوده رو شما می دی یا مشتری بدبخت؟ و بقیه هزینه ها (شهرداری، شماره گذاری، ملیات، بیمه و...) رو حتماٌ خودت حساب می کنی؟ و در آخر، خودتم میدونی که نظارتی نیست و وارد کننده (که به نظر من با خودروسازها یکی هستند) خیلی بیشتر از حد مجاز سود می گیره (برای مثال کیا پیکانتو 8500 دلاره که حدوداً 26 میلیون می شه و 80 میلیون به ملت بدبخت می اندازن)
زمانی بازار انحصاری نیست که پژو پارس 30 سال پیش رو با کیفیت چینی و بدون ضمانت به قیمت 12000 دلار به پررویی و نانجیبی بهت قالب نکنند. اگر واردات چند تا ماشین مثل کیا پیکانتو، تویوتا یاریس، مزدا 2، هیوندا آی 10 و آی 20 آزاد می شد، شش ماه هم دووم نمی آوردند به خاک سیاه خودروسازها می نشتند. مردم جیگر نیستن
علی: 1393/5/1510:29:54،
63
19
یه مقایسه ساده:
قبلاً
پرشیا: 18 میلیون
سوناتا فول: 42 میلیون
نسبت: 2.33=42/18
الان
پرشیا دو ایربگ داشبورد جدید: 34.8
سوناتا وای اف: 158 میلیون
نسبت: 4.54=158/34.8
آقایان خودرو ساز عزیز شکاف بین قیمت خودرو و توان خرید مردم برای خرید خودروی خارجی دقیقا نصف شده. چطور ادعا میکنید انحصار ندارید. به عبارتی میشه گفت انحصار شما 200 درصد یا دو برابر افزایش پیدا کرده.
کیو گول میزنید؟ چرا گول میزنید؟
یا شاید سوادتون در این حده که الان وضعیت کیفیت و نوآوری تو صنعت خودروسازی ما الان اینه.
سجاد: 1393/5/1510:35:17،
54
23
من با این نظر مخالفم،کدام تعرفه 40٪؟؟؟؟برای مثال مزدا 3 18000دلاری کم آپشن با احتساب دلار 3140تومانی می شود 56.5میلیون تومان وبا احتساب 40درصد تعرفه برابراست با79.2میلیون تومان حالا لطفا بگویید با چند درصد تعرفه میشود:127میلیون یعنی قیمت خودروی مزدا در مقایسه با قیمت آن در خارج از ایران 124درصد گرانتر است پس بازار ایران بشدت انحصاری میباشد
قبل: 1393/5/1511:05:56،
23
16
چرا دروغ میگویید ،پول هزینه اسقاط خودرو ،پول پلاک کردن و...را اضافه کنید ،ببینید حدود 2.3 برابر میشه.
میترسم فردای قیامت اونقدر واسه ایرانیها شرط برای بهشت رفتن بذارن که بوی بهشت هم به ما حرام بشه.
نادر : 1393/5/1511:08:35،
26
14
خدايا چرا تحليل گران ما اينطورين !. اگه مملكت با اين تحليلها اداره ميشه پس بايد اينده اي بدتر از اينا در انتظارمون هست . برنامه ريزيهامون هم ظاهرا اينطوريه ! .جالبه ! نويسنده يا از تمام جوانب واردات و توليد اطلاع نداره يا مخفيكاري ميكنه ! حتي اگه مخفيكاري هم ميكنه نه اينطوري خيلي ضايع هست . بازم ميگن مردم ايران به بي بي سي اعتماد دارند .خوب معلومه اونا اگه هم دروغ ميگن خوب دروغ ميگن نه اينطوري اه اه اه ...
نادر : 1393/5/1511:11:21،
20
18
20 هزار دلار ي تو بازار ايران چند؟؟؟؟؟!!!!! لطفا اين مطالبو تو سايت نذارين اخه خيلي ضايع هست و خيلي غم انگيز وناراحت كننده و توهين اميزه . ايران جيب اگه اينارا ميخواي بزاري من وقتم را براي سايبت شما تلف نميكنم
سوشا: 1393/5/1511:38:54،
19
21
این آقای پژویان چرا وقتی رئیس شورای بود این حرفا یادش نبود!!
ايمان: 1393/5/1511:47:34،
19
22
سلام فقط کافیه به آمار ارائه شده در برنامه پایش یک شنبه شب دقت بشه تا بفهمیم توی کارخانجات خودروسازی داخلی چه بخور بخوری...... به تعداد کارمندان و میزان تولید دقت فرمائید.....
سوزنچی در مقایسه آماری شرکت هیوندای کره و ایران خودرو گفت: درآمد هیوندای 86 میلیارد دلاردر حالی که درآمد ایران خودرو 4 میلیارد دلار است. سود هیوندای 8 میلیارد دلار بود ولی ایران خودرو 400 میلیون دلار ضرر کرد. کارکنان گروه صنعتی هیوندای 63 هزار نفر و ایران خودرو 51 هزار نفر است. تولید خودرو هیوندای 4 میلیون و 700 هزار و تولید ایران خودرو تنها 400 هزار است. در نهایت صادرات هیوندای 3.4 میلیون دستگاه و صادرات ایران خودرو 1500 دستگاه است.
سهیل صوفی: 1393/5/1512:07:15،
22
20
اگر تعرفه ماشین با موتوره 2000سی سی 40 درصد و 2500سی سی 75درصده - پس بنز c200 تو بازار باید نهایتا 140میلیون باشه چرا 280 میلیون تا 300میلیونه ؟؟؟ پس اونوقت قیمت KIA optima 2014 که 2500سی سی هست بادلار 2650 تومانی باید در بازار=
LX $21,500 = میلیون100
EX $23,950 = میلیون112
SX $25,500 = میلیون119
SX Turbo $27,500 = میلیون128
SXL Turbo $35,300 = میلیون164 باشد.
اس: 1393/5/1512:34:18،
23
20
قیمت خودرو تا سه برابر ارزش اون بالاتر می ره اونوقت می گن تعرفه 40 درصده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خدایا ما چی هستیم نفهمیدیم!
ذهن بیدار : 1393/5/1512:46:31،
28
30
قدر خاتمی را ندانستید مردم قدر نشناس!دولت اصلاحاتم آرزوست.زنده باد خاتمی و روحانی و رفسنجانی!
اتیلا: 1393/5/1618:39:41،
9
23
همشون سر و ته یه کرباسن داداش . قدر خودمون رو باید بدونیم که اگه می دونستیم این وضعمون نبود.
ناشناس : 1393/5/1512:58:06،
24
21
یک عملیات ریاضی ساده است :

دلار 1100 تومانی * تعرفه 90% = 990 تومان
دلار 2600 تومانی * تعرفه 40% = 1040 تومان

به همین واضحی می توان گفت که تعرفه فعلی از تعرفه 90% 2 سال پیش خیلی بیشتر.

این خودرو سازها بعضی وقت ها از سادگی و معلومات پایین برخی از .... بد سوء استفاده می کنند.
حق و صبر: 1393/5/1514:27:20،
23
20
نویسنده ی این مطلب یا واقعا حالیش نبوده چی میگه یا خودشو زده به اون راه!!
"تعرفه 40 درصد ولی تعرفه ی موثر 28 درصد است"
بعد نشسته حساب کرده یه خودروی 10 هزار دلاری تعرفه ش فلان میشه
مشکل به تنهایی تعرفه نیست که عزیز من!! مشکل قیمت گذاری خودرو تو داخله و قوانینش
الان ریو 2014 اومده با قیمت 85 ملیون که با دلار آزاد میشه 27200 دلار، حالا قیمت این خودرو چنده؟ 14000 دلار با فول ترین آپشن
مشکل اینه عزیزجان!!
ارمان: 1393/5/1517:07:42،
8
23
این تعرفه 40 درصدی هم جک روزه ! اسمش 40 درصده ولی تا به دست مصرف کننده می رسه به هزار جور عذر و بهانه میشه 100 تا 120 درصد !
صابر: 1393/5/1517:34:06،
11
19
اگر تعرفه خودرو تو ایران صفر بشه انقدر انحصار دست خودشونه که بازم نمیتونیم به قیمت خارج ماشین بخریم
خودم: 1393/5/1521:56:38،
13
12
جمعش کنید بساط دروغگویی
مردم هوشیار: 1393/5/1602:37:36،
14
18
این حرفها داستان و قصه ننه من غریبم بیش نیستند
اونهای که یکم سردر میاورند میدونن که تعرفه گمرکی با احتساب سایر هزینه ای تحمیلی و مشکلات عدیده جمع تعریفه گمرکی بیش از150درصد میباشد نه 40درصد
واسه همینست که یک ماشین40میلیون تومانی وارداتی در ایران150تا200میلیون تومان درمیاد
مردم: 1393/5/1602:45:33،
16
15
اینها جتی لیاقت و شایسته یک چوپان کوچک رو هم ندارند چه رسه به مدیریت.
واسه همینه که کشور و مردم به این فلاکتی افتاده اند
صدری: 1393/5/1608:06:00،
13
19
اگه x قیمت خودرو به دلار باشه در نتیجه
قیمت سال 90 با دلار 900 تومانی و تعرفه 90% X*900*90%=1710X
قیمت سال 93 با دلار 3150 تومانی و تعرفه 40% X*3150*40%=4410X
حالا 4410 را تقسیم کن به 1710 میشه 2.6 برابر
بعد یه آقایی به نام پژویان را میارن که بگه 4410 با 1710 مساویه
""به عقيده اين كارشناس مسائل اقتصادي با توجه به تغييرات نرخ ارز و ريال، نمي‌توان گفت كه هزينه‌هاي واردات خودرو كم شده و حالا صنعت خودرو غيرانحصاري است؛ زيرا هزينه‌اي كه حالا براي واردات خودرو با تعرفه 40 درصد پرداخت مي‌شود با هزينه‌هاي تعرفه بيش از 100درصدي دو سال قبل تفاوت چنداني ندارد. ""

یعنی همتون سر کارید ، ببخشیدا !!!!!!!!!!!!!!!!
محمد: 1393/5/1616:50:38،
13
45
فقط اجازه بدین شرکتهایی مثه فورد فیات جنرال موتور بیان اینجا کارخونه بزنن رقابت ایجاد بشه فورد ماشین میده 2 سال بدون بهره ببینم ایران فرقون چطوری میتونه ماشین بفروشه
تاق پاق: 1393/5/1618:57:07،
10
22
فقط زمانی مصرف کننده به حق وحوق واقعیش میرسه که دوشرکت فرغونسازی کلا ورشکست وتعطیل بشه اونموقع است که بازارانحصار خودروازادشده ومصرف کننده قدرت انتخاب خواهد داشت.الان که شرکتهای فرغونساز فرغونهاشون روبه مصرف کننده تحمیل میکنند.ومصرف کننده چاره ای نداردومجبور است فرغون ولگن بخرد.
666: 1393/5/1622:57:30،
13
19
سال90
حقوق من 700هزار تومان تعرفه خودرو90درصد
مزدا3=45میلیون تومان
لکسوس ار ایکس350=150میلیون
پژو206=16.5میلیون تومان
سال93
حقوق من1میلیون تومان تعرفه خودرو45درصد
مزدا3=130میلیون تومان
لکسوس ار ایکس350=420میلیون
پژو 206=40میلیون تومان
یعنی اگه من سال 90نیت میکردم یه لکسوس بخرم باید124 ماه حقوقمو جمع میکردم اگه الان نیت کنم 420ماه طول میکشه
تمام دنیا برای خرید ماشین باید 6تا 10ماه حقوق خودرو جمع کنند
حالا خودتون قضاوت کنید.تازه مسکن و دیگر چیزها جای خود
فکر کنم تو یه چیز دیگه هم رکورد زدیم"اولین کشور جهان چهارم
بیا: 1393/5/1716:35:34،
49
16
حقوق بشر
ماشین خوب سوار شدن به قیمت جهانی

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
دکتر حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما