کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزمون بزرگ ، چهار چینی در برابر یک ایرانی


کد خبر : ۵۶۳۵چهارشنبه، ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵:۳۹۱۴۳۵۴ بازدید

تا همین یکی دوسال قبل، انتخاب خودروهای چینی، تنها با روحیات افراد تنوع طلب و ریسک پذیر سازگاری داشت، اما حالا ورق برگشته و خرید ماشین های تاریخ گذشته تولید داخل با وضعیت کیفی وخیم ...

دنده 6 : تا همین یکی دوسال قبل، انتخاب خودروهای چینی، تنها با روحیات افراد تنوع طلب و ریسک پذیر سازگاری داشت، اما حالا ورق برگشته و خرید ماشین های تاریخ گذشته تولید داخل با وضعیت کیفی وخیم و خدمات پس از فروش اسف بار،به روشی نوین برای خود کشی مبدل شده است.مخصوصا که در یک سال اخیر خودروهای تازه ای چون جیلی EC7 و جک J5 به بازار عرضه شده اند که یک سر و گردن نسبت به برادران هم وطن خود مدرن تر به نظر می رسند.با هدف بررسی جامع این دو خودرو و سایر گزینه های موجود در بازار، تصمیم گرفتیم تا مقایسه ای همه جانبه و منصفانه را بین چهار سدان چینی هم کلاس و پارس ELX به عنوان یکی از کامل ترین خودروهای تولید داخل برگزار کنیم و آنچه در ادامه می خوانید،حاصل نزدیک به سه ماه برنامه ریزی برای گردآوری خودروهای مورد نیاز بدون اعمال نفوذ شرکت های عرضه کننده است.امیدواریم که این نوشتار گره ای از بازار آشفته این روزهای خودرو بگشاید و بتواند خوانندگان را در انتخابی شایسته یاری دهد.


dg0skd28wi8ddbhl2d2z.jpg


وقتی نوابغ اقتصادی در سال 88 از لزوم آزاد سازی نرخ ارز در برابر هجمه سنگین محصولات وارداتی سخن می گفتند،چه کسی فکرش را می کرد که خودروهایی با قطعات 80 درصد تولید داخل نیز آنچنان در گرداب افزایش نرخ ارز گرفتار شوند که پس از گذشت چهار سال وضعیت اینچنین فاجعه بار باشد.قیمت خودروهای ملی و تولید داخل همچون نمونه های مونتاژی و CKD نزدیک به سه برابر افزایش یافتند و از سوی دیگر قدرت خرید مشتریان به کمتر از نصف سقوط کرده است.در چنین اوضاع و احوالی نه تنها سودی نصیب خودروسازان داخلی نمی شود، بلکه با کاهش شدید تیراژ، ضرر میلیارد دلاری نیز به سراغشان آمده است و حالا ناچاریم تا یک نماینده از صنعت طوفان زده کشورمان را در برابر چهار رقیب سرتا پا چینی قرار دهیم که با قیمت های رقابتی و تکنولوژی های نسبتا به روز،یکی دوسالیست که بخش مهمی از بازار را قبضه کرده اند.جیلی EC7 و جک J5 به عنوان مدرن ترین چینی های عرضه شده در این کلاس قیمتی،در برابر دو هموطن قدیمی تر خود یعنی لیفان 620 تلنت و MVM 530 حرف ها فراوانی از پیشرفت شگفت آور صنعت خودروسازی چین برای گفتن دارند، اما آیا پارس ELX به عنوان یکی از برترین محصولات ایران خودرو می تواند در برابر این چهار چینی شانسی برای عرض اندام داشته باشد؟

طراحی ظاهری

قصد نداریم به بررسی جزئی طراحی این خودروها بپردازیم،اما به شکل خلاصه می توان گفت که 530 MVM از منظر طراحی صنعتی خودروی عجیبیست.گویا برای طراح این شرط تعریف شده که در هنگام طراحی جز خط کش و پرگار از ابزار دیگری استفاده نکند و در نتیجه شکل و شمایل 530 چیزی جز خطوط مستقیم و منحنی های متقارن نیست که شاید برای برخی سلایق جالب باشد.
ارتفاع زیاد شیشه های جانبی، یکی از نکاتی است که باعث ورود بیش از حد نور آفتاب به فضای داخلی 530 می شود و در نتیجه داغ شدن نامعمول قطعات کابین این MVM زیر نور خورشید،چندان هم اتفاقی نیست.

لیفان 620 ترکیبی ناهماهنگ از نسل های گذشته تویوتا کرولا و نسل قدیمی ب ام و سری سه است که در برخی زوایا قابل قبول به نظر می رسد، اما اگر به اصول زیباشناسی و طراحی خودرو حساس باشید،می توانید نتیجه پیوند غم انگیز دماغه کپی برداری شده از ب ام و با اتاق تویوتا را در شیب عجیب و غریب درب موتور ببینید.حاصل چنین وضعیتی این است که لیفان 620 در نمای جانبی شبیه ب ام و ای به نظر می رسد که در تصادفی سخت به زیر اتوبوس رفته است.جیلی EC7 طراحی پیچیده تری دارد و در نظر بسیاری خودرو خوش استایلی است،البته به شرطی که در نمای عقب از کپی برداری هوشمندانه بر اساس مرسدس S CLASS صرفه نظر کنیم و در مورد جلوپنجره مشکی رنگ که با بسیاری رنگ ها تضاد بصری ایجاد می کند نیز حساسیت به خرج ندهیم.در واقع باید بگوییم انتخاب جیلی با رنگ های تیره می تواند از این جهت مزیت بزرگی به همراه داشته باشد و حس لوکس بودن را به این چینی متفاوت هدیه دهد.اگر پیش از این تصاویر آخرین نسل فورد موندئو را به خصوص در نمای عقب دیده باشید، می توانید به شباهت طراحی عقب این آمریکایی پرفروش با جک J5 پی ببرید،اما جز این کپی برداری که نماد آن را می توان در مشابهت کامل چراغ های عقب جستجو کرد،باید گفت که J5 از طراحی چشم نوازی برخوردار است و به عقیده بسیاری می تواند کاندید جایزه زیباترین خودرو بازار باشد.در مورد طراحی پارس ELX هم ترجیح می دهیم در وقت شما و کاغذ مجله صرفه جویی کنیم و هیچ نگوییم.

طراحی داخلی

پس از ورود به کابین JAC خود را در فضایی حساب شده با طراحی مناسب خواهید یافت.مجموعه پشت آمپر برخلاف چهار خودرو دیگر جذاب و خوش فرم به نظر می رسد و از نظر طراحی نشانگرهای مزدا 3 و کیا سراتو را یاد آور می شود.ارگونومی نیز مناسب است و ایرادی در این زمینه به JAC وارد نمی شود،اما طراحی صندلی های عقب بر خلاف صندلی های جلو چندان مناسب نیست و می توان آن را در زمره صندلی های اصطلاحا نیمکتی دانست.JAC از نظر فاصله محوری رتبه نخست و از نظر طول کلی نیز دومین خودرو بزرگ گروه است.بنابراین فضای داخلی برای چهار سرنشین به راستی مناسب است و با توجه به علاقه چینی ها به وسیع بودن فضای سرنشینان عقب، هیچ مشکلی در این زمینه دیده نمی شود.

مهمترین نکته در مورد کابین جیلی EC7، کیفیت مواد مورد استفاده برای قطعات داخلیست که در اولین لحظه توجه شما را به خود جلب می کند.در مجموع می توان گفت که اجزای داخلی EC7 از سایر خودروها با کیفیت تر به نظر می رسد که با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه نسبت به سایرین، نکته مثبت چندان بزرگی هم برای جیلی نیست و البته مشکلاتی هم وجود دارد.برای مثال جنس فرمان آنطور که انتظار داریم خوب نیست و کمی خشک و ارزان قیمت احساس می شود و طراحی مجموعه پشت آمپر نیز بیش از حد ساده و قدیمیست.مهندسان جیلی که تا سال 2008 متخصص تولید یخچال فریزر بوده اند،سابقه زیادی در خودروسازی ندارند و عجیب نیست که پوشش داخلی سانروف در ترمز گیری ها شدید خود به خود بسته می شود.همچنین هیچ عینکی درون جا عینکی مخصوص تعبیه شده در سقف جا نمی شود.بنابراین می توان گفت که جیلی اگرچه کیفیت خوبی دارد، اما در زمینه توجه به جزییات با اختلاف پس از JAC J5 قرار می گیرد.لیفان 620 طراحی داخلی بسیار ساده ای دارد، شاید مهمترین نکته استفاده از پلاستیک با طرح چوب در بخش مرکزی داشبورد باشد که به شکل عرضی در سرتاسر داشبورد به کار گرفته شده است.کیفیت در مجموع بد نیست و اثری از پلاستیک زبر و خشک دیده نمی شود، با این حال باید گفت که با وجود پشت آمپر ساده و طراحی معمولی فضای داخلی، حس و حال داخل لیفان چیزی نزدیک به سمند است و از اصولی کلیشه ای و قدیمی طراحی پیروی می کند.

با ورود به MVM 530 سفری به گذشته را تجربه خواهید کرد.گذشته ای که سرشار از قطعات پلاستیکی با طراحی زمخت و کیفیت متوسط است.به راستی که 530 نماد کاملی از نسل قبلی خودروهای چینی است.نمونه مورد آزمایش کارکرد قابل توجهی دارد اما مالکین 530 های نو به شکل فراگیر با مشکل بوی بد کابین مواجه هستند و حتی از چرب شدن شیشه های خودرو در اثر بخارات سمی متصاعد شده از قطعات داخلی صحبت می کنند.شاید تنها نکته مثبت فضای داخلی 530 ،صندلی های بزرگش باشد که یک سر و گردن نرم تر از سایرین احساس می شوند.

در نهایت به پارس ELX می رسیم که نسبت به سایر اعضای خانواده 405 از صندلی های بهتری برخوردار است اما در بلند مدت باید انتظار شنیده شدن سمفونی آزار دهنده ای از قطعات داخلی کابین را داشته باشد.همچنین در هنگام رانندگی مادام با این پرسش مواجه خواهید بود که واقعا هدف از طرح عجیب و مضحک ابر و بادیِ قهوه ای بر روی نشانگر های دور سنج و سرعت سنج چه می تواند باشد؟

تجربه رانندگی

برای قضاوت و تصمیم گیری در مورد انتخاب خودروهای شهری از این دست، مهمترین مسئله این است که از نیازها و خواسته های خود آگاهی کامل داشته باشید.چرا که با توجه به وضعیت جاده ها و خیابان های کشورمان،بسیاری خواستار خودروهای نرم و کم سر و صدا هستند و طبیعتا چنین خودروهایی نمی توانند هندلینگ چشمگیری را ارائه دهند.همچنین میان خودروهای اقتصادی و اسپرت نیز فاصله چشمگیری وجود دارد و کمتر ماشینی در کلاس قیمتی زیر 100 میلیون پیدا می شود که به شکل توامان عملکرد اسپرت و مصرف سوخت را ارائه دهد.با چنین مقدمه ای به سراغ تجربه رانندگی با جک j5 می رویم.صدای پیشرانه نسبتا جذاب است و بر خلاف لیفان 620 باعث سردرد سرنشینان نمی شود.کلاچ نرم است و دنده های به خوبی تعویض می شوند.سیستم تعلیق نه چندان مدرن نیز می تواند به نسبت خوب از عهده هضم ناهمواری ها بر آید، البته رفاه سرنشینان عقب از این نظر به اندازه سرنشینان جلو نخواهد بود، اما به هر حال وضعیت تعلیق از جیلی EC7 بهتر است.فرمان قطعا می توانست از این بهتر باشد، به خصوص که شعاع گردش JAC بسیار بزرگ است و حتی نسبت به MVM 530 هم به فضای بیشتری برای دور زدن نیاز دارد.نکته دیگر در مورد جک به پیشرانه 1.5 لیتری 111 اسب بخاری آن مربوط می شود که از نظر گشتاور تولیدی ضعیف ترین عضو گروه است.این ضعف در واقع به حجم جابه جایی پیشرانه مربوط می شود که باعث می شود موتور j5 کوچکترین و شاید کم مصرف ترین پیشرانه گروه هم لقب گیرد، اما J5 در عین حال سنگین ترین عضو گروه هم هست و بدین ترتیب راننده باید همواره با تعویض دنده های مناسب از قرار گرفتن پیشرانه در وضعیت"دنده مرده" ممانعت کند،چرا که کمبود قدرت و گشتاور پیشرانه 1.5 لیتری J5 به خصوص در مسیرهای پرشیب کاملا محسوس خواهد بود.از این نظر می توان گفت که JAC چندان برای افرادی که در تعویض دنده تنبلی می کنند، خودرو مناسبی نیست و همانطور که می دانید این نکته به خصوص طیف وسیعی از بانوان محترم را در بر می گیرد.آیا J5 می تواند نقش یک سدان اسپرت را بازی کند؟ با پیشرانه 1.5 لیتری پاسخ قطعا منفی است.این پیشرانه در خوشبینانه ترین حالت حریف TU5 پژوست و در برابر نمونه های حجیم تر حرفی برای گفتن ندارد، اما اگر روزی نمونه دنده دستی با پیشرانه 1.8 لیتری (که هم اکنون تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه می شود) راهی بازار فروش شود، شاید شرایط اندکی بهبود یابد.


بعد از JAC که با کارکردی نزدیک به چهار هزار کیلومتر هنوز بوی نویی می داد به سراغ MVM 530 می رویم که بیش از 40 هزار کیلومتر کارکرد دارد.فرمان همانند تمام خودروهای چینی بسیار نرم است و کلاچ هم عملکرد قابل قبولی دارد، اما اهرم تعویض دنده به شکل عجیبی در ارتفاع بالایی نصب شده است و از این جهت با هر چهار خودرو دیگر تفاوت محسوسی دارد.رانندگی با MVM آسان است، اما در مجموع آن را بزرگتر از آنچه هست احساس می کنید و زمان لازم است تا به ابعاد خودرو مسلط شوید.ضرایب دنده آنقدر سبک انتخاب شده اند که حتی فکر رانندگی اسپرت را هم به سر راه ندهید.سیستم تعلیق بازی های عجیبی دارد و علیرغم کارکرد نسبتا زیاد خودرو، بیش از حد نرم و شبیه خودروهای کلاسیک مربوط به دهه 70 احساس می شود.این در حالیست که بعضی از مالکین 530 از سر و صدای جلوبندی گلایه فراوان دارند.در مجموع باید بگوییم که 530 با صندلی ها راحت، گیربکس به شدت سبک و حجیم ترین پیشرانه گروه، تنها برای رانندگی بسیار آرام و اصطلاحا پیرمردی مناسب است و حتی ممکن است در ترافیک شهری دچار مشکل شود، آنچنان که هر دو مالک نیز تجربیات عجیب و غریب خود را در رابطه با داغ شدن فوق العاده سریع صفحه کلاچ در مواجه با ترافیک برایمان بازگو کردند که البته تا حدی شامل حال لیفان 620 هم می شود.مشکلات MVM 530 در بلند مدت به همین یکی دو مورد ختم نمی شوند و موارد بسیار فراوانی نظیر پنچر شدن تایرهای چینی CHAMPIRO در کیلومتر 30 الی 35 هزار ،نشتی مکرر گاز کولر، عیوب برقی نظیر نقص فنی ریموت فرمان و …..را نیز در بر می گیرد که ذکر تمامی آن ها در مجال این مقایسه فنی نمی گنجد.

برای توصیف پارس ELX تنها به این نکته بسنده می کنیم که کیفیت اجزای درونی کابین تا حدی نسبت به نمونه های اولیه افت کرده است، اما کیفیت و طراحی صندلی ها، هنوز هم جزو برترین های این کلاس است.خودرو مورد آزمایش به تایرهای پهن تر با عرض 205 مجهز بود واز نظر ارتفاع نیز چند سانتی متری به زمین نزدیک تر شده بود و این دو تغییر هندلینگ قابل قبولی را برایش به ارمغان می آورند.اما اگر پارس ئی ال ایکس را با تایرها و ارتفاع استاندارد در نظر بگیریم،قطعا باید گفت که هندلینگ دلچسبی ندارد.از نظر عملکرد باید بگوییم که ELX توانست با اختلاف چشمگیری، سریعتر از سایرین ظاهر شود و عنوانِ پرشتاب ترین عضو گروه را از آن خود کند.این اختلاف حتی در مقایسه با قدرتمند ترین عضو گروه (جیلی EC7) نیز بسیار محسوس بود.بنابراین حداقل در این زمینه می توان به این محصول وطنی افتخار کرد، اما وقتی صحبت از کیفیت ترمزگیری محصولات جدید ایران خودرو مطرح می شود.روایت مالکین از قفل شدن ترمزهای مجهز به ABS در شرایط بارانی شنیدنی و البته ترسناک است،عجیب تر آنکه در آزمایش مختصر ما مشخص شد که ترمز حتی بر روی آسفالت کاملا خشک نیز قفل می شود و طبیعتا تشدید این مسئله در شرایط لغزنده و بارانی می تواند خطرناک باشد،البته این مشکل تنها شامل حال پارس ELX نمی شود و طیف وسیعی از محصولات سال های اخیر ایران خودرو را در بر می گیرد.

لیفان 620 می تواند ب ام و دنیای چینی ها باشد؟ پاسخ قطعا منفی است.لیفان یک تویوتاست که به موتوری پر سر و صدا مجهز شده است.به خصوص اگر فشردن کامل پدال گاز جزو عادات شما باشد، قطعا از نفوذ قابل توجه صدای پیشرانه به درون کابین متعجب خواهید شد.البته باید گفت که صدا به اندازه مدل 520 آزار دهنده نیست و می توان به تدریج به آن عادت کرد.در سایر زمینه ها رانندگی با لیفان ویژگی خاصی ندارد.فنربندی در گذر از سرعت گیرها عملکرد مناسبی را خود به نمایش می گذارد،اما نباید انتظار پایداری و هندلینگ چشمگیر را از آن داشته باشید.ترمز ها نیز همچون سه چینی دیگر مورد آزمایش، از عملکرد خوبی در مقایسه با توانایی های پیشرانه برخوردار است.

عجیب به نظر می رسد اما جیلی EC7 مورد آزمایش تا حد زیادی با نمونه EC7 که چند ماه قبل آن را تست کردیم متفاوت احساس می شود.کلاچ به نسبت سایر خودروهای گروه عملکرد سفت و سختی دارد و سیستم تعلیق هم بر خلاف آنچه انتظارش را داشتیم، چندان پر سر و صدا نیست ولی در گذر از ناهمواری ها بیش از حد معمول بازی می کند و دست اندازها را هم مانند سرعت گیرهای ساندویچی بدون کم و کاست به سرنشینان صندلی عقب هدیه می دهد.در زمان تست شتاب متوجه شدیم که EC7 به عنوان قدرتمند ترین عضو گروه، نمی تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد و مشخص نیست که قدرت 134 اسب بخاری پیشرانه صرف چه چیزی می شود. احتمالا تفاوت در ضرایب دنده،می تواند یکی از دلایل عقب افتادن EC7 نسبت به پارس ELX در شتاب گیری های اولیه باشد.با وجود اینکه تعویض دنده ها با احساس بهتری نسبت به MVM و لیفان همراه است،اما در بعضی شرایط صدای خاصی از گیربکس شنیده می شود که با توجه به کارکرد اندک خودرو، شک برانگیز است. در مجموع باید گفت که جیلی می تواند حس و حال راندن یک تویوتا اقتصادی و نسبتا لوکس را به راننده القاء کند اما اگر دنبال خودرویی اسپرت و هیجان انگیز هستید، قطعا EC7 نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و به خصوص در زمینه های واکنش های سیستم تعلیق و هندلینگ عرصه را به جک J5 واگذار می کند،لازم است ذکر کنیم که مشکل کشیده شدن فرمان به سمت راست در سرعت های بالا گریبان گیر مدل های سدان جیلی است و همچنین مالک از کیفیت ضعیف تایرهای GITI با سایز 215/55R16 گلایه فراوان دارد.


مشخصات فنی

در مورد پارس ELX چه می توان گفت که تازگی داشته باشد؟ ایران خودرو باید همین روزها مراسم تولد 10 سالگی این مدل را با شمع های سیاه برگزار کند.واقعا جای تاسف دارد که ماحصل گذشت ده سال در صنعت خودروسازی ایران ،دو برابر شدن قیمت،افت کیفیت و البته اضافه شدن رنگ زیبا قهوه ای به مجموعه پشت آمپر است.شاید بپرسید چرا نمونه های به روز تری چون سورن EF7 را برای این تست انتخاب نکردیم؟ پاسخ این است که هدف ما انتخاب کامل ترین محصول ایران خودرو از نظر مشخصات فنی و عملکرد بود و با وجود انواع و اقسام موتورهای پژو ،در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیشرانه پارس ELX که در واقع به نمونه های 1.8 لیتری زانتیا مربوط می شود،با 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور،یک سر و گردن از سایرین مطلوب تر است.ترمز چهارچرخ دیسک نیز از جمله مشخصاتی هستند که ELX را به گزینه ای بهتر نسبت به سایر بچه گربه های ایران خودرو مبدل می سازد،اما باید گفت که این روزها ایران خودرو در حال جایگزینی پیشرانه مورد بحث با گونه ای موسوم به XUM با حجم بیشتر (1905cc) است که طبق اطلاعات منتشر شده در وب سایت رسمی این شرکت،هیچ مزیت قابل توجهی نسبت به نمونه های 1.8 لیتری زانتیایی ندارد و حتی از نظر قدرت نیز نزدیک به 5 اسب بخار ضعیف تر شده است.جیلی و جک از پیشرانه های 1.8 لیتری و 1.5 لیتری مجهز به تکنولوژی زمان بندی متغییر سوپاپ ها بهره می برند،اما هیچ یک از عملکرد و قدرت قابل توجهی برخوردار نیستند،البته سامانه متغییر سوپاپ ها در مدل های امگرند 7 جیلی بر عملکرد هر دو میل سوپاپ نظارت دارد و قطعات دیگری هم نظیر دریچه گاز و …با EC7 متفاوت است،اما به عقیده برخی پیشرانه سنتی تر EC7 که با کد CVVT بر روی قاب پلاستیکی اش شناخته می شود،در مجموع عملکرد مناسب تری نسبت به نمونه های اصلاح شده DVVT امگرند 7 دارد.از نظر سیستم تعلیق نیز، فنربندی جیلی با نمونه مورد استفاده برای نسل های گذشته تویوتا کرولا مشابهت کامل دارد که البته از کمک فنر های متفاوتی بهره می گیرد.همین مسئله نیز باعث واکنش های پر و صدا و نسبتا کوبنده تعلیق در گذر از ناهمواری ها می شوند.پیشرانه لیفان 620 تلنت با حجم 1.8 لیتر به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها مجهز است و عملکرد نسبتا مناسبی دارد اما ایراد شایع در بین تمامی خودروهای چینی، استفاده از ضرایب دنده بسیار سبک به منظور افزایش دوام پیشرانه و صرفه جویی در مصرف سوخت است که بیش از جیلی و جک شامل حال لیفان و MVM می شود.پارس ELX از این نظر، وضعیت مطلوب تری دارد و با بهره گیری هوشمندانه از ضرایب نسبتا سنگین دنده ها می تواند قدرت کمتر پیشرانه را در برابر جیلی و لیفان جبران کند.بی هیچ شک و تردیدی، ضعیف ترین نمرات در بخش فنی به MVM 530 تعلق می گیرد که نه از پیشرانه مدرن و کم مصرفی برخوردار است و نه در زمینه جعبه دنده و فنربندی مزیت خاصی نسبت به سایرین دارد.


شرایط بازار و شرکت های عرضه کننده

در وصف ایران خودرو همین بس که قیمت پارس ELX در بازار این روزها به حدود 50 میلیون تومان رسیده است، آنهم در شرایطی که بهای کارخانه ای این خودرو کمتر از 40 میلیون تومان است.دلیل این اختلاف باورنکردنی هم چیزی نیست جز عرضه بسیار نامنظم،جایگزینی پیشرانه زانتیا با XUM و آشفته بودن بازار در ابتدای سال 93،جیلیران به تازگی قیمت رسمی نمونه دنده دستی EC7 را از حدود 63 به حدود 65 میلیون تومان افزایش داده است،رقمی که در عمل با احتساب مالیات به مرز 70 میلیون تومان هم می رسد.رفتار سیستم خدماتی این شرکت نسبت به سایرین اندکی بهتر است،اما مالکین از عدم عرضه هماهنگ آپشن ها و خدمات EC7 گلایه مندند.مواردی نظیر سامانه رهیاب که به درستی کار نمیکند، یا نور افکن های DAY LIGHT که باید با پرداخت بهای اضافه فعال شوند و شرکت همچنان برای هماهنگ سازی کامل امکانات خودرو با شرایط ایران در تکاپوست.در این شرایط عجیب نیست که برخی افراد و شرکت های غیر رسمی نیز در بازار آزاد خدمات مربوط را عرضه می کنند.

کرمان خودرو به خدمات دهی خوب معروف است، اما وقتی پای چینی های پرحاشیه وسط باشد کار به جایی می رسد که باید برای افزودن اسپویلر ساده و پلاستیکی بر روی درب صندوق عقب لیفان 620، بهایی نزدیک به 200 هزار تومان را پرداخت کنید،همچنین این خودرو همچون MVM 530 و برخی دیگر چینی ها، از سینی زیر موتور هم به شکل استاندارد محروم است.به طور کلی به نظر می رسد که هنگام خریداری چینی های کرمان خودرو،پرداخت هزینه های اضافی جهت خرید برخی از قطعات ناقص،الزامی است.مالک JAC J5 هم که با این شرکت داستان مشابهی دارد.برخی نمونه های J5 با پرداخت همان رقم پایه،مجهز به سانروف برقی تحویل داده شده اند و زمانی که مالکین خودروهای فاقد سانروف، به این اختلاف اعتراض کرده اند.پاسخ این بوده است که خریدان خودروهای مجهز به سانروف، خوش شانس بوده اند ! بنابراین نگاه کرمان خودرو این است که فروش خودرو در سال 2014 ممکن است با جوایز شانسی نظیر سانروف همراه باشد و طبیعتا خریداران بدشانس هم حق اعتراض ندارند.

در شرایطی که نمایندگی های فروش ایران خودرو هر فراخوان را بارها توسط تماس تلفنی اعلام می کنند.کرمان خودرو لزومی بر پیگیری نمی بنید و در صورت مراجعه مشتریان برای سرویس های دوره ای،بدون آگاهی آنان موارد الزامی در فراخوان را هم لحاظ می کند که در مورد جک J5 مورد آزمایش شامل تعویض مهره طبق و یکی از لوله های بنزین شده است.

وضعیت مدیران خودرو هم در مورد خدمات دهی به MVM 530 چندان بهتر از کرمان خودرو نیست،کمبود برخی قطعات یدکی در نمایندگی ها و عدم توانایی مهندسان این شرکت در حل مشکلاتی نظیر نشتی گاز کولر یا خرابی مکرر ریموت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان از جمله مواردیست که می تواند بیانگر وضعیت مدیران خودرو باشد.عجیب است که حتی مدیران از بسیاری ضعف های ساختاری نظیر کیفیت پایین تایرهای CHAMPIRO با سایز عجیب 195/55R15 آگاهی دارند،اما اقدامی در واردات تایرهای جایگزین نمی کنند.این در حالیست که لیفان 620 تنها چینی گروه است که در کمال تعجب از تایرهای ساخت یزد تایر بهره می برد.با این توضیحات عجیب نیست که افت قیمت 530 MVMدر بازار فروش دست دوم بیش از سایرین است.


مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی

جیلی EC7: سانروف برقی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم 8 حالته – روکش چرم، سیستم صوتی به همراه پخش DVD با صفحه نمایش 6.5 اینچی، سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی، آینه بغل مجهز به گرمکن و راهنما،تنظیم نور کیلومتر و زیر کلید ها،چراغ DAY LIGHT (که در هنگام تحویل خودرو غیر فعال بوده است)،شیشه های سولار گرین،فرمان با کلید های کنترلی،پرده شیشه عقب،محافظ نویز شیشه ها،حسگر نور،حسگر تشخیص حضور یا عدم حضور کمک راننده،صندلی عقب تاشو، رودری ها با تریم چرم، محفظه نگهداری اشیاء دارای دو طبقه، محفظه نگهداری لیوان و تکیه گاه دست برای سرنشینان عقب،سیستم پاور ویندوز،6 کیسه هوا،دیسک های خنک شونده چرخ های جلو،ترمز عقب دیسکی به همراه ABS و EBD


جک J5:سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سنسور دنده عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو و عقب هالوژن، شیششه بالابر جلو و عقب برقی، صندلی و روکش فرمان چرمی، سیستم رادیو پخش MP3/CD/USB با 4 باند، تنظیم نور صفحه کیلومتر، صندلی جلو با قابلیت تنظیم 4 طرف، آنتن شیشه ای ، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو،استاندارد آلایندگی یورو 4 ، دریچه کولر برای سرنشینان عقب،چراغ‌های عقب، LED آینه‌های جانبی برقی همراه با چراغ راهنما و گرمکن،دو کیسه هوا،ترمز های چهار چرخ دیسک با دیسک های خنک شونده جلو مجهز به سامانه های ABS و EBD

لیفان 620 تلنت: سانروف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره ای GPS، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو،DVD Player با ۶ باند ورودی IPOD/SD Card با پورت USB،سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک،صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تنظیم چراغها، روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو بر حسب نور محیط، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع،صندلی عقب تاشو، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی اسپرت،شیشه بالابر برقی جلو و عقب، آئینه های جانبی برقی همراه راهنما، چراغ جلو هالوژن عقبLED،صندلی چرمی، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان، تنظیم نور صفحه کیلومتر Illumination،مجهز به سیستمPower Windows ،آلایندگی با استاندارد یورو 4،دو کیسه هوا،ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD


MVM 530:سانروف،سنسور دنده عقب،سیستم تهویه هوای اتوماتیک،کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان،کامپیوتر سفری،روکش چرمی،شیشه بالابر برقی شیشه ها برای 4 درب، آینه های جانبی برقی، کیسه هوای سرنشینان جلو،مجموعا 2 کیسه هوا،ترمز های چهار چرخ دیسک مجهز به ABS و EBD


پارس ELX:آینه‌های جانبی برقی،سنسور ایمنی دنده عقب،سیستم هوشمند،قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی،تنظیم برقی پشتی صندلی جلو،شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب،آینه‌های جانبی برقی،بلندگوی عقب،آنتن اکتیو،کیسه هوای راننده،ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD

JAC J5:جی 5 به غیر از عملکرد،قدرت پیشرانه و فضای صندوق عقب در بسیاری زمینه ها نمره قبولی می گیرد،اما باید منتظر ماند و دید که آیا این چینی خوش تیپ می تواند در مورد دوام و کیفیت فنی هم موفقیت دوو سیلو و هیوندای ورنا را تکرار کند یا نه؟

جیلی EC7 :با گذشت حدود یک سال مشخص شد که سدان ایمن و پر امکانات جیلی، آنطور که در ابتدا تصور می شد ماشین بی عیب و نقصی نیست،اما بدبختانه در شرایط فعلی بازار با پرداخت 70 میلیون تومان به سختی می توان،خودرویی بهتر از جیلی برگزید و البته به نظر می رسد که EC7 از امگرند 7 کم حاشیه تر باشد.

لیفان 620:اگر بتوانید سر و صدای پیشرانه را نادیده بگیرید،620 گزینه بدی نیست اما چند ایراد ریز و درشت نظیر ضعف در مجموعه کلاچ دارد،بنابراین این مدل از لیفان می تواند برای افرادی که به هر دلیلی از محصولات ایران خودرو و سایپا متنفر شده اند،انتخاب قابل دفاعی باشد.

پارس ELX:این محصول باستانی ایران خودرو واقعا اتفاقی ماشین قابل تاملی از آب در آمده و حالا هم بعید است که با پیشرانه XUM و بدون اعمال تغییرات ظاهری به محصولی بهتر مبدل شود.

MVM 530:یک سدان جادار،نسبتا راحت و پر از مشکل و ایراد که امیدواریم هرچه زودتر با نمونه جدید جایگزین شود،البته همین آرزو را در مورد پارس و لیفان 620 هم داریم.


blteih6t6ol85wjep53.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها