کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل نابودی بخش زیادی از محصولات کشاورزی


کد خبر : ۵۸۷۲سه شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳:۲۴۲۴۹۴ بازدید

بخش کشاورزی بیشترین آسیب را در سال‌های اخیر با نبود زیرساخت‌های نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی متحمل شده است و اغلب محصولات کشاورزان در زمان برداشت یا از بین رفته و یا اینکه خوراک دام می‌شود.

 هرساله در زمان برداشت محصولات کشاورزی بخشی از این محصولات از بین رفته و یا خوراک دام‌ها می شود در حالی که اگر زیرساخت های مورد نیاز مانند سردخانه و کارخانه های فرآوری در محل برداشت محصولات وجود داشته باشد، این محصولات قابلیت نگهداری طولانی مدت را پیدا می کنند.

اما در حال حاضر که برداشت برخی از محصولات تابستانه در جنوب کشور شروع شده است بازهم کشاورزان با قصه تکراری نبود سردخانه برای نگهداری و ذخیره سازی محصولات، نبود الگوی کشت که باعث کاشت برخی از محصولات مازاد بر نیاز بازار می شود و دلال بازی واسطه ها مواجه شده است.

در حال حاضر استان های جنوبی شاهد برداشت محصولات مختلف کشاورزی از گوجه فرنگی تا سیب زمینی و پیاز و خیار و هندوانه است اما این مشکلات مانند هرسال، روزگار کشاورزان را سیاه کرده است به طوری‌که یا محصولاتشان روی دستشان مانده است و یا اینکه خوراک دام ها شده و از چرخه درآمد خارج شده اند.

برداشت هندوانه سه ماه است که در مناطق جنوبی کشور از دشت‌های خوزستان تا کهگیلویه و ممسنی آغاز شده است اما به جای اینکه این محصولات به بازار مصرف برسد در ورودی شهرها و در مزارع جنوب با قیمت هایی بسیار نازل به فروش می رسد و سودی را نصیب کشاورزان نمی کند.بنابراین یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی نبود الگوی کشت و زیرساخت های نگهداری و فرآوردی این محصولات است که در سال‌های اخیر هم اقدامات دولت نتوانسته این مشکلات را به خصوص در استان‌های جنوبی برطرف کند. ضمن آنکه عدم حمایت دولت از سرمایه گذاران موجب شده که تمایل زیادی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود نداشته باشد.

کاهش 35 میلیارد تومان اعتبار در سال 91

در این باره سید غلامحسین طباطبائی در گفتگو با مهر در خصوص مشکلاتی که کشاورزان به دنبال نبود زیرساخت‌ها در نگهداری محصولات روبرو هستند، گفت: برای نگهداری طولانی مدت محصولات کشاورزی باید صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیزات نگهداری آنها در نزدیکی مناطق کشاورزی ایجاد شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، افزود: محصولاتی مانند سیب زمینی و یا میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال که زمان اوج مصرف آنها عید نوروز است و باید از قبل در سردخانه‌ها نگهداری شود نیاز مبرمی به این صنایع دارند تا در کنار زمین‌های کشاورزی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه باید محصولات از زمان برداشت تا زمان مصرف طوری نگهداری شود تا کمترین آسیب را ببیند، اظهار داشت: شبکه تحت پوشش ما تا سال 90 اقداماتی را در این زمینه انجام داد.

طباطبائی با بیان اینکه 2.5 میلیون تن ظرفیت انبار غلات در کشور داریم، گفت: 300 صنعت تبدیلی و تولیدی در سطح شبکه تعاون روستایی وجود دارند که از 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری تا شرکت‌های بسته بندی کوچک در این شبکه فعالیت می‌کنند.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه در سال 90 دولت 37 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص داد که با تلفیق با بانک‌ها این رقم به 80 میلیارد تومان می‌رسید، گفت: بودجه در سال 91 به دلیل کاهش اعتبارات از 37 میلیارد تومان در سال 90 به 2 میلیارد تومان رسید که با وجوه اداره شده به رقم 4 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در سال 92، 12 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش درنظرگرفته شد، بیان کرد: در مجموع حدود 70 میلیارد تومان در سه سال گذشته صرف ایجاد زیرساخت‌ها شده که می‌تواند زمان برداشت محصول تا مصرف آن را کنترل کند اما انتظارات بیشتری از دولت وجود دارد زیرا در این بخش کمبودهای زیادی داریم.

وی با بیان اینکه در برخی کشورهای همسایه کارمزد 2 درصدی برای تسهیلات صنایع تبدیلی و تکمیلی با بازپرداخت‌های طولانی مدت در نظر می‌گیرند، افزود: اما در صنایع تبدیلی و تکمیلی ما کارمزد 16 درصد با بازپرداخت 4 تا 5 ساله داریم که انگیزه زیادی را برای سرمایه گذار ایجاد نمی‌کند.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته 800 پروژه در این راستا در شبکه تحت پوشش سازمان تعاون روستایی صرف ایجاد زیرساخت‌ها شده است، افزود: هنوز یک ریال تخصیص اعتبار در سال 93 نداشته ایم.

طباطبائی تصریح کرد: برای امسال حدود 16.5 میلیارد تومان برای احداث زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است که در همین حدود هم از بانک‌ها اعتبار دریافت می‌کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها