کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیش‌بینی روزهای آرام برای بازار مسکن


کد خبر : ۵۷۳۰دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵:۰۵۴۷۰۷ بازدید

آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته اما کارشناسان تأکید می‌کنند مسکن هرگز مانند چند سال اخیر جهش قیمتی را ...

آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته اما کارشناسان تأکید می‌کنند مسکن هرگز مانند چند سال اخیر جهش قیمتی را تجربه نخواهد کرد.

رکود عامل اصلی ثبات نسبی قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون است.  شواهد در بازار مسکن نشانگر پایداری رکود در این بازار است هر چند برخی کارشناسان از رونق این بازار حداقل تا نیمه دوم سال خبر می‌دهند.  بر اساس آمار سامانه املاک و مستغلات، میزان معاملات مسکن در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت 11 درصد کاهش داشته اما با وجود این حجم معاملات نسبت به خرداد ماه سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

با این حال آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن در ایران 21/49 برابر سطح درآمد سالانه یک خانوار است که از این نظر ایران در میان 120 کشور جهان رتبه 13 را به خود اختصاص داده است.

قیمت مسکن براساس آمار از 1370 تا 1375 حدود 240 درصد رشد کرده است. از سال 76 تا 84 نیز نرخ رشد قیمت مسکن معادل 270 درصد بوده است، اما از سال 84 تا 92 قیمت مسکن در تهران معادل 500 درصد (معادل شش برابر) رشد پیدا کرده است که این افزایش قیمت در سال‌های اخیر رکورد جهش قیمت مسکن در کشور را شکسته است.به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن، قدرت خرید خانوار کاهش یافته و همین باعث رکود بازار مسکن شده است. این وضعیت در سال‌های 90 و 91 تشدید شده است بطوری که در سال 91 یک خانوار تهرانی با متوسط درآمد سالانه خود تنها توان خرید 4/7 متر فضای مسکونی را دارد.

در بهار سال92  قیمت هر متر مربع مسکن با شیب تندتری سیر صعودی پیدا کرد و با 71درصد رشد در اردیبهشت، به 4میلیون و 300 هزار تومان رسید، اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری رشد قیمت مسکن نزولی شد طوری که قیمت‌ها تقریباً ثابت ماند و دیگر جهشی در نرخ‌ها اتفاق نیفتاد. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع مسکن در فروردین ماه امسال 3 میلیون و 800 هزار، در اردیبهشت 4 میلیون و 200 هزار و در اوایل خرداد معادل 4 میلیون و 300 هزار تومان بوده است. کمتر بودن قیمت در فروردین ماه به این دلیل است که در این ماه حجم معاملات بشدت کاهش می‌یابد و در واقع معامله چندانی شکل نمی‌گیرد بنابراین نمی‌توان گفت که قیمت‌ها در اردیبهشت و خرداد نشان دهنده افزایش قیمت است بلکه قیمت‌ها در مقایسه با ماه‌های پایانی سال 92 تقریباً ثابت است.دولت با سیاست افزایش ساخت مسکن، ایجاد عرضه و تقاضای منطقی و سیاست افزایش درآمد خانوارها، در کنترل قیمت‌ها نقش داشته باشد.

 رشد قیمت نداریم

فردین یزدانی، کارشناس مسکن در خصوص پیش‌بینی‌ها از بازار مسکن در سال 93 به ایران گفت: شاید قیمت مسکن در ماه‌های آینده افزایش داشته باشد اما این افزایش قیمت بسیار ضعیف خواهد بود.

وی گفت: دیگر شاهد جهش قیمت مسکن مانند آنچه در سال‌های اخیر اتفاق افتاد نخواهیم بود و افزایش قیمت حتی بسیار کمتر از نرخ تورم خواهد بود.به گفته مدیر بازنگری طرح جامع مسکن، با توجه به حجم ساخت و ساز، افزایش قیمت در بخش مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح خواهد بود و تغییرات قیمتی در این بازار معنادار نیست.

به اعتقاد این کارشناس بازار مسکن، به علت کاهش قدرت خرید مسکن در میان خانوارها تقاضا برای خرید تا ماه‌های آینده رشد ندارد بنابراین به دلیل رشد نکردن تقاضا، رشد قیمتی هم نخواهیم داشت. وی رونق بازار مسکن و تثبیت و کاهش قیمت‌ها را در این بازار در ماه‌های آینده منوط به موفقیت در سیاست‌های خارجی دانست و گفت: نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای، تأثیر مستقیمی در رونق بازار مسکن دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها