کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

پر تردد ترین شهر ریلی ایران کجاست؟

کدخبر:۵۵۶۷شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳:۳۴۳۶۳۰ بازدید

از مجموع 31 استان کشور تاکنون 20 استان رسما به شبکه ریلی متصل شده‌اند و این یعنی هنوز 11 استان ایران از وجود این نعمت صنعتی که در توسعه زیربنا اهمیت بالایی دارد محروم هستند.

سابقه طولانی راه‌آهن در ایران و حتی تاکید همیشگی مسئولان بر لزوم گسترش ایستگاه‌های قطار در کشور نیز باعث نشده ایران تحت پوشش سراسری خطوط ریلی قرار گیرد.

علیرغم اتصال بیش از 70 شهر ایران از طریق راه آهن به یکدیگر و با وجود برپایی 11 هزار کیلومتر از خطوط ریلی در نقاط مختلف کشور همچنان مناطق بسیاری از مناطق ایران از چشم‌انداز ورود قطار به نزدیکی شهر زندگی‌شان محروم هستند.

استان‌های تهران، سمنان، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، مازندران، گرگان، فارس، قم، مرکزی، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان 20 استانی هستند که هر یک با سابقه و پوششی متفاوت در زمره استان‌های صاحب راه آهن به حساب می‌آیند.

در این میان تهران با بیشترین کاربرد در این حوزه پرترددترین شهر ریلی کشور است که بسیاری از توابع آن نیز در حوزه خطوط ریلی خود را جای داده‌اند.

بعضی از استان‌ها مانند فارس نیز از سابقه و قدمت کمتری در این حوزه برخوردار هستند.

اتصال مشهد به تهران و سپس تهران به خرمشهر، از سوی دیگر اتصال جلفا به پایتخت و تهران به زاهدان نشان می‌دهد خطوط ریلی به شکلی ضربدری در ایران احداث شده و در حال حاضر منتهی‌الیه شمال غرب را به جنوب شرق و شمال شرق را به جنوب غرب متصل کرده است؛ هر چند در این بین استان‌های بسیاری نیز هستند که در این پوشش سراسری راه آهن نقشی نداشته‌اند.

آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی،‌خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه ، گیلان و همدان 11 استانی هستند که هنوز خطوط ریلی به آن‌ها نرسیده است؛ هر چند اتصال بسیاری از شهرهای این استان‌ها در دستور کار بوده و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بسیاری از آن‌ها را که در مرحله ساخت یا مطالعه دارد اما هنوز تا رسیدن به پوشش سراسری، راه بسیاری باقی است.

با توجه به کم هزینه بودن حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر حوزه‌ها و البته تاکیدات مسئولان اجرایی کشور بر لزوم اتصال راه آهن ایران به همسایگان غربی، شرقی و شمالی به نظر می‌رسد برای رساندن این 11 استان باقیمانده به جمع دیگر مناطق باید برنامه‌ریزی دقیق و البته همراه با اعتبارات لازم صورت گیرد تا در افق 1404 راه آهن ایران حداقل در حوزه داخل کشور دسترسی کامل را ایجاد کرده باشد و به هدف وجود 25 هزار کیلومتر خط آهن برسد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

مهندس رامین: 1393/4/710:41:35،
53
11
آذربایجان غربی چی داره که گیر بدیم به اینش؟! دریاچمونم زدن خشک کردن 10 ساله دارن جلسات مقابله با بحران تشکیل میدن با پول موزو شیرینی که تو این جلسات نوش جان فرموده شده میتونستن یه چیتگر درست کنن اونجا! با اون پل(دیوار برلین) میانگذرشون!
علی جون: 1393/4/712:16:59،
34
8
40 سال پیش که هیچ امکاناتی نبود یه بنده خدایی راه آهن شمال رو توی اون همه کوه و گردنه راه انداخت
بعد یه جایی مثل بوشهر که مسیر همواره نداره، خدا به داد استان های دیگه برسه
علی جون: 1393/4/712:17:34،
29
9
یکسال درآمد کمیته امداد یا بنیاد مستضعفان رو می دادن کل کشور صاحب راه آهن با بهترین قطار ها میشد
اما افسوس...
Mehrdad: 1393/4/712:56:37،
17
16
کی گفته اذربایجان غربی راه اهن نداره؟؟؟ پس قطار تهران انکارا از کجا رد میشه؟ تو گوگل یه سرچ بزنین پل قطور اون موقع میفهمین بزرگترین پل هوایی راه اهن ایران کجاست!
مهندس رامین: 1393/4/713:41:05،
23
10
mehrdad: این پل تومسیر راه آهن ترانزیت هست و تقریبا هفته ای 1 قطار باری ازش رد میشه که اونم هیچ نفعی به حال کسی نداره و تنها خاصیتش وجود همین پل هست که سال 47 یه زن مهندس آلمانی ساخته و شهرتش بخاطر اینه که تو جنگ 8ساله صدام نتونست هیچ آسیبی بهش برسونه و همین! مثل اینکه هفته ای یه قطار باری از فیروزکوه رد بشه بره، شما به این میگین خطوط ریلی؟! عجب!
نرگس: 1393/4/711:40:16،
30
6
تو استان كرمانشاه هم يه قرنه قراره ريل بكشن هر سال يك متر به رياشون اضافه ميكنن احتمالاً براي صد سال اينده اماده شه به اميد اون روز ما كه ديگه نيستيم اونايي كه هستند حالشو ببرن.
Z: 1393/4/713:47:28،
22
9
وا.. اگر می خوان مثل راه آهن اصفهان-شیراز ریل بکشن که سه روز بعد از افتتاح ریلها از جاش کنده شد و فقط یک قطار به صورت نمایشی از روی آن عبور کرد، همون بهتر که اصلا ریل نداشته باشیم تا اینجور سرمایه های کشور به باد بره.
بهي : 1393/4/719:29:56،
9
11
آذربايجان غربي داره. داداش مطالعه كن بعد مطلب بنويس.
عادل: 1393/4/800:09:06،
14
7
متاسفانه امروز ادمهای بی اطلاع شدن صدای منتقدین و منتقدین مطلع در واقعه سکوت کردن که در حال حاضر هر دوتاشون دارن به ملت خیانت مکنند مخصوصا عزیزانی که فکر می کنند باید درباره تمام موضوعات اعلام نظر کنند بذون اینکه چیزی از موضوع درک کنند
ممدآقا: 1393/4/903:12:33،
11
7
تا سال 1494 هم عمرا راه آهن کل کشورو پوشش بده...
در لارستان فارس 6ساله که قراره راه آهن احداث بشه...اما دو سه ساله کلا خوابیده...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل