کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

خودروسازان ایرانی را باهم ادغام کنید

کدخبر:۵۹۲۱یکشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱:۴۷۳۸۰۳ بازدید

صنعت شبه‌ انحصاری تولید خودرو کشور درگیر بحران است. کارخانه‌‌های بزرگ با چند‌ ده‌ هزار کارگر سالانه چند هزار میلیارد تومان بدهی به بار می‌آورند و به نظر می‌رسد، بحران بسیار جدی‌تر ...

صنعت شبه‌انحصاری تولید خودرو کشور درگیر بحران است. کارخانه‌‌های بزرگ با چند‌ده‌هزار کارگر سالانه چندهزارمیلیاردتومان بدهی به بار می‌آورند و به نظر می‌رسد، بحران بسیار جدی‌تر از تصور دست اندرکاران این صنعت باشد؛ دست‌اندرکارانی که تصور می‌کنند با بالا‌بردن قیمت یا لابی‌گری و بالا‌بردن تعرفه‌‌های وارداتی و تقویت موضع انحصاری‌شان می‌توانند رانت حمایتی موقتی برای خود دست‌و‌پا کنند و مدتی دیگر خودروهای خود را به مردم بفروشند. آنها به جای اتخاذ تصمیم بلندمدت اقتصادی، تصمیم‌های کوتاه‌مدت و غیراصولی می‌گیرند که نتیجه و خروجی‌‌اش از قیمت گرفته تا کیفیت و خدمات پس از فروش بر همگان واضح و روشن است.

امروزه بازارهای جهانی شاهد تغییراتی سریع و پویا و رقابتی سنگین و نفسگیر هستند. بنگاه‌های اقتصادی برای باقی‌ماندن در گود رقابت باید به روندهای کلی صنعت توجه کنند. سوارشدن بر موج روندها در کوتاه‌مدت سهم بازار شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و در بلندمدت پیش‌نیاز بقا و ماندگاری در صنعت است. روندها به مرور به استانداردهای صنعت تبدیل می‌شوند و شرکت‌های عقب‌مانده خود‌به‌خود از گردونه رقابت خارج خواهند شد. صنعت خودرو نیز یکی از صنایعی است که به‌دلیل تقاضای بالا و تاثیر زیادش بر اشتغالزایی و تولید ناخالص ملی کشورها، توجه و حمایت تصمیم‌گیران اقتصادی بسیاری از کشورها از جمله ایران را به خود جلب کرده ‌است. خودروسازان ایرانی با وجود بیش از سه دهه دسترسی انحصاری به یک درصد از بازار خودرو دنیا به دلیل حمایت کنترل‌نشده و بیش‌از‌حدی که در این سال‌ها در اختیار داشته‌اند متاسفانه بدون توجه به روندهای جهانی صنعت خودرو، به تولید پرداخته‌اند.

روندهای نسبتا جدید صنعت خودرو دنیا ادغام و شراکت شرکت‌های بزرگ و پیشرفت تکنولوژی‌های به‌کار رفته در خودروهاست و روندهای قدیمی صنعت خودرو که اکنون به استاندارد و پیش‌نیاز فعالیت در بازارهای رقابتی تبدیل شده‌اند، افزایش امنیت برای راننده، سرنشینان و عابران، کاهش مصرف سوخت و سفارشی‌سازی تولید انبوه هستند. ادغام شرکت‌های خودروساز بزرگ و خرید متقابل سهام، یکی از روندهای جهانی صنعت خودرو ‌است. پیش‌بینی می‌شود تا 15 سال دیگر فقط تعداد اندکی خودروساز در سراسر جهان حضور داشته باشند و روندهای ادغام، شراکت یا اتحادهای استراتژیک صنعت تولید خودرو چون فیات-کرایسلر، رنو- نیسان، پژو- سیتروئن و خریداری شرکت‌های قدیمی انگلیسی چون ‌ام‌جی، روور و جگوار توسط شرکت‌های چینی و هندی شواهدی بر این روند هستند. خودروسازان با ادغام یا شراکت در پروژه‌های بزرگ، هزینه‌های تحقیق و توسعه و ریسک‌های خود را کاهش می‌دهند و درهای بازارهای جدید را به روی خود می‌گشایند و در نتیجه با قیمت‌های نسبی پایین‌تر، محصولاتی با کیفیت بالاتر و خدمات پس از فروش بهتر را به بازار عرضه می‌کنند.

تولید محصول با قیمت تمام‌شده مناسب در صنعت خودرو نیازمند صرفه به مقیاس و متاثر از تیراژ تولید است، در سال 2013 حدود 75میلیون خودرو در دنیا تولید شد که حدود 70درصد این خودروها معادل تقریبا 55 میلیون دستگاه، محصول فقط هشت غول خودروساز هستند. کاربرد تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت خودرو طبق پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک رشد بسیار چشمگیری خواهد داشت و سهم راننده در هدایت خودرو مقدار قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. امروزه امکاناتی چون کنترل‌کننده‌های هوشمند و خودکار سرعت، دوربین‌های مختلف، راهنماهای مسیریابی و پارک و تشخیص‌دهنده‌های نقاط کور که به کمک تکنولوژی‌های جدید در خودروها وجود دارند، نسل جدید خودروها را امن‌تر و رانندگی با آنها را ساده‌تر کرده‌اند. استفاده از تکنولوژی‌های جدید همچنین در موتورهای هیبریدی جدید نیز بروز پررنگی داشته است؛ موتورهایی که برخلاف نسل‌های قبل دیگر ضعیف نیستند و با مصرف بسیار کم، قدرت و شتاب قابل‌قبول و مناسبی ارایه می‌دهند. در شرایطی که در اکثر مناطق دنیا قیمت سوخت‌های فسیلی نسبتا بالاست و تقاضا برای ماشین‌های پاک و کم‌مصرف افزایش یافته است، این خودروها به سمت کسب سهم بازار از بازارهای رقابتی پیش می‌روند و در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

صنعت خودرو در ایران به‌دلیل وضعیت غیررقابتی از روندهای جهانی خودرو دور است. خودروسازان ایرانی تقریبا در هیچ‌کدام از روندهای جهانی حرفی برای گفتن ندارند. تیراژ بالایی ندارند و در اوج رونق تولید در سال‌ 1390 حدود 1/6میلیون دستگاه خودرو تولید کردند. تقریبا همیشه بیش از 80درصد تولیداتشان به انواع و اقسام پژو 405، پژو پارس، سمند و پراید اختصاص داشته است؛ خودروهایی که در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی طراحی شده‌اند و از استانداردهای ایمنی و مصرف سوخت امروز بسیار فاصله دارند. خودروسازان ایرانی برای به پای میز مذاکره و همکاری نشاندن خودروسازان خارجی توانمندی و موقعیت استراتژیکی به‌ جز بازار انحصاری ایران و شبکه فروش و خدمات پس از فروششان در اختیار ندارند.

سهم عمده‌ای از پروژه‌های مشترک فعلی و سابقشان با خودروسازان فرانسوی بوده و این در حالی است که خودروسازان فرانسوی در بازارهای رقابتی خودرو سهم بازار قابل اعتنایی ندارند و بعید است که خود از مهلکه جهانی رقابت و مازاد ظرفیت تولید خودرو در جهان به سلامت عبور کنند. واحدهای تحقیق و توسعه‌ خودروسازان نیز تقریبا بدون خروجی ملموس فعالیت می‌کنند و در رقابت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و ارایه امکانات پیشرفته تکنولوژیک در خودرو دستشان تهی است و تغییرات ظاهری بسیار ساده و بدون هزینه را به‌عنوان تغییر نسل و طراحی جدید یک خودرو به مشتریان معرفی می‌کنند. اکثر محصولات خودروسازان ایرانی به نسبت استانداردهای فعلی دنیا پرمصرف و آلاینده محسوب می‌شوند و حتی به نسبت زمان طراحی‌شان غیرایمن هستند. ایمنی در نظر خودروسازان ایرانی کاری لوکس، تجملاتی و غیرضروری است و شاهد این ادعا رویکرد آنها در مواجهه با تکنولوژی‌های قدیمی افزایش ایمنی خودرو که در بسیاری از کشورها اجباری هستند، است. آنها این تکنولوژی‌ها را به‌عنوان آپشن‌های اختیاری به مشتریان عرضه می‌کنند. با اوصاف انجام‌شده، صحبت از سفارشی‌سازی محصولات تولید انبوه در این بازار انحصاری به شوخی تلخ می‌ماند.

خودروسازان ایرانی همیشه با لابی و فشار به مراجع تصمیم‌گیری، آنها را از ورشکستگی خودشان و به‌تبع آن ازبین‌رفتن زنجیره تامین بلند‌و‌بالای تولید خودرو در ایران می‌ترسانند. زنجیره تامینی که به ادعای آنها کسر قابل‌توجهی از بازار کار ایران را شامل می‌شود و حفظ و صیانت از آن وظیفه‌ای ملی و انسانی هر مرجع تصمیم‌گیری است. البته که فرض آن‌ا در ازبین‌رفتن فرصت‌های شغلی ساده‌انگارانه است و بسیاری از بخش‌های این زنجیره تامین در صورت ورشکستگی خودروسازان با تغییراتی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. البته در صحت آمارهای ارایه‌شده توسط خودروسازان در مورد میزان اشتغالزایی صنعت خودرو ایران نیز تردیدهایی وجود دارد و حتی در صورت پذیرفتن ادعاهای خودروسازان این میزان بالای اشتغالزایی به نسبت حجم تولید که بالاتر از عرف جهانی صنعت است، فقط نشان‌دهنده ناکارآمدی و ضعف شرکت‌های خودروسازی در استفاده از نیروهای انسانی‌شان و همچنین قدیمی و ازرده‌خارج‌بودن تکنولوژی‌های تولیدشان است.

صنعت خودرو ایران از ابتدای تاسیس تا‌کنون اکثر محصولاتش را در قالب پروژه‌های همکاری با شرکت‌های خارجی تولید کرده ‌است. اگر زنجیره خلق یک محصول را شامل بخش‌های طراحی، تولید، فروش و خدمات پس از فروش در نظر بگیریم، می‌توان تجربیات همکاری‌های قبلی را در سه نوع دسته‌بندی کرد:

نوع اول: طرف خارجی بدون سرمایه‌گذاری، تمام یا بخشی از تکنولوژی تولید قطعات و مونتاژ یک خودرو را به شرکت ایرانی منتقل می‌کند. در قالب این پروژه‌ها ماشین‌هایی که زمانی در بازارهای خارجی فروخته می‌شده‌اند تا زمانی که بازار ایران کشش داشته باشد، تولید و فروخته می‌شوند، این زمان ممکن است به چند دهه برسد. تولید پیکان، پراید، پژو 405 یا پژو 206 مثال‌هایی از این نوع پروژه‌ها هستند.

نوع دوم: پروژه‌های مونتاژ به‌صورت قطعات غیرمتصل CKD است. در این روش قطعات غیرمتصل و باکیفیت تولید‌شده در خارج از کشور، در کارخانه‌های مخصوص مونتاژ متعلق به خودروسازان داخلی زیر نظر شرکت خارجی توسط کارگران ایرانی مونتاژ می‌شوند در قالب این پروژه‌ها خودروهایی به‌روز و باکیفیت که همزمان توسط شرکت خارجی در بازارهای جهانی هم فروخته می‌شوند مونتاژ می‌شوند. محصولاتی چون رنو، مگان یا نیسان‌ماکسیما و مورانو از این جنس هستند.
نوع سوم: پروژه‌های شراکت هستند. در قالب این پروژه‌ها شرکت‌ جدیدی با سهام مشترک خودروسازان داخلی و خودروسازان خارجی تاسیس می‌شود و بخشی از قطعات توسط قطعه‌سازان داخلی تولید شده و مونتاژ در پلنت‌ها و فروش و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های شریک داخلی تحت مسوولیت و نظارت دقیق مجموعه شراکت و در سطح استانداردهای شریک خارجی انجام می‌شود. تنها مورد استفاده از این نوع قرارداد پروژه رنو تندر 90 است که در آن شرکت رنو پارس با 49 درصد سهام متعلق به شرکت رنو و 51درصد سهام متعلق به ایران‌خودرو و پارس خودرو تاسیس شد و به تولید رنو تندر 90 پرداخت.

قراردادهای نوع سوم تفاوت عمده‌ و قابل‌توجهی در نحوه تعامل خودروسازان داخلی و خارجی دارند. در این نوع قراردادها برخلاف دو نوع قبل که تعامل خودروساز داخلی و شریک خارجی‌اش فقط در بخشی از زنجیره و به صورت موقت اتفاق می‌افتاد، فرآیند تولید، فروش و خدمات پس از فروش در قالب شرکت جدید و تعامل خودروساز داخلی و خارجی به‌صورت مستمر و در طی زمان و از جنس شراکت انجام می‌شود. در این قراردادها سطح کیفیت و استانداردها در تمام بخش‌های تولید قطعات، مونتاژ، خدمات پس از فروش و گارانتی‌ها توسط شریک خارجی کنترل می‌شوند. این کنترل به مرور منجر به ارتقا سطح عملکرد، استانداردها و پروتکل‌های کاری خودروساز داخلی به سطوح جهانی می‌شود. علاوه بر این شرکت‌های قطعه‌ساز دخیل در این پروژه‌ها هنگامی که آموختند چگونه و تحت چه پروتکل‌ها و استانداردهایی باید در سطح جهانی با شریک خارجی پروژه کار کنند، به‌راحتی می‌توانند برای سایر خودروسازان جهانی نیز قطعه تولید کنند.

از طرفی می‌دانیم ایران قصد دارد با عضویت در سازمان تجارت جهانی به بازیگری در صحنه اقتصاد و تجارت جهان تبدیل شود. این عضویت اگرچه مزایای زیادی به همراه خواهد داشت ولی تصمیم‌گیران اقتصادی باید در نظر داشته باشند، ایران عضو سازمان تجارت جهانی مجبور است به روندهای جهانی تن در دهد و دیگر نمی‌تواند بر خلاف موج دریا شنا کند، پس چه بهتر که اکنون در تصمیم‌گیری‌های بلندمدت برای صنایع بزرگ دورنمایی بلند را هم در نظر داشته باشند. برخلاف تصوری که در ابتدای مواجهه با هر بحران وجود دارد، بحران می‌تواند منشاء تغییر و تحول باشد. بحران می‌تواند محرکی برای بررسی عیب‌ها و ایرادها و کنترل صحت پارامترهای اساسی کسب و کار و منشاء بازنگری در رفتارها و تصمیمات گذشته و اصلاح و بهبود باشد. بنابراین، اکنون که کشتی خودروسازی در ایران با چندهزارمیلیاردتومان زیان به گل نشسته، بهترین زمان برای تصمیم‌گیری اصولی و بلندمدت با درنظرگرفتن همه جوانب است.

خودروسازان ایرانی با نگاه واقع‌بینانه به توانمندی‌ها، سطح تکنولوژی و تیراژشان باید بپذیرند در صنعت خودرو امروز دنیا حتی بازیگر ساده و درجه چندم خوبی نیز نیستند. آنها بعد از بیش از سه دهه در اختیار داشتن بازار انحصاری خودرو در ایران، در حال ازدست‌دادن سهم بازار به شرکت‌های درجه چندم چینی و محصولات بی‌کیفیتشان هستند و توقع بازیگر بودن در مقابل شرکت‌های پیشرفته، صاحب برند، جایگاه و سهم از بازارهای با رقابت سنگین جهانی جدا غیرواقع‌بینانه به نظر می‌رسد. نگاه اکثر کارشناسان و تصمیم‌گیران اقتصادی به صنعت خودرو حمایت کامل یا مخالفت است. شاید بتوان با رویکرد سومی بدون آسیب‌زدن به منافع صنعتی و اقتصادی خودروسازی در ایران، مانعی بر آسیب‌های این صنعت حمایت‌شده، منزوی و غیرکارآمد ایجاد کرد. در این راستا پیشنهاد می‌شود تولید خودروهای از‌رده‌خارج و قدیمی متوقف شود (انواع پژو405، سمند، پراید، تیبا و پیکان) و فقط خودروهای به روزی که هنوز در پلنت‌های اصلی شرکت‌های طراح و صاحب‌برند تولید می‌شوند تحت لیسانس و نظارت شرکت‌های بزرگ و در قالب قراردادهای شراکت و با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های خارجی و بازیگران جهانی و بزرگ صنعت خودرو در داخل ایران تولید شوند.

در قالب این قراردادها، شرکت‌های خارجی به مزیت‌های محدود خودروسازان ایرانی یعنی بازار ایزوله ایران و شبکه گسترده فروش و خدمات پس‌از‌فروش دسترسی پیدا می‌کنند؛ آنها همچنین می‌توانند از پلنت‌های خودروسازی داخل ایران به‌عنوان مراکز تولید منطقه‌ای نیز استفاده کنند. استفاده از این بازار و افزایش تیراژ تولید به اندازه سالانه چندصدهزار دستگاه، موقعیت رقابتی شریک خارجی پروژه را در بازار جهانی خودرو که درگیر مازاد ظرفیت و رقابتی سنگین است، مستحکم می‌کند. در سوی دیگر، شراکت شرکت‌های ایرانی با در اختیار گذاشتن پلنت‌های تولید و مونتاژ سطح اشتغالزایی کارخانه‌های‌شان را حفظ می‌کنند و راه خروجی بر وضعیت بحران فعلی خواهند یافت، علاوه بر اینکه در این نوع قراردادها شبکه بزرگ شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی، هم با سفارش‌گرفتن و تولید قطعه و هم با ارتقای استانداردهای تولید و استفاده از پروتکل‌های روز و جهانی و یادگیری فوت‌و‌فن قطعه‌سازی با استانداردهای جهانی منتفع خواهند شد. آخرین و مهم‌ترین برنده این نوع قراردادها، مردم و خریداران خودروها خواهند بود که محصولاتی باکیفیت، پیشرفته، امن و کم‌مصرف را با قیمت‌هایی مناسب خریداری خواهند کرد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

احمد: 1393/4/2907:52:35،
134
17
باهم بفریستین جهنم
خسته از فکر بسته: 1393/4/2908:01:17،
99
21
آمین
ali: 1393/4/2908:15:06،
91
34
خب كه چي بشه؟
مثلا اگه يكي بشن كيفيتش بهتر ميشه يا قيمتش ؟
گاري+فرغون ؟؟؟؟؟؟
اقتصادی: 1393/4/2909:10:31،
113
23
خداوندا به برکت این ماه مبارک در این صنعت انحصاری، زیانده، عقب افتاده، بی کیفیت، کلاه بردار و ... با تمام آبشنهای موجودش رو گل بگیر
آآآآآآآممممممممیییییین+++++++
مجتبی: 1393/4/2910:34:07،
45
26
خبرگزاری شینهوا چین اعلام کرد که یک شرکت بزرگ و تازه به دوران رسیده چین قصد دارد دو شرکت خودرو سازی قدیمی و نسبتا بزرگ ایرانی - سایپا و ایران خودرو - را خریداری کند.این خبرگزاری ادعا کرد در صورت توافق این دو شرکت،از این پس مردم ایران می توانندخودروهای ساخت داخل را با کیفیت بالای خودروهای چینی خریداری کنند و علاوه بر این با صفر شدن تعرفه واردات برای خودروهای ساخت داخل چین،می توانند حق انتخاب، بین خودروهای داخلی و خارجی داشته باشند.
واقع بین: 1393/4/2910:41:19،
27
64
خدایش ایران خودرو با تولید۲۰۶ از سایپا خیلی موفقتر بوده
نوید: 1393/4/2911:24:45،
50
28
بهترین راه تعطیلش کننین .
احسان: 1393/4/2911:43:21،
23
40
بهترین ماشین ایرانی ال لگن!!!
گرچه گاهی قاتل جانی ال لگن!
جانشین خوب پیکانی ال لگن!!!

بسکه محکم هستی و سفت و قوی
مثل تانک جنگ میمانی ال لگن!!!

هر کجا باشد ژیان یا که پیکان
توی آنجا مثل سلطانی ال لگن.
یک ایرانی چینی سوار: 1393/4/2912:52:59،
28
30
ما که برای رهایی از این ماشین های اشغال بی کیفیت ایرانی پناه آوردیم به j5 اتوماتیک
محمد: 1393/4/2916:09:09،
26
28
از بی مدیریتی و بی برنامه گی چند هزار میلیارد ضرر داده بعد اقای نعمت بخش ... میاد میگه دولت باید ضرر های سال قبل مارو پرداخت کنه
الکی خوش: 1393/4/2908:00:57،
66
23
آقا اگه منتظرید که اینها تعطیل بشن و دروازه ورود ماشینهای خارجی باز بشه و شما با پول یه پراید بری بنز سوار بخری.... زهی خیال باطل و ...
دولت بخش عظیمی از درآمدهاش از این دوتا کارخونه است
مهدی: 1393/4/2914:32:07،
48
25
به امید خدا درآمد دولت از این شرکت ها را به صفر خواهیم رساند
کوکو: 1393/4/2908:02:47،
50
25
آخ چه چیزی بشه محصولاتشون. پژوراید . واقعا این کار لازمه نه واسه نیرو بلکه واسه تبادل نظر 2 تا غول جهانی.این 2 تا غول خودروسازی دنیا باید در کنار هم باشن.اونجوری پوزه فورد و جی ام سی و شورلت و لوتوس و همه رو به خاک میمالن.الان که از هم جدا هستن محصولاتشون اینقدر عالیه اگه با هم ادغام بشن که محشره....
محسن : 1393/4/2908:05:00،
65
22
ایرانخودرو و سایپا مایع ننگ ایران هستند
..............: 1393/4/2916:46:40،
27
23
و همینطور دنیا
مراکز اتلاف انرزی وسرمایه: 1393/4/2908:15:44،
42
42
ادغام بشن وحاصلش هم 206 با موتور براید باشه که ارزونترم در بیاد وتولید شتر گاو بلنگ شدت بگیره !دیشب تو اگهی بازرگانی یکی از شبکه های ایتالیا ابل هاچبک تولید 20014 تبلیغ میکرد با چه زیبایی وکیفیتی به مبلغ 6800 یورو
نادر: 1393/4/2908:16:55،
42
35
حالا ببعد میری سمند میخری داشپورت و اتاقش را پرایدی تحویلت میدند.چراغ جلو پیکان را رو پارس میبندند وپارس وانت میدند و.................
مشتری: 1393/4/2908:22:37،
37
18
پس ما اینهمه برق مصرف کردیم شبها شورای رقابت میدیدیم .رقابت واقعی شد .نماینده ها هم چفدر تو برنامه اب خوردند .باید پول ابشون را هم ما بدیم .

بهروز: 1393/4/2908:24:38،
41
25
اين دو تا كارخانه بايد به صورت اصولي توليد رو متوقف كنن و با انجام تغييرات عمده به توليد برگردن
وگرنه بايد تعطيل بشن
با اين توليدات فقط ما مردم هستيم كه محصولاتشون رو به اجبار بخرين
و هيچ كشوري از اينها ماشين نخواهد خري
قاطی پاطی: 1393/4/2908:30:33،
46
38
حالا کار پلیس سخت میشه .پلیس تو بلند گو میگه پراید سمند پیکان مگان وانت تراکتور همه رنگ بزن کنار
ویلسون: 1393/4/2910:38:44،
25
24
ایول خیلی جالب بود
بابک: 1393/4/2908:32:53،
30
19
نمونه موفق این مقاله ترکیه است که به یکی از بزرگترین قطعه سازان برای برند های معروف اروپایی تبدیل شده هر چند شاید خودش خودرو ساز معروفی نباشه
حسین 2: 1393/4/2908:42:34،
21
39
لیس تو و به اجبار بخرين میگه پراید کیه است که به یکی از بزرگترین قطعه سازان برای برند های معروف اروپایی تبدیل شده هر چند شاید خودش خودرو ساز معروفی نباشه سمند پیکان مگان
اریو: 1393/4/2914:36:21،
19
28
ایول خیلی جالب بود
pepan: 1393/4/2908:46:21،
27
24
آغا این رو واسه کی میگی؟ما همه مطلع هستیم..
اینو باید مسئولین درک کنن..
اون مسئولینی که نشستن منم منم میگن...
ولکس واگن خودرویی زده با 1 لیتر گازوئیل 60 کیلومتر میره ..با یک بنزین 70 کیلومتر میره...
پس پول من و شما رو چه کسی به جیب بزنه ای مسلماننننن
شهریار: 1393/4/2908:47:42،
25
21
ایران جیب مرسی. متن خوبیه، واقعیت همینه ادغام و استفاده از دانش و تکنولوژی روز خودروسازهای موفق مثل تویوتا، کیا، هیوندای و .... و عدم زورگویی به خریداران ایرانی.
با این روش میشه امیدوار بود که روند تولید خودرو در ایران به مسیر درست هدایت شود... در غیر این صورت ته این خط یک چیز بیشتر نیست: نابودی و ورشکستگی.
دا: 1393/4/2909:06:26،
23
41
ام جی ساخت انگلستان ، با موتور توربو شارژ عالی
کیفیت بریتانیایی بخرید
حسین 2: 1393/4/2909:23:09،
31
24
سال دیگر فقط تعداد اندکی خودروساز در سراسر جهان حضور داشته باشند و روندهای ادغام، شراکت یا 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد می‌شوداتحادهای استراتژیک صنعت تولید خودرواست که می تازد!!!مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
lwxtd: 1393/4/2910:20:17،
30
23
ادغام خودروسازان = شترگاوپلنگ
معین: 1393/4/2912:14:14،
57
27
ادغام چیه نابود کنین
بابك: 1393/4/2912:54:01،
32
26
تمامي خودرو سازها و پرسنل را تبديل به خدمات پس از فروش اتومبيل وارداتي كنيم
امیر: 1393/4/2913:12:09،
22
44
ایرانجیب مقاله جالبی بود و حرفت هم به نظر من حرف کارشناسیه ولی حیف که تو مملکت ما برای حرع

کارشناسی ارزش قاءل نیستن که اگه بودن وضعیت خودرو امروز به اینجا نمیرسید .
احسان: 1393/4/2915:25:50،
23
28
بازار اتومبیل های لوکس چین و هند بشدت در حال گسترشه.بنز و بی ام و ائودی تقاضا برای محصولاتشون از عرضه بیشتره.پس خودروسازی ایران هدف وبی برای برون سپاری محصولات المانی هست.قبلا هم که این دو کشور با هم همکاری داشتن.پس بجای تولید گاری های داخل محصولات المانی رو تولید کنن
لعنت الله علي قوم الضالمين: 1393/4/3001:09:24،
21
24
والا جنايتي كه ايران خودرو وسايپا داره در حق اين ملت ميكنه از جنايت نتانياهو بر سر غزه بدتره!!!!
حسین 2: 1393/4/3009:19:03،
17
26
چرا که دو روز بیشتر که ماشین پارکه استارت نمیخره باطری و سیم کشی چند بار چک شده نمایندگی میگوید
خریدارمظلوم: 1393/4/3009:11:58،
13
27
هل من ناصر ینصرنی آیا کسی نیست تا مرا یاری دهد؟؟؟!!!
دومي: 1393/4/3012:01:59،
20
27
بابا أينا كه دارن هر سال بدهي بالا ميارن،خوب تعطيل كنيد و هر ما حقوق كارگر هارو و پرسنل رو بديد فقط،ديگه هزينه اضافي توليد نكنيد،شما كه كلا ضرر ده هست كارخانه هاتون چه دليلي داره با اين همه ضرر هنوز خودرو ي بي كيفيت و قديمي توليد كنين؟؟؟!!!هر سه ماه يك بار قيمت رو افزايش ميدين و از مردم پول ميگيرين كه سود كنين از توليد خودرو؟؟؟؟؟ تاوان اشتباه هات شما رو ما مردم داريم ميديم كه هر زمينه اي وارد شدين ويراني به بار اوردين. به خدا يه گوشه بشينن كسي نميگه زبون ندارن طفلي هاا.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل