کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

فراواني قطعات هندی و چینی در بازار لوازم یدکی

کدخبر:۵۷۵۹چهارشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸:۳۵۲۷۲۸ بازدید

در پی تحقق سياست افزايش تيراژ توليد خودرو که سال گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شده بود؛ اظهارات اخير محمدرضا نعمت‌زاده در شورای ...

در پی تحقق سياست افزايش تيراژ توليد خودرو که سال گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شده بود؛ اظهارات اخير محمدرضا نعمت‌زاده در شورای سیاست‌گذاری خودرو نشان از رویکرد جدید این وزارتخانه در رسيدگي به وضعيت توليد قطعات یدکی خودرو كشور دارد. چنان‌که در جلسه اخیر شوراي سياست‌گذاري خودرو، توليد قطعات خودرو، با تكيه بر توان قطعه‌سازان داخلي به جاي «واردات قطعات بي‌كيفيت خارجي» از موضوعاتي بوده كه در رابطه با آن بحث‌هايي مطرح شده است.با توجه به رشد چشم‌گير واردات قطعات خارجي خودرو از مبادي رسمي و غيررسمي به داخل كشور، به نظر مي‌رسد وزارت صنعت و تجارت این بار قصد دارد با تكيه بر پتانسيل قطعه‌سازان داخلي، موج واردات قطعات خودرو به كشور را كنترل كند.

وزير صنعت، در همين راستا بخشي از آخرین جلسه شوراي سياست‌گذاري خودرو را به توصيه‌هايي مبني بر توليد قطعات خودرو در داخل كشور اختصاص داده و به حاضران توصيه كرده «تا زماني كه پتانسيل توليد قطعات خودرو در داخل كشور وجود دارد، صلاح نيست قطعات مشابه از خارج از كشور وارد شود.» 

برخی کارشناسان می‌گویند اگرچه این اظهارات آقای وزير در مورد « پتانسيل توليد قطعات خودرو در داخل كشور» درست به نظر مي‌رسد؛ اما اعمال تحريم‌هاي غرب عليه صنعت خودرو از يكسو و بدهی بالای خودروسازان به بنگاه‌های تولید قطعات خودرو از سوي ديگر، موجب شد تا به واحدهاي توليد قطعه آسيب‌هاي فراواني وارد شود. در مجموع، چالش‌های حوزه خودرو و قطعه سازی، توان تولیدی بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه را کاهش داد. تا جایی که قطعه‌سازاني كه تا پيش از تشديد تحريم‌ها، قطعات مورد نياز براي توليد روزانه 600 هزار دستگاه خودرو و بازار خدمات پس از فروش آن را تامين مي‌كردند، به حاشیه رفتند و شركت‌هاي چيني و هندي جايگزين آنها در تامین قطعات خودرو شدند.  بر این اساس اگرچه فراگير شدن واردات «قطعات خارجي بي‌كيفيت» به كشور، از همان روزهاي ابتدايي انتقاد بسياري از كارشناسان را نسبت به اين موج و ضرورت توجه بيشتر به سرنوشت توليدكنندگان داخلي برانگيخت، اما با گذشت زمان زيادي از طرح اين انتقادها تا به امروز هيچ مانعي براي واردات قطعه به كشور ايجاد نشده است.

براي مثال یكي از اعضاي کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بهار سال 91 نسبت به واردات بی‌رویه قطعات خودروی چینی، چه به صورت رسمی و چه غیررسمی هشدار داده بود و از آن به‌عنوان «ضربه‌ای مهلک به قطعه‌سازان داخلی» یاد كرده بود. حال با گذشت 2 سال از ابراز نگراني و اظهار نظرهاي مشابه در این زمینه شرکت‌های فعال در زمینه قطعات خودرو می‌گویند: «نیمی از بازار قطعه به‌ویژه در بخش خدمات پس از فروش، در اختیار شركت‌هاي قطعه‌ساز بي‌نام و نشان خارجي است.» با توجه به اينكه گردش مالي بازار لوازم يدكي خودرو، رقمی بالغ بر 3 هزار میليارد تومان در سال برآورد می‌شود؛ محاسبه سهم قطعات بي‌كيفيت خارجي در اين بازار كار دشواري به نظر نمي‌رسد.وجود قطعات وارداتي بي‌كيفيت خارجي در بازار قطعات در شرایطی است كه ابهاماتی نیز پیرامون استفاده خودروسازان از اين قطعات مطرح است. با این همه خودروسازان همواره استفاده از قطعات بي‌كيفيت خارجي در خطوط توليد را رد کرده‌اند.

 سود در واردات قطعه است

اگرچه موج واردات قطعه، طي دو سال گذشته بخش قابل توجهي از بازار را فراگرفته است، اما گفته می‌شود كه تا پيش از تشدید تحريم‌ها عليه صنعت خودرو و انباشته شدن مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان نيز، برخي واردكنندگان قطعات، سود را در واردات مي‌ديدند و نه توليد.

شرايط توليد قطعه در داخل كشور به دليل وجود مشکلات گوناگون نظير نوسان نرخ ارز، فضاي نامساعد كسب و كار، رشد قيمت‌ مواد اوليه، اعمال تحريم‌ها و مسائلي از اين دست در زمان‌هاي مختلف كمتر به صرفه بوده است. به گفته فعالان حوزه قطعه‌سازي؛ زماني به دليل نرخ پایین ارز، توليد قطعه در داخل كشور به صرفه نبود. در روزهايي كه قطعه‌سازان دلار 1200 توماني در اختيار داشتند، به دليل ارزان بودن نرخ ارز، توليد در داخل كشور نسبت به واردات پرهزينه‌تر و به صرفه نبود. حالا هم كه توليد داخلي به واسطه افزايش نرخ ارز و واقعي شدن قيمت آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد، سدي به نام تحريم دست توليدكنندگان حوزه قطعه را از تامين مواد اوليه و ارتباط با بانك‌هاي خارجي كوتاه كرده است. محمدرضا نجفي‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان در اين رابطه چنین مثال می‌زند؛ «اگر هزينه تمام شده توليد يك قطعه با كيفيت داخلي با توجه به قيمت‌هاي فعلي مواد اوليه چيزي حدود 50 هزار تومان باشد، همان قطعه را مي‌توان با قيمت بسيار ارزان‌تر از چين يا هند وارد كرد اما طبيعتا چنين قطعه‌اي از كيفيت لازم برخوردار نيست.» 

از سوی دیگر افزايش واردات قطعات بي‌كیفيت در كنار تهديد سلامت مصرف‌كنندگان به دليل بي‌كیفيت بودن، زيان‌هاي اقتصادي فراواني نيز به همراه دارد. براي توليد يك خودرو 8 تا 10 هزار قطعه مورد نياز است كه اين تعداد در واقع شامل 1300 نوع قطعه مي‌شود. جداي از اين تعداد قطعه كه در زمان ساخت يك خودرو مورد نياز است، قطعات بسياري نيز براي تعمير و نگهداري خودرو، در دوره خدمات پس از فروش مورد نياز است و به صورت معمول خودروساز بايد پس از فروش يك خودرو، تا 10 سال قطعات يدكي آن خودرو را در نمايندگي‌هاي پس از فروش تامين كند. بنابراين مي‌توان مشاهده كرد كه توليد قطعه در داخل كشور، با توجه به حجم انبوهي از قطعات كه هنگام استفاده از خودرو مورد نياز است و همچنين وجود نزديك به 2 هزار واحد قطعه‌سازي در كشور كه حالا بخشي از آنها از توليد به دور مانده‌اند، تا چه ميزان مي‌تواند صرفه اقتصادي به همراه داشته باشد. اين در حالي است كه مدتها  است در دوره‌هاي مختلف، به دليل نبود سياست‌هاي توليدي مناسب، واردات قطعات ارزان‌قيمت و البته بي‌نام و نشان به جاي توليد تبديل به رويه‌اي در صنعت قطعه شده است.

با توجه به اينكه قيمت خودروهاي داخلي مدتي است كه با مصوبه شوراي رقابت افزايش پيدا كرده و تحريم‌هاي بين‌المللي براي صنعت خودرو نيز با انعطاف بيشتري همراه شده‌ است، به نظر مي‌رسد شرايط براي به كار بستن توصيه‌هاي وزير صنعت و تجارت، مبني بر جلوگيري از ورود قطعاتي كه در داخل كشور امكان توليد آنها وجود دارد، تا حدودي فراهم باشد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

بهراد: 1393/4/1807:36:21،
28
8
صنعت خودرو کشور ما ، درست نشد که نشد
206باز: 1393/4/1808:31:25،
29
20
بخدا ال 90 در هند هم تولید میشه و قطعات ال90 هم کاملاً از هند و ترکیه میاد و هر کی میگه قطعاتش از رومانی و فرانسه میاد دلاله ال90 که گرونتر بفروشه...
با یه سرچ ساده در گوگل به این مطلب میرسید ...
سعید: 1393/4/1808:47:01،
24
25
تمام قطعات تندر اصل هستش اما نمونه هندیش هم پیدا میشه اما اونی که تو پارس خودرو میزارن فرانسوی و رومانیایی هستش
کاظم: 1393/4/1808:47:40،
24
16
206 شما قطعاتش از فرانسه میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی: 1393/4/1809:10:56،
18
10
وقتی صحبت از فرصت هی شغلی صنعت خودرو می شود منظور شغل هایی است که برای برادران چینی و هندی مافراهم شده است.
عاقل باشید لطفا: 1393/4/1809:28:12،
18
12
در آمریکا و اروپا یک خودرو چینی حق ورود ندارد، چون ایمنی و استاندارد و کیفیت ندارد (به غیر از MG که برند انگلیسی است)
خب عزیزان گمرکی نگذارید قطعات بی کیفیت چینی و هندی وارد شود که بعد بخواهید به مصرف کننده هشدار بدهید که نخرند.
مثل این است که آلمان خودرو MVM X33 را وارد کند و سپس بگوید این خودرو بی کیفیت است، تو رو خدا نخرید.
هر چند سود این واردات بی کیفیت و بازی با جان مردم در جیب "برادران" است و فعلا کاری هم نمیشود کرد.
خسرو: 1393/4/1807:50:31،
27
52
بله.چین و هند! کار به جایی رسیده ازبکستان قطعات پژو پارس میفرسته برامون!2-3 سال بعد از افغانستان قطعه میاریم.ما می توانیم!
کوکو: 1393/4/1808:45:52،
10
7
همیشه باید دقیقه آخر اونم با خواهش تحریم رو برداریم.البته اگه بردارن.اگه 3 سال پیش که اونا خواهش میکردن میرفتیم مذاکره میکردیم الان دیگه از هند قطعه ماشین نمی آوردیم.حداقلش درجه 1 چینی می آوردیم.
کشکول: 1393/4/1812:20:51،
8
5
کجایندلوازم یدکی آلمانی-فرانسه-انگلیس-آمریکا-سوءیس .که حالا چین وهند دایه دلسوزتر از مام شده ویک استان صنعتی بزرگ ایران درچین است .خداعاقبت ملت را بااین قطعات بنجل بخیرکند.!!
هومن: 1393/4/1812:41:32،
11
8
L 90 تو رومانی و به سفارش فرانسه برای قشر کارگر و افراد سطح پایین فرانسه ورومانی تولید شده و 5 الی 10 ساله که دیگه تولید نمیشه. چون ماشین درجه 3 - 4 اونا محسوب میشه. ببین ما چه قدر بدبختیم که ماشین بی ریخت و از رده خارج فرانسه و رومانی رو دوس داریم سوار بشیم . فرانسه هم اینو میدونه و زشت ترین و آشغال ترین ماشینشو انداخته به ما
پاسخ به هومن: 1393/4/1814:23:02،
8
18
یه کم تحقیق خوب چبزیه
نسل دومشم اومده
چن تا ماشینم رو پلفرمش ساخته می شه
آمنا: 1393/4/1817:31:08،
8
12
این آقا همه جا میاد همینارو مینویسه شما توجه نکنید!! کلا تو خونه بیکار نشسته که تو هر مطلبی این سخنان گهربارشو کپی کنه!
آرش: 1393/4/1817:30:11،
10
7
مخصوصا ت خودروی 206 این قطعات زیاد شده
بهنام: 1393/4/1817:35:38،
7
10
ایران جیب عزیز

لطفا" از این پس از درج نظرات تکراری، مشکوک و تفرقه انگیز مربوط به طرفداری از 206 و L90 در تاپیک هایی که ربطی به موضوع نداره خودداری کنید.

با تشکر

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل