کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران

مقایسه صنعت خودرو ایران با کره جنوبی

کدخبر:۶۱۱۷سه شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹:۰۶۶۷۸۳ بازدید

صنعت خودرو ایران با سابقه نیم قرن فعالیت با کدام خودروسازی جهان قابل مقایسه است؟
مقایسه صنعت خودرو ایران با کره جنوبی

صنعت خودرو ایران با سابقه نیم قرن فعالیت با کدام خودروسازی جهان قابل مقایسه است؟ هر چند با توجه به سابقه فعالیت خودروسازی کره، بیشتر این کشور را قابل قیاس با صنعت خودرو ایران می‌خوانند، اما آنچه هم‌اکنون در شرکت‌های تولیدی خودرو در دو کشور مذکور در حال وقوع است تفاوت است از زمین تا آسمان. اینکه چرا صنعت خودروسازی کره قادر به تسخیر بازارهای جهانی شد حال آنکه این صنعت در ایران با چالش‌های جدی در کیفیت، تولید و صادرات مواجه است سوالی است که یکشنبه شب گذشته در برنامه تلویزیونی پایش به آن پرداخته شد.

در این برنامه با دعوت از یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در مورد تفاوت صنعت خودرو ایران و کره جنوبی از وی پرسش شد. ابراهیم سوزنچی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به وقوع پنج انقلاب فناوری در دنیا اظهار کرد که سیاست صنعتی در کشور ما مبتنی‌بر خرید فناوری و نگاه به بازار داخل بوده حال آنکه نگاه کشور کره به توسعه فناوری و افزایش صادرات بود. همچنین نقش حاکمیت مدام در ایران مشاهده می‌شود، ولی در کره دخالت نمی‌شود. 

سوزنچی همچنین با اشاره به اینکه مشکلات کنونی صنعت خودروسازی کشور ریشه تاریخی دارد تاکید کرد که خودروسازی کشورمان اکنون چوب ساختارهای غلطی را می‌خورد که قبل از انقلاب وجود داشته است؛ به‌طوری‌که سیاست‌های فناوری کشور به سمت وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی که با صنعت بیگانه هستند رفته است، در حالی که فناوری در صنعت توسعه پیدا می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه در پاسخ به این سؤال مجری که چرا با وجود اینکه کشور کره خیلی دیرتر از ایران یا حتی همزمان با ایران فعالیتش را در صنعت خودرو آغاز کرد، ولی در حال حاضر از ایران جلوتر است با مروری بر تاریخ ورود هر دو کشور به صنعت خودروسازی به پنج انقلاب بزرگ فناوری جهان اشاره کرد. سوزنچی در ادامه این پرسش همچنین به سابقه تولید پیکان در ایران داشت و اظهار کرد که شرکت ایران ناسیونال در سال 1341 تاسیس شد. این شرکت در ابتدای کار اتاق‌های اتوبوس را می‌ساخت، ولی بعد از مدتی که کسب و کار رونق گرفت مدیرعامل آن تصمیم می‌گیرد تا به صنعت تولید خودرو ورود پیدا کند و بعد از بازدید از کشورهای مختلف دنیا در سال 1346 ایران ناسیونال تصمیم می‌گیرد با تولید پیکان شروع به تولید خودرو کند. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد که هیوندای شرکتی بود که سال 1326 شمسی تاسیس شد ولی در این زمان در کار ساخت و ساز بود. بعد از جنگ دو کره در سال 1346 این شرکت به صنعت خودرو ورود پیدا می‌کند. در ابتدا با فورد صحبت می‌کنند تا یکی از مدل‌های فورد را مونتاژ کنند. توافق در نهایت برای ورود هیوندای به صنعت خودرو انجام شد.

سوزنچی تصریح کرد: پیکان اسم ایرانی یک ماشین انگلیسی به معنای فلش است. این ماشین را شرکتی به نام تالبوت می‌ساخت و این گروه در آن زمان در حال ورشکست شدن بود. از مدیرعامل سوال می‌شود که چرا این کار را انجام می‌دهی در پاسخ گفت خیلی چیزها در زندگی دست آدم نیست. طبق مطالعات و شواهد مشخص شد که نقش شاه خیلی پررنگ بوده و در حقیقت شاه دستور به همکاری ایران ناسیونال با شرکت تالبوت را می‌دهد. مدیرعامل با اینکه راضی نبود این کار را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: هیوندای و ایران خودرو شرکت‌های خصوصی بودند. هیوندای خودش تصمیم می‌گیرد که با فورد کار کند، ولی ایران ناسیونال نمی‌تواند خودش تصمیم بگیرد. بنابراین تولید پیکان ثمره تصمیم شاه است. در سال 1350 هیوندای وارد صنایع سنگین می‌شود. در همان سال دولت کره یک بسته سیاستی جدی می‌دهد و می‌گوید که این مونتاژ به درد من نمی‌خورد و هر کس بتواند یک خودرو کره‌ای تولید کند که 90 درصد آن تولید داخلی باشد به آن وام، معافیت مالیاتی، بازار داخلی، امکان صادرات و برخی مشوق‌های دیگر را می‌دهم. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: با اتخاذ سیاست مذکور توسط دولت کره در سال 1351 با حضور شرکت هیوندای و دوو، در آن سال هیوندای پنج هزار خودرو تولید می‌کند در حالی که ایران خودرو 60 هزار تولید پیکان داشته است. سوزنچی گفت: هیوندای یک برنامه‌ای به دولت می‌دهد که 80 هزار خودرو را تولید کند. این شرکت با اعتماد به نفس بالا ورود پیدا می‌کنند و در کنار انعقاد قرارداد با 26 شرکت مختلف دنیا، با قطعه‌سازان مختلف دنیا نیز تعامل برقرار می‌کند؛ یعنی هر بخشی از دانش خودروسازی را از یک کشور می‌گیرند و به‌کارگیری آن برای هیوندای چندین سال زمان برد. در نهایت در سال 1355 هیوندای پونی که نسل اول خودروی کره‌ای است ساخته می‌شود. وی یادآور شد: در حالی که سال 1355 در سیاست کشور ما هویدا می‌گفت هر ایرانی یک پیکان و این به آن معناست که فقط خودروی پیکان تولید شود و اصلا بحث خودروی ایرانی مطرح نبود. در همان زمان ایران خودرو می‌گوید سیاست خودکفایی قطعات پیکان را به کار بگیریم و با وجود تاسیس یکسری از شرکت‌ها با شکست مواجه می‌شوند؛ یعنی اصلا به سمت خودرو داخلی حرکت نکردند و فقط خو دروی پیکان تولید می‌کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: در همان سال کشور کره صادرات هیوندای را به آمریکای جنوبی شروع کرده و به ظرفیت تولید 56 هزار خودروی پونی دست پیدا کردند. به مرور زمان خودروی فورد هم کم‌اهمیت شد البته این خودرو همچنان در مدار تولید وجود داشت.

سوزنچی با اشاره به اینکه صنعت خودرو بعد از انقلاب در سه سطح نگرش مدیران خودروساز، رابطه حاکمیت و صنعت خودرو و سیاست‌های کلان توسعه صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: بعد از انقلاب مدیرعامل ایران خودرو از کشور خارج شد. پس از خروج مدیرعامل ایران خودرو صنعت خودرو ملی شد و زیرمجموعه سازمان گسترش شد. 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: در همین سال هیوندای نسل دوم هیوندای پونی را تولید کرد.سوزنچی بیان کرد: در سال 1364 درحالی‌که هیوندای مشغول ساختن یک خودروی دیگر کره‌ای است شرکت تالبوت ورشکست و ایران خودرو به ظرفیت سه هزار تولید نزدیک شد. ایران خط تولید پیکان را در سال 1368 از شرکت تالبوت خرید و دوباره تولید پیکان در ایران راه‌اندازی شد. در همین سال نسل دوم ماشین دیگر کره تولید شد.

سوزنچی در مقایسه آماری شرکت هیوندای کره و ایران خودرو گفت: درآمد هیوندای 86 میلیارد دلاردر حالی که درآمد ایران خودرو 4 میلیارد دلار است. سود هیوندای 8 میلیارد دلار بود ولی ایران خودرو 400 میلیون دلار ضرر کرد. کارکنان گروه صنعتی هیوندای 63 هزار نفر و ایران خودرو 51 هزار نفر است. تولید خودرو هیوندای 4 میلیون و 700 هزار و تولید ایران خودرو تنها 400 هزار است. در نهایت صادرات هیوندای 3.4 میلیون دستگاه و صادرات ایران خودرو 1500 دستگاه است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

فرزاد: 1393/5/1407:37:07،
200
34
عجب .... پس تو این 35 سال داشتین تقاص اون 10 سال قبل از انقلاب رو میدادین . تالبوت در حال ورشکستگی تو 46 ، بعد سال 68 امتیاز کامل پیکان رو واسه چی خریدین ؟ حاصل یک عمر زحمت و خون دل یکی از برترین کارآفرینان جهان ( خیامی ) رو بالا کشیدین و گند زدین توش . حالا گناهشو هم میندازین گردن پدر خودرسازی ایران ؟ بویی از شرافت نبردید .
عاقل باشید لطفا: 1393/5/1407:38:20،
223
20
آقای سوزنچی، پیکان ورشکسته به دستور شاه در ایران تولید شد، آیا پراید را هم شاه و هویدا دستور تولیدش را به مدت 20 سال دادند؟
بابا انصاف هم خوب چیزیه، 20 سال است که ایرانخودرو داره، موتور پیکان رو میزاره رو پژو، موتور پژو رو میزاره رو پیکان، موتور زانیتا رو میزاره رو پارس، فرم چراغ و دریچه بخاری رو عوض میکنه میگه ماشین جدید ساختم، اینا هم حتما تقصیر شاه است!
رشد تکنولوژی و تغییرات سریع خودروها در 20 سال اخیر چشمیگیر شده است، وگرنه تولیدات دهه هشتاد میلادی هیوندا خیلی هم پیشرفته و مثل امروز نبوده است.
jalal: 1393/5/1409:17:01،
18
178
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
فضولی: 1393/5/1411:28:35،
58
27
جالیوانی یادت رفت بگی عزیزم
علی: 1393/5/1407:40:03،
89
22
یه چیز دیگه ما فقط بلدیم شعار بدیم ،اونجا بجای شعار ،عمل میکنند و هوچی گری در نمیاورند.
توليد كننده : 1393/5/1407:43:04،
59
20
اگه توليد را حمايت مى كردن ما هـم حرف برا گفتن داشتيم چند روز پيش تو برنامه پايش سيما هـمه ديدند فرق اقتصاد ايران با برزيل كه اون دوست ايرانى چگونه با حمايت دولت برزيل يك كار افرين موفق تو برزيل شده
محمود: 1393/5/1407:48:00،
56
58
بجاش توي صنعت هسته اي از كره جنوبي جلوتريم!
علي: 1393/5/1407:48:12،
73
69
مقاله اي از مقايسه خودروسازي ايران و افغانستان در سال ١٤٤٠ چاپ خواهد شد به اين مظمون كه صنعت خودروي ايران با بيش از يك قرن تجربه، ....
صابر: 1393/5/1408:07:52،
131
17
منظورش کلن این که شاه مقصره وگرنه ما الان فراری تولید می کردیم
برديا: 1393/5/1408:09:24،
100
23
عين مقايسه مادر بزرگ خودم با أنجلينا جولى
خودم: 1393/5/1408:16:31،
137
18
البته هدف ایران خودرو هم قابل تقدیر و تشکره:
1- تولید خودرو هایی با بیش از 30 سال سابقه و حضور در مستمر در جاده های مرگ در ایران (کلا اینا به ضرب المثل حرف مرد یکیه اعتقاد دارن، خودشون مرد و تولیدشون حرفشونه)
2- جبران سود کم نسبت به خودرو سازهای خارجی در بازار داخلی (این هم یه جور خود کفاییه دیگه)
ما کلا زیادی سخت میگیریم.
همه چی آرومه ...
کوکو: 1393/5/1408:20:11،
74
58
من اصلا متن خبر رو نخوندم.چون ایران اصلا چیزی به اسم خودرو از خودش نداره که بخواد نه با کره بلکه با هر کشوری مقایسه بشه.ایران حداقل 100 سال از همون کره عقب تره.
pepan: 1393/5/1408:23:26،
62
24
خجالت داره واقعا این بحث..
آخه خود ایران مگه خودرویی تمام و کمال به نام خود نداره میخوایین چیو مقایسه کنین؟
شرکت هیوندا و کیا تمام جهان رو احاطه کرده تو حرفی واسه گفتن داریی یعنی؟
فقط پراید(محصول کره)خخخخ رو به قیمت 5 میلیون به عراق و سوریه
gh: 1393/5/1408:40:47،
103
23
اقا الان 36 سال از زمان شاه گذشته کی میخواین بیدار شین یعنی 36 سال کم بوده که آقایون نتونستن خودشون عوض کنن تا کی میخواین تنبلی خودتون به لنگ شاه ببندین آخه اینا چه ربطی بهم دارن یکی اینارو از خواب غفلت بیدار کنه همیشه دنبال مقصرن تا دنبال راه چاره واقعا خاک تو سرتون
رويا: 1393/5/1408:41:50،
56
23
مهم ترين ترين عامل دخالت دولت در خودروسازي هاست.از طرف ديگر همواره دولت با وضع تعرفه بالا سعي در كمك به خودروسازهاي داخل نمود.وخودروسازهاي داخل هم با اين حاشيه امن ايجاد شده هيچگاه به دنبال ارتقا كيفيت وبهبود وضعيت خود نبودند.تا اينكه تحريمها آب پاكي رو دستشون ريخت وخيلي از دروغها مشخص شد.
عبید: 1393/5/1408:49:23،
222
33
مهم اینه که ما نماز می خونیم ولی این کره ای های بی وجدان نمازاشون رو نمی خونن! خدا ازشون نگذره کافرای بی دین!
بهنام: 1393/5/1408:50:23،
153
30
آره والله
مقایسه آقا مجتبی اصولی تر از مقایسه سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف بود
احسنت!
عاقل باشید لطفا: 1393/5/1409:29:40،
303
27
من متاسفم برای دانشگاه شریف که این آقای سوزنچی عضو هیات علمی دانشگاهشه.
البته با یک جستجو در اینترنت و مقاله هایی که ایشون در مورد ابعاد فتنه چاپ کردن میشه فهمید که طرز فکر این استاد چی هست.
متاسفم کسی که ادعای دکتری دارد و استاد دانشگاه هست، به جای داشتن فکر باز و بیطرفانه قضاوت کردن، همه چیز را به گردن رژیم گذشته و شاه میاندازد. کاش آقای سوزنچی در مورد مونتاژ محصولات لوکس و بروز دنیا در پارس خودرو (مثل آریا، شورلت، کادیلاک و بیوک) هم در زمان شاه صحبت میکردند. آقا اصلا شاه و اطرافیانش همه آدمهای بدی بودند، شما در این 35 سال چه کردید؟
لپ كلام: 1393/5/1409:30:40،
110
20
نقش حاکمیت مدام در ایران مشاهده می‌شود، ولی در کره دخالت نمی‌شود.
مجید: 1393/5/1410:25:23،
44
25
آقا مگر تولید خودروی جدید کار کم خرجیه؟
بعد سهم آقایون و بنیاد های فراوان رو کره میده؟
بعد اینهمه بحث و جدل تازه لگن سازای داخلی رو آوردن به واردات خودروی چینی
علی 12: 1393/5/1411:41:21،
36
24
مگه کم خرج کردن؟ اون همه مخارج و پاداش و ...
شما نشریه پیام ایران خودرو یا پیام خودرو (درست یادم نیست) رو دیدین؟ صد صفحه رنگی کاغذ گلاسه، همش عکس و مصاحبه مدیران ایران خودرو بود. سال 84 و 85 و 86 شاید 5000 تاشو آوردن دانشگاه ما. اینقدر بدرد نخور بود که بچه ها تو خوابگاه میذاشتن زیر قابلمه های داغ. حتی یک خط مطلب علمی توش نبود.
اینا مخارج نیست؟
محسن: 1393/5/1410:33:43،
39
28
100 هم ب پای خودرو های کره ای نمیرسید ......چون اقایون سیراتی ندارن
م: 1393/5/1410:49:34،
95
25
مشکل اصلی دولت ایرانه با حمایت بی حد و حصر از خودروساز خونخوار.
راستی یه مقایسه ای بین کشته های سوانح که مسئول اصلی این سوانح نقص امنیتی خودروهای داخل هست و کشته های غزه بینازید ببینید خودروسازهای ما بیشتر خونخوار ترند یا اسراییل .......؟؟؟؟؟
مردای: 1393/5/1411:04:16،
46
27
اصلا عقب ماندگی صنعت خودرو سازی تقصیر شاه حسین صفوی بود !!!
مجتبی: 1393/5/1411:12:53،
49
25
به هر حال باید یه نفر رو مقصر اعلام کنیم و تمام تقصیر رو به گردنش بندازیم کی بهتر از شاه بدبخت که حتی نمیتونه از خودش دفاع کنه
ناصر: 1393/5/1411:16:05،
69
26
اره راست میگه شاه بد بود جیز بود اخ بود نمونه شیطان بود!!ولی کل پیشرفتها و رفاه مملکت و پیشی گرفتن کشور از ترکیه و کره و مصر و امارات و قطر و... در سالهای 50 تا 57 صورت گرفت.هر زمینه ای که فکر کنین حاصل سرمایه گذاری بادانش و مشاوره گرفتن از اروپاییهای اون زمان بود.حالا برین ببینین امارات و ترکیه و کره و قطر و کویت کجان 50 سال زدن از ما جلوتر چون ما 30 سال عقبم رفتیم!!!
ایران: 1393/5/1411:34:59،
37
25
میدونین سوزنچی خودش چی سوار میشه ؟
حسن : 1393/5/1411:42:43،
40
28
در ایران اداره کشور سنتی ولی در کره شایسته سالاری و مدرن
عباس: 1393/5/1412:21:18،
28
56
اخه ایران خودرو با انحصار خودرو واین بلایی که به سر این ملت اورده وبا این ماشیناش انتظار داره به سود هیوندای برسه!!!!!!؟؟؟؟؟
نه... اگه میخوای بیا برا بالا رفتن سودت قیمتا رو از اینا هم بالا تر ببر!!!
m: 1393/5/1412:32:39،
32
19
بابا بیکارین این همه نظر میدین خوبه اینا پژو 30 سال پیش و یه مشت لگن تاریخ گذشته کره ای و غیره رو تولید میکنن این همه اولدورم پولدورم میکنن اگه بنز و بی ام و تولید میکردن چه غلطی میکردن یه مقدار خجالت بکشید صداتونو بیشتر از این درنیارین کجای دنیا میتونین اینقدر جیب مردم رو خالی بکنین این آشغالها رو به اونها بفروشین
شاه بد: 1393/5/1413:06:14،
30
22
استاد عزیز فکر میکنی ما ایرانیان اینقدر بی سوادیم شرکت ورشکسته را درسال 64می خرید .یا اینکه مغز متفکر سیاست ایران که قرارداد الجزایر حدود ایران وعراق و دومی قرارداد انرژی اتمی را بست منظورم دکتر عباسعلی خلعتبری بخاطر این دو قرارداد خلخالی اورا اعدام کرد پس این دو قرارداد اگر بدند چرا ادامه میدهید حال حکایت ایران خودرو
خق و صبر: 1393/5/1414:15:40،
23
20
مشکل اصلی اینه که تو ایران خودروسازی شده محل درآمد دولت و خواص!!
دستتونو از روی این صنعت بردارین همه چیز حل میشه
دانشجو:: 1393/5/1414:52:29،
49
86
آقای سوزنچی فقط میتونم بگم که واقعا واستون متاسفم.
قبل از کنکور دادنم آرزوم این بود که دانشگاه شریف قبول بشم.با این طرز فکری که شما دارید خدا رو شکر میگم که شریف قبول نشدم.
واقعیت اینه که مافیای سیسیل ایتالیا باید بیاد جلوی امثال شماها و خودروسازا لنگ بندازه!
البرز: 1393/5/1417:09:49،
27
28
کشور اسلامیه، ما باید دنبال معنویات باشیم نه مادیات، هیچ کس با هیوندای به بهشت نمیره، پراید بخر تخته کاز به سمت بهشت برون خیالت راحت
حسین: 1393/5/1417:51:49،
24
22
اغا بی زحمت خون الوده خودتونو کثیف نکنید زنده باد پتروس
MGH: 1393/5/1417:53:45،
47
25
کامنت های بالا رو که خوندم حال کردم از اینکه می بینم مردم کاملا به اوضاع مملکت اشراف دارند، و کاملا هوشیارند...
ولی متاسفم که چرا توی عمل ضعیف ظاهر می شیم.
كاش ميشد رفت: 1393/5/1420:38:26،
20
24
چون تو اين مملكت عدالت نيست اگه من بهترين طراح خودرو بودم هيچ وقت براي اين مملكت خودرو طراحي نمي كردم
رضا: 1393/5/1421:54:30،
27
20
دقت کردید بجز ایرانیها هیچکس تو بهشت نمیره هیچکس تو دنیا نمی فهمه همه دنیا بلد نیستن زندگی کنند واقعاٌ دنیا درباره ما ایرانیها چی فکر میکنه فکر کنم خیلیها ایران را اصلاٌ نمی شناسند از بس که مهمیم
Slides: 1393/5/1500:46:37،
24
25
با این گزارش بهتره در این فرغون سازی ببنیدیم دنیا رو از شر این دو خودرو ساز راحت کنیم

تفکر: 1393/5/1507:51:15،
24
25
این آقا بعد از گذشت 35سال هنوز مشکلات صنعت خودرو را به گردن رژیم سابق میندازه. واقعاً برای یک استاد دانشگاه متاسفم. از سواد و طرز فکر این آقا معلوم شد که چرا ما با این همه ثروت عقب افتاده ایم.
هیوندای: 1393/5/1714:51:18،
45
24
دارید مسخره میکنید فیل رو با جوجه مقایسه کردن
سوزی: 1393/8/502:49:35،
24
13
عشق است کره جنوبی
عاشقتم سءول
بهمن : 1393/9/223:13:32،
19
17
چرا صنعت خودروسازی ایران را با ترکیه که بازارهای اروپا را تسخیر کرده و در حال صادرات به امریکاست مقایسه نمی کنید می ترسید اعتماد به نفستون پایین بیاد؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما