کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش چند برابری قیمت میوه و تره‌بار در بازار + جدول


کد خبر : ۵۷۰۸یکشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰:۳۸۳۷۴۱ بازدید

در حالی که انواع میوه و تره‌بار در بازار عمده‌فروشی از کیلویی هزار تا 8000 تومان عرضه می‌شود، قیمت این محصولات در بازار خرده‌فروشی به بیش از 15 هزار تومان می‌رسد.

گرچه قیمت انواع میوه و تره‌بار به ویژه محصولات جالیزی در ماه رمضان قدری افزایش پیدا کرده اما گرانی این محصولات در بازار مصرف عمدتا به فاصله چند برابری قیمت آنها از بازار عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر بر می‌گردد که البته به گفته رییس اتحادیه باغداران عمده دلیل این فاصله قیمتی چند برابری این است که میوه‌فروشان محصولات خود را به عنوان دکور در فضای آزاد و در معرض مستقیم نور آفتاب قرار می‌دهند و ضایعات بالایی دارند که هزینه این ضایعات را از مصرف‌کنندگان می‌گیرند.

افزایش 2 برابری قیمت صیفی‌جات در بازار خرده‌فروشی

محصولاتی مانند سیب‌زمینی که به صورت متوسط کیلویی 1200 تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شود حدود 2500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.البته هر کیلوگرم پیاز در بازار عمده‌فروشی حدود 900 تومان عرضه می‌شود که قیمت آن در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به حدود 1500 تومان رسیده است و قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی که به صورت متوسط 700 تومان در مراکز عمده‌فروشی عرضه می‌شود، 1700 تومان در بازار خرده‌فروشی است.

قیمت محصولات جالیزی در بازار

همچنین محصولات جالیزی که البته ماه رمضان با افزایش قیمت چند درصدی مواجه شده‌ است نیز فاصله‌ بیش از هزار تومانی از بازار عمده‌فروشی تا بازار مصرف دارند؛ به عنوان مثال هر کیلوگرم هندوانه به صورت متوسط در بازار عمده‌فروشی 600 تومان عرضه می‌شود اما قیمت این محصول به صورت متوسط حدود 1200 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

همچنین متوسط قیمت هر کیلوگرم طالبی در بازار عمده‌فروشی 700 تومان است در حالی که این محصول در بازار خرده‌فروشی و مغازه‌های سطح شهر کیلویی 1500 تومان عرضه می‌شود.خربزه که گران‌ترین محصول جالیزی در بازار میوه و تره‌بار به شمار می‌رود کیلویی هزار تا 1500 تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شود اما قیمت خرده‌فروشی آن در بازار مصرف حدود 2500 تومان است.

قیمت میوه‌های تابستانی از دو تا 15 هزار تومان

میوه‌های تابستانی هم که قیمت‌های متفاوتی در بازار عمده‌فروشی تا بازار مصرف دارند به یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های ماه رمضان تبدیل شده‌اند، اما فاصله قیمت این محصولات از مراکز عمده‌فروشی تا بازار خرده‌فروشی از هزار تا بیش از 4000 تومان است.

در این میان خیار (درختی و زمینی) که در بازار عمده‌فروشی به طور متوسط کیلویی 1500 تومان عرضه می‌شود، قیمت آن در بازار خرده‌فروشی به حدود 2500 تومان رسیده است.

همچنین هر کیلوگرم سیب گلاب که به طور متوسط حدود 3000 تومان در مراکز عمده‌فروشی عرضه می‌شود، کیلویی 7000 تومان در بازار خرده‌فروشی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

زرد‌آلو نیز که قیمت آن در بازار عمده‌فروشی حدود 4000 تومان است به‌طور متوسط در بازار خرده‌فروشی به بیش از 8000 تومان می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم هلو در بازار عمده‌فروشی حدود 4000 تومان است اما این محصول کیلویی 7000 تومان در مغازه‌های میوه‌فروشی و سطح شهر عرضه می‌شود.

همچنین متوسط قیمت شلیل در بازار عمده‌فروشی کیلویی 4000 تومان است اما هر کیلوگرم از این محصول حدود 6000 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

آلو زرد و قرمز هم یکی‌دیگر از میوه‌های تابستانی است که قیمت متوسط آن در بازار عمده‌فروشی به حدود 3000 تومان می‌رسد، در حالی که این محصولات نیز از 4000 تا 6000 تومان در بازار خرده‌فروشی قیمت‌گذاری شده‌اند.

قیمت گوجه‌سبز کمیاب نجومی شد

محصولاتی مانند گوجه‌سبز که در بازار کمتر یافت می‌شود قیمت‌های متفاوت و نجومی پیدا کرده چراکه علی‌رغم عرضه آن در بازار عمده‌فروشی به کیلویی حدود 4000 تا5000 تومان، کیلویی 14 هزار تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود.البته براساس قانون افزایش بهره‌وری خرده‌فروشان حق دارند حدود 30 درصد بسته به نوع محصول و میزان ضایعات آن به قیمت عمده‌فروشی یا همان قیمت خرید محصولشان اضافه کنند اما می‌توان گفت در اکثر میوه‌فروشی‌های سطح این قانون رعایت نمی‌شود و عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار در مغازه‌های سطح شهر به هر قیمتی که از نظر خودشان به صرفه باشد محصولات خود را می‌فروشند.


a2mus0ngzfqq1ui8plf.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها