کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

مجلس پیگیر مونتاژکاری خودرو توسط خودروسازان

کدخبر:۶۱۰۴دوشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱:۲۰۵۲۶۴ بازدید

مدتی است که بازار ایران جولانگاه خودروهای چینی شده است. خودروهایی که از شرکت‌های مختلف وارد می‌شود و آنها در قبال خریدار هیچ تعهدی ندارند.

این خودروها که قیمت کمی هم ندارند با شرایط خاص به فروش می‌رسند تا انگیزه‌ای برای مشتریانی باشد که نتوانستند با تسهیلات خودرو داخلی خریداری کنند. خودروهای وارداتی چین که بعضاً در زمره خودروهای بی‌کیفیت قرار گرفتند این روزهای مشتریان زیادی دارند. اما تنها صفر کیلومتر این ماشین‌ها خریدار دارد و کارکرده آنها ضمن افت قیمتی شدید به سختی به فروش می‌رسد. خودروهایی که خدمات پس از فروش آن  ضعیف است و مردم برای گرفتن خدمات دوران گارانتی باید مدت‌ها صبر کنند. چه بسا در این دوران اعلام شود که قطعه مورد نظر یافت نمی‌شود.

با این اوصاف مردم نگاه مثبتی به خودروهای چینی ندارند. خودروهایی که با کیلومتر شمار پایین برای صاحب خود دردسرساز می‌شود و البته فروش آن خودرو هم کارساز نیست چرا که مشتری برای خودروهای چینی کارکرده وجود ندارد. این روزها تنوع خودروهای  کارکرده چینی در بازار به گونه‌ای شده است که همچون قارچ در نقاط مختلف کشور می‌رویند اما این رویش تنها در فروش خودرو است و نه خدمات پس از فروش. حال یکی از خودروسازان وطنی این روزها به سراغ خودروهای چینی رفته است و قرار شده این خودروها  به فروش برساند. خودروساز داخلی برای آن‌که بتواند مشتریان زیادی را جلب کند حدود 25 میلیون تومان از قیمت خودرو را تسهیلات می‌دهد و شاید همین موضوع برگ برنده فروش خودروهای چینی شده است. اما سؤال این است که در کشورمان مجموعه‌های متعددی بودند که خودرو چینی وارد می‌کردند حال چه الزامی وجود داشت که یکی از خودروسازان بزرگ  داخلی به این سمت برود. البته برخی از نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو با ایران اظهار داشتند که مجلس  موضوع واردات خوردوهای چینی توسط خودروسازان داخلی را بررسی خواهد کرد.


تصمیم گیری های اشتباه در صنعت خودرو

دکتر فضل‌الله جمالو استاد دانشگاه درباره حضور خودروهای چینی در خودروسازی‌ها به خبرنگار ایران گفت: چند عامل باعث شده است که خودروهای چینی بتوانند در خودروسازی ایران ورود پیدا کنند لذا اگر عوامل تأثیر‌گذار حل نشود صنعت خودرو با شرایط خوبی روبه‌رو نخواهد شد. وی افزود: برخی از مدیران خودروسازی برای آن‌که میزان فروش محصولات خود را افزایش دهند به سراغ خودروهای چینی می‌روند. چنین روشی شاید در کوتاه مدت اثرگذار باشد، اما طولانی مدت به صنعت خودرو لطمه وارد می‌کند و از سویی ما را به یک مصرف‌کننده صرف تبدیل می‌کند. جمالو ادامه داد: مذاکره با برند‌های خوب و بنام خودرو بسیار سخت است لذا مدیران حرفه‌ای و آزموده می‌توانند وارد فضای گفت‌و‌گو‌های تخصصی شوند. از این‌رو برای پیشرفت در این حوزه نیازمند مدیرانی دلسوز و فعال هستیم. وی گفت: یکی از بزرگترین اشتباه مادر صنعت خودرو در ایران خودرو دیزل صورت گرفت؛ چرا که آن‌ها کامیون‌های بی‌کیفیت چین را جایگزین برند بنز کردند. زمانی که قرارداد بنز منعقد شد در خصوص انتقال تکنولوژی توافق‌های خوبی انجام شد لذا ایران خودرو دیزل می‌توانست طبق آن قرارداد فعالیت‌های خود را توسعه دهد، اما متأسفانه با تصمیم‌گیری‌های اشتباه شاهد افت‌های زیادی در این بخش بودیم. این استاد دانشگاه اذعان داشت: کسی که پست مدیریتی در صنعت خودرو دارد باید منافع ملی را به منافع فردی یا گروهی ترجیح دهد. ورود چینی‌ها در صنعت خودرو باعث شد زوال تدریجی این صنعت آغاز شود. اگر این روند به سایر خودروسازان تسری پیدا کند، صنعت خودرو دیگر رشدی نخواهد کرد. وی تصریح کرد: اگر خودروسازان داخلی به دنبال خودروسازان چینی با کیفیت می‌رفتند باز هم این روند قابل قبول بود؛ چرا که آن‌ها نیز به دنبال توسعه صنعتی هستند، اما متأسفانه خودروسازان به سراغ شرکت‌های ضعیف چین می‌روند. شرکت‌هایی که در چین نیز جایگاهی ندارند.جمالو با بیان اینکه خودروسازان شرایط موجود و تحریم‌ها را مانع از گسترش همکاری‌ها با سایر برند‌ها می‌دانند تصریح کرد: این جمله را باور ندارم. زمانی که ایران با رنو در حال عقد قرارداد بود تحریم‌ها نیز وجود داشت. در آن وقت نیز هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نبود، اما تیم مذاکره‌کننده توانست رنو را متقاعد کند و بیش از 59 درصد داخلی‌سازی در محصول تندر90 اتفاق افتاد. وی افزود: در بدترین شرایط می‌توان  به مذاکره با کشورهای صاحب تکنولوژی صنعت خودرو نشست و حتی درباره انتقال تکنولوژی صحبت کرد.

نباید در فعالیت اقتصادی بنگاه ها دخالت کرد

سعید لیلاز صاحبنظر اقتصادی نیز در این باره به خبرنگار ایران گفت: هیچ مجموعه‌ای حق دخالت در فعالیت شرکت‌ها را ندارد. فضای اقتصادی در کشور باید به گونه‌ای باشد که تمام بنگاه‌های اقتصادی بتوانند رقابت کنند. وی با بیان اینکه مردم حق انتخاب دارند افزود: در شرایطی که بازار رقابتی باشد مردم می‌توانند با توجه به کیفیت و قیمت خودرو خریداری کنند لذا از یک خودروسازی بابت وارد کردن یک خودرو نمی‌توان انتقاد کرد. لیلاز اذعان داشت: فضای رقابتی اگر به درستی شکل بگیرد شاهد هیچ رانتی در صنعت خودرو نخواهیم بود.

خودروسازان داخلی برتوان خود تکیه کنند نه چینی ها

محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره به خبرنگار ایران گفت: خودروسازان باید به این نکته توجه کنند که هر گونه بی‌تدبیری صنعت خودرو را با مشکل مواجه می‌کند لذا در شرایطی که رشد کیفیت و افت قیمت خودرو مطرح می‌شود خودروسازان باید برنامه‌ریزی جامع تری داشته باشند. وی افزود: واردات خودروهای چینی طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی یافته و این مهم ممکن است به نفع مردم نباشد؛ چرا که کیفیت خودروهای چینی در سطح قابل قبولی نیست. لذا تولید یا مونتاژ خودروهای چینی توسط خودروسازان وطنی این صنعت را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهد کرد. سلیمانی به خودروسازان توصیه کرد که بر قابلیت و توانمندی صنایع داخلی تکیه کنند و اجازه واردات هر گونه خودرو داده نشود.

میلیاردها تومان هزینه کجا رفت؟

بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره مونتاژ خودروهای چینی توسط خودروسازان داخلی به خبرنگار ایران گفت: صنعت خودرو گرفتار بحث مدیریتی شده است. وی گفت: ما صنعت خودروسازی را از تالبوت انگلیس و پژو فرانسه آغاز کردیم و اکنون چنین وضعی داریم حال اگر مبنا چین (مونتاژ کاری)قرار گیرد از صنعت خودرو چیزی باقی نخواهد ماند. چندی پیش برای حضور مدیران خودروسازی سایر کشور‌ها در ایران میلیاردها تومان هزینه شد و صحبت از همکاری‌های مشترک بود اما با گذشت چند ماه دیدیم که فقط با چین توافق‌هایی به دست آمده است. این نشان می‌دهد که مذاکرات نتیجه نداشته است. نعمتی خاطرنشان کرد: در کمیسیون صنایع مجلس قرار است موضوع مونتاژ کاری خودروهای چینی توسط یکی از خودروسازان مورد بررسی قرار گیرد و اینکه این مجموعه چرا وارد‌کننده خودروهای چینی شده است.

کشورها روی خوش نشان نمی دهند

داوود میرخانی رشتی دبیر انجمن خودروسازان نیز به خبرنگار ایران گفت: با توجه به امکاناتی که خودروسازان دارند درباره انعقاد قرارداد با سایر برند‌ها اقدام می‌کنند. زمانی که سایر کشورها روی خوش نشان نمی‌دهند خودروسازان چاره‌ای جز انتخاب چین ندارند.وی تصریح کرد: خودروسازان چند سال است که دو تا سه مدل خودرو را تولید می‌کنند لذا برای تنوع محصولات خود به سراغ برند‌های جدید رفتند. میرخانی رشتی افزود: ایران توان طراحی خودروهای جدید را دارد، اما این امر زمانی محقق می‌شود که خودروسازی از نظر مالی شرایط خوبی داشته باشد. طراحی داخلی یک خودرو حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد و هر مجموعه‌ای توان پرداخت چنین رقمی را ندارد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

پیاده: 1393/5/1306:47:49،
144
34
ماشین بدون جاده بدرد نمیخوره. اول جاده بعدا ماشین
حواله پارس Tu5: 1393/5/1308:32:53،
119
29
نمیدونم چرا نمیگه سایپا؟؟؟ همش میگه یکی از خودروسازان بزرگ. جوری میگه انگار کسی خبر نداره که کیه!!!!!!!!!!!!
سمیه: 1393/5/1308:34:54،
133
17
توجه بفرمایید به اقای میرخانی رشتی که یک زمانی مدیر عامل ایران خودرو بوده: " طراحی داخلی یک خودرو هزار میلیارد تومان هزینه دارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" فک کنم طراحی داخلی و خارجی ایرباس 380 هم اینقد هزینه نداشته.
سواره: 1393/5/1308:46:44،
67
30
ماشین بدون فرهنگ بدرد نمیخوره. اول فرهنگ بعدا ماشین
مرسی از تحریم فرغون: 1393/5/1309:37:32،
78
11
فرغون و جاده و فرغون ساز و قوانین و نماینده مجلس همه باید تغییر کنن
چین قطب آینده خودروسازی: 1393/5/1309:41:53،
75
17
واقعیت اینه که ما 40 ساله درجا زدیم و کشور چین طی مدت 10 سال از ما به شدت جلو زده ، بروید خودرو های نمایشگاه بیجینگ 2014 را ببینید متوجه حرفم می شوید
امير كبير: 1393/5/1309:58:43،
55
13
"مونتاژ کاری خودروهای چینی توسط یکی از خودروسازان" هيچكي نفهميد منظورش سايپاست.
عليرضا: 1393/5/1310:03:39،
71
14
خدايا طراح خودروهاي فرمول 1 شركت مرسدس بنز يه جوان ايرانيه
انوقت ما بايد پشت يه كيوسك روزنامه فروشي(ال 90) يا 206 SD بشينيم تازه بعضي ها تعصبش ميكشن اسم خودشونه ميزارن ال 90
فضولی: 1393/5/1311:49:42،
40
14
تاوقتی که دخالت دولت تو خودرو سازی باشه و بازار رقابتی نباشه وضعیت خودرو سازی همینه و بد تر از این هم میشه و شک نکنید که مردم به سراغ چینی ها میروند , ولی اگه بازار رقابتی باشه که اونم با برداشتن تعرفه صورت میگیره , اونوقت عمرا کسی سراغ چینی بره و خودرو ساز ایرانی هم صد در صد خودرو با کیفیت و به روز تری با قیمت و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد داد
MG باز: 1393/5/1312:42:38،
18
60
خودرو فقط MG
مهدي: 1393/5/1313:13:01،
42
24
راست ميگه هزار ميليارد هزينه داره آخه نميشه روي اين پروژه آقايون نخورن
پژمان : 1393/5/1314:27:12،
22
10
همینه دیگه به خودرو سازان رو دادیم حالا واسه مردم شاخ شدن میخان تولید نکنن به درک که تولید نمیکنید، مردم سالم میمونن با این اشغال ها، هوا رو که آلوده میکنن، تصادف که زیاد تر از دیروز، اپشن که شیشه برقی و برف پاکن، واقعا متاسفام....
سيا: 1393/5/1403:58:52،
14
17
كشورها و كمپاني هاي خودرو رويِ خوش نشون نميدن يا توقعاتِ غير منطقي غير انساني و غير حرفه اي شما خارج از ذهن و تصورات و اصول و عقايد اونهاست؟؟؟!!!!
نكنه بنز و پورش و لامبورگيني بايد بيان منتِ شمارم بكشن؟؟
برو عموووووو
پسر خاله: 1393/5/1307:24:27،
19
59
ماشین هم بدون اددددم به درد نمی خوره.
شوهر خاله: 1393/5/1307:56:50،
49
16
ماشین فرهنگ میخاد
دکتر زیبا کلام: 1393/5/1311:20:59،
37
13
صنعت فاجعه خودرو آینه ای از کل اقتصاد کشور است
ali: 1393/5/1315:04:43،
18
24
فرهنگ رانندگی رو تو اتوبان کرج در ساعات شلوغاتی مشاهده کنیدولذت ببرید.
کارمند: 1393/5/1308:14:22،
84
13
گفتند ، برای طراحی خودرو داخلی ، نیاز است هزار میلیارد تومان هزینه شود ، به عبارتی 33 میلیون دلار ، پس با این هزینه ها باید شرکت هایی مثل تویوتا ، که سالی 3 مدل تحویل میدهند تا کنون ورشکسته شده باشند .
Nader: 1393/5/1309:09:20،
60
14
میشه ۳۳۰ میلیون دلار
پول ۷فروند هواپیمای مسافربری A380
ناشناس: 1393/5/1308:14:26،
94
27
نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند که قبلا به بهانه کمک به صنعت خودروسازی تعرفه بالایی برای واردات خودرو وضع شده است در حالیکه الان دیگر صنعت خودروسازی نداریم بلکه خودروسازان نیز از چین خودرو وارد می کنند و می فروشند و نقش واسطه را دارند پس چرا باید تعرفه بالا داشته باشیم؟
مجتبی: 1393/5/1308:24:00،
50
28
تومملکت ما سیاست ورانت خواری درهمه کار وهمه جا نفوذ کرده پس نه تنها خوب نمیشه بلکه روز به روز بدترمیشه
ال لگن باز: 1393/5/1308:47:40،
24
57
اگه تمام ال نودها از سطح شهر و جاده ها جمع بشن دیگه تمام مشکلات صنعت خودرو سازی حل میشه
L90: 1393/5/1309:10:47،
59
31
تو هنوز 206 هاتو نفروختی ؟؟؟؟؟؟؟؟
رويا: 1393/5/1308:55:24،
44
19
هميشه فكر مي كنم كشوري كه بيش از 40سال سابقه در صنعت خودرو سازي داشت.واز برندهاي معتبري چون كاديلاك شورولت وبيوك و پژو شروع كرد چرا امروز به چنين وضعيت اسفناكي رسيده كه با خودروسازهاي چيني كه تازه بعد از سال 2000شروع به كار كردن داره فعاليت مي كنه .واقعا آينده اين صنعت به كجا خواهد رفت.
موسی: 1393/5/1309:15:02،
45
16
ماشین گاری که نه
بابک: 1393/5/1309:28:16،
65
21
اگه حداقل خودرویی چینی مثل جیلی که کیفیت نسبتا بهتری از سایر چینی ها داره داخل مونتاژ و با قیمت حدود ۴۰۵ به دست مردم داده می شد از این فرغونای قدیمی بی کیفیت داخلی فعلی بهتر بود
کرمانی: 1393/5/1316:13:15،
15
12
حالا چرا جیلی آشغال که مشکل سر سیلندر و ترمز داره...... برو بازاریابی نکن
خودشم: 1393/5/1316:39:20،
14
18
اخه اگه چینی ایی با کیفیت باشه به ایران نمیفروشن که
جلال كاوه: 1393/5/1310:23:48،
32
15
تنها راه حل تعطيلي شركتهاي ايران خودرو و سايپا ميباشديعني تغيير خط توليد چرا اصرار داريم خودروساز باشيم بعد از 50سال شديم فروشنده چيني ها خودرو يه محصول رقابتيه مثل گوشي همراه / تنها راه ورو د خودروهاي كم مصرف با قيمت 7000 تا 15000دلاري بدون اخذ عوارض و گمرگي براي قشر ضعيف و متوسط جامعه / اغنيا هم كه معلوم چه خودروهايي سوار مي شوند بايد به فكر اكثريت جامعه باشيم نه اقليت
دلاور: 1393/5/1310:35:26،
40
14
تنها راه حل عملي=خذف تعرفه خودرووووووووووووووووووووووو
ارش: 1393/5/1311:49:09،
20
19
منم فقط با این نظر موافقم
دلسوز: 1393/5/1310:36:28،
33
13
یه جوری از بی کیفیتی خودرهای چینی حرف میزننه انکار که ایران خودر وسایپا تویوتا تولیدمیکنن خودرو های چینی خیلی بهتر از خودرو داخلی به دردنخور
ملك: 1393/5/1310:58:59،
35
11
من جاي دولتي ها بودم راجع به خودرو داخلي خجالت ميكشيدم حرف بزنم. والا كه خيلي پررو تشريف دارند.
ححح: 1393/5/1313:42:30،
17
14
پدر مجلس هم نمیتونه جلو خودروسازا رو بگیره گردنشون کلفت شده
کوکو: 1393/5/1314:17:25،
17
13
ایران حداقل 20 سال از همون چین تقلیدکار 50 سال از کشور هایی در سطح ترکیه 100 سال از اروپا و 300 سال تو تکنولوژی از ایالات متحده عقب تره.
علی: 1393/5/1314:35:12،
21
14
آقا ما خیلی بدبختیم خودرو چینی یعنی بدبختی من 50 سالمه ماشین چینی رو بردم نمایندگی از 600 کیلومتر خراب بود تا حالا که 4500 تا شده درستش نکردن که هیچ جوانی که مسئول الکترونیک تعمیرگاه هست در کمال بی شرمی گفت نمیفهمی ها ساختار این ماشینا اینه گفتم خودت نمیفهمی گفت برو میزنم تو دهنتا گفتم غلط میکنی و محکم زد توگوشم.... و ماشاله شرکت کرمان خودرو با اینکه شکایت کتبی کردم ککشم نمی گزه . کاش جوونتر بودم و بیخیال همه چیز همونجا میزدمش /// آقا چینی خدمات نمی ده
رضا: 1393/5/1315:57:25،
13
30
ببخشید علی آقا این جوان بی ادب که زده تو گوش شما چشم هاش بادومی بود یعنی از کشور چین بود تو نمایندگی کرمان موتور کار می کرد؟ که می فرمایید خودروی چینی به درد نمی خوره من لیفان 620 دارم و همیشه با احترام با بقیه برخورد کردم و نمایندگی هم کارمو سریع وتمیز انجام می ده کدوم نمایندگی سرویس اولیه رو عرض یک ساعت انجام می ده؟ برای من سرویس اولیه لیفان یه ساعت بیشتر طول نکشید
این نسل دستاورد شمای 50 ساله اس دیگه
هر چی میکنیم خود ما ایرانی ها سر خودمون میاریم
عماد: 1393/5/1314:40:10،
17
15
معلومه کمپانیهای معتبر به شما روی خوش نشون نمیدن. فکر کردین اونا اعتبارشونو از سر راه آوردن که اجازه بدن شما هر بلایی دلتون خواست سر کیفیت محصولاتشون دربیارین؟ یا نکنه توهم دارین که اونا هم مثل مردم ایران که بخاطر انحصار مجبورن به شرایط شما تن بدن، هر چی شما گفتین باید بگن چشم؟!!
علي : 1393/5/1315:08:48،
21
14
جالبه كسايي كه اين آشغالهاي چيني را ميخرند از ترس اين بي مشتري بودن مدام تبليغ الكي مي كنند كه خيلي ماشين خوبيه. براي همين اصلا آدم نميتونه به اطلاعاتي كه در مورد اين ماشينها توي اينترنت وجود داره اعتماد كرد. البته كافيه تو خيابون مدلهاي ٢-٣ سال كار كرده ام وي ام و ليفان را ببينيم كه چگونه از فرم افتادند. براي همين نبايد به تازه وارداشون حتي جك و جيلي هم خيلي اعتماد كرد. حداقل ٣-٤ سالي صبر كنيم.
رضا: 1393/5/1316:17:33،
14
15
اين مملكت هميشه از دنيا عقب بوده و هست كاري و چاره اي جز مونتاژ نداريم !!!!
خودشم: 1393/5/1316:35:02،
13
20
کسی که پست مدیریتی در صنعت خودرو دارد باید منافع ملی را به منافع فردی یا گروهی ترجیح دهد
امیر: 1393/5/1318:10:46،
11
14
خسته نباشید اقایان مجلس!!! که حالا فهمیده اند خودرو سازها
چه ظلمی به مردم میکنند. دریغ از مدیریت در این کشورر که اگر
بود این تورم و بیکاری و .... را نداشتیم.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما