کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توضیحات وزیر اقتصاد درباره وام ازدواج


کد خبر : ۵۷۵۶سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰:۵۱۲۰۲۹ بازدید

وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس اعلام کرد مشکل وام ازدواج تا دو ماه دیگر حل خواهد شد.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد در رابطه با حل شدن مشکل وام ازدواج توضیحاتی مطرح کرد. 

طیب نیا که راهی مجلس شده بود تا به سوال محمد حسن آصفری، نماینده مردم اراک پاسخ دهد در صحن علنی مجلس گفت: متوازن نبودن منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج  عامل مشکلات بوجود آمده در پرداخت وام ازدواج است.

او که در ادامه توضیحات خود به صراحت اعلام کرد پاسخگویی در رابطه با مشکل وام ازدواج در حوزه وظایف وزارت اقتصاد نیست به نمایندگی از بانک مرکزی متعهد شد تا دو ماه آینده این مشکل برطرف شود. 

آنچه در ادامه می خوانید اهم گفته های طیب نیا در صحن علنی مجلس است: 

*بنده برای تعامل با نمایندگان و عضویت در شورای پول و اعتبار به این سوال پاسخ می‌دهم. پاسخ به این سوال برعهده بانک مرکزی است.

*در احادیث و روایات بر قرض‌الحسنه تاکید شده است و این مهم به ویژه قرض‌الحسنه ازدواج از اولویت ویژه‌ای در نظام بانکی برخوردار است و بنده نیز مثل شما از مشکلات به وجود آمده نگرانم.

*اعتبارات خرد نظام بانکی  مبنای توسعه یافتگی در کشورها است. در سایر کشورهای جهان مشکلات اجتماعی از جمله آموزش، ازدواج، مشاغل کوچکف توسعه گردشگری و بهداشت و درمان از منابع خرد بانکی تامین اعتبار می‌شود ولی در ایران به دلیل نبود چند میلیون تومان پول بخشی از جامعه نمی‌توانند سرپناه اجاره کنند یا ازدواج کنند یا بیماری‌شان را درمان کنند.

*تلاش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته برای رفع مشکل پرداخت وام ازدواج است. در حالی که دولت، مجلس و بانک مرکزی برای رفت مشکلات وام ازدواج تلاش می‌کنند ولی متوازن نبودن منابع و مصارف قرض‌الحسنه این مشکل بوجود آمده است.

*بانک مرکزی با طراحی این سامانه اقدام به نام نویسی از متقضایان وام ازدواج و معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل کرده است. نسبت تسهیلات به سپرده‌های قرض‌الحسنه در سال 88، 70 درصد، در سال 89، 63 درصد، در صد سال 90 ، 89 درصد، در سال 91، 87 درصد، و در سال 92 به 92.8 درصد افزایش یافته است. این مطلب گویای این است که یعنی از هر واحد سپرده 93 واحد صرف پرداخت شده است.

*البته 100 درصد منابع قرض‌الحسنه در بانک‌های مسکن، سپه، پست بانک و قرض‌الحسنه مهر ایرانیان صرف پرداخت وام ازدواج شده است.

*تا 15 تیرماه سال جاری بالغ بر یک میلیون و 196هزار و 669 نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ثبت نام کرده‌اند و پیش بینی می‌کنیم در سال جاری یک میلیون نفر دیگر نیز به این تعداد افزوده شود. اگر به هر کدام از این افراد تنها 3 میلیون تومان پرداخت شود به 6000 میلیارد تومان بودجه نیاز است. به این عدد 4600 میلیارد تومان برای پرداخت مددجویان سازمان زندان ها و اشتغال زندانیان هم افزوده شود در این صورت به 10هزار و 600 میلیارد تومان بودجه قرض‌الحسنه نیاز است. در حالی که کل مبلغ اختصاص یافته به قرض‌الحسنه 4300 میلیارد تومان است.

* در وزارت اقتصاد و شورای پول و اعتبار برنامه‌هایی برای کمبود منابع قرض‌الحسنه وام ازدواج پیش بینی کرده‌ایم. مانده تسهیلات قرض‌الحسنه با منابع قابل وام‌دهی متفاوت است. منابع قابل وام دادن در سال 93،4300 میلیارد تومان است ولی تکالیف حدود 11 هزار میلیارد تومان است و باید تکالیف محدود به منابع شود و برای این کار نیازمند همکاری مجلس هستیم.

*به دلیل کاهش ارزش پول سپرده‌گذاران و ما 7 درصد از منابع قرض‌الحسنه در سال جاری کاهش یافته است. البته با برنامه‌هایی که منجر به کاهش نرخ تورم می‌شود امیدواریم این مشکل رفع شود.

*بانک مرکزی دستورالعمل اعطای جایزه به سپرده‌های قرض‌الحسنه را اصلاح و در نوبت رسیدگی در شورای پول و اعتبار قرار داده است. علاوه بر آن این بانک سازوکار ویژه‌ای برای شورای پول و اعتبار برای وام قرض‌الحسنه ازدواج پیش بینی کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها