کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روش جديد رفع‌ سوء‌اثر از سوابق چك‌‌هاي برگشتي


کد خبر : ۶۱۲۳سه شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶:۵۹۶۵۴۷ بازدید

بانك مركزي اعلام كرد: شوراي پول و اعتبار بند 18-3 دستورالعمل حساب‌ جاري را اصلاح و روش جديد رفع‌ سوء‌اثر از سوابق چك‌‌هاي برگشتي ...

بانك مركزي اعلام كرد: شوراي پول و اعتبار بند 18-3 دستورالعمل حساب‌ جاري را اصلاح و روش جديد رفع‌ سوء‌اثر از سوابق چك‌‌هاي برگشتي را به شبكه بانكي كشور بخشنامه كرد.

اين بانك طي بخشنامه‌اي به شبكه بانكي اعلام كرد: شوراي پول و اعتبار، ضمن حذف عبارت «و ابطال آن» از دستورالعمل حساب‌ جاري از متن بند 18-3 دستورالعمل يادشده و تبصره آن، بند مزبور را اصلاح كرد. در اين بند آمده است: « 18-3 ارائه رضايت‌نامه محضري ذينفع چك به بانك: در صورت عدم امكان ارائه لاشه چك برگشتي به بانك بنا به دلايلي نظير مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذي‌نفع چك (شخصي كه گواهينامه عدم پرداخت وجه چك به نام او صادر شده است)، مي‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمي، ضمن اذعان به عدم واگذاري چك به ثالث، رضايت خود را نسبت به مشتري اعلام نمايد. در اين صورت، بانك با دريافت رضايت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء‌اثر از چك موردنظر اقدام مي‌نمايد.

تبصره: چنانچه ذينفع چك، شخص حقوقي دولتي و يا نهاد عمومي غيردولتي باشد، مي‌تواند با ارائه نامه رسمي، رضايت خود را اعلام نموده و بانك با دريافت رضايت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء‌اثر از چك موردنظر اقدام مي‌نمايد». همچنين در اين بخشنامه نيز آمده است: نظر به اينكه وفق ماده 2 قانون صدور چك، چك در حكم اسناد لازم‌الاجرا بوده و كيفيت اجراي آن نيز در «آيين‌نامه اجراي مفاد اسناد رسمي لازم‌الاجرا و طرز رسيدگي به شكايت از عمليات اجرايي» مصوب 87. 06. 11 بيان شده، شوراي پول و اعتبار ضمن پذيرش امر اجراي چك به عنوان يكي از روش‌هاي رفع سوء‌اثر از چك در فرض تحقق آن، اين شيوه را نيز به عنوان يكي ديگر از طرق رفع‌ سوء‌اثر از سوابق چك‌‌هاي برگشتي، به ماده 18 دستورالعمل حساب جاري به شرح ذيل اضافه نمود: 7-18ارائه‌ نامه از مرجع ثبتي ذيصلاح موضوع ماده 183«آيين‌نامه اجراي مفاد اسناد رسمي لازم‌الاجرا و طرز رسيدگي به شكايت از عمليات اجرايي» مبني بر اجراي چك (با ذكر مشخصات اصلي چك) و لزوم رفع سوء‌اثر از آن. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها