کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گران‌فروشی آژانس‌ها با آزادسازی قیمت‌ها !


کد خبر : ۵۴۵۰یکشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶:۱۷۲۴۰۱ بازدید

در حالی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چند روزی است شکل اجرایی به خود گرفته است اما برخی آژانس‌های فروش بلیت، قیمت‌های بیشتری را بابت بلیت‌های ...

 در حالی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چند روزی است شکل اجرایی به خود گرفته است اما برخی آژانس‌های فروش بلیت، قیمت‌های بیشتری را بابت بلیت‌های از قبل خریداری شده از مردم دریافت می‌کنند. 

با این وجود، سازمان هواپیمایی در ابلاغیه‌ای به شرکت‌ها اعلام کرد متنوع‌سازی نرخ بلیت شامل بلیت‌هایی که در گذشته فروخته شده نمی‌شود اما در این میان از برخی مسافران بابت بلیت‌هایی که از قبل خریداری کرده‌اند مابه‌التفاوت دریافت شده است. در واقع برخی مسافران که اواخر اردیبهشت ماه بلیتی را خریداری کرده‌اند دوباره با آنها تماس گرفته شده و بابت مابه‌التفاوت افزایش قیمت و آزادسازی نرخ‌ها از آنها پول بیشتری طلب شده در حالی که در بخشنامه سازمان هواپیمایی برای ایرلاین‌ها تاکید شده است نباید بابت بلیت‌های از قبل فروخته شده پولی دریافت شود. یکی از مسافران در تماس با خبرگزاری مهر در این باره اعلام کرد بلیت هواپیمای شیراز را قبل از اجرای آزادسازی به نرخ 128 هزار تومان خریداری کرده اما آژانس در قیمت نهایی 178 هزار تومان را از وی دریافت کرده است. در این باره عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: براساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور، آژانس‌های فروش بلیت و ایرلاین‌ها نمی‌توانند بابت بلیت‌هایی که از قبل فروخته شده مابه‌التفاوت دریافت کنند. وی با بیان اینکه اخذ مابه‌التفاوت از مسافران غیرقانونی است، بیان کرد: بنابراین مسافرانی که با این مشکل مواجه شدند، می‌توانند به واحد بازرگانی هر ایرلاین مراجعه کنند تا از صحت مبلغ پرداخت شده اطمینان داشته باشند.

موسوی با تاکید بر اینکه آژانس‌های فروش بلیت نباید خودسرانه عمل کنند، گفت: همچنین مسافران می‌توانند به واحد بازرسی شکایات در سازمان هواپیمایی مراجعه کرده و شکایت خود را از آژانس یا ایرلاین مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی برخی آژانس‌های مسافری از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و بلیت‌های قبلی خود را هم گران‌تر  کرده‌اند. از سوی دیگر عدم اطلاع‌رسانی شفاف از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هم از دیگر عواملی است که به سوءاستفاده برخی آژانس‌ها دامن زده است طوری که هیچ شفاف‌سازی از سوی سازمان انجام نشده و مردم تنها از طریق آژانس‌ها از اجرای سیاست‌های دولت باخبر می‌شوند. در واقع آژانس‌های فروش بلیت که خود در نرخ نهایی ذی‌نفع هستند هر قیمتی را که بخواهند به مشتری تحمیل می‌کنند در حالی که اغلب مسافران هم اطلاعی از وضعیت اجرای سیاست‌های دولت ندارند و ترجیح می‌دهند نرخ بیشتر را بپردازند اما به کارهای خود رسیدگی کنند.

شرکت‌ها حق حذف مسیرهای پروازی را ندارند

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین با اشاره به جزئیات اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: شرکت‌ها حق حذف هیچ‌یک از مسیرهای پروازی را ندارند و باید پرواز مسیرهای قبلی خود را تا پایان سال ادامه دهند.  موسوی با اشاره به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از اواسط خردادماه، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت‌ها براساس روز، ساعت، فصل و دیگر موارد تعیین می‌شود و ممکن است در برخی مواقع قیمت‌ها ارزان‌تر از قبل هم تعیین شود.  وی با بیان اینکه در برخی مواقع که زمان پیک سفر است قیمت‌ها با دیگر زمان‌ها متفاوت است، گفت: در جریان اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، مسافرانی که بار ندارند می‌توانند بلیت ارزان‌تری را خریداری کنند یا اینکه کترینگ برای برخی سفرها حذف می‌شود تا نرخ بلیت ارزان‌تر باشد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: بنابراین نرخ بلیت هواپیما و شرایطی که برای هر سفر وجود دارد بستگی به ابتکار عمل ایرلاین‌ها و سیاست‌های اقتصادی آنها دارد و هرمسافری می‌تواند در موقعیت‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی را انتخاب کند. موسوی با بیان اینکه ورود به هر مسیر برای ایرلاین‌ها آزاد است، گفت: دولت هم تمام کمک‌ها به ایرلاین‌ها از جمله تخفیفات هزینه‌های فرودگاهی و اختصاص ارز را قطع کرده است و دیگر امکاناتی به شرکت‌ها تعلق نمی‌گیرد بنابراین فقط عرضه و تقاضا در بازار است که نرخ بلیت‌ها را مشخص می‌کند. وی با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌ها حق حذف هیچ‌یک از مسیرهای پروازی را ندارند، بیان کرد: شرکت‌ها باید پرواز مسیرهای قبلی خود را تاپایان سال ادامه دهند اما پیشنهاد ما این است که برای مسیرهای کم‌مسافر از سوی دولت تسیهلاتی تعلق گیرد. رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه اجرای این قانون به نفع مردم و ایرلاین‌هاست، افزود: با اجرای این قانون، نرخ بلیت برای هواپیماهای جدید و نو با دیگر هواپیماها متفاوت است و هر مسافر می‌تواند با یک نرخ سفر کند. موسوی با بیان اینکه این اقدام باعث تشویق ایرلاین‌ها برای خرید هواپیماهای جدید می‌شود، اظهار داشت: دولت تلاش زیادی برای اجرای این قانون داشت و امیدواریم نتایج مثبت اجرای این طرح بزودی در صنعت مشخص شود. وی درباره اخذ مابه‌التفاوت از برخی مسافران توسط آژانس‌ها، گفت: شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های فروش بلیت نمی‌توانند بابت بلیت‌هایی که از قبل فروخته شده مابه‌التفاوت دریافت کنند بنابراین مسافرانی که با این مشکل مواجه شدند، می‌توانند به واحد بازرگانی ایرلاین مراجعه کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها