کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

خودروهای کم‌مصرف به ایران رسیدند ؟

کدخبر:۶۰۱۲پنجشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰:۲۳۱۳۰۳۱ بازدید

در حالی که رئیس‌جمهور چندی پیش طی مراسم روز صنعت و معدن از اوضاع کمی و کیفی خودروسازان داخلی گلایه کرد و از ناچاری دولت برای واردات خودروهای کم‌مصرف صحبت به ...

در حالی که رئیس‌جمهور چندی پیش طی مراسم روز صنعت و معدن از اوضاع کمی و کیفی خودروسازان داخلی گلایه کرد و از ناچاری دولت برای واردات خودروهای کم‌مصرف صحبت به میان آورد، خبر می‌رسد واردات این خودروها آغاز شده و تا چندی دیگر شاهد حضور آنها در خیابان‌های کشور خواهیم بود.

آن‌طور که مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت در گفت‌و‌گو با مهر عنوان کرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مذاکره با واردکنندگان برندهای مطرح به کشور، از آنها خواسته تا نسبت به ورود خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی اقدام کنند؛ در پی این مذاکرات و براساس آمارها، برخی واردکنندگان اقدام به واردات خودروهای کم‌مصرف بدون تعرفه کرده‌اند و این خودروها تا چندی دیگر در خیابان‌های پایتخت به چشم خواهند آمد.

 به گفته سیدعباس حسینی، هم‌اکنون نمایندگی‌های مجاز، اقدام به واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی کرده‌اند و مذاکرات با شرکت‌های مطرح دنیا برای واردات این نوع خودروها همچنان در حال انجام است. وی تاکید کرده که سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی صفر است و به‌عبارت دیگر، این خودروها معاف از پرداخت سود بازرگانی در واردات هستند؛ البته حقوق ورودی که ترکیبی از سود بازرگانی و حقوق گمرکی است، به میزان چهار درصد از خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف دریافت می‌شود. 

حسینی این را هم گفته که دولت جلساتی با نمایندگان مجاز خودروهای وارداتی برگزار و از آنها خواسته شده تا نمایندگی خودروسازان مطرح دنیا در رابطه با تولید خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط‌زیست را در ایران دایر کنند. به گفته وی، دولت انتظار دارد پس از صفر شدن سود بازرگانی واردات خودروهای کم‌مصرف، واردات این نوع خودروها که سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند، وارد کشور شوند. هرچند حسینی از خودروهای هیبریدی و کم‌مصرفی که به کشور وارد شده یا وارد خواهند شد، نامی نبرده، اما به گفته منابع آگاه، در حال حاضر «لکسوس هیبریدی» تنها خودرویی از این دست است که در خیابان‌های کشور تردد می‌کند.

با این حال ظاهرا مذاکراتی برای واردات خودروهای هیبریدی دیگری مانند «تویوتا پریوس»، «تویوتا کمری هیبرید»، «کیا اپتیمای هیبرید» و «سوناتای هیبرید» در حال انجام بوده و بعید نیست با توجه به پیگیری و اشتیاق دولت در این ماجرا، خودروهای مذکور نیز روانه ایران شوند. اما گفته‌های مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت مبنی‌بر ورود خودروهای کم‌مصرف و هیبرید به کشور در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته به واسطه حذف تعرفه این خودروها، هم ضعف خودروسازان در تولید و عرضه این نوع خودروها را پوشش دهد و هم آنها (خودروسازان) را بابت تولید محصولات کم‌مصرف و هیبرید، تحت فشار تعرفه‌ای قرار دهد. بهار امسال بود که رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران خبر از صفر شدن تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی در سال‌جاری داد و عنوان کرد که این کار برای اولین بار و بابت پیشگیری از آلودگی هوا و همچنین انتقال تکنولوژی روز دنیا به کشور، انجام شده است. پس از آن نیز این رئیس‌جمهور بود که در مراسم روز صنعت و معدن با انتقاد از ضعف کیفی خودروسازان داخلی، از لزوم واردات خودروهای کم‌مصرف به کشور خبر داد.

حسن روحانی در آن مراسم از خودروسازی به عنوان صنعتی آلاینده یاد کرد و گفت که «دولت ناچار است یکسری خودرو با سوخت کم وارد کند؛ زیرا ناوگان کشور نیاز به تحرک دارد.»حال با گذشت حدود دو ماه از اظهارات رئیس‌جمهور، خبر می‌رسد که خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی در حال ورود به کشور بوده و دولت نیز به جد پیگیر این موضوع است. 

حتی آن‌طور که برخی منابع اگاه می‌گویند، دولت علاوه‌بر حذف تعرفه واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی، قصد دارد امتیازاتی دیگر را نیز برای این خودروها در نظر بگیرد. گفته می‌شود دولت می‌خواهد در مذاکره با واردکنندگان مطرح کشور، به آنها امتیازاتی ویژه دهد که در این بین ظاهرا حذف برخی مالیات‌ها از جمله مالیات مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده، یکی از امتیازات موردنظر خواهد بود.گویا هدف دولت این است که با در نظر گرفتن امتیازاتی ویژه، واردکنندگان را به واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی بیشتر ترغیب کرده و از آن سو تمایل مردم را نیز برای خرید این خودروها افزایش دهد.

البته ظاهرا دولت اهداف بزرگ‌تری را از این ماجرا دنبال کرده و در نهایت می‌خواهد پای خودروهای برقی را به خیابان‌های کشور نیز باز کند، هدفی که بسیار  ناهمگون با زیرساخت‌های فعلی کشور است. در واقع اگرچه حذف تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی کمک زیادی به تسهیل ورود این نوع خودروها به کشور خواهد کرد؛ اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آنها ایجاد نشده و بعید به‌نظر می‌رسد استقبال چندانی از خودروهای موردنظر شود.

 البته در این بین، خودروهای هیبریدی به دلیل تکنولوژی ساده‌تر نسبت به برقی‌ها، امکان استفاده بیشتری در ایران دارند؛ زیرا برای تردد با آنها نیازی به شارژ باتری و ایستگاه‌های شارژ نیست. به گفته کارشناسان، خودروهای هیبریدی علاوه‌بر موتور احتراقی، یک موتور الکتریکی نیز دارند که این موتور در موارد توقف (مثلا پشت چراغ قرمز)، فعال شده و با بهره‌گیری از برق خودرو، سبب کاهش مصرف بنزین می‌شود. در واقع خودروهای هیبریدی برق موردنیاز خود را از سیستم برقی خودرو می‌گیرند و نیازی به شارژ ندارند؛ این در حالی است که برای استفاده از خودروهای برقی باید آنها را شارژ کرد. با وجود آنکه در حال حاضر مدل‌های زیادی از خودروهای برقی ساخته شده و حتی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکايي مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ایران هنوز زیرساخت‌های لازم از جمله ایستگاه‌های شارژ باتری تامین نشده و طبعا نمی‌توان به این زودی‌ها امیدی به حضور برقی‌ها در جاده‌ها و خیابان‌های کشور داشت. مساله مهم دیگر اما قیمت بالای خودروهای هیبریدی است، چه آنکه با وجود صفر شدن تعرفه آنها، قیمت این خودروها باز هم بالا خواهد بود و این موضوع از انگیزه مشتریان ایرانی بابت خرید هیبریدی‌ها می‌کاهد.

 به اعتقاد کارشناسان، چون قیمت پایه خودروهای هیبریدی در مقایسه با مدل بنزینی آنها بیشتر است، حذف تعرفه واردات شان نمی‌تواند چندان از قیمت نهایی عرضه آنها (در مقایسه با مدل‌های بنزینی) کم کند. کارشناسان می‌گویند، اگر مثلا اپتیمای بنزینی 150 میلیون تومان در بازار داخل قیمت دارد، مدل هیبریدی آن در بین 135 تا 140 میلیون تومان آب خواهد خورد و 10 تا 15 میلیون تومان تفاوت قیمت چندان انگیزه‌ای برای خرید هیبریدها ایجاد نمی‌کند. در واقع چون مشتریان خودروهای وارداتی چندان در قید مصرف سوخت خودروشان نیستند و بیشتر مسائل فنی مانند شتاب و امکانات و ... برای آنها مهم است، بعید به‌نظر می‌رسد بنزینی‌ها را رها کرده و به سراغ مدل‌های هیبریدی (با توجه به محدودیت‌هایی که دارند) بروند. 

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1393/5/207:23:44،
174
62
این خودروها(هیبریدی) استهلاک بالایی دارند و به درد ایران نمیخورند.اگر راست میگین تعرفه بنزینی های کم مصرف رو بردارین!!!!
حسین: 1393/5/209:09:05،
85
33
ای بابا چی فکر میکریدیم چی شد ، قیمتها که تفاوت زیادی با بنزینی ها ندارن ، کاش میشد کل تعرفه 45% را برای خودروها هیبریدی و کم مصرف بر میداشتن ، حالا با این بنزین کم کیفیت این خودروها چقدر دوام میارن خدا میدونه !
سال 1493: 1393/5/209:21:29،
160
32
پیش فروش تیبا شونصد!
سه میلیارد اُشلوق نقد + شونصد فقره چک شونصد میلیون اُشلوقی

راه تو را میخواند
سایپا لگن
علی: 1393/5/210:29:56،
64
71
گرگ بیشه عزیز:اگه شما تا حالا پاتونو از ایران بیرون نذاشتین مشکل خودتونه.اگه اومد شما(اولین نفر) بخر سوارشو حالشو ببر.
اسفندیار: 1393/5/212:19:04،
73
27
اینا میخان خودرو کم مصرف وارد کنن برا پولدارا که کمتر پول بنزین بدن نه شما ها . فکر کردین دولت نون دونی خودش که سایپا و ایران خودرو هست رو میاد درش گل بگیره چقد ساه هستین شما ملت
حمید: 1393/5/212:41:34،
28
24
این خودروها هم مثل بقیه وارداتی ها گارانتی داره و مشکلی از بابت نداره
ali: 1393/5/213:44:01،
23
31
علی.....بابا سفر خارجه....
حامد: 1393/5/218:16:57،
20
21
تعرفه واردات خودرو هیبریدی رفت تو جیب وارد کننده وگرنه یه سوناتا هیبریدی 27 هزار دلاره که میشه 84240000 تومن که اگه شماره گذاری و ارزش افزوده و اسقاط خودرو رو 20 میلیون بگیریم (که نیست) میشه حدود 105 میلیون 15 میلیونم سود واردات و فروش میشه 120 میلیون ولی ایا زیر 140 تومن حاضرند بدن ؟
reza: 1393/5/318:26:59،
21
25
اینو یه بچه هم میدونه.دوتا موتور هزینش بیشتر از یک موتوره!تازه با این قیمت دلار هزینه تامین قطعات یدکی خیلی بالا درمیاد.مثل باتری که اصلی ترین قسمت ماشین های هیبریدیه.گذشته از این با وضع ترافیک ایران فکر کنید بخورید به یک ترافیک!تو هر توقف ماشین باید موتور الکتریکی فعال بشه و بعد از حرکت بره رو مکانیکی!دیگه چیزیش نمیمونه
شیدا: 1393/5/207:40:55،
26
43
وانت نیسان دیزل
چه زمانی بفروش میرسه
نیسان دیزل : 1393/5/209:10:35،
40
30
چند دستگاه میخوای؟
شماره بذار تماس بگیرم.
حامد: 1393/5/208:00:04،
49
16
خودرو های هیبریدی ارزونتری هم هست منونید یه سری به سایت شرکت هایی مثل هوندا و لکسوس بزنید تا متوجه شوید که با 9-20هزار دلار هم میشود خودروی هیبریدی سوار شد
رويا: 1393/5/208:05:04،
46
27
اصل موضوع منطقي است.به اميد روزي كه دولت در كاهش تعرفه واردات خودرو وايجاد فضاي رقابتي سالم اهتمام ورزد.ممنون
رضا: 1393/5/208:22:47،
22
43
خوب شد زود رسیدن معطل همین آشغالای چینی بودیم بازم دم ماشینای خودمون گرم
سسل : 1393/5/208:28:54،
53
67
کسی که پول داره، واسه تنوع هم که شده
یک دستگاه خودروی هیبریدی میخره.

هیبریدی میخرن +
هیبریدی نمیخرن -
کورش: 1393/5/214:23:58،
40
23
هیبریدی سوار شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست میخواد نه تفکر اقتصادی جیب خریدار که در ایران اکثر مرذم دنبالشن .
نامی: 1393/5/218:06:28،
38
21
کوروش حرف اصلی رو زد داداش
آکو: 1393/5/208:30:45،
76
28
دولت اگه راست میگه تعرفه واردات خودرو های زیر 1800 سی سی را صفرکنه
کامی: 1393/5/208:38:55،
38
25
امیدواریم با قدم این خودروها بازار فرغون سازهای داخلی..بشه
شهروند گرگانی: 1393/5/208:42:40،
37
22
سلام لطفا دوستان محترم اگر پرایس لیستی از قیمت این تیپ خودروهای هیبریدی در دبی یا جهان دارند به دلار یا درهم در اینجا پست کنند تا ما هم بیشتر اگاه بشویم........راستی یک مطلبی هیوندای به مناسببت ماه رمضان در نمایندگی های خود در امارات دستور تخفیف از 5000 تا 7000 درهم به خودروهای النترا ولوستر و اکسنت داده انوقت در ایران زورکی پراید رو 20% گرانتر میکنند !!! دششششواری نداریم اینجا خیلی هم جای خوبیه !
OK!!!: 1393/5/209:14:50،
18
31
همه ی کاربران ایرانجیب قبول کردن که جنابعالی "دو بیت" تشریف داری
ج: 1393/5/208:56:46،
36
23
اي كاش خودروهاي هيبريدي در حد قيمتي كه اكثريت مردم بتونن بخرن رو وارد كنن وگرنه كسي كه داره 140 يا 150 ميليون پول بده ماشين براش زياد فرقي نميكنه كه بنزين ليتري 1000 تومان بزنه يا نه و ديگه اينكه تعداد اين نوع ماشينها نسبت به بقيه قشري كه ماشينهاي قيمت پايين بين 20 تا 30 ميليون استفاده ميكنن خيلي كمتره ، حتي ميشه بگي به حساب نميان، پس بهتر به فكر قشر پرجمعيت باشن تا تأثيري در روند كاهش مصرف و آلودگي هوا داشته باشه.
اقتصادی: 1393/5/210:22:45،
37
27
بانظر آقا یا خانم ج موافقم چون اکثر مردم (90%
)خودروهای زیر پنجاه میلیون تومان سوار میشن و کسی هم که قدرت خرید اون ماشین های گرون رو داره نوع مصرف سوخت خیلی واسش مهم نیست مردم باید باقیمت یک پراید بتونن هیبرید سوارشن اونوقت میشه گفت کاهش مصرف، آلودگی و قیمت خواهیم داشت
مهندس: 1393/5/312:05:43،
19
31
مصرف سوخت برای هر خودرو معمولی ماهیانه 200 لیتره که اگر لیتری 1000 تومن فرض کنیم میشه سالی 2400000 که برای هر خودرویی تقریبا نسبت به باقی هزینه ها صفر محسوب میشود تا زمانی که بنزین به 4-6 یورو معادل 17 تا 25 هزار تومن نرسیده باشد خرید ماشین هیبریدی (گران و پر هزینه) ابدا اقتصادی نیست!!
ali: 1393/5/209:00:41،
38
26
اگر تعرفه واردات را به نصف کاهش دهند خیلی بهتر جواب میدهد تا مبلغ ناچیز سود بازرگانی را جهت دهن پر کردن بردارند.اگر واقعا" به فکر آلودگی هوا و سلامتی مردم هستید کمی از سود سرشار خود را به نفع مردم کم کنید.
دانا: 1393/5/209:01:54،
15
31
نویسنده مطلب نسبت به مسال خودرویی بی اطلاع است
چون
خودرو های هیبردی نسبن به نمونه معمولی قدرت و شتاب بیشتری دارند
حسین: 1393/5/209:05:25،
30
22
ای بابا چی فکر میکریم چی شد ، قیمتها که تقریبا تفاوتی ندارن چه خوب میشد کل تعرفه 45% را هم بردارن مردم نفسی میکشیدن ، حالا با این بنزین کم کیفیت این خودروهای حساس چقدر دوام میارن خدا میدونه !
محمد: 1393/5/209:21:10،
25
23
هیبرید ها بدون تعرفه وارد میشن ولی از اونجاییکه تو بازارهای جهانی هیبریدها از نسخه بنزینی گرونتر هستن اینجا قیمتشون نزدیک بنزینیهایی میشه که با تعرفه گمرکی وارد میشن.. تو بقیه کشورها برای تشویق به استفاده از هیبریدها یا اقساط بلند مدت میزارن یا دولتها یارانه پرداخت میکنن
احسان: 1393/5/209:13:23،
28
41
مگه کسی دیوانست واسه ده تومن ارزونتر هیبریدی بخره نتونه گازش بده که راه بره
میثم: 1393/5/210:56:07،
20
32
نه RS جان. استهلاک و نگهداریش مصیبته.
علی اکبر: 1393/5/209:48:25،
40
24
اصلاً چرا باید از خودروهای داخلی که تماماً نقص و هر روز یک افزایش قیمت جدید دارند این همه حمایت بشه؟ چرا نباید خودرو خارجی وارد کشور بشه؟ تا زمانی که واردات آزاد نشه فضای رقابتی برای افزایش کیفیت خودروی داخلی هم بوجود نخواهد آمد و خوروساز داخلی هر روز از کیفیت خودروش کم می کنه و مردم هم مجبور به خرید این محصولات هستند.
م: 1393/5/210:52:10،
31
24
طبق گفته نماينده مجلس اگر ٢ شركت خودروساز تا دو سال ديگر با همين وضعيت كنوني
پيش بروند ورشكسته خواهند شد ودولت چاره اي بجز برداشتن تعرفه ها و هجوم اتومبيل خارجي نخواهد داشت
بیژن : 1393/5/210:59:30،
31
24
اپتیمای هیبرید 140 میلیون؟!
معلومه دلال ها و دولت نخواهند گذاشت ماشین هیبریدی به دست مردم برسه.
فورد فیوژن هیبرید که اپتیما در برابرش عددی نیست از کمتر از 22000 دلار شروع میشه. البته که نخواهید ذاشت با تعرفه 4% و سود متعارف بدست مردم برسه.
امیرجونی: 1393/5/211:00:25،
22
26
قیمت اینگونه خودروها با خودروهای لوکس خارجی زیاد فرقی نداره پولادارا که پول دارن بنزین میزنند سوار اینا نمیشند اینگونه خودروها واسه ادمای معمولی لازمه که قیمتاشون بالاست کسی نمیخره
مکدر: 1393/5/212:37:24،
18
27
اره من دیدم خیلی کدر شده اند
مردم: 1393/5/213:48:40،
27
21
از دولت ومجلس محترم خاستار صفر شدن نعرفه گمرکی ماشینهای هیبریدی و همچنین بقیه ماشینها هستیم
هيبريدى: 1393/5/306:07:23،
37
24
پيش فروش محدود پرايد هيبريدي

داراي موتور پرقدرت هيبريدي با تركيب بنزين و پشكل

سايپا مطمئن!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل