کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وام خرید مسکن منطقه‌بندی می‌شود


کد خبر : ۵۸۹۴چهارشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶:۲۱۶۱۰۵ بازدید

اگرچه سقف وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش یافته، اما این تسهیلات جدید، در شهرهای بزرگ و بخصوص در تهران کمتر از یک چهارم هزینه خرید یک آپارتمان 70 متری ...

تفاوت زیاد بین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای مختلف، دولت را بر آن داشت تا طرحی برای منطقه‌ای شدن سقف وام‌خرید مسکن در نظر بگیرد تا متقاضیان در نقاط مختلف کشور توان برای خرید مسکن داشته باشند.اگرچه سقف وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش یافته، اما این تسهیلات جدید، در شهرهای بزرگ و بخصوص در تهران کمتر از یک چهارم هزینه خرید یک آپارتمان 70 متری در منطقه جنوبی شهر را فراهم می‌کند و رقم وام با ارزش آپارتمان‌ها همخوانی ندارد.

همین موضوع باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مسکن و کارشناسان حوزه پولی پیشنهاد‌ها و راهکارهای مختلف متغیر شدن وام مسکن را بررسی کنند و پیشنهاد منطقه‌ای شدن پرداخت وام مسکن را به بانک مرکزی ارائه کنند. وزارت راه و شهرسازی اکنون منتظر مصوب شدن این پیشنهاد جدید از سوی بانک مرکزی است.به همین دلیل در بازنگری طرح جامع مسکن متغیر شدن میزان وام در کشور دیده شده و این موضوع یکی از تغییرات مهم این طرح به شمار می‌رود.

فردین یزدانی، مدیر بازنگری طرح جامع مسکن در این خصوص به ایران گفت: توجه به این نکته مهم در طرح جدید جامع مسکن دیده شده به طوری که میزان تسهیلات پرداختی و رقم بانکی در این طرح، بر اساس طبقه‌بندی دهک‌ها و منطقه محل سکونت
تغییر می‌کند.

وی یکی از ویژگی‌های برجسته طرح جدید جامع مسکن را که تا پایان تابستان کار تدوین آن به پایان می‌رسد به روزرسانی آن نام برد و گفت: قوانین این طرح متناسب با تغییر شرایط اقتصادی به روز می‌شود.به گفته یزدانی چون ساختار قیمتی و تغییرات آن برای خرید مسکن در کشور متفاوت است در بازنگری طرح جامع مسکن هم در مورد متفاوت بودن نرخ بهره و هم در مورد متفاوت بودن میزان وام با توجه به شرایط هر منطقه دستورالعمل‌هایی آورده شده است.به اعتقاد مدیر بازنگری طرح جامع مسکن سهم وام از کل قیمت مسکن در مناطق مختلف بسیار متفاوت است بنابراین شرایط پرداخت وام هم باید در کل کشور متفاوت باشد و علاوه بر میزان وام نرخ بهره آن نیز باید متفاوت باشد.

وی یکی دیگر از تغییرات اعمال شده در مورد وام مسکن در بازنگری طرح جامع مسکن را پرداخت وام ساخت علاوه بر وام خرید نام برد و گفت: به دنبال این هستیم تا در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان وام ساخت به صورت انفرادی پرداخت شود چون در برخی مناطق انبوه سازی نداریم  یا بسیار اندک است.یزدانی با تأکید بر این‌که با منطقه‌ای شدن میزان وام مسکن کارکرد آن نیز بهتر می‌شود افزود: پرداخت تسهیلات مسکن با استفاده از صندوق پس‌انداز و بانک مسکن انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به بحث دیگری در خصوص منطقه‌ای شدن وام مسکن ادامه داد: به دنبال این هستیم تا از متغیر شدن وام ساخت و خرید و نرخ بهره کمتر یا بیشتر آن در مناطق مختلف هدایت جمعیتی در کشور داشته باشیم. به عنوان مثال با افزایش میزان وام و کاهش نرخ بهره در یک منطقه کم جمعیت می‌توانیم جمعیت بیشتری را روانه آن ناحیه کنیم و برعکس آن هم این است که با استفاده از این سیاست تقاضا را در نقاط پر جمعیت کاهش دهیم.

یزدانی اظهار داشت: در طرح جامع مسکن وام مسکن باید حداقل دو سوم هزینه ساخت و خرید واحد مسکونی را پوشش دهد و از طرف دیگر با طبقه ‌بندی دهک‌های مختلف در این طرح برای هر دهک برنامه‌ای جداگانه در نظر گرفته‌ایم که به طور مثال برای دهک‌های متوسط مکانیزم پس‌انداز و وام را داریم و برای دهک‌های کم درآمد ساخت مسکن از طرف دولت را داریم چون برای این دهک‌ها مسکن ملکی جوابگو نخواهد بود مسکن اجاره‌ای بهترین گزینه خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها