کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

رویای آزادراه تهران - شمال 40 ساله شد!

کدخبر:۵۷۴۴سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸:۰۰۳۸۴۰ بازدید

ساخت آزادراه تهران - شمال در حالی وارد هجدهمین سال خود شد که دولت یازدهم هم برای تغییر روند کار این پروژه تصمیم جدی نگرفته و تنها قطعه درحال ساخت این آزادراه هم روند بسیار کندی ...

ساخت آزادراه تهران - شمال در حالی وارد هجدهمین سال خود شد که دولت یازدهم هم برای تغییر روند کار این پروژه تصمیم جدی نگرفته و تنها قطعه درحال ساخت این آزادراه هم روند بسیار کندی را سپری می‌کند که با این شرایط باز هم وعده‌های زمان افتتاح آن به تاخیر می‌افتد.

 وزیر راه و شهرسازی پس از تعطیلات نوروزی امسال از ادامه بررسی‌ها روی پروژه مهم آزادراه تهران - شمال خبر داد و اعلام کرد: تا زمانی که نتایج نهایی اعلام نشود هیچ وعده‌ای اعلام نمی‌کنیم اما با گذشت سه ماه هنوز نتیجه این بررسی‌ها - که البته از همان ابتدای کار آخوندی آغاز شده است - اعلام نشده و دولت یازدهم علیرغم تشکیل کارگروه بررسی شرایط مالی و حقوقی این پروژه تصمیمی را برای چگونگی ادامه یافتن روند ساخت، تامین منابع مالی و پیمانکار و ... اعلام نکرده است.

این درحالی است که نخستین مطالعات برای ساخت این آزادراه در سال 1353 انجام شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مزایده گذاشته شد و بهترین طرح توسط هیاتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

پروژه پیر کشور میزبان چهارمین دولت!

پس از انجام مطالعات ابتدایی، قرارداد ساخت این آزادراه در سال آخر دولت هاشمی با بنیاد مستضعفان منعقد شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، طرح اولیه آزادراه به طول 121 کیلیومتر و در چهار قطعه نهایی شد.پس از منعقد شدن این قرارداد و علیرغم گذشت حدود 18 سال و جابجایی چهار دولت، همچنان طرح ساخت این آزادراه مهم که در شمال کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و درکنار تامین ارتباط سریع و ارزان از نظر ایمنی و امنیت نیز بسیار مهم است ناتمام باقی مانده است.

در حال حاضر به جز قطعه چهارم این آزادراه که نوروز پارسال افتتاح شد سه قطعه اصلی دیگر این پروژه بسیار مهم باقیمانده است.در رابطه با قطعه دوم و سوم آزادراه تهران – شمال هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده و از این رو برنامه ساخت و تکمیل آن نیز مشخص نیست.اما قطعه اول این آزادراه که به صورت مشارکتی بین بنیاد مستضعفان و طرف چینی که در قالب فاینانس عمل می‌کند پیشرفتی حدودا 50 درصدی داشته است.

این قطعه که بناست از فاصله تهران تا شهرستانک را در قالب 23 کیلومتر در اختیار شرکت چینی قرار دهد تا حد زیادی در حوزه کوهستانی پیشرفت کرده و تونل‌های آن پیشرفت فیزیکی چشمگیری دارند. همچنین پل‌های قطعه یک آزادراه تهران – شمال نیز طبق آخرین اخبار درحال ساخت است اما به دلیل اینکه چین‌ها نتوانسته‌اند فاینانسان را تاممین کنند وانتقال پول برایشان هنوز مقدور نشده این قطعه روند کندی در پیش گرفته است.

با توجه به بار مالی سنگینی که این پروژه خواهد داشت و البته با در نظر داشتن حجم بالای مسافرت‌هایی که از طریق آن صورت خواهد گرفت دولت‌های گذشته هر کدام بنا به دلایل مختلفی روند ساخت آن را مسکوت گذاشته و آزادراه تهران – شمال را به آیندگان سپرده‌اند؛ اتفاقی که شاید در دولت روحانی هم سرنوشتی این چنینی پیدا کند.


و بررسی‌هایی که همچنان ادامه دارد...

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در حالی که نخستین سفر برون شهری خود را به این آزادراه اختصاص داده بود، اعلام کرد:‌ هر گونه وعده ای در رابطه با آینده این پروژه و البته زمان دقیق احداث آن منوط به مطالعه و بررسی‌های دقیقی است که در حوزه گزارش های حقوقی و مالی پروژه انجام خواهد شد.

پس از آن نیز آخوندی در یکی از تنها اظهارنظرهای خود در رابطه با این آزادراه بسیار مهم در ابتدای سال جاری اعلام کرد هنوز بررسی‌ها از گزارشات تهیه شده در رابطه با آزادراه تهران – شمال در حال انجام است و وزارت راه تمام تلاش خود را می کند با بررسی دقیق ابعاد پروژه مورد نظر اظهارنظر کند.

البته وزیر راه بر این موضوع نیز تاکید کرده که باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و البته اولویت‌هایی که در وزارت راه وجود دارد محور هراز که در حال حاضر عملیات چهار بانده کردن آن در حال اجراست، یک اولویت به حساب می‌آید و موضوعات مرتبط با آزادراه تهران – شمال درکنار آن قرار می گیرند.

کار توسط دولت متوقف شده ؟!

این بحث ها درحالتی صورت گرفته که دیروز (دوشنبه) فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران رسما اعلام کرد: " این قرارگاه آمادگی کامل برای اجرای پروژه آزادراه تهران شمال را دارد".

سردار عبداللهی با اشاره به سختی ها و پیچیدگی‌های این پروژه اظهار کرده در مورد آزادراه تهران شمال با تمام توان و قدرت آمادگی داشتیم که کار عملیاتی انجام دهیم و یک ساختار و سازمان خوب نیز در این رابطه پیش بینی شد تا طبق زمان بندی مشخص پروژه اجرایی شود اما کار توسط دولت متوقف شد.این صحبت‌های فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در حالی مطرح شده که پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده بودند که دولت هرگز اجازه توقف کار در این آزادراه را نخواهد داد.

همچنین خبرها از نحوه ساخت قطعه اول این آزادراه نیز از این حکایت دارد که طرف چینی که بنا بوده قطعه نخست را اجرایی کند به دلیل بلوکه شدن پول فاینانس از نظر مالی در مضیقه قرار گرفته و کار در این محور نیز با کندی بسیاری انجام می‌شود.

باتوجه به شرایط فعلی به نظر می رسد در صورتی که وزارت راه و شهرسازی با عزم جدی به این آزادراه 18 ساله ورود نکند به احتمال بسیار زیاد ساخت آزادراه تهران – شمال در دولت روحانی نیز سرنوشت گذشتگان را پیدا می کند و مشخص نیست سرانجام، این آزادراه 121 کیلومتری از چه زمانی پذیرای مسافران پرشمار این مسیر پرتردد خواهد شد؟

همراه مکانیک



دیدگاه ها

شیرازی: 1393/4/1708:47:24،
132
32
مترو شیراز هم بیشتر از 20 ساله رها شده و هر سال میگن ظرف 2 ماه آینده به بهره برداری میرسه! جالبه هنوز سالن فرودگاه شیراز تکمیل نشده و هنوز هم قطار شیراز-تهران کامل نشده میخوان آزاد راه شیراز-تهران احداث کنند!!!
امیر: 1393/4/1710:02:55،
34
29
خدایی چی تو این مملکت واسه ایرانیا رویا نیست ؟ اینم روش ! یه ضرب المثل میگه بمیر با خاطراتت نه با آرزوهات ، اما... ایرانیا رو خاک میکنن با یه کوه آرزو !
میــــــلاد: 1393/4/1710:14:41،
56
27
توصيـــــه شيــرازی ها:
اگر حــس كـــار به شمــــا دســت داد ،
كمی صبركنيد تا این حس "كاذب" از بين برود :)))

قصد جسارت به دوستان عزیز شیرازی ندارم
اما متاسفانه اکثر مسئولین استان فارس در بی کفایتی، مقام اول جهانی دارن. ;)


از شیراز: 1393/4/1710:56:00،
22
11
در پاسخ به میلاد: من خودم شیرازی هستم. با حرفت کاملا موافقم. شیراز متاسفانه شهردار و استاندار دلسوز نداره و همشون غیر بومی هستند یعنی اصلا شیرازی نیستند! دو سالی یکبار 2 تا کمربندی میسازند که توش 4 تا ماشین هم رد نمیشه! یک خیابون با آسفالت درست هم تو شیراز وجود نداره.... پر از چاله و چوله و... دست رو دلم نذار که خونه
هویج: 1393/4/1711:05:10،
21
10
رویای درست شدن ایران هم 1000 ساله شد!!!!!!!
حسین: 1393/4/1711:25:28،
14
8
مطمئن باشید تو این دولت کاری برای بزرگراه نمی کنن چون هی مگن پول نداریم نداریم نداریم
بابك: 1393/4/1712:30:46،
21
10
ولي جدا از اين حرفها مردمش خيلي گلن من بچه تهرانم اونجا دانشجو بودم انقدر شيرازيها با محبتو باحالن كه حرف ندارن عاشق بلوار چمران و معالي ابادم :) ولي خدايي رانندگيشون وحشتناكه كه البته اونها هم شيرازي اصيل نيستن از اطراف اومدن
اسی: 1393/4/1712:34:32،
13
8
منو ریل کرمانشاه نصف ستونهاش ساخته شده و بقیش همین جور وله
ش ا ه: 1393/4/1714:42:37،
31
8
جای شاه خالییه . 40 سال پیش آزادراه تهران-زنجان رو با اون امکانات کم اون زمان با چه کیفیت و سرعتی ساخت!!

ولی حیف که ایران جیب هر جا حرف از شاه باشه سانسور می کنه.
اسفندیار: 1393/4/1714:53:06،
16
8
هرکه به فکر خویشه گرگه به فکر میشه چقد ساده هستین ملت. تا رو یه پروژه 5 برابر پولشو نخورن کاری از پیش نخواهد رفت
مهدی: 1393/4/1715:02:49،
15
8
شیرازیای عزیز اگر میخواهید ببینید بودجه شهرتون کجا میره که انقد عقبید ی سر برید یاسوج
رآه سام: 1393/4/1709:25:15،
17
6
كارراان كس كرد كه تمام كرد باصدقه سري بنياداينكاردرست نمى شود كاربدين دست كاردان (سى سال ميخواهيد مردم كشته وتصادف وكشتاربشند اينقدرشركتها دردنيا چراغ بدست دنبال اين جورپروژه ميگردندشما ها كه ميگين وضعيت اقتصادما فعلا جوابگونيست خوب بدين به اين شركتها ظرف دويا سه سال هم تحويل ميدن چند سال عوارض هم اينها بخورند وگرنه شما هم خداميخواين هم خرما) والسلام
حسن: 1393/4/1709:29:14،
20
24
تو رو به خدا اسم آزاد راه روش نذارید ... مردم فکر میکنند که آقایون دارند شاخ غول میشکونند ... لاین رفت و برگشت این به اصطلاح آزاد راه، دو باند بیشتر نداره!!! نمیدونم که از کی تا حالا دو بانده رو میگن آزاد راه؟؟؟
در ضمن آقازاده های امروز، خودشون در آینده آقازاده هایی خواهند داشت، در نتیجه بالاخره یه سری پروژه برای تامین زندگی اونها هم باید باشه ... نمیشه که همه رو انجام بدن
آرش: 1393/4/1709:50:11،
29
8
ايكاش اين پروژه در عراق يا سوريه بود ششماهه به اتمام ميرسيد !!!!!
احسان: 1393/4/1710:10:15،
26
9
من
رویایی دارم
رویای آزادراههههههههه!!!!
امیدوار: 1393/4/1710:34:05،
39
8
انشااله 120ساله بشه !!کی حسوده؟منبع درآمد وتابلوی انتخابات آقایان میباشد .لطفا مزاحم رانت خواران نشوید که حساب وکتاب از دستشان درمیرود.!!!!!
sh-p: 1393/4/1714:00:08،
13
10
هر وقت ورزشگاه نقش جهان تکمیل شد اینم تکمیل میشه.
فعلا هر سال کسری بودجه تشدید میشه.
ولی تکمیل میشه. نگران نباشید.
سختیش صد سال اوله.
Z: 1393/4/1716:10:07،
12
9
همه چیز برای ایرانیها شده رویا:
آزادراه تهران شمال
راه آهن اصفهان شیراز
مهار تورم
مهار رکود
افزایش ارزش پول ملی
و....
ر.د: 1393/4/1716:22:18،
8
12
و سوار شدن ماشین با کیفیت
محمد: 1393/4/1717:10:51،
18
8
تو زمان رضاخان دیکتاتور تو ۶ سال با امکانات اون زمان ۳ تا جاده از تهران به شمال احداث شد.
حمزه: 1393/4/1717:56:20،
9
8
رویای ازاد راه تهران شمال 40 ساله که هیچ 100 ساله هم خواهد شد.من الان 30 سالمه و فکر کنم شاید نوه و نتیجه های من تموم شدن ازاد راه تهران شمال رو ببینن.البته شاید ببینن
متین: 1393/4/1718:37:39،
6
10
مترو اصفهانم پوکیده 30 ساله نزدنش
متین: 1393/4/1718:37:54،
7
14
فقط سامسونگ تب اس

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما