کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با 400 میلیون تومان ; پورشه یا بی ام و ؟


کد خبر : ۵۹۱۶شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸:۰۹۱۲۰۱۲ بازدید

معمولا با گرم‌تر شدن هوا، بازار خودروهای سقف کروک (کابریولت، کانورتیبل و یا رودستر) نیز رونق خاصی پیدا می‌کند و حتی بعضی از فروشندگان به این بهانه، قیمت مدل‌های کروک ...
با 400 میلیون تومان ; پورشه یا بی ام و ؟با 400 میلیون تومان ; پورشه یا بی ام و ؟

معمولا با گرم‌تر شدن هوا، بازار خودروهای سقف کروک (کابریولت، کانورتیبل و یا رودستر) نیز رونق خاصی پیدا می‌کند و حتی بعضی از فروشندگان به این بهانه، قیمت مدل‌های کروک را حدود 5 تا 15 میلیون تومان افزایش می‌دهند. البته خریداران این خودروها علاوه بر قابلیت باز‌شدن سقف، طالب یک رانندگی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز نیز هستند و به همین خاطر کمپانی‌های خودروسازی سعی می‌کنند، ویژگی‌های اسپرت و جوان‌پسند را تا حد امکان برای مدل‌های کروک خود فراهم کنند.

پورشه باکستر به عنوان یکی از رودسترهای پر‌فروش و موفق در بازار داخلی شناخته می‌شود که متاسفانه نسل جدید آن به کشور راه نیافت و اگر مایل به خرید آن باشید، باید به سراغ مدل‌های دست دوم بروید، اما اگر مدل‌های 2012 کم‌کارکرد نیز رضایت شما را جلب نمی‌کند و حتما مایل به خریداری مدل صفرکیلومتر هستید، نزدیک‌ترین گزینه به انتخاب شما، ب‌ام‌و 2014 Z4 28i است که به عنوان رقیب باکستر در بازار داخلی شناخته می‌شود، هرچند که شاید در لحظه اول تصور کنید، Z4 با موتور 4 سیلندر 2 لیتری، هیجان یک پورشه 6 سیلندر را به شما القا نخواهد کرد! در ادامه به بررسی و مقایسه این دو مدل محبوب خواهیم پرداخت. 

طراحی ظاهری

بارزترین مشخصه Z4 از نظر ظاهری، کاپوت نسبتا بلند و کشیده آن (نسبت به ابعاد بدنه و محل قرارگیری کابین) است که بیش از هر چیز در نمای جانبی و با وجود خطوط موجی‌شکل کنار بدنه و کاپوت، جلب توجه می‌کند. در نمای جلو نیز فرم چراغ‌ها و گرافیک داخلی آنها به همراه جلو پنجره دو‌قلو و کلیوی شکل، چهره جسور و جذابی را به نمایش می‌گذارد که به عقیده خیلی‌ها، چندان بی‌شباهت با چهره یک کوسه خشمگین نیست! در مقابل، باکستر نسبت به Z4 چهره ساده‌تری را به نمایش می‌گذارد و در واقع اثری از منحنی‌های متعدد Z4 روی بدنه آن دیده نمی‌شود اما در همین سادگی، یک تناسب و هماهنگی خاصی وجود دارد که چهره این پورشه کوچک و جمع‌و‌جور را ، خصوصا با وجود آبشش‌های جانبی و رینگ‌های اسپرت پورشه، جذاب و دلچسب نشان می‌دهد. برای Z4 نیز یک پکیج اسپرت به نام M Sport Package در نظر گرفته شده است که اکثر مدل‌های 2013 و 2014 وارد شده به کشور از همین نوع هستند و از جمله ویژگی‌های آنها می‌توان به کیت بدنه اسپرت، رینگ‌های M Sport و غربیلک فرمان با لوگوی M Power اشاره کرد. 

کابین و امکانات رفاهی 

کابین Z4 در کنار خصوصیات اسپرت، جلوه‌ای کلاسیک را نیز به نمایش می‌گذارد که مهم‌ترین علت آن، فرم پانل مرکزی و کنترلر‌های دوار آن و همچنین استفاده از تریم‌های چوبی (در بعضی از مدل‌ها) است. البته مدل‌های اسپرت معمولا دارای تریم تزئیناتی آلومینیومی هستند. کنسول و پانل مرکزی Z4 طبق سنت همیشگی ب‌ام‌و اندکی به سمت راننده متمایل شده و دسترسی به ادوات مختلف نیز نسبتا راحت و آسان به نظر می‌رسد. ادوات و پوشش داخلی باکستر در همان نگاه اول، کیفیت بالاتری را نسبت به Z4 به نمایش می‌گذارند و این مسئله خصوصا برای افرادی که مدل دست‌دوم این خودرو را خریداری می‌کنند، به عنوان یک امتیاز مثبت و مهم شناخته می‌شود. ادوات و کلیدهای پانل مرکزی پورشه نسبت به ب‌ام‌و، بیشتر و البته کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسند اما با نگاهی دقیق‌تر و گذشت زمانی می‌توانید به راحتی با کاربرد و عملکرد هر کلید آشنا شوید. فضای پا و سر در هر دو مدل نسبتا محدود و اندکی تنگ به نظر می‌رسد اما این مسئله برای یک خودرو اسپرت رودستر با این ابعاد، طبیعی و قابل توجیه است. هر دو مدل از لحاظ تجهیزات و امکانات رفاهی در حالت فول آپشن، خوب و رضایت‌بخش هستند و از جمله تجهیزات آنها می‌توان به تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه، آینه تاشو برقی با گرم‌کن، نمایشگر مرکزی، GPS، گرمکن صندلی‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، ساب ووفر‌، اتصال USB – iPod و AUX، کروز کنترل و همچنین سنسورهای پارک در جلو و عقب اشاره کرد. البته باکستر در حالت فول آپشن دارای تجهیزاتی مانند چرم طبیعی (برای صندلی و دیگر قسمت‌ها)‌، غربیلک فرمان اسپرت، تلفن همراه پورشه و تهویه صندلی است و در مقابل، Z4 نیز سیستم استارت دکمه‌ای دارد. 

قابلیت‌های فنی 

اما نوبت به هیجان‌انگیزترین بخش مقایسه یعنی قابلیت‌های فنی می‌رسد. با نگاهی به جدول مشخصات فنی متوجه خواهید شد که Z4 28i با وجود یک موتور 2 لیتری تویین توربو، گشتاور بیشتری را نسبت به موتور 6 سیلندر صفحه‌ای پورشه تولید می‌کند و ارائه این گشتاور در دورهای پایین‌تر موجب شده است تا Z4 شتاب‌گیری اولیه بهتری را نسبت به باکستر (که در مدل‌های فول آپشن مجهز به سیستم اسپرت پلاس و لانچ کنترل خودکار نیز هست) به نمایش بگذارد، البته پورشه نیز مجهز به گیربکس سریع و مشهور PDK است و با وجود وزن کمتر و 10 اسب بخار بیشتر، می‌تواند در شتاب‌گیری ثانویه Z4 را به چالش بکشد، هرچند که این مسئله در مدل‌های دست دوم، به کارکرد و نحوه نگهداری از خودرو و همچنین انجام به‌موقع سرویس‌های آن نیز بستگی دارد. فرمان‌پذیری Z4 کاملا دقیق و رضایت‌بخش است و به لطف بهره‌گیری از سیستم تعلیق اسپرت و سامانه sDrive ، هندلینگ بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد، اما باکستر نیز بخش زیادی از ویژگی‌های اسپرت برادر بزرگ خود (مدل 911) یعنی فنربندی خشک و اسپرت و سیستم کنترل پایداری PSM را به ارث برده و واقعا از لحاظ مانورپذیری و چسبندگی در کلاس خود، یک الگوی بی نظیر و مثال‌زدنی است. ضمنا اکثر باکستر‌های موجود در کشور دارای سیستم کیت اگزوز اسپرت هستند که در حالت فعال، صدایی جذاب و اسپرت را چاشنی رانندگی شما می‌کنند. سقف جمع‌شونده باکستر از جنس پارچه‌ای و برای Z4 از نوع فلزی است که البته برخی از خریداران Z4 نسبت به سر و صدای ادوات سقف آن بعد از کارکرد نه‌چندان زیاد خودرو، شاکی هستند. در خاتمه باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه تعمیرات و سرویس‌های پورشه، نسبت به ب‌ام‌و بالاتر و قیمت لوازم یدکی آن نیز بسیار گران‌تر است. 


BMW Z4 and Porsch Boxter S

BMW Z4 and Porsch Boxter S

BMW Z4 and Porsch Boxter S

BMW Z4 and Porsch Boxter S



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها