کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تندر 90 به همان قیمت سال گذشته عرضه میشود


کد خبر : ۵۶۹۵شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹:۲۶۱۲۵۲۹ بازدید

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت‌های جدید خودرو تا یک سال آینده ثابت خواهد ماند گفت: شورای رقابت به دلیل عدم دریافت اطلاعات لازم نتوانست تصمیم نهایی را برای ال 90 اتخاذ کند ...

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت‌های جدید خودرو تا یک سال آینده ثابت خواهد ماند گفت: شورای رقابت به دلیل عدم دریافت اطلاعات لازم نتوانست تصمیم نهایی را برای ال 90 اتخاذ کند و ال 90 به همان قیمت سال 92 به بازار عرضه می شود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت امروز در نشستی خبری به تشریح قیمت‌های نهایی انواع خودرو در سال 93 پرداخت و با اشاره به اینکه رسالت این شورا فقط قیمت گذاری در خصوص خودرو نیست اظهار داشت: وظیفه شورای رقابت انحصار زدایی و ایجاد فضای رقابتی است که این دو وظیفه با قیمت گذاری در تضاد است. به همین منظور تعیین قیمت گذاری خودرو مورد تأیید شورای رقابت نیست بلکه ما این اقدام را برای ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودرو انجام می‌دهیم.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون بازار خودرو در کشور انحصاری است و به همین منظور شورای رقابت به این حوزه برای قیمت گذاری ها ورود پیدا کرده است افزود: در بازار خودروهای وارداتی هنوز انحصاری از سوی شورای رقابت تأیید نشده است به همین منظور نیازی به ورود به این حوزه دیده نمی‌شود اما هر زمان که احساس کنیم فساد و انحصار در این بازار اتفاق می‌افتد به آن حوزه ورود و اقدامات لازم را انجام می دهیم.

رئیس شورای رقابت ضمن بیان این مطلب که از 21 خردادماه امسال شورای رقابت با اعلام فرمول جدید قیمت گذاری خودرو جلسات متعددی را با خودروسازان برای تحقق 5 شرط افزایش قیمت و بررسی آبشن‌ها برگزار نموده است تصریح کرد: براساس دستورالعمل جدیدی قیمت گذاری خودرو خودروسازانی که کیفیت محصولات آنها مناسب نباشد جریمه می‌شوند زیرا کیفیت یکی از الزامات اصلی تعینی قیمت‌ها براساس فرمول شورای رقابت است.

شیوا اضافه کرد: اگر خودرویی حائز شرایط و استانداردهای تعیین شده در فرمول قیمت گذاری خودرو نباشد از رده خارج محسوب شده و نباید وارد بازار گردد.

وی با تأکید براینکه تاکنون قراردادهای خودروسازان با مصرف کننده شفاف نبوده است اظهار داشت: با تعاملات صورت گرفته میان شورای رقابت و خودروسازان قراردادها شفاف شده است که در نتیجه هم منافع مصرف کننده وهم منافع تولیدکننده رعایت می‌شود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت‌های جدید تا یک سال آینده ثابت خواهند ماند گفت: اگر شرایط ویژه‌ای برای کشور بوجود آید مجبور می‌شویم تا تجدیدنظرهایی را در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو انجام دهیم.

شیوا با اشاره به اینکه به مصرف کنندگان توصیه می‌کنم برای خرید خودرو عجله نکنند گفت: طی دو ماه آینده بازار خودرو به صورت آرامش پیش رفته و دست واسطه گران از این بازار کوتاه می‌شود.

وی با تأکید براینکه شورای رقابت 5 شرط مجوز افزایش قیمت را برای به خودروسازان تحمیل کرده است گفت: پنج و نیم درصد افزایش قیمت شورای رقابت در دستورالعمل جدید ناشی از تورم سال گذشته بود که این تورم را خودروسازان در همان سال پرداخت نموده‌اند.

شیوا یکی از عوامل موثر در التهابات بازار خودرو را عدم عرضه مناسب محصولات به خودروسازان به بازار دانست و گفت: براساس توافقات صورت گرفته عرضه خودرو به اندازه کافی انجام می‌شود در نتیجه حاشیه بازار از بین خواهد رفت.

شیوا در ادامه این نشست خبری گفت شورا اقدامات لازم را برای جریمه خودروسازان انجام می‌دهد و امیدوارم با تصمیم شورای رقابت در قیمت‌های جدید خودرو ضمن همکاری شرکت‌های خودروساز شاهد التهاب در آینده بازار خودرو نباشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در قیمت های جدید شورای رقابت قیمت نهایی ال 90 تعیین نشده است نیز به ارائه توضیحات پرداخت و افزود: عمده قطعات ال 90 به صورت سی کیدی از طریق رنوپارس به شرکت ایران خودرو و سایپا ارائه می‌شود که در نتیجه متأسفانه شورای رقابت به دلیل عدم دریافت اطلاعات لازم درخودروی ال 90 نتوانست تصمیم نهایی را برای این خودرو لحاظ کند. در نتیجه ال 90 به همان قیمت سال 92 به بازار عرضه خواهد شد.

رئیس با اشاره به اینکه از امروز خودروسازان می‌توانند عرضه محصولات خود را مطابق دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به بازار عرضه کنند گفت: در بخش خودروهای وارداتی در حال مطالعه بازار این خودروها هستیم به نحوی که در صورت احراز انحصاری بودن این بازار به این حوزه ورود پیدا خواهیم کرد.

شیوا در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش متعدد خبرنگاران مبنی بر اینکه با لحاظ هزینه های مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری خودرو میزان افزایش قیمت برخی از محصولات نامعقول به نظر می‌رسد گفت: در فرمول جدید قیمت کارخانه به اضافه قیمت مصرف کننده به اضافه هزینه الزامات قانونی که شامل یورو4، کیسه هوای سرنشین است هزینه نهایی خودرو تعیین شده است. اما برای رفع ابهام باید بگویم 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد هزینه شماره گذاری به اضافه بیمه اجباری به قیمت مصرف کننده اضافه می‌شود و در نتیجه قیمت نهایی تعیین می‌گردد.

وی با بیان این مطلب که فرمول قیمت گذاری خودرو براساس استاندارد یورو2 بوده است اظهار داشت: بنابر دستورالعمل شورای رقابت قیمت انواع خودروهای سواری درسال 93 ضمن نصب هزینه الزامات قانونی یورور4، ایربگ سرنشین، تعیین شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها